Permalänk

Bara 5% nytt !?

En Vaio-expert skriver i ClubVaio:

"The choice is yours but I don't see the advantage as over 95% of Windows 7 files are unchanged Vista files anyway and you will end up with just a bare version of Windows 7 and have a big job to get everything working again.."

Så uppgraderingen från Vista till Win7 skulle bara beröra 5% av hela systemet.
Dessa 5% skulle m.a.o. förvandla Vista till ett komplett Windows 7!
Blencogo, som skrivit ovanstående, får anses som kunnig och tillförlitlig.

(En stilla undran: Kunde inte Microsoft bjussat på de där fem hundradelarna? Som med uppgraderingarna SP1, SP2 osv. Det handlar ju om förändringar i samma storleksklass.)

Länk borttagen.

Permalänk
Medlem

Nja det handlar ju om att tjäna pengar. Det är ju jättesmart av Microsoft att ändra 5% i operativsystemet (förmodligen mestadels det visuella) och sälja det som någonting helt nytt. Vore ju dumt av dem att ge bort det gratis när de beviserligen kan få betalt för det.

Din länk skickar mig bara till en inloggningssida förresten.

Permalänk
Medlem

Det spelar väl ingen roll hur många % av filerna som har ändrat sig (samt att en person på ett forum någonstand säger 5% betyder ju knappast att det är så).

Det viktigaste är ju om du själv tycker att det finns något värde i Win7 jämfört med vad du har idag, att uppgradera (eller inte) baserat på hur många % av filerna som är ändrade är ju en riktigt dålig ide.

Linuxkerneln är inte så stor i jämförelse med storleken på dagens linux-distrbutioner, men den "lilla" delen påverkar systemet en hel del.

Permalänk

Den där "lilla" 5 procenten gör en jävla stor skillnad kan jag säga, t.ex så rullar Windows 7 på perfekt redan från start utan några Servicepacks, detsamma kan jag inte säga om Vista.

Sedan så är Windows 7 betydligt mer responsivt än Vista är.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Re: Bara 5% nytt !?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wilburt99
En Vaio-expert svarar:
http://club.vaio.sony.eu/clubvaio/SE/sv/forum/viewthread?thre...
Slutraderna förvånade mig:
"The choice is yours but I don't see the advantage as over 95% of Windows 7 files are unchanged Vista files anyway and you will end up with just a bare version of Windows 7 and have a big job to get everything working again.."

Var det en Sony-anställd eller bara en Poweruser? Kunde inte se något då forumet du länkade krävde registrering.

Om det var en Sony-anställd borde man fråga dem varför de fyller sina Sony Vaio med crap-ware som segar ner booten långt över 100%.

http://www.dailytech.com/Study+Win+7+is+Lean+But+Many+Windows...

Permalänk

Sorry! Jag tänkte inte på att registrering erfordrades. Länken borttagen.

Permalänk
Medlem

Ingen fara, jag vara bara lite nyfiken. Sony är en av de som är sämst på förinstallationer av sina bärbara nämligen. De kanske vill fylla på så mer än 5% är nya grejer?

Andra har redan sagt det jag också tänkt, att visst är Windows 7 en uppdatering på Vista, men man får försöka avgöra själv om man tycker det är värt pengarna. Vista har ju fått DX11 redan också. Microsoft borde ha ett extra billigt uppgraderingspris för de som har Vista och vill köpa Windows 7.

Permalänk
Medlem

Bättre att ändra en liten del än att ändra hela jäkla operativsystemet då det blir väldigt många fler buggar och alla skulle klaga i denna del istället. Känns ju inte som 5% stämmer dock.

Permalänk
Medlem

Min personliga mening är de där 5 procenterna isåfall är de som gör operativsystemet till det stabilare och funktionella jämfört med Vista.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Ja, det är sant, det är en väldigt liten skillnad mellan Vista och W7, och W7 skulle nästan kunnat vara ett service pack för Vista.

MEN! Vista har ett skitdåligt rykte. Mest på grund av folk som inte testat det, testat det första veckan, fått en bluescreen och börjat sprida en jävla massa skit om vista. Folk jämför vista vid släppet med XP som det var då. Eftersom att vista var helt nytt så var det väldigt mycket problem med dåliga drivrutiner o.s.v., jag tror att ca 90% av problemen med vista berodde på dåliga drivrutiner. Med windows 7 så är det såpass likt vista att alla drivrutiner och program fungerar utan problem. Det får folk att gämföra XP nu, med Windows 7 nu, som är exakt som Vista är nu, och gissa vad? De flesta ticker att Windows 7 är underbart!

Jag tycker att om man sitter på XP nu, och inte har någon Vista licens, så bör man uppgradera till W7. Har man redan en vista licens så kan man lika gärna vänta, för skillnaden är inte så stor, mest en psykologisk effekt, eller ofta en jämförelse utav ett gammalt vista med massor av skräp installerat, och ett helt nytt och rent Windows 7.

Microsoft vill hellre ha en massa dumma användare som inte har en aning om att de blivit "lurade", än en massa användare som sitter kvar på XP, eftersom att de tycker/tror att vista suger.

Permalänk
Medlem

Jag ser nästan ingen skillnad alls från Vista ultimate till Win 7 ultimate.

Jag hör dock till den ytterst lilla skara som bara haft trevliga erfarenheter av Vista för det har rullat perfekt för mig. Får nästan känslan av att byta tillbaka till Vista :-/

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Min personliga mening är de där 5 procenterna isåfall är de som gör operativsystemet till det stabilare och funktionella jämfört med Vista.

Win7 är lika stabilt som Vista, lite mer funktionellt kanske men annars är Win7 enbart en visuell uppgradering tycker jag

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Jag ser nästan ingen skillnad alls från Vista ultimate till Win 7 ultimate.

Jag hör dock till den ytterst lilla skara som bara haft trevliga erfarenheter av Vista för det har rullat perfekt för mig. Får nästan känslan av att byta tillbaka till Vista :-/

Ungefär samma hörde jag från en kille igår under ett Windowssamtal. Han berättade, att han samtidigt med ett köp av ny dator handlade en retailupplaga av Vista. Han blåste hd'n och befriade den från allt fabriksinstallerat skit; började sedan på en frisk med ett rent system. Väl värt mödan och pengen tyckte han.

Jag har gjort en ren Win7-install och har fått en 'ny' dator kan man säga. Om jag, när jag för ett år sedan köpte maskinen, lagt till ett Vista-retail hade jag kanske upplevt samma med Vista; fritt från allt Sony Vaiocrap. Som Nidoking, utan behov av den 5%-iga uppgraderingen.