SSD i RAID = ännu snabbare?

Permalänk
Medlem

SSD i RAID = ännu snabbare?

Hej, alla vet vi prestandafördelarna med att ha en SSD disk som systemdisk istället för gamla trotjänarna.

Min fråga är om någon använt sig av SSD diskar i raid-0 config? Och om det finns nån idé med att göra det eller om andra flaskhalsar i systemet sätter stopp så någon prestandaökning inte sker med detta. Vore kul att få höra erfarenheter från de som prövat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekFreP
Hej, alla vet vi prestandafördelarna med att ha en SSD disk som systemdisk istället för gamla trotjänarna.

Min fråga är om någon använt sig av SSD diskar i raid-0 config? Och om det finns nån idé med att göra det eller om andra flaskhalsar i systemet sätter stopp så någon prestandaökning inte sker med detta. Vore kul att få höra erfarenheter från de som prövat.

Det undrar jag med sugen på 4 diskar ssd raid 0 i nästa bygge!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Tänk på att trim inte funkar i raid0

Visa signatur

MPG X870E CARBON WIFI | 9950X3D | 3080 Ti TUF OC | 48GB DDR5 8000MHz | 2x 990 Pro 2TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79

Trim? har ingen ssd du får gärna utveckla!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79

Är det RAID-kontrollen som inte vill köra TRIM? Kanske mjukvaruRAID fungerar?

Permalänk
Medlem

judge: TRIM är ett sätt för systemet att säga åt SSD-disken att ett kluster är raderat och kan skrivas över.. Svårt att förklara lätt men utan det så får SSD disken problem (blir slöare) när den väl fyllts en gång med data.

om jag har fel får någon gärna rätta mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Det undrar jag med sugen på 4 diskar ssd raid 0 i nästa bygge!

Varför nöja sig med 4?

http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs

Visa signatur

Kompett gamer conan edition / q6600@3.5 ghz / Corsair 6400 4gb @936 mhz / xfx Radeon 5870 / corsair 620w / WD caviar 500GB / Antec 900 / Asus P5Q Pro / Samsung 2253bw

Permalänk
Musikälskare

SSDn fylls väll av "tom data" som gör den långsammare om inte trim är aktiverat

Som sagt detta fungerar inte i raid 0... Än

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekFreP

ja du, har haft areca raid0 med 3x30gb ssd 1 generationen med 350mb läs och nuvarande är 2x40gb Kingston ihc10r med samma siffror i läs. Kingston verkar funka bättre just för att de har nyare kontrollers.
allt laddas snabbt, direkt och även om raid inte kanske gör så stor skillnad normalt sett i användning, så finns det inga direkta långsamma moment med ssd i raid0.

flaskhalsarna kommer att sitta i cpu/gpu efter att du installerat ssd.
vare det är raid eller singel disk.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Flopper, okej, det låter bra. Tror jag undviker raid i början (dels pga kostnaden för SSD) men kanske passar på att testa om tillfälle dyker upp nån gång.

Jag ska ge mig in i datorbyggarbranschen framöver igen efter uppehåll på ca 7 år, så det har hänt mycket skoj sen man var inne och rota i datorlådorna sist och därför har jag börjat med påläsning inom alla områden och börjar nu känna mig mogen att ge mig på byggandet igen, lär nog bli ssd för att man ska få njuta lite av prestandan också.