Konstfacksstudenterna visar upp sina verk

Permalänk
Medlem

paper box såg ut som en pappers låda med en dator i.

Permalänk
Medlem

Swivel var helt klart mest intressant. Slipa lite på finess och design så har vi ett nytt chassi i en helt ny klass!

Permalänk
Medlem

Core Intelligence tyckte jag var inspirerad från Portal.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Fy fan vilket skräp. Varenda låda såg ju ut som en kub med lite klotter på. Vem som helst hade kunnat åstadkomma samma saker. Skulle själv kunna skapa något med lika uppseendeväckande design på 15 minuter i ett 3D-program.

Permalänk
Medlem

Jag tycker "Align" av Emil Håkansson hade en smart luft cirkulationslösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arelion
Fy fan vilket skräp. Varenda låda såg ju ut som en kub med lite klotter på. Vem som helst hade kunnat åstadkomma samma saker. Skulle själv kunna skapa något med lika uppseendeväckande design på 15 minuter i ett 3D-program.

gör´t!

Permalänk
Medlem

gillade verkligen Daniel shoots ide där med modulärt chassi och jennifer hiller chassi

och vill nominera den där kinesen som gjorde paperbox för den sämsta iden

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Core intelligence av Stefan Borell va fan snygg! Skulle lugnt kunna köpa den :)!

Lätt! Kan man ha bredvid TV:n utan att skämmas!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Några såg roliga ut. Men designmässigt ordinära chassin är redan ganska dyra idag. Att tillverka ett asymmetriskt chassi (typ "buckliga skyskrapan") skulle sticka iväg något sanslöst i tillverkningskostnad. Säga vad man vill om räta vinklar, men de medger stora fördelar i produktion. 8)

Permalänk

jag skulle lätt kunna tänka mig att bygga en dator i antingen The Locker av Susanne Bryngelsson eller Swivel av Ingrid Valls Rates.
Även om The Locker inte va så himla nytänkande kanske så gilla ja designen. Swivel såg lite plastig ut men göra den lådan i aluminium (lian-li) så skulle den kunna va riktigt frash
Ja tar båda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arelion

Sätt igång! Jag satt i samma tankar men undrar om jag inte samtidgt saknar lika mycket om teori bakom chassikonstruktion. Nog för att man byggt ihop fler datorer än man kan komma ihåg men det finns säkerligen en del bakom själva chassidesignen man inte är medveten om

Ger inte mycket för deras designer egentligen. En del var bra, en del var bara helt ute och seglade. Lite som man väntat sig. Idén från början var väl att de skulle ta fram något som byggde på design istället för funktionalitet. Projektet kommer nog inte längre än så här. För den som vill vara lite hipp kan det väl vara nått. Resten av oss föredrar nog ett bra designat CoolerMaster eller LianLi

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Papperslådan..kunna skriva specsen på sidan?
Kudos för originalitet, om han inte bara vill driva med etablissemanget.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

Borells core inteligens var det snyggaste jag sett på länge, har inte blivit så kåt sen jag köpte mina högtalare på Bang & Olofsen, och ja den platsar bevid dom i vardags rummet. Borell se till att man kan beställa den i olika färger

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk

Swivel
The Locker

Hoppas på att dessa realiseras i en eller annan funktionell form.

The Locker drar väl mer åt mATX - men det är ju skoj att bygga litet också (perfekt som stilig musikdator i vardagsrummet vid sociala tillställningar). Skulle säker bli en favvo hos designintresserade tjejer också, om jag tillåts generalisera.

Swivel skulle jag kunna tänka mig ha bredvid mig på datarummet - schysst åtkomlighet när man vill pula lite med komponenterna.

Visa signatur

// i5-750 @ 3.8 GHz / ASUS Maximus III Formula / A-Data 4x2GB DDR3-1600 / Noctua NH-U12P SE2 / 2 x PowerColor HD5870 1GB Crossfire / WD Caviar Black 1TB + Samsung Spinpoint F1 750GB / Fractal Design Newton R2 1000W inför utbyggnad / Antec P182 / SyncMaster P2770HD + Syncmaster 226BW / Windows 7 64-bit Home Premium //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Lika galet som förutspått. Att ge konststudenter i uppdrag att designa något så avancerat som en datorlåda... Visst, utsidan är exotisk och snygg, men insidan..

Ja, det återstår att se hur dessa lådor klarar sig praktiskt emot dagens. P180-serien är svårslagen...

Jo men självklart ska dom alla inte jämföras med P180...många av dom här passar perfekt som htpc chassin och något man kan ha framme utan att behöva skämmas.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att flera av bidragen är bara "design" och inte "funktionell design"? Har själv skissat ett chassi i sketchup och det som tog mest tid var att få alla interna utrymmen att passa bra så man kunde dra kablarna snyggt samt man skulle ta vara på utrymmet till max. Måste också tänka på luftflödet samt fläktplaceringen redan från början.

Så lite besviken faktiskt på vad de åstadkommit. Har de kollat på billiga ACE chassin eller? För en del av dessa chassin ser precis ut som just såna.

Vet de ens vad stilrenhet är? Tillverkaren i frågan gör just stilrena chassin...som enligt mig har bättre design än vad konstfackstudentena kommit med. Ingen "vill ha" faktor på nån av dessa chassin. Tyvär.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte domhär chassina är ricktade för gamers, utan mera till "vanliga" svensson som annars sitter på en HP som används för surfning och musik. Och hur varm kan en genomsnittlig Dell eller liknande surfdator bli lixom. Öppnade en polares Dell en gång, och förundrades över att skiten än idag saknar fläcktar (datorn e väll 2 år gammal nu lr ngt, men endå)

OT: Breaking the Box såg ricktigt skysst ut på utsidan iaf

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

löjligt imponerad, måste säga att jag hade slängt ut mitt antec 1200 för vilken av dessa som helst. Förutom kanske, och bara kanske, papperschassit.

UW~rönz

Permalänk
Medlem

En del bidrag var snygga, en del mindre snygga och en del helt enkelt väldigt fula. Ett chassi ska i första hand vara funktionellt och sen kan man fokusera på det estetiska. Jag skulle aldrig köpa ett chassi i form av en boll eller en pall. Datorer är inga möbler eller dekorationsobjekt.

Permalänk
Medlem

en del snygga - en del fula, en del verkar mera praktiska än andra....

Core tycker jag mest verkar vara...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Flow: Det blir mer design än bra tänk när det gäller kylningen och det går åt väldigt mycket material som det lär krävas en den för att staga upp så inte skiten bara blir en avstämd resonanslåda. Ställ diskarna på högkant istället för att fortsätta stapla dom ovanpå varandra.

Breaking the Box: Lite väl mycket vinklar, samma miss i tänket genom att stapla diskarna i den undre avdelningen, lägg dom på långkant istället så slipper man att den översta disken blir varmare än dom andra. Just den lösningen med avdelat har man funderat på själv. Minus vinklarna och feltänket då.

Swiwel: Tja, så jävla ofta byter man inte och gör man det så kör man nog helt öppet. Annars känns det rätt mycket MAC över den. Vitt och cleant.

Chassi: Inte så stor skillnad mot en vanlig låda så den där är fullt realiserbar. Den svängda övergången från framsida till topp känns dock väldigt mycket Packard Bell och 90tal. Enkel grafisk design på sidan får pluspoäng dock.

Core Intelligence: Konstfack i ett nötskal. Det skall se designat och dyrt ut. "Eftersom Stefan arbetat mycket med utsidan presenterades inte insidan" Säger allt, Yta, Yta, Yta... som sagt konstfack i ett nötskal.

Align: Äntligen en som inte staplar diskarna som en pannkakstårta. Inte så snyggt dock och ett problem med att gömma kablar, samtidigt som man vill kunna komma åt USB-portar smidigt om man nu ändå har dom uppåt. Lite mer jobb så är den nog realiserbar.

Open Box: För stort, enkel grafiskt form. Om man nu skall göra ett lättåtkomligt chassi, tänk 30tals bil med motorhuv som man lyfter upp på sidan.

