Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Fast nån vacker dag får ju gärna folket vakna från offerrollen. Det ska inte funka att köra med argument som:

"Ni sparkar på de som ligger ner"
"tänk på barnen!"
"de rika blir rikare..."

osv osv

Dags att släppa sargen för socialdemokraterna nån dag. I sverige funkar det att relatera till att man minsann "hjälper de svaga" och liknande underliga argument. Mer sunt förnuft och logik krävs.

Ja, ibland blir man mörkrädd över hur folk tänker. Skulle vara skönt ifall vi kom till ett skede man inte bara kunde kör de klassiska "alla skall med" utan att förklara hur man menar och hur det skall finansieras.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja, ibland blir man mörkrädd över hur folk tänker. Skulle vara skönt ifall vi kom till ett skede man inte bara kunde kör de klassiska "alla skall med" utan att förklara hur man menar och hur det skall finansieras.

Ironiskt nog funkade inte "alla ska med" 2006 men (S) får gärna dumpa alla andra citat som tar fokus från sakpolitik och flyttar det till verbal pajkastning. Detta hjälper varken arbetaren, den arbetslöse, företagaren eller någon annan alls. Speciellt inte om det kommer från partiet som säger sig vara på de första två alternativens sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Ironiskt nog funkade inte "alla ska med" 2006 men (S) får gärna dumpa alla andra citat som tar fokus från sakpolitik och flyttar det till verbal pajkastning. Detta hjälper varken arbetaren, den arbetslöse, företagaren eller någon annan alls. Speciellt inte om det kommer från partiet som säger sig vara på de första två alternativens sida.

Ne, fast frågan är om inte 2006 var undantaget som bekräftade regeln

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Finns det någon hemsida där man kan kolla vad dom olika partierna har för åsikter? Är första gångs väljare och orkar inte sätta mig in vad dom olika partierna står för in i minsta detalj.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Finns det någon hemsida där man kan kolla vad dom olika partierna har för åsikter? Är första gångs väljare och orkar inte sätta mig in vad dom olika partierna står för in i minsta detalj.

Klart det finns hemsidor som vi kan visa dig. Men vi måste bara först ha en intern omröstning vem av oss som ska hänga med och hålla dig i handen när du ska till röstbåset.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Trots sina brister tror jag svenskspråkiga wikipedia i detta fall funkar bra nog.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Det enorma intresset för Sverigedemokraterna skrämmer mig. Vad är det för folk som har börjat hålla till här på forumet egentligen?

Min gissning ang. Sverigedemokraternas popularitet är att många som besöker denna forumsdelen har färska minnen av grundskolan eller gymnasiet (lite beroende på linje) och för många har nog invandringen möjligen ansetts vara negativ andra bor kanske i förorterna och känner att utvecklingen där inte är den utveckling som de önskar sig. Sverigedemokraterna har möjligen sitt starkaste stöd från unga män sannolikt för att dessa inte ännu börjat bilda familj med allt vad det innebär eller kommit fullständigt in i vuxenlivet med hus och allt. Det är också denna gruppen som har den största erfarenheten av det mångkulturella Sverige för dem så är invandringen relevant medan de som är äldre inte känner samma relevans då det inte påverkat dem i samma utsträckning samt att de invandrare de oftast träffar troligen arbetar vilket gör att deras intryck inte är lika negativt som ungdomarnas. Trotsallt brukar de äldre oftast bo i väldigt etniskt homogena stadsdelar.

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att skilja mellan invandarare och invandrare, varifrån de kommer, varför och framförallt när de kom. Ofta kapas diskussioner av folk som buntar ihop alla invandrare oavsett sort. En chilenare är inte en somalier och inte heller en finne eller kines.

Tidsmässigt finns två intressanta grupper, de som kom på 50 till 70-talen och de som kom senare.

