Permalänk

Pepparkakshustävling 2009

Nu tog jag tag i det här själv och bestämde att det är dags!

Vi vill väl alla ha en pepparkakshustävling även i år?

Här kommer den, som vi alla väntat på!

Så länge ingen misstycker kommer regler från tidigare år användas även i år

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=734738

Citat:

Regler
* Föremålet skall bakas/byggas under tidsperioden av personen som postar det. Föremål som bakats/byggts på grund av intressekontrollen accepteras.
* Allt skall gå att äta (ja, äta, inte "äta").
* Inga färdigköpta pepparkakshussatser (eller andra modeller) är tillåtna, färdig deg är dock tillåtet.
* Bilden skall helst kunna verifieras att det inte är fusk, en papperslapp eller liknande med ditt nick duger.
* Juldekoration så som tomtar, bomull och liknande är tillåtet.
* Ni kan posta bilder på era byggen i denna tråd (maxbredd på bilderna bör vara 640 pixlar). Skicka även era bidrag till jan@ldg.se. Alla bidrag kommer senare att postas i en omröstningstråd.

I övrigt är det sunt förnuft som gäller, tävlingen är till för att ha roligt och det är meningen att Du skall baka hela verket.

Datum (samtliga datum är i december):

* 1-24: Bak- och anmälningsdagar. Skapa din kreation samt posta en bild på den här.
* 25-30: Omröstningstråden öppnas och den är nu öppen för din röst fram tills nyår.
* 31: Koring av vinnare.

Observera att tider, regler med mera kan komma att ändras i efterhand. Ha kul och God Jul på er!

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem

Nu är det bara att börja fundera på vad som ska bakas!

Visa signatur

AMD Athlon64 3500+ 2200MHz/2.2GHz 512kb Socket939 -- MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio GB-LAN Firewire WLAN Socket939 ATX -- Connect3D Radeon 9800Pro 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP -- Corsair VS512MB400 Value Select 512Mb DDR PC3200 400MHz 184pin Unbuffered CL2.5

Permalänk
Avstängd

Min kompis farfar(?) gjorde en stor pepparkaks borg med hur jävla mycket detaljer som helst. Det var galet gul när vi fick slå den i bitar och äta oss spyfärdiga.

STORSLAGNA GREJER VILL VI SE!

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

en komplett i7 rigg med dubbla 5970 vill jag se i pepparkaka och så klart alla tillbehör headset mus tangenbord haha Nej men skoj som fan detta

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk

Vad är det för pris till vinnaren? Ära?

Visa signatur

Primary: i7-4790k @ 4 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z97 GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz LP | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | EVGA Supernova G2 850W
Equipment: BenQ XL2420T | Logitech Proteus Core G502 | QPAD QH-90 Pro | Steelseries QcK+ | Logitech Desktop USB Microphone

Permalänk

Det är äran att vara SweClockers-mästare i pepparkakshusbyggen. ;-]

Tidigare har redaktionen lyckas knåpa ihop en och annan liten present. Men det är inget som lovas.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem

Det här blir roligt

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp. Hur "limmar" man ihop sidorna?
Vad är det vita som man brukar använda på pepparkakor?
Är karamelfärg farligt? Kan man äta det om man blandar det med något annat?
Hur tunn kan degen? Så man inte bränner den eller så att den gör sönder lätt.

Om ni hjälper mig med frågorna så kommer jag defenetiv vara med
Verkar helkul!

Mvh

Permalänk
Medlem

Ett pepparkaks-chassi

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag kan vara pepparkaks-smakare / pepparkaksdomare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av access
Behöver lite hjälp. Hur "limmar" man ihop sidorna?
Vad är det vita som man brukar använda på pepparkakor?
Är karamelfärg farligt? Kan man äta det om man blandar det med något annat?
Hur tunn kan degen? Så man inte bränner den eller så att den gör sönder lätt.

Om ni hjälper mig med frågorna så kommer jag defenetiv vara med
Verkar helkul!

Mvh

För att "limma" ihop sidorna, så använder sig de flesta av smält socker.

Det vita kallas glasyr och består av äggvita och florsocker. Vissa använder även ättika för att få mer glans i glasyren.

Karamellfärg är vad jag vet helt ofarligt. Det används på väldigt många bakverk som sedan äts. Det är nästan helt smaklöst också. :-]

Du får testa dig fram med degen. Gör du den för tjock, så gräddas den oftast inte som den ska i ugnen. Men det handlar om några millimeter bara. :-]

Lycka till!

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem

Som en klar vinnare förra året kommer jag även delta i år , hoppas det blir lika omtyckt detta året ; )

Permalänk

Använder de flersta verkligen smält socker som lim? Jag har alltid använt kristyr, eftersom socker smakar bränd plast typ. Dessutom är det fullt dugligt som lim om man inte utmanar tyngdlagen för mycket.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Använder de flersta verkligen smält socker som lim? Jag har alltid använt kristyr, eftersom socker smakar bränd plast typ. Dessutom är det fullt dugligt som lim om man inte utmanar tyngdlagen för mycket.

Kanske är dum men vad är kristyr?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Dessutom är det fullt dugligt som lim om man inte utmanar tyngdlagen för mycket.

Nu skall vi väl inte begränsa oss?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Constant
Kanske är dum men vad är kristyr?

Samma som glasyr.

Permalänk
Medlem

Antar att det är förbjudet att klippa in sitt bygge i en annan bakgrund? Har byggt ett flygplan och har svårt att hitta ett bra "naturligt" ställe för det...

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

Bilderna bör vara oredigerade.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem

hihi jag som är bagare borde ju kunna fixa ihop nått egentligen

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Sjukt bra initiativ.

Permalänk
Medlem

*letar fram ett äldre itx moderkort* nu jävlar ska det allt bli ett chassi!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Von_OttO: Du bör vara försiktig med att flasha med din bagare-titel. Jag vill minnas att det var med en konditor eller liknande förra året som enligt min mening bidrog med ett inte alls imponerande bygge

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk

Förra årets vinnare måste ju ha jobbat i veckor med sitt så jag tror den bästa jobbtiteln är arbetslös...

Edit: Förra årets vinnare, Gurrann skapade detta.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Förra årets vinnare måste ju ha jobbat i veckor med sitt så jag tror den bästa jobbtiteln är arbetslös...

Edit: Förra årets vinnare, Gurrann skapade detta.

Fint som fan det där bygget:)

Kan inte ni/vi börja bygga istället för att snacka "skit" ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Kan inte ni/vi börja bygga istället för att snacka "skit" ?

Det är bara att börja bygga.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem

Vill ha mer tid och mindre att göra så jag kan vara med iår

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk

Sådär. Nu har jag ordnat deg inför det stora bygget. Jag tror inte degen räcker, om jag ska vara ärlig, men det gick iaf åt 54 dl mjöl.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem

Hur går det för er?

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag kommer in imorgon , men vart är alla andra? trodde jag var sen att skicka in mitt bidrag men det ser ganska lungt ut , kanske inte är så många som deltar i år rent ut sagt?

/Gurrann

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Förra årets vinnare måste ju ha jobbat i veckor med sitt så jag tror den bästa jobbtiteln är arbetslös...

Edit: Förra årets vinnare, Gurrann skapade detta.

http://i47.photobucket.com/albums/f189/Gurrax/LGIM0069.jpg

Fyfan asså

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Fyfan asså

Håller med dig!

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce