Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

(1)Och vad menar du med att visa respekt? Mot vem? Vem har gjort vad för att förtjäna min respekt till den grad att jag skulle vilja bortse från min egen åsikt för deras skull?

(2)Jag har ingen förståelse för folk som inte röstar för att de inte orkar eller inte bryr sig. Alla borde bry sig och att ta sig till en vallokal är inte så svårt att det är en giltig ursäkt.

siffror inlagda av mig

Skönt att du går emot dig själv.

1. Respekt mot vem? Mot de miljoner människor som längtar efter demokrati och dör för att få den. Att du ligger på sofflocket (eller vad en person nu kan tänkas göra på valdagen - själv blir det krogkampanj på kvällarna innan och annat kampanjande på dagarna) är inte att visa respekt mot dessa människor. De dör för rätten att rösta och du bryr dig inte om att du har den.

Slutsats: Om inget parti duger röstar man blankt.

2. En ny attityd helt plötsligt! Du säger att du inte har någon förståelse för de som inte röstar... det visade du inte i dina tidigare poster. Men nu har du helt plötsligt sunda åsikter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jadå, men det gäller bara mig själv: jag måste fortfarande betala skatten för den majoritet studenter som faktiskt kommer att fortsätta ta förmånstagliga lån på min bekostnad. Dessutom, lån är lån: unga vuxna som redan idag har massiva problem med att betala av lån får nu ännu mer lån. Det kostar mig pengar när alla svaga människor blir deprimerade för att de inte klarar av att hantera sin ekonomi.

...fast allvarligt talat, jag bryr mig inte särskilt mycket alls. Fördelarna och nackdelarna slår i princip ut varandra. Det vill säga precis det som gäller de flesta frågor som gäller högern och vänstern. Mer bidrag äts up av högre skatt, mindre skatt äts upp av lägre bidrag.

SkunkFunk - har du verkligen ett behov för pengarna? Det tvivlar jag på, men du har kanske ett bra undantag. Varför är det moraliskt rätt för dig att ta ett lån som jag de-facto delvis betalar? Jag påverkas faktiskt om du inte klarar av att betala dina lån.

Detsamma gäller väll folk som slösar studiemedel på att t.ex. läsa onödiga saker som egentligen inte har någon mening (finns ju flertalet skumma kurser som folk läser för "enkla poäng" som sen inte ger dem någon mening i arbetslivet). Eller folk som läser t.ex. samhällsvetenskapliga programmet bara för att sedan läsa tekniskt basår, när de kunde läst natur från början. Dessa har ju slösat ett års studiemedel jämfört med majoriteten, som t.ex. jag får betala för sen.

Så skall man resonera som du gör att folk tar extra studielån på din bekostad får du ju även göra så att folk som inte effektiviserar också gör det. Och då får vi ju en värld där ingen får välja fel utbildning i något steg och inga extra chanser ges, inte optimalt tycker jag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"