Åt den första gruppen fanns inte speciellt många bidrag och inga statsanställda som såg till deras specifika behov. Däremot fanns gott om enkla arbeten som svenskarna inte ville ha. Arbetsmoralen och motivationen att lära sig begripa svenska seder var hög, annars var sötebrödsdagarna över. Deras barn och barnbarn är sedan svåra att skilja från så kallade ursvenskar då de assimilerats.

Till den senare gruppen har antalet av, och storleken på bidrag ökat dramatiskt, samtidigt dök en Ombudsman mot etnisk diskriminering (numera DO) upp. Utöver det krävs numer både datavana och gedigna engelskakunskaper överallt, dessutom håller arbetsgivaravgifterna på att överstiga lönekostnaderna. Ur min synvinkel är det rimligt att anta att människans arbetsekonomiska beteende minskar anpassningslustan om behovet inte är tillräckligt högt. Maten kommer ju ändå ifrån affären.

Frågan är således om den mjuka integrationslinjen är kontraproduktiv och enbart leder till att uppgivna svenskar och assimilerade röstar på SD.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Citat:

Är första gångs väljare och orkar inte sätta mig in vad dom olika partierna står för in i minsta detalj.

Dumheter. Det är din plikt som medborgare att åtminstone försöka få någon koll.

Förövrigt är du antagligen en förstgångsväljare (annars blir din första mening nonsens).

Citat:

Finns det någon hemsida där man kan kolla vad dom olika partierna har för åsikter?

Partiernas hemsida, vänster till höger:
http://www.vansterpartiet.se/
http://www.socialdemokraterna.se/
http://mp.se
http://www.centerpartiet.se/
http://www.folkpartiet.se/
http://www.kristdemokraterna.se/
http://www.moderat.se

Några partier som för närvarande inte sitter i riksdagen, men som kandiderar dit:
http://www.piratpartiet.se/
http://sverigedemokraterna.se/
http://www.feministisktinitiativ.se/

På nästan alla dessa sidor finns det på framsidan en länk som heter "Vår politik". Är språket för svårt så finns det ofta en mer lättläst (och ofta även kortare) version på de flesta sidor om du klickar på "Lättläst". Vill du inte läsa så finns det även ofta ljudfiler att lyssna på, där partierna själva sammanfattar sin politik.

Vad är egentligen mest värt: att se på några youtubefilmer som du glömt bort imorgon, eller att du lär dig lite om partierna? Tänk bara på all politisk satir som du missar för att du inte ens vet vad partierna vill

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag har inte röstat här i forumet, då jag inte har någon som helst aning vad jag kommer rösta. Allt beror på vad som kommer gynna mig under den mandatperioden. Jag tvivlar dock på att det blir ett parti från högerblocket nu under min studietid, men som sagt, jag får se vad för kort partierna lägger fram på bordet

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doodle
Jag har inte röstat här i forumet, då jag inte har någon som helst aning vad jag kommer rösta. Allt beror på vad som kommer gynna mig under den mandatperioden. Jag tvivlar dock på att det blir ett parti från högerblocket nu under min studietid, men som sagt, jag får se vad för kort partierna lägger fram på bordet

Trams, sittande regering har ju fått till studiemedelshöjning, är ju en form av bidrag som socialdemokraterna aldrig ville röra (för varför satsa pengar på de som kämpar och utbildar sig för att få arbete).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sverigedemokraterna.
Det räcker nu. Gör nåt.

Permalänk
Medlem

Jag röstar inte, demokatrin är falsk och politiken är ett charadspel.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Trams, sittande regering har ju fått till studiemedelshöjning, är ju en form av bidrag som socialdemokraterna aldrig ville röra (för varför satsa pengar på de som kämpar och utbildar sig för att få arbete).

Ja det var marginellt den höjningen, det blev mest lånet som blev höjt. Större studielån behöver jag egentligen inte, utan klarar mig ganska bra utan några vidare höjningar. Fast förutom ekonomiskt har jag ingen aning vad partier kan göra för studenter.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doodle
Ja det var marginellt den höjningen, det blev mest lånet som blev höjt. Större studielån behöver jag egentligen inte, utan klarar mig ganska bra utan några vidare höjningar. Fast förutom ekonomiskt har jag ingen aning vad partier kan göra för studenter.

