Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Så om jag inte kan identifiera mig med något av de etablerade partierna ska jag rösta på ett missnöjesparti jag inte heller identifierar mig med?

Tja, de kallas missnöjespartier av en anledning.
Det får politikerna att se över sin politik. Uppemot 40% av röstarna skulle kunna rösta blankt. Egentligen skulle ännu fler kunna rösta blankt utan att det påverkar regeringsbildningen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Fast nu gör du ett antagande att folk som röstar blankt inte är aktiva på andra sätt. Vad får du det ifrån?
Det enbart på det här forumet jag har stöt på den här åsikten. (jag har ett svagt minne av att vi diskuterat detta förut). I allmänhet så räknas ju de som inte röstar som folk som inte bryr sig alls.

Nja, det jag antager är väl snarare att de inte är mera aktiva än de som inte röstar alls. Jag ser bara inte riktigt vad det är man försöker visa (och varför det är viktigt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag förstår verkligen inte din tankegång här.
Så lågt valdeltagande är samma sak som att stora delar av befolkningen är missnöjda med de partier som finns och inte ett tecken på att de inte bryr sig om politiska frågor?

Är det viktigt att skilja på dessa grupper, och vad skall man göra med resultatet om man lyckas reda ut varför folk beter sig som de gör? Visst skulle man (ok, det blir kanske svårt) kunna ringa runt till alla som röstar blankt och fråga varför de är missnöjda, men är det inte enklare att folk påverkar åt andra hållet och berättar vad de vill redan före valet? Då har man ju dessutom en möjlighet att påverka.

Permalänk

Blir svårt att välja, M, MP eller PP är det som är kandidater för min röst. Antagligen blir det dock inte M då de inte tar internetfrågorna på allvar.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Blir svårt att välja, M, MP eller PP är det som är kandidater för min röst. Antagligen blir det dock inte M då de inte tar internetfrågorna på allvar.

Wow, du är verkligen över hela spektrat där. M och PP kan väl inte vara mycket mer ifrån varandra? Eller har jag fel? MP är väl likaså då ett parti som säger sig vara i mitten men som rör sig ganska långt åt vänster. Iallafall tidigare med förslag om medborgarlöner.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag väger också mellan M och PP. Då jag står för lägre skatt och mindre bidrag. Dock så tycker jag att MM helt saknar en vettiga politik för patent, personliga integriteten, "internets framtid" osv.

Man flyttar ut mer och mer av sitt liv på internet, då måste man också ha en riklig debatt och vettiga lagar för att skydda privatlivet också där.

Att staten skulle få sätta upp en övervakningskamera i ditt hus är idag helt otänkbart och skulle aldrig genomföras. Däremot att ha koll på absolut allt du gör på internet verkar inte vara något konstigt alls för vissa.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

SD för mig.

Angående rösta blankt så kan jag säga att jag aldrig stött på en person som ska rösta blankt / har röstat blankt som är det minsta påläst om något av de partier som finns, och nu pratar jag inte enbart om de etablerade partierna.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk

Antagligen PP. Mest för att jag inte riktigt uppskattar något partis politik i någon större utsträckning. Från vänster till höger så har man att välja på vänstermuppar, radikala kvinnohatare, LO-kramare, miljöflummare, kristna, gamla miljöflummare, våldsamma anti-liberaler, kristna och konservativa inverterade LO-kramare.

Saker som jag faktiskt bryr mig om, mänskliga rättigheter, är något som enbart tas upp av PP och LP. LP har inte en chans att komma in (och de är dessutom lite väl konservativt dumma), PP har däremot en chans att åtminstone påverka de andra partierna i rätt riktning.

I slutändan så är det politiska klimatet i Sverige ändå betydligt bättre än i de flesta andra länder, varefter jag inte ser någon större nödvändighet att förespråka något mer radikalt. Det mesta jag vill ändra på har mer med samhället i stort att göra än staten. Att påstå att PP vore att kasta bort sin röst är att ge det politiska systemet i Sverige alldeles för mycket credit. Ni ska nog se att både företag och sjuka kommer att finnas kvar även om sossarna eller moderaterna vinner makten.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Wow, du är verkligen över hela spektrat där. M och PP kan väl inte vara mycket mer ifrån varandra? Eller har jag fel? MP är väl likaså då ett parti som säger sig vara i mitten men som rör sig ganska långt åt vänster. Iallafall tidigare med förslag om medborgarlöner.

