P55 framtidssäkert, eller satsa på X58?

Permalänk
Medlem

P55 framtidssäkert, eller satsa på X58?

Hej! Tänker inskaffa en ny dator, och har en budget på ca 10k. Jag hade tills nydligen planerat att skaffa ett P55-kort, men nu funderar jag istället på att satsa på X58.

Hur framtidssäkert är P55? Säg att jag vill uppgradera datorn om ~4 år, bör jag då skaffa X58 för framtida processorer?

Också, vad är det för direkta skillnader just nu på P55 och x58? Har läst något om att SLI/Crossfire körs bättre på X58. Är det stor skillnad? Kommer det bli större skillnad i framtiden?

Uppskattar svar // Nybörjare på datorbygge:)

Permalänk

Vad jag förstått så är det som mest en 5% skillnad i SLI/Crossfire som det är nu. Den procenten lär väl öka ju kraftfullare grafikkort du kör. X58 kommer dock rikta sig mer till professionella användare och entusiaster framöver, med rejält dyra processorer. Frågan är väl dock om man, innan man köper ett helt nytt system, behöver en snabbare processor än en överklockad 920.

Det är aldrig lätt

Permalänk
Medlem

P55 är ju lanserat för inte så länge sen och såvitt jag förstår positionerat som mainstream, X58 mer som high end. Tvivlar på att du behöver vara orolig för att P55 försvinner i brådrasket Se bara hur länge 775 hängt med.

X58 kör triple channel memory, P55 dua, t. ex. 3*2 GB för X58 och 2*2 för P55

Finns en hel del tester som visar att P55 väl hänger med X58 i t. ex. spel och det kommer nu nya moderkort för P55 som ger bättre möjligheter till CF/SLI

Med din budget skulle jag nog sikta på P55, byggde en åt sonen nyligen och han är helnöjd. Ingen CF i den än dock

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

En dator oavsett standard är inte framtidssäker i några 4 år, är helt enkelt inget man bör räkna med, och uppgradering blir mer eller mindre omöjlig att göra.

Skaffar man idag helt ny dator med absolut senaste i standard, och viktigt ingen märkesdator bör man väl kunna uppgradera åtminstone det det närmaste året och troligen efter 2 år också, sen ska man nog inte bli förvånad om man börjar stöta på problem.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du kommer inte vilja uppgradera processorn och behålla moderkortet om 4 år så det är inget att bry sig om. Om fyra år är allt i datorn så långsamt och omodernt att den kan pensioneras som surf dator/filserver. Så har det i alla fall sett ut senaste 10 åren.

Är man inte väldigt intresserad av hårdvara eller helt enkelt av att vara värst är det inte värt att byta CPU. RAM minne har historiskt sett varit en vettig uppgradering, och möjligtvis är det värt att byta grafikkort om man spelar mycket på hög upplösning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
X58 kommer dock rikta sig mer till professionella användare och entusiaster framöver, med rejält dyra processorer.

930 kommer ju nu och byter ut 920 till samma pris, men visst kommer det dyra processorer till x58.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Du kommer inte vilja uppgradera processorn och behålla moderkortet om 4 år så det är inget att bry sig om. Om fyra år är allt i datorn så långsamt och omodernt att den kan pensioneras som surf dator/filserver. Så har det i alla fall sett ut senaste 10 åren.

Är man inte väldigt intresserad av hårdvara eller helt enkelt av att vara värst är det inte värt att byta CPU. RAM minne har historiskt sett varit en vettig uppgradering, och möjligtvis är det värt att byta grafikkort om man spelar mycket på hög upplösning.

Redan innan dess såg det ut så. Man sparade inte ett moderkort i mer än 3 år.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Spelar ingen roll, när man uppgraderar klart man uppgraderar moderkortet! Man vill ju inte ha en prolle som kör på högsta QPI/DMI bussen så överklockning blir omöjlig

Visa signatur

Balle