Ne men det är ju iaf en höjning, socialdemokraterna har ju helt skitit i studenter, de ger hellre pengar till folk som inte orkar jobba.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid

Då får du nog ta dig en funderare.

Det enda argumentet jag orkar med såhär dags på dygnet bör räcka för alla som inte tänker rösta i ett demokratiskt land: Den demokrati vi har är oerhört mycket bättre än de förtryckardiktaturer som finns på många håll runt vårt klot (även om den har vissa brister). Det är din plikt som solidarisk och klarsynt medborgare i ett i-land att rösta. Om inget alternativ kan du ju alltid rösta blankt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Då får du nog ta dig en funderare.

Det enda argumentet jag orkar med såhär dags på dygnet bör räcka för alla som inte tänker rösta i ett demokratiskt land: Den demokrati vi har är oerhört mycket bättre än de förtryckardiktaturer som finns på många håll runt vårt klot (även om den har vissa brister). Det är din plikt som solidarisk och klarsynt medborgare i ett i-land att rösta. Om inget alternativ kan du ju alltid rösta blankt.

Om någonting ska kallas plikt så är det att ha sin egen åsikt. Att man skulle vara pliktbunden till att välja mellan att skjuta sig själv i höger eller vänster fot är bara rena dumheter.

Att rösta blankt är heller inte ett dyft bättre än att inte rösta alls, och beroende på varför man inte kan säga sig hålla med något parti så kan det till och med vara värre att rösta blankt än att inte rösta alls.

För min egen del så vägrar jag välja mellan pest och kolera. Når inget av alternativen upp till vad jag kallar godkänt ja då får inget av alternativen min röst. Och varför jag aldrig skulle missbruka min rösträtt och rösta blankt är enkelt. En blank röst är lika ogiltig som ingen röst alls, men med den inte så lilla skillnaden att en blank röst betyder att man inte kunde bestämma sig och ingen röst alls betyder att man inte ville ha någonting av det eller inte brydde sig. Jag tycker det senare är en klart tydligare signal än det förstnämnda då det betyder att samtliga partier misslyckats med att engagera personen i fråga vilket säger en hel del mer än att denne bara inte kunde välja.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Om någonting ska kallas plikt så är det att ha sin egen åsikt. Att man skulle vara pliktbunden till att välja mellan att skjuta sig själv i höger eller vänster fot är bara rena dumheter.

Att rösta blankt är heller inte ett dyft bättre än att inte rösta alls, och beroende på varför man inte kan säga sig hålla med något parti så kan det till och med vara värre att rösta blankt än att inte rösta alls.

För min egen del så vägrar jag välja mellan pest och kolera. Når inget av alternativen upp till vad jag kallar godkänt ja då får inget av alternativen min röst. Och varför jag aldrig skulle missbruka min rösträtt och rösta blankt är enkelt. En blank röst är lika ogiltig som ingen röst alls, men med den inte så lilla skillnaden att en blank röst betyder att man inte kunde bestämma sig och ingen röst alls betyder att man inte ville ha någonting av det eller inte brydde sig. Jag tycker det senare är en klart tydligare signal än det förstnämnda då det betyder att samtliga partier misslyckats med att engagera personen i fråga vilket säger en hel del mer än att denne bara inte kunde välja.