M och MP är faktiskt närmare än man kan tro.

MP är ungefär lika liberala som M. Visst, det är inte som i många andra länder där miljöpartierna mer eller mindre är det enda liberala partiet (se t.ex. USA, där har man att välja på konservativ kristendom, socialkonservatism, libertarianisk konservatism och... miljöpartistisk socialliberalism med inslag av flum. Öh, och kommunister också), men det är inte helt omöjligt att de blir det i framtiden.

Problemet är att MP ännu är fullt med miljömuppar som hatar miljön (de förstår det bara inte själva) och M fylls av konservativa idioter samtidigt som liberalerna hoppar av eller blir liberalkonservativa.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

5% här röstar alltså på sossarna (utgår från 100 istället för 98 röster) medan 20% röstar på Sverigedemokraterna. Det är ju intressant måste jag säga! Jag själv är inte ett särskilt intresserad men rösta tänker jag absolut göra iaf!

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt men det låga antalet sossar kanske har med mona att göra

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Wow, du är verkligen över hela spektrat där. M och PP kan väl inte vara mycket mer ifrån varandra? Eller har jag fel? MP är väl likaså då ett parti som säger sig vara i mitten men som rör sig ganska långt åt vänster. Iallafall tidigare med förslag om medborgarlöner.

Grejen är att inget av partierna passar mig så bra.

Jag gillar den ekonomiska delen från M, jag tycker dock att man lägger för lite vettig tid på miljöfrågor (inget larv med vindkraft eller hampakläder, mer kärnkraft åt folket) sedan tycker jag att PP är bra pga av internet och integritetsfrågorna.

Jag får skapat ett eget parti helt enkelt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Att lägga en röst på SD känns lite drastiskt så jag tror jag fortsätter att rösta på M

Att V ligger före S här inne på SweC trodde jag inte (alla har inte röstat än men ändå)

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Att V ligger före S här inne på SweC trodde jag inte (alla har inte röstat än men ändå)

Man vet ju inte heller hur många av de som har röstat som faktiskt är myndiga. Extrema partier brukar väl vara populärare bland ungdomar?

Permalänk
Medlem

Haha, väldigt intressant, om än inte speciellt förvånande, utfall i detta "valet".
Det är nästan så PP kan bilda majoritetsregering tillsammans med SD samtidigt som S ligger på gränsen att åka ut ur riksdagen(!!). Det vore verkligen en känga till de etablerade partierna.

Själv ligger jag och väger mellan M och PP, men jag röstade PP.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Att lägga en röst på SD känns lite drastiskt så jag tror jag fortsätter att rösta på M

Att V ligger före S här inne på SweC trodde jag inte (alla har inte röstat än men ändå)

Drastiskt?
Det kanske beror på vilken fråga man anser är viktigast.
Jag ser invandringsfrågan som den viktigaste, jag vill ha arbetskraftsinvandring och att mer pengar går tillbaka till skattebetalarna. Att stödja flyktingsmugglarna och ta emot getherdar till förbannelse kan aldrig vara bra för staten eller ekonomin. Att ta emot de som kan skrapa ihop 60 000 till 100 000 kr för att kunna fly in i schengen området och ta sig till Sverige känns fel när det finns flera hundra miljoner till som inte kan göra det. Hjälp på plats eller i närområdet.
Och eftersom hela spektrat från S till M har haft 20 år på sig att fixa detta och invandringen bara ökat så är det uppenbart att riksdagspartierna inte är rätt personer för att inse problemet. (Särskilt inte eftersom både S och M anser att vi måste öka invandringen för att kunna hantera pensionsavgångarna. Idioti. Ca 50% av de arbetsföra invandrarna överlag är arbetslösa. Vi har en stor pott att ta av redan. Dessa måste ha jobb och enligt mig bli assimilierade)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Drastiskt?
Det kanske beror på vilken fråga man anser är viktigast.
Jag ser invandringsfrågan som den viktigaste, jag vill ha arbetskraftsinvandring och att mer pengar går tillbaka till skattebetalarna. Att stödja flyktingsmugglarna och ta emot getherdar till förbannelse kan aldrig vara bra för staten eller ekonomin. Att ta emot de som kan skrapa ihop 60 000 till 100 000 kr för att kunna fly in i schengen området och ta sig till Sverige känns fel när det finns flera hundra miljoner till som inte kan göra det. Hjälp på plats eller i närområdet.
Och eftersom hela spektrat från S till M har haft 20 år på sig att fixa detta och invandringen bara ökat så är det uppenbart att riksdagspartierna inte är rätt personer för att inse problemet. (Särskilt inte eftersom både S och M anser att vi måste öka invandringen för att kunna hantera pensionsavgångarna. Idioti. Ca 50% av de arbetsföra invandrarna överlag är arbetslösa. Vi har en stor pott att ta av redan. Dessa måste ha jobb och enligt mig bli assimilierade)

Jag håller med, det är dåligt och det skulle inte göra någonting med några mandat till SD, vi får se hur jag gör i valet.