PXL: Blinkande snett MAC-chassi i övrigt rätt ordinärt. Kan säkert hitta sina köpare.

The Locker: Namnet på designern får mig att gissa att hon hämtat sin inspiration från en 60tals högtalare när dom skulle se ut som möbler. Ledtråd http://www.hifi-musik.se/?page=6 Lär inte bli en storsäljare men kan säkert funka i rätt hem, kanske med ett mini-itx kort som musikspelare

The Tinman: Plastig låda på pall. Kunde ha kommit från vilken OEM-tillverkare som helst som ville få det att se lite designat ut. Plus pallen då.

Paper Box: Ikea goes IT. Frågan är hållbarheten.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Jag tycker Svivel, locker och flow ser mest intressanta ut.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att alla som har varit delaktiga i detta projekt förtjänar en eloge. Jag tror att många här inne glömmer att detta projekt handlar framförallt att presentera nya idéer "think outside the box".

Kort och gott finns det många chassin därute som medför ett fantastiskt luftflöde och bidrar till att kablarna är gömda inuti chassit. Dessa chassin är rektangulära och är enligt mitt tycke väldigt fula.

Det finns många personer som vill se nya idéer i denna gråa och oftast tråkiga värld som vi befinner oss i. Sådana personer som jag som ger blanka fan i överklockning och föredrar ett estetiskt tilltalande yttre än ett städat inre.

Permalänk
Medlem

The Locker var riktigt het. Påminner om Apples Cube.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fantoon
Jag tycker att alla som har varit delaktiga i detta projekt förtjänar en eloge. Jag tror att många här inne glömmer att detta projekt handlar framförallt att presentera nya idéer "think outside the box".

Tänk bara om Konstfack kunde få sina elever att "think outside the Konstfack box" Då kanske det skulle komma nått riktigt användbart oxå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Avstängd

Konstfack är bättre på att spela psyksjuka än att att göra datorlådor

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Breaking the Box av Christian Högstedt är något jag hade kunnat tänka mig att ha brevid TVn, stilren och i pianolack. Fyfasen asså, får ståfräs. Annars var det inte så mycket att komma med, konst är ett knepigt fenomen.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Hur skulle konstfack studenter kunna designa någonting som baserat på teknisk kunskap är bättre? Okej, fokusera på luftflödet, då vill du ha stora ytor, raka linjer, etc. Håll ner produktionskostnaderna och du får en fyrkantig metallåda. Grattis.
En del av dessa designer var riktigt snygga, The Locker skulle jag kunna tänka mig att köpa ifall jag har en tyst nog dator (en fördel med att ha datorn under skrivbordet är att det blir mindre ljud när huvudet befinner sig ovanför), likaså var Breaking the Box och Core Intelligence snygga, men tveksamt praktiska.
Jag tror hela projektet hade mått bättre om man gett de dubbelt så lång tid och inlett med ett par föredrag om hur ett chassi fungerar samt lite åtänkanden om luftströmning etc. Likaså borde man antagligen varit hårdare i tidigare skeden på saker som man inte har funnit lösningar på. Så 1 vecka introduktion till va fan chassin är, låt de komma på koncept i två, bränn de som aldrig kommer fungera och sedan ge dem fria händer.

Men snygga var ju de flesta

Permalänk

Jag har inte hängt med så noga i projekt Konstfack, men kommer deltagarna bygga prototyper att provmontera komponenter i? Swec och Webhallen har väl lite döda moderkort och andra grejer liggande så de kan testa kabeldragning och annat i sina lådor. Kanske ha med lite fläktar och nån rökmaskin för att kolla luftflödet. Risken är väl annars att man får en lösning som ser bra ut på papperet.

Fastnade inte riktigt för nån men, jag blev lite nyfiken på...
Paper Box, kartongdator de luxe.
Breaking the box, udda former på utsidan men ett ganska ordnat inre.
Swivel, tveksam till den här, tänk att krångla igenom ATX-kontakten och femtielva andra sladdar i snurran.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Ett superbt resultat och fint sammarbete. Där ser man vad som händer när hjärnor slås ihop utanför boxningsringen

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.