Permalänk
Medlem

Windows Mobile vs Android

Jag har sett många skriva och klaga på Windows Mobile (6.5 då för senaste måste man ju gå efter) samt kommentarer att Android är så mycket bättre... Min fråga är då varför WM är så dåligt och varför Android är bättre?

Permalänk
Medlem

Finns bara ett bra svar på det egentligen. WM fungerar inte, Adnroid gör. Prova en windows mobile telefon, sen när du tröttnat på att starta om den 2-3 gånger om dan så kan du byta mot en annan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

WinMo 6.5 är mycket bättre än tidigare versioner men fortfarande inte alls lika 'snyggt' som diverse andra OS (Android inräknat). Den enda WinMo telefonen som har gjort något åt detta är väl HTC's HD2 egentligen (jäkla fin telefon förövrigt - synd med kameran bara).

Att det crashar är dock inte helt riktigt, visst kan det hända men antalet gånger jag har behövt starta om telefoner med andra OS gentemot WinMo mobiler går upp i upp tror jag.

Väntar själv på WinMo 7 efter nyåret dock. "Fördelen" med WinMo är ju att det är extremt enkelt att koda till (ofta ändrar man bara output i VS) och att den faktiskt multitaskar (något bl.a. iPhone inte gör).

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är synd med kameran? När det gäller snygghet så är ju HD2áns "mjukvara" den snyggaste jag sett men som säger så kanske inte andra WM 6.5 är så snygga.

BTW Jag har hört att HD2 ska gå att uppgradera till WM 7.

Permalänk
Medlem

Jag har iof inte testat 6.5 utan senaste jag körde var 6.1, och den var inte rolig att använda. Man får väl hoppas att MS gör nått bra med 7an så får vi se. :)..det finns ju som sagt många trevliga program till WM, det är ju en fördel iaf :). Sen skiljer sig sökert stabiliteten mellan olika telefoner. Jag har kröt WM på HTC S730 och Diamond, båda va ganska ostabila.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

"Endast" 5MP och jag tycker inte bilderna blir speciellt bra jämfört med vissa andra telefoner (SE Satio f.ex) - fel färgtoner etc. Så saknar den ju blixt också. Det bör inte stoppa dig från att köpa en HD2 dock.

Jo, de säger det om flera enheter (upgrade till 7 - HD2 är dock den enda på marknaden idag som har fullt HW stöd) dock har inget officiellt ord kommit på detta (vad jag vet).

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Jag har kört WinMo i 2år nu och kan som de flesta WinMo användarna säga att det suger jämfört med Android.

Fördelarna med wm före andra var:
* Många apps
* Lätt att customisera
* Mycket inställningar
* 3rd party apps har tillgång till all hårdvara
* Exchange

Men nu kan Android det och mer så wm är värdelöst.

För wm hänger sig kanske inte 2-3ggr om dan som vissa säger men ca var tredje dag kanske typ 3ggr i veckan men det är endå sjukt irriterande. För wm hänger sig bara när det inte får, typ mitt i ett samtal eller när du ska kolla busstiden och har bråttom som fan.

Sen är wm riktigt touch ovänligt, även 6.5 är jävligt touch ovänligt.

Jaja det finns shells typ Manilla och sånt och jag har provat alla. För de är jättefina och fungerar väldigt bra, men så fort du ska in i en meny så ser knapparna ut som Win 3.11 och är 3x3pix.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag har kört WinMo i 2år nu och kan som de flesta WinMo användarna säga att det suger jämfört med Android.

Fördelarna med wm före andra var:
* Många apps
* Lätt att customisera
* Mycket inställningar
* 3rd party apps har tillgång till all hårdvara
* Exchange

Men nu kan Android det och mer så wm är värdelöst.

För wm hänger sig kanske inte 2-3ggr om dan som vissa säger men ca var tredje dag kanske typ 3ggr i veckan men det är endå sjukt irriterande. För wm hänger sig bara när det inte får, typ mitt i ett samtal eller när du ska kolla busstiden och har bråttom som fan.

Sen är wm riktigt touch ovänligt, även 6.5 är jävligt touch ovänligt.

Jaja det finns shells typ Manilla och sånt och jag har provat alla. För de är jättefina och fungerar väldigt bra, men så fort du ska in i en meny så ser knapparna ut som Win 3.11 och är 3x3pix.

Vi får vänta till WM7 för att få ett touch anpassat WM. WM6, 6.1 och 6.5 bygger alla på Windows CE 5 från.. håll i er nu.. 2004.. Windows CE 6 kom redan 2006 men det dröjer alltså till 2010 tills MS får ut ett WM baserat på det. Den som väntar på något gott..

Dessutom är Windows Mobile SDK det enda som kostar pengar. Hade det funkat med en gratis express edition hade det kommit betydligt fler appar till WM. Utveckling till Android och Apple är gratis.

