Vilken av dessa två datorer är bäst (4000-kronorsklassen)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Hårddisken är väl uppdelad till 3/4 delar Och en av dom är en dold partion har jag för mej Har 3GB minne i min men 2,75GB funkar

Okej, kan man på något vis komma åt den dolda delen?

Konstigt att dom säljer en dator med 4GB minne där bara 2,75 går att använda. Borde man ens få göra så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadå cpu?
Okej, kan man på något vis komma åt den dolda delen?

Konstigt att dom säljer en dator med 4GB minne där bara 2,75 går att använda. Borde man ens få göra så?

Du har väl en C/System/Dold och en HP nått nu På System tror jag bootfilen ligger Så tar du bort den startar inte datorn

Det bästa du kan göra är att blåsa hårddisken Ta bort alla partioner Och installera nytt operatativsystem

Att den visar 2.75 har att göra med att det är 32bits operativ

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Har också beställt en Compaq 15 och kommer få den snart.

Är också intresserad över att köpa en kylplatta till den då jag hört att den blir varm som bara den.

Därför undrar om någon har testat eller kollat runt om kylplattor och kan rekommendera en som passar just denna laptop och som inte kostar skjortan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeyeye

Är också intresserad över att köpa en kylplatta till den då jag hört att den blir varm som bara den.

Därför undrar om någon har testat eller kollat runt om kylplattor och kan rekommendera en som passar just denna laptop och som inte kostar skjortan?

Tycker nog inte den blir jättevarm Iofs ligger processorn på 56grader om det stämmer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den kanske blir lite varm, men jag tycker det är ändå bra om man har något under ifall den blir varm som kan kyla ned den, jag vill jau ha barn i framtiden hehe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeyeye

Min sprutar ut enorma mängder varmluft och jobbar hårt som en viking i en vulkan.
Fläkten låter som en Saab 900 turbo även om under datorn sitter en fet Targus kylplatta med inbyggd usb-hub

Nöjd med datorn men när jag jobbar blir den riktigt varm det kan jag lova. Inte kört något program för att se exakt hur varm den är men om man jämför med andra laptops så blir den riktigt varm.

Har en:
https://www.inet.se/datorer/baerbara/targus-chill-hub-xc/2901...

och tycker den är skön. Eftersom USB-portarna är så dåligt placerade på Hp Compaq 615 kan jag nu koppla in musen till USB hubben istället.

Citat:

Du har väl en C/System/Dold och en HP nått nu På System tror jag bootfilen ligger Så tar du bort den startar inte datorn

Det bästa du kan göra är att blåsa hårddisken Ta bort alla partioner Och installera nytt operatativsystem

Jag har kvar partitionerna och allt innehåll på dom ifall jag säljer datorn i framtiden, då vill jag att den är som när jag köpte den.

Men C formaterade jag och la in Windows 7 x64 (använder 64 bits program, så det var ett måste).
Det funkar fint för mig och jag har inga problem alls med datorn. Inga riktiga problem iallafall.
Pressar datorn rätt hårt så får se hur det utvecklar sig i framtiden om den går sönder innan garantin gått ut

Men som normal användare gissar jag att den kommer hålla rätt länge.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Men C formaterade jag och la in Windows 7 x64 (använder 64 bits program, så det var ett måste).

Kommer säkert att fungera bra Men jag hatar att ha partioner som jag själv inte skapat på hårddisken
Det tar säkert nån dag innan du fått ordning på allt efter nyinstallationen Men sen kommer datorn att förhoppningsvis funka klockrent Själv är jag så jäkla nöjd med min och W7 Ultimate

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Tycker det är JÄKLIGT dåligt att dom säljer en dator med 4 GB och skickar med 32bit windows 7. Sedan försvinner även 40GB hårddisk för den vanliga svenssonanvändaren som inte vet hur man ska komma åt dom.. Riktigt besviken..

Permalänk
Citat:

Tycker det är JÄKLIGT dåligt att dom säljer en dator med 4 GB och skickar med 32bit windows 7. Sedan försvinner även 40GB hårddisk för den vanliga svenssonanvändaren som inte vet hur man ska komma åt dom.. Riktigt besviken..

