Hjälp mig [ändra användarnamn]

Permalänk
Medlem

Hjälp mig [ändra användarnamn]

Heej

Nu har man äntligen fått sin första Mac. En iMac 27" jättenöjd av den än så länge men nu kommer ett problem. När man startade datorn för första gången så ville den att man skulle skriva sitt för & efternamn och addres mm men nu i findern så ser jag mitt namn står mitt namn där ihopsatt. Jag har hört man helst inte ska ändra det men jag vill bara mitt förnamn ska synas där jag menar nu på det huset. Kollade på systeminställningar och konton och ändrade till förnamnet där och startade om men fortfarande ser jag för och efter namnet. Hur ska man göra?

Permalänk
Medlem

När du skriver in ditt för och efternamn så sätter den automatiskt ihop den till ditt användarnamn (namnen ihop). Om du inte aktivt väljer att ändra användarnamnet så kommer det heta detta. Vill du absolut ändra det så förslår jag att du skapar en ny användare på datorn och döper det korrekt. Enklast och garanterar minst strul.

När du skapat det nya användarkontot så ta och kopiera din "Bibliotek"/Library-katalog från ditt gamla till ditt nya för att få med dina personliga inställningar.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
När du skriver in ditt för och efternamn så sätter den automatiskt ihop den till ditt användarnamn (namnen ihop). Om du inte aktivt väljer att ändra användarnamnet så kommer det heta detta. Vill du absolut ändra det så förslår jag att du skapar en ny användare på datorn och döper det korrekt. Enklast och garanterar minst strul.

När du skapat det nya användarkontot så ta och kopiera din "Bibliotek"/Library-katalog från ditt gamla till ditt nya för att få med dina personliga inställningar.

Jag gjorde den lösningen. Den var enkel och bra.
Nu när jag ändå är nybörjare och har gjort en tråd så har jag lite mer frågor:
1.När jag startade datorn första gången så fick man MobileMe gratis i 60 dagar som jag har förstått man ska kunna synka sina kontakter, mail, kalender och en webhårdisk smidigt och enkelt till andra datorer. Jag har fått en emailaddrexs som är så här mittförnamnefternamn@me.com och undrar om jag skulle bestämma att jag inte vill betala för att ha MobileMe efter dom hära 60dagarna får jag ändå ha kvar epostaddresen? Det hade varit smidigt att ha den som ett konto iTunes så man kan köpa musik, apps mm där ifrån (:

2. Jag har nu kopplat in min externa hårddisk där jag har mina filer från min förra dator. Vissa av dem är bakgrundsbilder som jag skulle vilja ha på den hära. Undrar då ska man skapa en ny mapp i mappen bilder till tex "bakgrundsbilder" och lägga dem dit eller ska man göra på ett annat sätt? Kommer dom isf synas i iphoto? Hur sorterar/ rekomenderar ni att man ska lägga sina bakgrundsbilder?

3.Kan man få så när man surfar eller använder något program att man kan få hellskärm utan att välja gömma dockan via applemenyn?

Det är det jag undrar nu.
Tack hittils (:

Permalänk

1: Nej skulle inte tro att du får ha kvar den epost-adressen.

2:
a) Nej de kommer inte att synas i iPhoto förrens du lägger in dem i iPhoto (som sedan lagrar en egen kopia av dem). iPhoto kommer även att organisera dina bilder efter datum då, i så kallade "event". Du kan dra bilder mellan event hur du vill däremot. Så du kan lägga alla bakgrundsbilder i ett event om du skulle vilja. Jag rekommenderar att låta iPhoto organisera. Väldigt mycket bättre än att försöka göra det själv med mappar.
b) För att kunna använda dem som bakgrunds-bilder så har du två val. Antingen importerar du alla till iPhoto (genom att markera bild-mappen på den externa och sedan dra den till iPhoto fönstret) eller så kan du i "Skrivbord & Skärmsläckare" inställningarna klicka på det lilla plusset längst ner till vänster och välja mappen med bakgrundsbilder.