Tokigheter! Att inte rösta alls är att inte uppmärksamma att miljontals människor dör för rätten att få rösta - medan du inte "ens kommer ur soffan"! Var det inget parti som tilltalade det dig? Synd, men visa ändå respekt genom att lägga en blank röst!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Hmm... Blanka röster är blanka röster. Att inte gå och rösta är att inte gå och rösta. Att "man inte kunde bestämma sig" är ju din tolkning. Om man som missnöjesyttring vill göra något är det ju bra om man faktiskt gör något. Att hamna i kolumnen soffpotatisar är inte bättre (å andra sidan inte jätte mycket sämre heller för den delen) än kolumnen ogiltiga röster (som brukligt är kring 75% av de ogiltiga rösterna), helt enkelt för att man då markerar med en tom röst. Att inte gå och rösta kan visserligen tolkas som en missnöjesyttring, men måste också tolkas åt många andra håll. Hann inte rösta av någon anledning, orkade inte osv. Visserligen kan en blankröst, som du skriver, tolkas som att man inte kunde bestämma sig, men det kan en vallokalsundersökning sen faktiskt försöka utreda.

Att partierna inte lyckas mobilisera är ju sant, men hur kan det vara ett argument för dig att inte gå och rösta? Du har ju fortfarande någon vilja, eller hur? Den tolkningen du gör kan du ju bara hoppas att de partier som du medvetet inte påverkar också gör. Dessutom bidrar det inte bara positivt. Om allt fler vägrar rösta och ser det som en legitim politisk handling (vilket det för all del kan vara, att inte rösta kan vara ett sätt att vägra acceptera en viss frågeställning osv) så kan det i sig bidra till en ökad alienation och apati.

Är inte detta vända tre av denna debatt eller har den aldrig dött ut?

/K

Ps, sidenote, offtopic etc Att du inte skulle kunna hitta något parti att rösta på tar jag med en viss nypa salt fö. Inget parti kan vara så perfekt som jag får intrycket att du kräver av det. Vilket du givetvis vet om. Och som en tänkande varelse kan du kompromissa, även om just den förmågan kanske faller bort lite då och då på dylika nätforum (för oss alla)DS.

Permalänk
Medlem

Det måste väl ändå finnas något parti som man anser är mer förkastligt än andra partier. Alla kan ju inte vara exakt lika hemska att rösta på. När man väljer att inte rösta så finns även risken att ett sådant parti kommer till makten istället. T.ex. ett parti som vill avskaffa demokratin eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid

Sjävklart bör man ju inse att det delvis är en sanning, politiker har många saker uppgjorda under bordet. Men att det skulle vara så fullständigt är bara en idiotisk konspirationsteori. Dom har inte sålt sin själ till djävulen, man kan inte förbise att de flesta politiker ändå brinner för sin politik, annars hade de valt ett annat jobb. Så jag tycker det är värt att rösta för den demokratiska bit som finns kvar, och jag tycker det är en bra mycket större bit än det finns i andra länder. Att politiken blir ett charadspel kommer man inte ifrån oavsett hur demokratisk grundlag man har. Se min signatur för övrigt, där uttrycks resten av vad jag tänkte säga på ett bättre sätt än jag någonsin kunnat förklara det.

Permalänk
Citat:

Fast nu är det ju snarare att betrakta som ett tvångslån på 400:- snarare än en ökning...

Jag själv förlorar hur som helst på det: jag klarade mig utmärkt på mina studiepengar förut, nu kommer min studieskuld öka med över 20.000:-

Det enda höjningen gör är att ge studenter mer möjligheter att slösa pengar. Bortsett från en minoritet studenter som faktiskt har några viktiga utgifter de inte kan hoppa över (eller få extrabidrag för) så behöver studenterna knappast tvingas låna 400:- mer (för de får ju inte pengarna). Kort sagt, regeringen har gjort det lättare för människor att vara oansvariga med sin egen ekonomi.

(förövrigt ett jävligt dåligt argument, eftersom alla skattesänkningar mer eller mindre är en möjlighet för människor att vara mer oansvariga, istället för att låta staten stå för ansvaret, mot en högre kostnad som består av en stats inbyggda ineffektivitetsavgift).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Blanka röster intresserar bara statistiker och folkvetare. Politiker struntar i dessa värdelösa siffror.