Jo men så är det ju med dom flesta datorer oavsett märke Det gäller ju inte bara HP615 Såna smällar får man ta och det är ju ingen större katastrof egentligen

Visa signatur

Permalänk

Eftersom 2Gb minne följer med separat och inte från fabrik så är det inte så konstigt?
Datorn är trots det väldigt prisvärd

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att beställa denna.. typ på en gång hehe.
http://www.dustinhome.se/pd_5010368280.aspx?csref=Prisjamfore...
Verkar va en väldigt bra dator till ett bra pris!
Går man upp några tusen så verkar det ju inte bli så mycket bättre. Finns denna dator i någon lite dyrare variant med bättre prestanda?
Det är musikproduktion som jag tänker syssla mest med

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovah
Funderar starkt på att beställa denna.. typ på en gång hehe.
http://www.dustinhome.se/pd_5010368280.aspx?csref=Prisjamfore...
Verkar va en väldigt bra dator till ett bra pris!
Går man upp några tusen så verkar det ju inte bli så mycket bättre. Finns denna dator i någon lite dyrare variant med bättre prestanda?
Det är musikproduktion som jag tänker syssla mest med

Du får nog gå upp mera än någon 1000 lapp om du ska hitta en bättre dator
Vet inte exakt vad som krävs av en dator till musikproduktion Jag kan ju inte tänka mej du behöver nått bättre grafikkort . Processorn i 615 är rätt snabb så den duger också. Kan ju tänka mej att det behövs mycket utrymme på hårddisken så 320GB borde duga ett tag i alla fall Finns ju externa hårddiskar du kan flytta över till också.
Säkert bra med mycket minne Du får ju med 4GB men eftersom operativsystemet är 32bits så kan du inte utnyttja hela minnesmängden Troligtvis bara 2.75GB men det kanske räcker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar CD-nyckeln man får med även till 64-bitarsversionen? I så fall är det ju inte så svårt löst!

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Citat:

Jo men så är det ju med dom flesta datorer oavsett märke Det gäller ju inte bara HP615 Såna smällar får man ta och det är ju ingen större katastrof egentligen

Tycker inte det är smällar man får ta, varför säljer dom med 2 GB extra separat när jag i princip inte kan få någon användning för dom?

Permalänk
Citat:

Tycker inte det är smällar man får ta, varför säljer dom med 2 GB extra separat när jag i princip inte kan få någon användning för dom?

Joo klart det är fel egentligen Normalt folk har ju ingen koll om det sitter 32/64bits operativsystem i datorn dom köper Och som jag skrev tidigare så är det här ett vanligt problem och det gäller inte bara HP

Det är ju inget större problem att byta operativsystem till ett 64bitars och kunna utnyttja hela minnet om man vill

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det är ju inget större problem att byta operativsystem till ett 64bitars och kunna utnyttja hela minnet om man vill

Men det innebär ju en ytterligare kostnad på 1000 spänn eller kan man uppgradera till lägre kostnad på något vis om man redan har windows7 32bit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det innebär ju en ytterligare kostnad på 1000 spänn eller kan man uppgradera till lägre kostnad på något vis om man redan har windows7 32bit?

Windows-nyckeln är samma för W7 32-bit och 64-bit. Du behöver bara en installationsskiva med 64-bit versionen.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

jag är ute efter en netbook enda kriterierna är att det ska vara så bra batteri som möjligt (helst 12 cell) och ha en dvd läsare och att det ska gå att ladda batteriet i bilen genom cigarett uttaget någon som har några råd ? max 6-7 tusen

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Medlem

Min gamla dator som dog för en månad sen har ju lite ram i sig.
Jag undrar om man kan stoppa in den i 615?

Det är samsung 1gb 2Rx8 PC2 - 5300S - 555 - 12 - E3.

Eller är det bättre att köpa nytt?

Fråga:
Var finns cd nyckeln till w7 ?
Fick ju inte med någon skiva elelr så utan allt var ju förinstallerat?
tänkte uppgradera till 64bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sallae

Eller är det bättre att köpa nytt?

Fråga:
Var finns cd nyckeln till w7 ?
Fick ju inte med någon skiva elelr så utan allt var ju förinstallerat?
tänkte uppgradera till 64bit.