3: Inte helt säker på att jag förstår vad du menar men mitt svar är nog nej. Det finns ingen maximera-knapp som på Windows. Att sluta försöka maximera är något man snabbt vänjer sig av med och därefter frågar sig själv varför i h*lvete man fortsatte att göra det efter att man gick ifrån 15-17" skärmar. Kanske inser man att det berodde på Windows urusla fönster-hantering men annars så är det helt onödigt för det mesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
1: Nej skulle inte tro att du får ha kvar den epost-adressen.

2:
a) Nej de kommer inte att synas i iPhoto förrens du lägger in dem i iPhoto (som sedan lagrar en egen kopia av dem). iPhoto kommer även att organisera dina bilder efter datum då, i så kallade "event". Du kan dra bilder mellan event hur du vill däremot. Så du kan lägga alla bakgrundsbilder i ett event om du skulle vilja. Jag rekommenderar att låta iPhoto organisera. Väldigt mycket bättre än att försöka göra det själv med mappar.
b) För att kunna använda dem som bakgrunds-bilder så har du två val. Antingen importerar du alla till iPhoto (genom att markera bild-mappen på den externa och sedan dra den till iPhoto fönstret) eller så kan du i klicka på det lilla plusset längst ner till vänster och välja mappen med bakgrundsbilder.

3: Inte helt säker på att jag förstår vad du menar men mitt svar är nog nej. Det finns ingen maximera-knapp som på Windows. Att sluta försöka maximera är något man snabbt vänjer sig av med och därefter frågar sig själv varför i h*lvete man fortsatte att göra det efter att man gick ifrån 15-17" skärmar. Kanske inser man att det berodde på Windows urusla fönster-hantering men annars så är det helt onödigt för det mesta.

Åh jobbigt jag som skulle vilja använda den addresen till mitt iTunes. Är det värt betala för MobileMe?

Det dära pluset i "Skrivbord & Skärmsläckare" inställningarna lagrar det också bilderna sen samma som om man lägger till dem i iPhoto?

Vilket sätt rekomenderar/använder du då att lagra bakgrundsbilder?

Jag menade att kunna ha fullskärm i firefox utan man man gömmer dockan och sen drar i högra hörnet i firefox.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Åh jobbigt jag som skulle vilja använda den addresen till mitt iTunes. Är det värt betala för MobileMe?

Det dära pluset i "Skrivbord & Skärmsläckare" inställningarna lagrar det också bilderna sen samma som om man lägger till dem i iPhoto?

Vilket sätt rekomenderar/använder du då att lagra bakgrundsbilder?

Jag menade att kunna ha fullskärm i firefox utan man man gömmer dockan och sen drar i högra hörnet i firefox.

Det är bara du som kan avgöra om du tycker det är lönt att betala för MobileMe. Personligen så har jag inte det.

Jag har mina bakgrundsbilder och avatarbilder osv. i en mapp direkt i min hemkatalog som jag sedan lagt till som källa i Skrivbordsinställningarna. Detta gör ingenting med själva bilderna/katalogen utan är endast en inställning för att kunna välja bilder därifrån. Jag blandar inte in bakgrundsbilder i iPhoto.

Det finns ett gratis plugin till Safari som ger möjlighet att köra fullscreen. Kolla in det om du vill ha det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det är bara du som kan avgöra om du tycker det är lönt att betala för MobileMe. Personligen så har jag inte det.

Jag har mina bakgrundsbilder och avatarbilder osv. i en mapp direkt i min hemkatalog som jag sedan lagt till som källa i Skrivbordsinställningarna. Detta gör ingenting med själva bilderna/katalogen utan är endast en inställning för att kunna välja bilder därifrån. Jag blandar inte in bakgrundsbilder i iPhoto.

Det finns ett gratis plugin till Safari som ger möjlighet att köra fullscreen. Kolla in det om du vill ha det.

Nu gjorde jag i en mapp kallad "Väggpappers från nätet" som jag la i MacintoshHD/Bibilotek/Desktop Pictures för jag ville gärna ha så baar helst ha orginalmappar i homemappen.