Grejen är att jag helst inte vill offra en röst till alliansen, om för många gör det så blir det inte bra.

EDIT
Det är aldrig fel med mångfald (kapitalism bygger på det), men det måste finnas en gräns!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nja, det jag antager är väl snarare att de inte är mera aktiva än de som inte röstar alls. Jag ser bara inte riktigt vad det är man försöker visa (och varför det är viktigt).

Är det viktigt att skilja på dessa grupper, och vad skall man göra med resultatet om man lyckas reda ut varför folk beter sig som de gör? Visst skulle man (ok, det blir kanske svårt) kunna ringa runt till alla som röstar blankt och fråga varför de är missnöjda, men är det inte enklare att folk påverkar åt andra hållet och berättar vad de vill redan före valet? Då har man ju dessutom en möjlighet att påverka.

Det man försöker visa är att man faktiskt bryr sig om demokrati men att man inte håller med något av partierna. Hur gör man det på ett annat sätt. Skickar ett brev till samtliga partier? Röstdagen är ju den dag då hela folket får en chans att säga vad de tycker.

Så en blankröst är inte att se som en missnöjesröst utan bara som ett tecken på lathet?
Vad skall jag göra om jag inte tycker om de etablerade partierna då. Skapa ett eget eller sitta hemma? Är det någon skillnad på att rösta på Kalle Anka mot att rösta blankt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det man försöker visa är att man faktiskt bryr sig om demokrati men att man inte håller med något av partierna. Hur gör man det på ett annat sätt. Skickar ett brev till samtliga partier? Röstdagen är ju den dag då hela folket får en chans att säga vad de tycker.

Men vad vill man uppnå? Nog för att det kan vara roligt att tala om för världen att man är arg, men sedan då? Eller är planen att partierna skall bli förtvivlade över ditt missnöje och slumpmässigt ändra sig tills du slutar rösta blankt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Så en blankröst är inte att se som en missnöjesröst utan bara som ett tecken på lathet?
Vad skall jag göra om jag inte tycker om de etablerade partierna då. Skapa ett eget eller sitta hemma? Är det någon skillnad på att rösta på Kalle Anka mot att rösta blankt?

Jag skulle nog hävda att det inte finns något större värde varken i att rösta på Kalle Anka, rösta blankt eller sitta hemma, men det sistnämnda är minst ansträngande. Vill man däremot påverka något bör man rösta på ett parti. Kanske på ett etablerat som man sympatiserar med, kanske på ett etablerat som man försöker påverka i sin egen riktning, kanske på ett missnöjesparti eller kanske till och med på något man själv försöker lansera.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men vad vill man uppnå? Nog för att det kan vara roligt att tala om för världen att man är arg, men sedan då? Eller är planen att partierna skall bli förtvivlade över ditt missnöje och slumpmässigt ändra sig tills du slutar rösta blankt?

Jag skulle nog hävda att det inte finns något större värde varken i att rösta på Kalle Anka, rösta blankt eller sitta hemma, men det sistnämnda är minst ansträngande. Vill man däremot påverka något bör man rösta på ett parti. Kanske på ett etablerat som man sympatiserar med, kanske på ett etablerat som man försöker påverka i sin egen riktning, kanske på ett missnöjesparti eller kanske till och med på något man själv försöker lansera.

Man vill visa sitt missnöje med de etablerade partierna. Det är ju en tydligare protest än att sitta hemma som ju inte är en protest alls.
De kommer inte bli förtvivlade över endast en persons missnöja lika lite som de bryr sig om jag skriver ett personligt brev till alla partier och förklarar vad de göt fel. Som vanligt i demokratier finns styrkan i antal. Röstar många blankt så visar ju det på att något är fel. Då kan partierna få jobba lite. Som det ser ut nu förtjänar ingen av dem min röst så jag tänker inte ge den till dem. Så enkelt är det. Jag tänker inte rösta på ett missnöjesparti bara för sakens skull heller. Dyker det upp ett parti som passar mig kommer jag självklart rösta på dem.