Undersidan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sallae

Orginalminnet är ju ett PC2-6400
Men jag har lagt till ett 1GB 5300 minne i min 615 Inga problem
Men du får räkna med att bara 2.75GB kommer att funka om du har 32bit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden, har ju ändå liknande funderingar så kan vi spara på trådskapandet.
Jag är på jakt efter en bärbar-dator som ligger på -5000:. Den ska användas till surfa, film - ungefär det enda. Jag struntar fullständigt i utseendet.
Har ett par funderingar här. Är det något som skulle duga. Varför / Varför inte?

http://www.dustinhome.se/pd_5010368341.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010333524.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010368280.aspx

Tacksam
Putte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puttek
Jag lånar tråden, har ju ändå liknande funderingar så kan vi spara på trådskapandet.
Jag är på jakt efter en bärbar-dator som ligger på -5000:. Den ska användas till surfa, film - ungefär det enda. Jag struntar fullständigt i utseendet.
Har ett par funderingar här. Är det något som skulle duga. Varför / Varför inte?

http://www.dustinhome.se/pd_5010368341.aspx

Tacksam
Putte.

Jag skulle undvikigt nån dator som kommer med Vista

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle undvikigt nån dator som kommer med Vista

Jag råkade posta samma dator två gånger. Böt ut den ena mot det som egentligen skulle ligga där.

Jaså, undvika dator som kommer med Vista. Varför? Antar då att jag bör inte bry mig om datorn från HP.

Permalänk
Citat:

Jag råkade posta samma dator två gånger. Böt ut den ena mot det som egentligen skulle ligga där.

Jaså, undvika dator som kommer med Vista. Varför? (Du tycker alltså att HP'n är ingenting att ha?)

För att Vista bara är %¤"!%/ Satsa på en med W7 istället så slipper du mycket problem Det är nog inget fel på HP Hade nog valt den framför Acer Som jag inte har det bästa förtroende för

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

För att Vista bara är %¤"!%/ Satsa på en med W7 istället så slipper du mycket problem Det är nog inget fel på HP Hade nog valt den framför Acer Som jag inte har det bästa förtoendet för

Jag har alltid gillat Vista. Aldrig haft problem med systemet. Men säger du att Win7 ska fungera bättre så litar jag på dig, jag har ingen direkt koll. Vad säger du om compaqen då?

Permalänk
Citat:

Jag har alltid gillat Vista. Aldrig haft problem med systemet. Vad säger du om compaqen då?

Du menar den jag ....Den funkar klockrent Om du backar tillbaka nån sida så har jag skrivit en liten recention om den
Har precis installerat om ännu en dator som det suttit Vista i Det är jäkligt många som är missnöjda med det operativsystemet Själv skulle jag inte ens ta i Vista med tång Får mardrömmar bara jag tänker på det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar den jag ....Den funkar klockrent Om du backar tillbaka nån sida så har jag skrivit en liten recention om den
Har precis installerat om ännu en dator som det suttit Vista i Det är jäkligt många som är missnöjda med det operativsystemet Själv skulle jag inte ens ta i Vista med tång Får mardrömmar bara jag tänker på det

Ja, perfekt. Hoppade bak och läste. Det verkar lovande, får nog bli denna Compaq. Den kommer med win7 också, vilket jag antar måste vara ett plus då.

Tack.

Permalänk

Du kan ju välja mellan http://www.phonehouse.se/Laptops/Standard/Compaq-615
och http://www.dustinhome.se/pd_5010368280.aspx Och båda kommer med Windows 7 Home Premium
EDIT: Den första fanns även på Dustin http://www.dustinhome.se/pd_5010368439.aspx
Det sitter rätt processor i alla QL-66 Den säljs ju även med en lite sämre processor QL-64

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan ju välja mellan http://www.phonehouse.se/Laptops/Standard/Compaq-615
och http://www.dustinhome.se/pd_5010368280.aspx Och båda kommer med Windows 7 Home Premium
EDIT: Den första fanns även på Dustin http://www.dustinhome.se/pd_5010368439.aspx

Det lutar nog åt den från Dustin. En väska på köpet samt 320HDD istället. Även om jag kanske inte använder så mycket utrymme kan det säkert komma till användning.