Vad gäller Android är jag mest besviken på Dalvik. Där återstår mycket (mycket!!) optimeringar från googles sida. Om de hade valt att köra på Sun's Java VM hade Android utklassat de andra operativen i "menysnabbhet". Trots snabba platformar (530 - 1000 mhz) så känns Android segt och detta är enbart för att google är för snåla för att betala licensen för JVM.

Best regards
Brum

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Hur lyckas ni hänga WM igentligen :S min htc touch pro har alldrig hängt sig med wm6.1. Har inte kört med android men tycker om wm för att det är lätt att skriva program i tex c#, också lätt att komma åt diverse sensorer osv. Några minuter så har man en htc handkontroll till snake över blåtand till datorn...

Vet inte hur enkelt det är att skriva program till android, om man kan använda tex c#...

Permalänk
Medlem

Har haft tre WinMo-lurar i rad nu. Mina WinMO 6.1-lurar hängde sig kanske 1 gång i veckan. Min nya HTC HD2 (WinMo 6.5) har aldrig hängt sig och då har jag ändå använt den flitigt och grundligt sen innan den släpptes då jag hade ett ES innan jag beställde en skarp HD2.

Helt underbar mobil. Och visst WinMo 6.5 ser inte så snyggt ut men helt ärligt så hur ofta kommer man i kontakt med det? Nästan obefintligt lite.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Att jämföra WM och Android kommer du få lika många olika svar som om du frågat vilket som är godast av äpple och päron.
Tror inte bara man skall klaga på OS när ens telefon inte fungerar klockrent, utan hårdvaran har en hyfsat stor betydelse samt mjukvaran tillverkaren byggt runt OS.
Personligen blev jag mycket besviken på Android (efter allt man hört) när jag fick en sådan lur i handen första gången (HTC Hero).
Enkelt är det väl som så att olika OS passar olika användare bra, själv passar WM mig bäst och därför anser ju jag också att det är det bästa OS i en telefon.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar... Som jag förstått det så beror det hela på användaren och hur denne använder tfn. Jag gillad WM när jag var inne och kände på HD2 häromdagen och den verkar kunna göra allt jag vill ha den till

Permalänk
Medlem

Ytterst få professionella recensenter väljer WinMo före Android, och det inkluderar WinMo 6.5. Om det beror på att varenda j-a recensent är partisk/iphoneskadad/microsofthatande är förstås svårt att svara på, men jag är skeptisk till att så skulle vara fallet. Visst, kikar man på Gizmodo eller liknande prylbloggar så är ju Apple-fanboyismen bland skribenterna extrem, men man kan inte avfärda alla på det viset annat än om man sitter på andra sidan spektrumet och är en fanatisk WinMo-fanboy. Android är helt enkelt ett snabbare och betydligt modernare OS för de allra flesta, som dessutom utvecklas i en takt som inget annat OS kan matcha.

Det är förstås svårt som attan att hålla ett OS som är så gammalt som WinMo modernt och snabbt, och utifrån detta måste man ju säga att Microsoft gör ett fantastiskt jobb.. men jag skulle förstås helst av allt se att de fimpade och började om från grunden så att de på allvar kan konkurrera med moderna OS som iPhone OS, WebOS och Android. Detta är planerat till WinMo 8, tyckte jag mig läsa någonstans.

Permalänk
Medlem

WM vs Android känns lite som typ Win 95 vs Os X eller något sånt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M-
Android är helt enkelt ett snabbare och betydligt modernare OS för de allra flesta, som dessutom utvecklas i en takt som inget annat OS kan matcha.

Uhh, har du testat en HTC HD2?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grejen med WinMo är väl inte just att det hänger sig utan att det är ganska slött. Naturligtvis hänger det också mycket på hårdvaran, men en Android-telefon flyter på snabbare med samma prestanda.

MacAllan:

Vad gjorde dig besviken när du testade Android?

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av NM
[B]Grejen med WinMo är väl inte just att det hänger sig utan att det är ganska slött. Naturligtvis hänger det också mycket på hårdvaran, men en Android-telefon flyter på snabbare med samma prestanda.

Har just nu en HTC HD2 och det jag jämfört med androidtelefoner är att denna är iallafall inte långsammare....hängt sig har den heller aldrig gjort.
Vad gäller multitasking är ju Windows Mobile utmärkt och det har det alltid varit...vafan..det är ju så windows är designat det ändra automatiskt minnesallokeringen till det program/applikation som behöver minne bäst.
När minnet börjar ta slut så stänger Windows automatiskt av program som ligger i bakgrunden bakgrunden.
Android fungerar samma.........
Fördelen Windows har vad gäller multtasking gentemot android är att det går att installera oändligt med applikationer/program för här kan man installera till både systemminnet och till det externa(minneskort)...men i androids fall kan man endast installera till systemminnet....som efter 256 MB är fullt....det kan man inte ens installera ett bra spel på
Dessutom för mig personligen betyder det mycket att kunna synka gentemot Outlook/Exchange..
/Lasse