Video: SSD mot mekanisk hårddisk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zilanto
Tycker alla borde kolla in denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Är en jämförelse mellan X-25M och En Raptor disk =P

TACK Så MYCKET

precis vad jag letade efter

Permalänk
Medlem

Vilket jävla bra jobb ni för med videorecensionerna, mer mer mer mer mer mer!

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, jag trodde skillnaden skulle vara större...

Kör man Vista eller 7 ligger ju programen kvar i minnet och startar mycket snabbt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Bra med video men skulle uppskattas om Ni spelade in i bättre kvalitet på HD versionen, det blev väldigt grynigt när maximerade

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Men testet är ju inte speciellt realistiskt. Likväl rätt häftigt.

Nää de är ju sant för vem öppnar 51 program på samma gång ^^
Dock så visar de hur stor skillnaden de är då de är en rätt extrem jämförelse

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk

Men packar man upp 100 rar filer samtidigt är SDD kung.
detta allt tack vare bra random R/W performance

Permalänk
Medlem

Skärmarna ser olika stora ut - det är väl samma upplösning?

Nu är jag ingen expert på upplösning kontra laddningstid, men i Crysis Warhead kanske det gör skillnad?

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Skärmarna ser olika stora ut - det är väl samma upplösning?

Nu är jag ingen expert på upplösning kontra laddningstid, men i Crysis Warhead kanske det gör skillnad?

Det stämmer att skärmarna är olika stora (30" och 26"). De körs dock i det här fallet i samma upplösning, dvs 1920 x 1200.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digging the wiz
TACK Så MYCKET

precis vad jag letade efter

Vassegod ^^ Dock är de ju ett rätt extremt test då en normal användare aldrig gör detta =P fast de visar dock hur stor skillnaden är och om man nu skulle få för sig att öppna fler tunga program samtidigt så är de ju en hyfsad jämförelse.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk

Det står ju att den är från Youtube!

Samma här som många andra skriver att man blev otroligt lockad att köpa en.. Skall kolla kontot!

Edit: Yeah, de ser riktigt bra ut

Permalänk
Medlem

Jag blev Riktigt Sugen på en SDD nu
men en fråga:
När du sa "lagra" på en vanlig 7200rpm disk menar du att jag ska installera spelen på lagrings disken då också? eller ska spelen installeras på SSD'n ?

grymt Swec

Permalänk

spasmade ut på jonas röst i början, men vande mig ganska snabbt.

vill dock se ett test med ett par 7200 i raid 0 vs ssd

Permalänk

Man är ju sugen på att köpa en SSD. Men som fattig student blir det nog att vänta tills man har lite mera stålar.

Visa signatur

Primo Victoria

Permalänk
Avstängd

Sugen på att skaffa mig SSD-diskar... om de inte vore för priset bara. Än så länge är de ju ruskigt dyrt med tanke på lagringsutrymmet. Och jag är inte i så stort behov av prestandaökningen... annars hade det helt klart varit värt o skaffa en som systemdisk iallafall.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Kul med lite videos! Roligt test också!

Men nu ska ni få lite tips, i all välmening. Detta är alltså min åsikt och ingen regel för hur man ska göra.

Försök att vara 2 personer, det blir mycket mer naturligt då och man säger inte fel/stakar sig inte alls lika mycket. Det blir ofta även mycket roligare för tittaren om det finns en frågeställare och en "expert". Även roligare att spela in, vilket lyser igenom på bild sen i slutresultatet.

Lägg in lite låg dämpad musik i bakgrunden, det får bort den värsta b-känslan när man inte har tillgång till bästa inspelningsstudion.

Men grymt bra jobbat iaf!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klockrent test, vill se fler tester som detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lualian
Jag blev Riktigt Sugen på en SDD nu
men en fråga:
När du sa "lagra" på en vanlig 7200rpm disk menar du att jag ska installera spelen på lagrings disken då också? eller ska spelen installeras på SSD'n ?

grymt Swec

Skönt, nu kanske man inte blir dumförklarad för att man skulle vilja ha en 250Gb SSD disk för att köra spelen ifrån. Har påtalat flera gånger att jag upplevt ett "bättre" flyt med dom få spel jag har på min C: (systemdisk).

OBS, OBS, OBS, pratar inte om prestanda/krona.
För mig är priset en mindre avgörande faktor.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Kan varmt rekommendera Kingston ssdnow v-series 40gb som jag kör win 7 på. Allt går blixtsnabbt. Intels 34nm teknik och kostar ca 900kr på misco.se

Är jag stressad och vill veta när tågen går och datorn inte är på går det dubbelt så snabbt och jag behöver inte vänta in massa program som ska laddas.

Har inte prövat med spel ännu men program som en vanlig hdd måste ladda 10sek startar direkt för mig.

Permalänk
Medlem

Bra test! Underbart med en underhållande videorecension också! Det blir så mycket intressantare att ta till sig informationen då! Keep up the good work!

PS.. Ingen som har nån info om en eventuellt kommande Intel G3 eller liknande?

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Väldigt bra! Video gillar vi och det var kul att få SE vad som är skillnaden, inte bara läsa den.

Saknade dock lite fler tester, som packa/packa upp rar-filer och kanske en kopiering av en rätt stor fil, och flera små tex.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt kul att ni börjat med videorecensioner. Tyvärr tycker jag att ljudet var lite tveksamt. Jag behövde höja volymen ganska mycket för att höra bra, fixa gärna det till nästa gång!

Permalänk
Medlem

Känner i plånboken att den rycker lite efter att köpa en SSD nu
Synd bara att tillgångarna säger emot

Fortsätt gärna med videoinslag. det var ett mycket bra initiativ och trevligt inslag mellan allt läsande.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Fint test, frågan är dock om 2000kr är värt de sekunder det går snabbare

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Mycket bra video! SSD är fortfarande för dyrt för min smak dock! Spelar mest på datorn så det är in-game prestandan som är viktigast för mig! Har dessutom redan en Raptor, vilket jag är nöjd med!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Fint test, frågan är dock om 2000kr är värt de sekunder det går snabbare

Det är dyra sekunder...

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Mycket tydlig video, bra jobbat.

Utifrån detta experiment kan man ju också göra en ROI-beräkning:
*A = Antal minuter man med ssd sparar per dag i förkortade laddtider, t.ex. en minut
*B = Prisskillnaden mellan 80gb ssd och 80gb hdd, idag ca 2000:-
*C = Till hur mycket man värderar sin tid, t.ex. 100:-/timme för sin fritid
*D = Hur många dagar per år man använder datorn, t.ex. 300

((B/C)*60) / (A*D) = 4

Så efter 4 år når man break even i detta fall.

Edit: ändrade formuleringen i sista meningen pga misstycke från språkpolisen.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Lite sen med att göra ett test av denna sort, finns redan tillräckligt av dem?

Men iallafall, videorecensioner är väl alltid bra.

Permalänk
Medlem

Tummen ner för hösäcksställning och förvånad-hund-huvudställning

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
TEXT
Så efter 4 år har man tjänat in sitt köp i detta fall.

Snygg summering.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Inte för att vara bitchig, men grafikkortet är väl från AMD och inte från ATI?

Gillar videosatsningarna!