Guide: återuppliva ditt trasiga grafikkort genom att ugnsbaka det!

Permalänk
Medlem

Jo, kortet ska vara åt andra hållet. Men eftersom våran chefsredaktör diskat mitt bidrag mitt bidrag och låst tråden så kan jag tyvärr inte kopiera den där guiden hit. Har skickat PM till honom men han svarar inte. Dåligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Äsch Ala95, du kan ju bli vår okrönte vinnare av jultävlingen! :D:up:

Testade på ett moderkort för en laptop, inget ramlade av men det funkade inte I teorin borde väl bakning av grafikkort funka för moderkort också? För grafikkort de har ju ett mönsterkort med kretsar o så

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Äsch Ala95, du kan ju bli vår okrönte vinnare av jultävlingen! :D:up:

Testade på ett moderkort för en laptop, inget ramlade av men det funkade inte I teorin borde väl bakning av grafikkort funka för moderkort också? För grafikkort de har ju ett mönsterkort med kretsar o så

Har läst på internet om folk som lyckats med det, men kan inte minnas att jag läst något sådant här på forumet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ingen som bakat ett ATI kort? De kanske inte har samma problem med lödningarna?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Ingen som bakat ett ATI kort? De kanske inte har samma problem med lödningarna?

Jodå, det är inte märkesspecifikt. Tillverkningstekniken är densamma för alla grafikkort och moderkort. M.a.o funkar tekniken både för ATI och Nvidia.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Men problemen ska vara vanligast på vissa nvidia-kort. Kan tyvärr inte säga exakt vilka men 8800 GTX/Ultra verkar ha detta problem.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag har ett 8800GTS 640, jag undrar om man skall baka det 7 eller 10 min?

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk

Det här verkar ju skit najs ,
Måste testa sen när jag har nå kort som nt funkar!

Permalänk
Medlem

Har försökt baka ett 9700 Pro och ett 9800 Pro. Funkade inte för mig, men det var en stor happening här hemma. Fick cred av systersonen som är 15

Permalänk
Medlem

Darn... Testade baka mitt 6600gt nyss...några kodensatorer exploderade så jag fick avbryta -.- ugnen vår är säkert så gammal att temperaturen blir helt fel...

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd!
Min roomie har ett 7900gt som gick sönder för några månader sen.. Kanske ska testa?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem

Intressant detta. Ska prova med mitt x850xt pe kort

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Intressant!
Frågan är ju bara, hur vet man om det strular pga kalllödning?

(och ja, denna teknik bör fungera på ALL elektronik, föutsatt att det är en kalllödning som orsakar att den inte funkar. (och förutsatt att det inte är något som smälter av hettan) )

Permalänk
Medlem

Innehåller inte kondensatorer nån kemisk substans? En annan teori kan ju vara att innehållet i kondensatorerna kokas upp eller på något sätt påverkas så att de funkar igen. En högst hemmasnickrad teori.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att håll tiden till 7mån, gärna lite under 200grader om du har en gammal ugn, min blev nog lite för varm.

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Medlem

Såg nu på tradera att det finns ett gtx260 som såldes som defekt, Man kanske ska pröva att "baka" det:P

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Jays_swe, du kan köpa mitt 8800 Ultra. Just nu fungerar det men det har varit inne i ugnen två gånger redan. Men det har funkat i över 3 månader i sträck nu
Om det pajar igen så är det bara att baka

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Lämnar du garantier på att det aldrig kommer sluta funka helt då? om du inte har något överpris så kanske jag är intresserad.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Klart att jag inte kan lämna garanti på sånt

Vad är överpris? Skicka PM.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bakade ett GTX280 som krashade lite när den kände för, nu funkar den helt perfekt.

Körde med digital ugnstermometer för att kolla tempen, ingen aning hur exakt den är men det verkar ha funkat bra.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

jag bakade mitt unika go7600 nyss och jag lyckade förstöra den ännu mer... lödningarna har trängt igenom pcb:n. lyckat va?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Bättre att vänta till sommaren och lägga på en fläskfile och ett grafikkort på grillen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Prövat på 2 st grafikkort, inget av dom har fungerat.
7800 laptop gfx, efter 3 baknings försök så slutade det ge bild.
8600 alla konningar gick på första bakningen.

Permalänk
Medlem

Läste igenom hela tråden och det verkar intressant eftersom att mitt Geforce POV 7600GT inte verkar ge någon signal till skärmen och jag har upplevt streck över maps när jag spelade bf2 innan. Sugen på att testa, lite rädd att förstöra moderkortet och resterande då det är nytt..

Permalänk

fick ett 8800GT här om dagen av min kusin det hade artifacts över hela skärmen men efter 7min i ugnen på 200c och de funkar som nytt!
sitter i min WS nu kan också tillägga att det är direkt från nvidia och inte någon annan tillverkare så som xfx eller asus, de tyckte jag var lite coolt

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Först och främst ett stort tack för en mycket hjälpsam guide!
Har sedan länge tillbaka haft ett 7600GS-grafikkort som haft diverse grafikbuggar och varit allmänt dåligt. Igår när jag kolla omkring på forumet fick jag klart för mig att man kunde baka sitt grafikkort och sökte efter det och så kom denna guiden upp. Efter att ha läst igenom guiden ett par gånger skred jag till verket och efter ca 10 minuter på 200°C var kortet så gott som nytt. Var lite skeptisk först, men det fungerade utan några som helst komplikationer. Återigen tack för en super guide!

Permalänk
Medlem

Bakade mitt gamla 8800 ultra som låg liggande och nu funkar de =D hahah va förvånad jag blev.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Bakade mitt 8800GTS som inte fungerande (detta var då ett par månader sedan) och grafikkortet fungerar fortfarande, utmärkt.

Bakade det i 10 minuter i 200 grader och den låg i mitten av ugnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Intressant!
Frågan är ju bara, hur vet man om det strular pga kalllödning?

(och ja, denna teknik bör fungera på ALL elektronik, föutsatt att det är en kalllödning som orsakar att den inte funkar. (och förutsatt att det inte är något som smälter av hettan) )

Det är jag lite tveksam till, det är inte kallödningar man tar bort genom bakning, utan spänningssprickor i fullständigt riktiga BGA-lödningar. Jag skulle inte satsa på att 200 grader kan fixa en kallödning i blyfritt lödtenn.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Fick vertikala artifakter över hela bilden redan från första bilden då jag startade datorn. Den bootade inte in i Windows.

Kan däremot säga att jag bakade mitt GeForce Go 7900 GS körde endast på 130 grader i 7 min.
Man såg på lödningarna att de glänste när man plockade ut de.
In i datorn när det svalnat, fungerar alldeles utmärkt igen.

Varför det ofta fungerar på grafikkort när de gått sönder är för att de kan bli extremt varma och vad jag även förstått så har de inte heller någon kill switch mot överhettning som en CPU har. (Vilket kan göra att lodet blir mjukt och tillslut kan du ha en "spricka")
Har även läst om folk som faktiskt genom att stänga av fläkten på grafikkortet och sen spelat tills det inte går längre sen låta den svalna och på med fläkten igen och sen har de löst sina problem. (Samma sak med RRoD på Xbox många löser det genom att linda in konsollen i en filt och sen spela på den)

Sen en liten input. Är det inte så att fabriken faktiskt i de flesta fallen ugnsbakar dit alla komponenter på korten? (Vill minnas att jag sett det på discovery)
De har bara en ugn av modell större så att de får in x antal kretskort.