Permalänk
Medlem

Hej nu har jag haft min Mac i 16 dagar här och nu har jag fått en till som jag tror är nybörjarfrågor så jag skriver dom här ist för att skapa ny tråd.

När jag körde Windows XP på min dator jag hade innan min Mac så använde jag mailprogrammet Windows Live Mail som gick att ha flera mailkonton på(precis som i Mail) , men problemet är bara det när jag hade Windows Live Mail så hade jag möljighet att skapa mappar i programmet som där jag kunde sortera mail tex en mapp för mail som skulle sparas och så jag får inte upp varken den mappen eller det mailen som jag vet log i den mappen..Har bara alla mail som var inte var sorterade i mappar hur ska jag göra för att få dom?

Visst tycker jag mer om macen nu än om windows redan nu men det känns som det fattas features för att få till det där lilla extra av datorupplevelsen som alla Mac-användare pratar om men kan inte sätta hum om vad. Det kanske blri svårt för er att förstå vad jag menar.

Permalänk

Hur når du din mail?
POP3, IMAP eller Exchange?

För mina IMAP och Exchange konton kan jag se alla mappar jag har på servern. Sen kan man också skapa "Smart Mailboxes" i vilka man kan sortera vad man vill visa. I inställningarna finns dessutom så du kan sätta upp regler, som körs innan "Smart Mailboxes" kommer in i bilden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur når du din mail?
POP3, IMAP eller Exchange?

För mina IMAP och Exchange konton kan jag se alla mappar jag har på servern. Sen kan man också skapa "Smart Mailboxes" i vilka man kan sortera vad man vill visa. I inställningarna finns dessutom så du kan sätta upp regler, som körs innan "Smart Mailboxes" kommer in i bilden.

Jag verkar nå dem från POP inte från POP3 eller vad POP och POP3 samma sak?

Permalänk
Citat:

Jag verkar nå dem från POP inte från POP3 eller vad POP och POP3 samma sak?

Ja mest troligen (POP3 = Version 3 av POP). POP är inget vidare bra alls, i dagens läge, om vi säger så.

POP stödjer ej att ta emot/skicka mappar mellan klient och server. Det du troligen satt upp i Windows Live Mail är Mail:s motsvarighet till "Smart Mailboxes". Dock gissar jag på att du har Hotmail som leverantör? I sådana fall använder Windows Live Mail lite extra hokus-pokus (stängda protokoll som ingen annan kan använda) för att synca sådant till servern. Detta kan inte Mail ta del av då Microsoft inte släppt det. Du hade kunnat vidarebefordra alla dina mail till en annan(/bättre) leverantör som tillåter IMAP om det inte vore för den saken att Microsoft i Hotmail endast tillåter en att vidarebefordra till ett annat Hotmail konto. Snacka om att veta om att ens tjänst suger (i jämförelse med övriga som finns på marknaden) och göra allt för att ens användare inte ska fly skräpet.

Det du kan göra är följande:
Skapa lokala "Smart Mailbox":ar i Mail genom "Mailboxe -> New Smart Mailbox..." eller genom att klicka på plusset längst ner till vänster och välja "New Smart Mailbox...".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja mest troligen (POP3 = Version 3 av POP). POP är inget vidare bra alls, i dagens läge, om vi säger så.

POP stödjer ej att ta emot/skicka mappar mellan klient och server. Det du troligen satt upp i Windows Live Mail är Mail:s motsvarighet till "Smart Mailboxes". Dock gissar jag på att du har Hotmail som leverantör? I sådana fall använder Windows Live Mail lite extra hokus-pokus (stängda protokoll som ingen annan kan använda) för att synca sådant till servern. Detta kan inte Mail ta del av då Microsoft inte släppt det. Du hade kunnat vidarebefordra alla dina mail till en annan(/bättre) leverantör som tillåter IMAP om det inte vore för den saken att Microsoft i Hotmail endast tillåter en att vidarebefordra till ett annat Hotmail konto. Snacka om att veta om att ens tjänst suger (i jämförelse med övriga som finns på marknaden) och göra allt för att ens användare inte ska fly skräpet.