Att inte rösta på ett parti är ju en lika tydlig markering som att rösta på random missnöjesparti. Eventuellt blir det ett eget parti med ett par kompisar. Inte för att det skulle spela någon roll om vi är fem pers som röstar på oss själva mot att vi är fem pers som inte röstar på någon alls.

Jag tycker fortfarande att blanka röster borde räknas som riktiga röster så vi kan få tomma stolar. Då hade det varit en tydligare protest.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Man vill visa sitt missnöje med de etablerade partierna. Det är ju en tydligare protest än att sitta hemma som ju inte är en protest alls.
De kommer inte bli förtvivlade över endast en persons missnöja lika lite som de bryr sig om jag skriver ett personligt brev till alla partier och förklarar vad de göt fel. Som vanligt i demokratier finns styrkan i antal. Röstar många blankt så visar ju det på att något är fel. Då kan partierna få jobba lite. Som det ser ut nu förtjänar ingen av dem min röst så jag tänker inte ge den till dem. Så enkelt är det. Jag tänker inte rösta på ett missnöjesparti bara för sakens skull heller. Dyker det upp ett parti som passar mig kommer jag självklart rösta på dem.

Att inte rösta på ett parti är ju en lika tydlig markering som att rösta på random missnöjesparti. Eventuellt blir det ett eget parti med ett par kompisar. Inte för att det skulle spela någon roll om vi är fem pers som röstar på oss själva mot att vi är fem pers som inte röstar på någon alls.

Jag tycker fortfarande att blanka röster borde räknas som riktiga röster så vi kan få tomma stolar. Då hade det varit en tydligare protest.

Problemet är att med 15% blanka missnöjesröster så kommer media att fråga och alla knäppskallar kommer att tala om varför folk inte röstar på riksdagspartierna. Men det kommer inte påverka vem som får makten.
4% missnöjesröster på ett s.k. missnöjesparti kommer tvinga politikerna att reagera. I SDs fall en möjlighet till att bli tungan på vågen, eller rättare sagt en het potatis. Alla vill ha stödet men ingen vill hålla i den.
För mig är det riktig humor och ifall vi kan få de etablerade partierna att se över sin vilsna politik de senaste åren så är det ett ännu större plus.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det är ju en tydligare protest än att sitta hemma som ju inte är en protest alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Röstar många blankt så visar ju det på att något är fel. Då kan partierna få jobba lite.

Det kanske känns bättre (annorlunda i alla fall) än att sitta hemma, men blir effekten verkligen en annan? Man säger ju inte vad som är fel eller ens vem som är skyldig. Vem skall ändra sig, och på vilket sätt? Alla och slumpmässigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Som det ser ut nu förtjänar ingen av dem min röst så jag tänker inte ge den till dem. Så enkelt är det. Jag tänker inte rösta på ett missnöjesparti bara för sakens skull heller. Dyker det upp ett parti som passar mig kommer jag självklart rösta på dem.

Det kanske bara är jag, men jag har svårt att se den stora skillnaden mellan någon som säger sådär och någon som låter bli att rösta helt när det gäller intresset för demokrati.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det kanske känns bättre (annorlunda i alla fall) än att sitta hemma, men blir effekten verkligen en annan? Man säger ju inte vad som är fel eller ens vem som är skyldig. Vem skall ändra sig, och på vilket sätt? Alla och slumpmässigt?

Det kanske bara är jag, men jag har svårt att se den stora skillnaden mellan någon som säger sådär och någon som låter bli att rösta helt när det gäller intresset för demokrati.

Som sagt, att inte rösta visar att man inte bryr sig alls. Genom att rösta visar man att man faktiskt bryr sig. Kanske bara är jag som bryr mig men det är ju bättre än att ingen bryr sig.

Vad finns det för alternativ? Rösta på PP bara för att alla andra gör det?
Skriva sura insändare i metro?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Som sagt, att inte rösta visar att man inte bryr sig alls. Genom att rösta visar man att man faktiskt bryr sig. Kanske bara är jag som bryr mig men det är ju bättre än att ingen bryr sig.

Kan man inte intala sig själv att partierna passar så dåligt/att man är så missnöjd att man minsann inte tänker rösta alls? Effekten blir densamma och man slipper röra sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Vad finns det för alternativ? Rösta på PP bara för att alla andra gör det?
Skriva sura insändare i metro?