En blankröst, Kalle Anka eller att inte rösta alls är ett accepterande av den rådande politiska situationen. I praktiken röstar man på den som vinner.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

Efter att ha sett den här debatten mellan Björn Söder och Anders Åkesson
http://svtplay.se/v/1847758

Så kan jag inte förstå hur någon kan tänka sig rösta på MP

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag själv förlorar hur som helst på det: jag klarade mig utmärkt på mina studiepengar förut, nu kommer min studieskuld öka med över 20.000:-

En lösning på problemet är väl att endast utnyttja bidragsdelen de sista månaderna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
En lösning på problemet är väl att endast utnyttja bidragsdelen de sista månaderna?

Eller varför inte bara mindre veckor med lån helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast nu är det ju snarare att betrakta som ett tvångslån på 400:- snarare än en ökning...

Det enda höjningen gör är att ge studenter mer möjligheter att slösa pengar. Bortsett från en minoritet studenter som faktiskt har några viktiga utgifter de inte kan hoppa över (eller få extrabidrag för) så behöver studenterna knappast tvingas låna 400:- mer (för de får ju inte pengarna). Kort sagt, regeringen har gjort det lättare för människor att vara oansvariga med sin egen ekonomi.

(förövrigt ett jävligt dåligt argument, eftersom alla skattesänkningar mer eller mindre är en möjlighet för människor att vara mer oansvariga, istället för att låta staten stå för ansvaret, mot en högre kostnad som består av en stats inbyggda ineffektivitetsavgift).

De behöver ju inte låna pengarna? Och jag har hellre mer att spendera nu, sen har man ju ändå mer inkomst än nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Tokigheter! Att inte rösta alls är att inte uppmärksamma att miljontals människor dör för rätten att få rösta - medan du inte "ens kommer ur soffan"! Var det inget parti som tilltalade det dig? Synd, men visa ändå respekt genom att lägga en blank röst!

Och vad menar du med att visa respekt? Mot vem? Vem har gjort vad för att förtjäna min respekt till den grad att jag skulle vilja bortse från min egen åsikt för deras skull?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av laurinkalle
Hmm... Blanka röster är blanka röster. Att inte gå och rösta är att inte gå och rösta. Att "man inte kunde bestämma sig" är ju din tolkning. Om man som missnöjesyttring vill göra något är det ju bra om man faktiskt gör något. Att hamna i kolumnen soffpotatisar är inte bättre (å andra sidan inte jätte mycket sämre heller för den delen) än kolumnen ogiltiga röster (som brukligt är kring 75% av de ogiltiga rösterna), helt enkelt för att man då markerar med en tom röst. Att inte gå och rösta kan visserligen tolkas som en missnöjesyttring, men måste också tolkas åt många andra håll. Hann inte rösta av någon anledning, orkade inte osv. Visserligen kan en blankröst, som du skriver, tolkas som att man inte kunde bestämma sig, men det kan en vallokalsundersökning sen faktiskt försöka utreda.

Att partierna inte lyckas mobilisera är ju sant, men hur kan det vara ett argument för dig att inte gå och rösta? Du har ju fortfarande någon vilja, eller hur? Den tolkningen du gör kan du ju bara hoppas att de partier som du medvetet inte påverkar också gör. Dessutom bidrar det inte bara positivt. Om allt fler vägrar rösta och ser det som en legitim politisk handling (vilket det för all del kan vara, att inte rösta kan vara ett sätt att vägra acceptera en viss frågeställning osv) så kan det i sig bidra till en ökad alienation och apati.

Är inte detta vända tre av denna debatt eller har den aldrig dött ut?

/K

Ps, sidenote, offtopic etc Att du inte skulle kunna hitta något parti att rösta på tar jag med en viss nypa salt fö. Inget parti kan vara så perfekt som jag får intrycket att du kräver av det. Vilket du givetvis vet om. Och som en tänkande varelse kan du kompromissa, även om just den förmågan kanske faller bort lite då och då på dylika nätforum (för oss alla)DS.