Det du kan göra är följande:
Skapa lokala "Smart Mailbox":ar i Mail genom "Mailboxe -> New Smart Mailbox..." eller genom att klicka på plusset längst ner till vänster och välja "New Smart Mailbox...".

Är det värt att testa att ta bort kontarna från mail och sen skapa dom igen fast med POP3 och se om det hjälper?

Permalänk
Citat:

Är det värt att testa att ta bort kontarna från mail och sen skapa dom igen fast med POP3 och se om det hjälper?

Nej. Det är det du gjort. POP3 är senaste versionen av POP, men den versionen är också minst 10 år gammal. Kommer inte göra någon skillnad. Det stöds inte i någon version av POP. Tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej. Det är det du gjort. POP3 är senaste versionen av POP, men den versionen är också minst 10 år gammal. Kommer inte göra någon skillnad. Det stöds inte i någon version av POP. Tyvärr.

fandå det lär ju inte hjälpa tt jag skapar såna där smarta mappar efteråt ändå.
Jag hade Hotmail när jag skaffade MSN och det var mega längesen så jag visste inte om detta.

Permalänk
Citat:

fandå det lär ju inte hjälpa tt jag skapar såna där smarta mappar efteråt ändå.
Jag hade Hotmail när jag skaffade MSN och det var mega längesen så jag visste inte om detta.

Jag vet hur det är, been there done that om vi säger så. Tja, de smarta mapparna gör ju ändå upplevelsen trevligare när du använder mail. Ett alternativ skulle kunna vara att skapa en Hotmail "applikation" med t.ex. Fuild. Du får helt enkelt Hotmail sidan som en lokal applikation. Är du inte ansluten till Internet kan du dock inte läsa din mail.

Det andra alternativet, som nog är bäst i det långa loppet och dessutom väldigt enkelt, är att byta leverantör. Om du till exempel skaffar Gmail så finns det i inställningarna en tabb som heter "Konton och import" från vilken du kan "Importera e-post och kontakter" ifrån "[...] Yahoo!, Hotmail, AOL eller andra e-post- eller POP3-konton.". Sen får du börja sprida din nya mail. Håll ett öga på Hotmail kontot bara, för de som har den gamla.

Därefter kan du använda Mail, eller vilken annan mail-klient du i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet hur det är, been there done that om vi säger så. Tja, de smarta mapparna gör ju ändå upplevelsen trevligare när du använder mail. Ett alternativ skulle kunna vara att skapa en Hotmail "applikation" med t.ex. Fuild. Du får helt enkelt Hotmail sidan som en lokal applikation. Är du inte ansluten till Internet kan du dock inte läsa din mail.

Det andra alternativet, som nog är bäst i det långa loppet och dessutom väldigt enkelt, är att byta leverantör. Om du till exempel skaffar Gmail så finns det i inställningarna en tabb som heter "Konton och import" från vilken du kan "Importera e-post och kontakter" ifrån "[...] Yahoo!, Hotmail, AOL eller andra e-post- eller POP3-konton.". Sen får du börja sprida din nya mail. Håll ett öga på Hotmail kontot bara, för de som har den gamla.

Därefter kan du använda Mail, eller vilken annan mail-klient du i framtiden.

Iofs så har jag ingen aning om dom där mailen som låg i mapparna var nåt att ha ändå.
Kan kolla det med Fuild programmet , tack för tipset i förhand

angående byta konto så funderar att jag på att göra det. När jag startade datorn för första gången så fick jag erbjudande att testa MobileMe gratis i 60 dagar så fick man ett @me.com konto är rätt så förtjust i den adressen skulle vara att betala sen för MobileMe och gå över till den adressen. För jag kan ju ändå använda Adium och sånt till den ändå? Jag tycker Mail programmet i OS X är snyggt och smidigt.