Om det finns något parti som man ogillar så lite att man kan tänka sig att rösta på det är det förmodligen det man vill, annars är nog som sagt sura insändare ett alternativ. Eller också engagerar man sig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kan man inte intala sig själv att partierna passar så dåligt/att man är så missnöjd att man minsann inte tänker rösta alls? Effekten blir densamma och man slipper röra sig.

Ja effekten blir måhända densamma men det är lite av en principsak för vissa, man tar aktivt ställning genom att utnyttja sin röst som man är berättigad. Handlingen är mer symbolisk om man använder rösten än att ligga kvar i soffan. Man behöver väl inte alltid vara 100%-ig rationell i allt man företar sig? Jag kanske har principer jag vill efterleva, där en av dem är att alltid använda min rösträtt?

Samma sak som vissa sitter och gnäller över principer om andra frågor är detta samma sak för blankröstarna....

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte rösta, men om jag skulle göra det så skulle det bli PP.

Varför PP i sådana fall? För att de är det enda parti som tar upp någonting jag tycker bör tas upp, integriteten och ett motstånd mot övervakningssamhället. Nu brister de ju på i stort sett samtliga andra punkter, men då jag anser att alla andra partier brister på minst lika mycket så har PP i alla fall 1 sak rätt utöver alla andra.

Anledningen till att jag inte tänker rösta är rätt enkel. Man behöver inte veta vad som är rätt för att veta vad som är fel. Det finns inget parti jag med gott samvete kan rösta på. Så varför inte rösta blankt och visa att "man bryr sig"? För att en blank röst är att stödja vad vi har idag. Det är att säga att man står i godisbutiken och inte kan bestämma sig för om man vill ha något sött, surt, salt eller liknande. Jag däremot vill över huvut taget inte befatta mig med denna godisbutik.

Det är inte en fråga om att jag inte kan bestämma mig, vilket blanka röster tolkas som. För mig är det en fråga om att inget tillgängligt alternativ är värda en röst, och då en blankröst ändå är ogiltig så ser jag det som ett i alla fall lite starkare avståndstagande när andelen som inte tyckte det var värt att gå och rösta går upp än när andelen som bara inte kunde bestämma sig går upp.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag gör min röst hörd varenda dag genom att medvetet styra mina ekonomiska och sociala tillgångar och markera vilket sorts beteende jag anser gott.

Något riksdagsparti tänker jag inte rösta på. Jag tror inte att människan kan ges mandat att härska över en person som inte aktivt ger sitt medgivande till detta.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

För mig blir det SD 2010.

Jag bor på Hisingen i Göteborg som under sensommaren/hösten har plågats svårt av det okontrollerade våldet (banditerna brände upp en bil 4m utanför min lägenhet, kul att bli väckt av brandkårens sirener liksom....) som människor från MENA länderna har utsatt den här statsdelen för. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att några personer idiotiska agerande ska svärta ner ett ganska fint områdes rykte.
Och så blir man klart förbannad när man läser i GP att fastighetsbolaget skall erbjuda brottslingarna praktik/tempjobb.
Jag är student som pga den dåliga ekonomin blev av med mitt extrajobb på ett Volvo lager. Och visst skulle det kännas jättebra om jag fick tillbaks det jobbet men inte fan går normala människor runt och slår sönder folks egendom bara för det!

I förra valet så röstade jag på S 2006 men förräderiet som Mona har genomfört mot Socialdemokratin genom att gå ihop med V+MP gör att jag inte längre kan identifiera mig med S längre.
S har gått från att vara ett "realistiskt och praktiskt" parti under GP's ledning till att bli ett "dröm" parti inklämt mellan V och MP.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Sverige demokraterna FTW!!!! jag skulle inte ha något emot dom om vi levde i "peas and harmoni" men när dom begår brott tycker jag man kan skicka hem dom istället för att ta upp fängelsen/skattepengar. Och jag säger inte att alla invandrare är kriminella men det är bevisat att en stor del är det. Jag förstår inte vart logiken är igentligen om det fortsätter såhär för sverige kmr det bli kaos av allt ihopa, och nej jag menar INTE att det är blattarnas fel jag menar att det kmr gå åt helvete för sverige om vi inte får ordning snart.

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem

Stereotypen av en person som röstar på SD är ju en något simpel individ och jag måste konstatera att vissa gör sitt bästa för att den synen skall cementeras.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com