Jag har ingen förståelse för folk som inte röstar för att de inte orkar eller inte bryr sig. Alla borde bry sig och att ta sig till en vallokal är inte så svårt att det är en giltig ursäkt.

För mig är det ett medvetet val då jag finner det vara det alternativ som bäst stämmer överrens med vad jag tycker. Och visst finns det partier jag håller med om vissa saker, men för varje pluspoäng jag kan godkänna så har de minst 1 minuspoäng men oftast fler, vilket hittills bara gett att något av dem kanske, och det är ett stort kanske, hamnar på gränsen om jag väljer att ignorera saker jag tycker är viktiga. Och det tycker inte jag är värt det. Att välja den minst negativa av flera betyder fortfarande att man väljer någonting av negativt.

Angående vad jag kräver av ett parti så är det inte så mycket. Absolut inte perfektion. Jag är fullt medveten om att kompromisser måste göras för att alla ska kunna vara nöjda och så vidare men det finns en sak jag saknar hos samtliga partier idag som faktiskt är någonting jag har som ett krav. Och det är inget avancerat heller utan bara vanlig objektivitet.

Jag har alltid tyckt att en bra ide är en bra idé oavsett vem som kom på det, vilken färg de har på tröjan eller vilken sida av skalan de säger sig tillhöra. Jag struntar i om det är SD, V, MP, S, M eller farmor anka som kläcker ur sig någonting vettigt. Är det en bra idé så är det. Men det enda jag ser är en massa småfjantande från partier som inte kan se bortom sig själva, hopplöst inlåsta i blockpolitiken och i höger/vänster-skalan som ett gäng dinosaurier.

Så varför röstar jag inte blankt då? Jo för att för mig så säger en tom stol mer än när det sitter någon i den och bara är tyst. Att någon dyker upp, tar sig tid att gå igenom processen och och vaktiskt välja att bli ignorerad tycker jag sänder signalen att de ändå lyckats med det dem gör så långt. Det är om än inte ett helt, men delvis ett stöd. Och jag har inget stöd alls för våra partier idag. Jag tycker nästan att de är ett hån mot de värderingar som ska ligga till grund för vårt styre. Jag vill då inte vara med och visa att de ens lyckats fånga min uppmärksamhet. Kalla mig tjurskallig men jag finner att ignorans är en starkare signal än avfärdande.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

För min del kommer höjningen som en välkommen nyhet, eftersom jag då får mer pengar över till sommaren. Om jag inte ens vill låna dessa pengar behöver jag ju inte göra det. Det är ju ändå jag som kommer betala tillbaks det i slutändan, så om jag lånar mer eller mindre påverkar bara mig själv, inte skattebetalarna. Om man nu inte vill låna pengarna är det bara att lägga undan dem och trycka in allt till CSN den dagen man slutar plugga, alternativt avstå från studielån under en period och leva på besparingarna. Det finns inget argument för att staten ska begränsa den enskilde individens ekonomi för att ett fåtal inte kan hålla i pengarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Jadå, men det gäller bara mig själv: jag måste fortfarande betala skatten för den majoritet studenter som faktiskt kommer att fortsätta ta förmånstagliga lån på min bekostnad. Dessutom, lån är lån: unga vuxna som redan idag har massiva problem med att betala av lån får nu ännu mer lån. Det kostar mig pengar när alla svaga människor blir deprimerade för att de inte klarar av att hantera sin ekonomi.

...fast allvarligt talat, jag bryr mig inte särskilt mycket alls. Fördelarna och nackdelarna slår i princip ut varandra. Det vill säga precis det som gäller de flesta frågor som gäller högern och vänstern. Mer bidrag äts up av högre skatt, mindre skatt äts upp av lägre bidrag.

SkunkFunk - har du verkligen ett behov för pengarna? Det tvivlar jag på, men du har kanske ett bra undantag. Varför är det moraliskt rätt för dig att ta ett lån som jag de-facto delvis betalar? Jag påverkas faktiskt om du inte klarar av att betala dina lån.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!