Permalänk

Kylning, Inblås/Utblås ?

Tja alla Sweclockare!

Hade tänkt köpa lite extra fläktar till mitt chassi, men vad är egentligen bäst ?
Att sätta fläktarna på inblås eller utblås ?

Tack på förhand!

Mvh

Permalänk
Medlem

Till att börja med, vad har du för chassi ? hur många fläktplatser har du, vilka storlekar ?
Det som är bäst är att ha inblås där fram och utblås där bak, då kommer luften igenom fint.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Generellt:
In, fram och undertill (eftersom svalast luft finns vid golvet)
Ut, bak och upptill (eftersom varm luft stiger)

Försök även att få ett litet övertryck så samlar chassit mindre damm.

Visa signatur

Mk4: Antec 300 | E8400 | Asus P5Q Pro | Asus 9600GT | 4GB XMS2 | VX450 | WD 2,1TB (tot) | WinXP Pro x86
Mk5: Define R4 | 4670K | Asus Z87 Pro (C2) | Asus GTX760 | 16GB VENGEANCE LP | AX760i | WD 4,5TB (tot) | Win7 Pro x64

Permalänk
Medlem

nån här har sagt det till mig en gång...

front och toppen ska vara inblåsning

baksidan och sidplåt ska vara utblåsning

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Sidoplåt ska vara inbås för grafikkorten och resten av komponenterna.
Toppen är utblås för varm luft , bak likaså.
Front är Naturligtvis inblås.

Visa signatur

Chassi:Lian Li A3 Vit MOBO: A620M Pro RS CPU: AMD Ryzen 5 7600X3D CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 RAM: Kingston FURY Beast DDR5-6000 @ Buildzoid timings GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3080 White Edition PSU: Corsair RM750x Modular 80+ Gold M2: WD Black SN770 2TB Fläktar: 6x Thermalright TL-C12W-S V3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
nån här har sagt det till mig en gång...

front och toppen ska vara inblåsning

baksidan och sidplåt ska vara utblåsning

Där skulle jag nog hellre säga utblås i toppen och insug på sidan, varmluft stiger somsagt.

En annan sak man kan gå efter är ju om chassit har dammfilter. Där det finns dammfilter ska det vara insug, och på fläktplatserna utan ska det vara utblås. (Finns självklart undantag, men iaf en grundtanke)
Och som zx04 säger så är en aning övertryck att önska, såvida inte chassit från början är byggt för undertryck (som t.ex. Cosmos 1000)

EDIT - Ett litet tillägg:
Det absolut viktigaste är ju bra luftgenomströmning så att chassit får in ny kall luft utifrån samtidigt som den gamla varma luften blåses ut.
Man bör alltså inte vända alla fläktar inåt eller utåt, utan sträva efter en bra balans med dom riktlinjer som givits tidigare i tråden.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Där skulle jag nog hellre säga utblås i toppen och insug på sidan, varmluft stiger somsagt.

En annan sak man kan gå efter är ju om chassit har dammfilter. Där det finns dammfilter ska det vara insug, och på fläktplatserna utan ska det vara utblås. (Finns självklart undantag, men iaf en grundtanke)
Och som zx04 säger så är en aning övertryck att önska, såvida inte chassit från början är byggt för undertryck (som t.ex. Cosmos 1000)

EDIT - Ett litet tillägg:
Det absolut viktigaste är ju bra luftgenomströmning så att chassit får in ny kall luft utifrån samtidigt som den gamla varma luften blåses ut.
Man bör alltså inte vända alla fläktar inåt eller utåt, utan sträva efter en bra balans med dom riktlinjer som givits tidigare i tråden.

Får man fråga vad undertryck är ?

Permalänk

det är mer luft som blir skyfflad ut ur datorn än vad som blir inblåst.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frost_Bajt
Får man fråga vad undertryck är ?

Som Contrista säger skyfflas det in mindre än som skyfflas ut, och då blir lufttrycket lägre än omgivningen, vilket gör att det bildas ett vakuum.
Till följd av vakuumet så börjar det sippra in luft i alla springor på chassit, och även en del damm som brukar samlas i dom springorna, vilket inte är så snyggt.
Då är det alltså bättre med ett svagt övertryck som gör att det sipprar ut luft ur springorna istället, så att där inte samlas något damm.

Som sagt finns även en del chassin som är designade för undertryck, t.ex. Cooler Master Cosmos 1000 som jag själv har. Där har man endast en insugsfläkt i botten, en där bak och två i toppen. Dom två i toppen är till för att skapa ett undertryck så att det sugs in luft genom gallret vid grafikkorten. Det sitter även ett dammfilter där. Sidoplåtarna har gummilister för att förhindra dammansamlingar i kanterna.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Får bara lägga till en sak: "Varm luft stiger" stämmer inte i chassivärlden.

Gör såhär:
1. Håll handen 40cm över golvet.
2. Håll sedan handen 2cm över golvet.
3. Fråga dig själv om du märkte någon skillnad i temperatur och avgör ungefär hur mycket.

Vi säger att du skulle gissa på "1 grad" (vilket vore extremt mycket). Tänk då att i ett chassi så finns det konstanta luftflöden (iochmed fläktarna), vilket gör det säkert tio gånger så svårt för varm luft att stiga.

Så skillnaden på temperaturen från att ha insug uppe och utblås nere i chassiet skulle ungefär bli en tiondels grad.

Kort sagt: "Värme stiger"-regeln gör ingen skillnad i ett chassi. Placeringar av fläktar i förhållande till komponenter/chassi är jätteviktigt, men glöm "värme stiger"-regeln.

/Nils B

Permalänk
Medlem

Personligen fick jag bättre resultat när jag satte mina 2 fläktar att suga ut den varma luften, menar in hittar ju luften alltid. Och kan du få in luften att gå genom ett filter blir det mindre damm.

Visa signatur

The secret to creativity is knowing how to hide your source!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie

Gör såhär:
3. Fråga dig själv om du märkte någon skillnad i temperatur och avgör ungefär hur mycket.

Vi säger att du skulle gissa på "1 grad" (vilket vore extremt mycket). Tänk då att i ett chassi så finns det konstanta luftflöden (iochmed fläktarna), vilket gör det säkert tio gånger så svårt för varm luft att stiga.

Så skillnaden på temperaturen från att ha insug uppe och utblås nere i chassiet skulle ungefär bli en tiondels grad.

Kort sagt: "Värme stiger"-regeln gör ingen skillnad i ett chassi. Placeringar av fläktar i förhållande till komponenter/chassi är jätteviktigt, men glöm "värme stiger"-regeln.

/Nils B

Är rätt säker på att man med skillnader i luftmassornas temperatur avser utsidan av chassit. Säg att vi väljer att ta in kylluft på ovansidan av ett chassi och leda ut det undertill. Denna luft kommer att stiga. När merparten av denna uppvärmda luftmassa återigen passera insuget kommer delar ledas in i chassit igen. Efter några varv har medeltemperaturen höjs, och även om det kanske bara handlar om ett par grader kan det vara av vesäntlig skillnad.

Jag lyckades förbättra flödet på mitt chassi och minskade temperaturen med c:a 5°C och det räckte för att slippa BSOD när min 8800GTX kokade. Men det kanske hade räckte med 1°C? Var gränsen går vet man aldrig eftersom det är så många fler faktorer som styr... men varför chansa?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Gör såhär:

/Nils B

Klart det gör viss skillnad. Om du har en varm processor med en stor kylare på, tror du det känns varmast om du har handen under eller över?

Och som Dr.Mabuse skriver så är ju alltid luften som blåses ut varmare än luften i omgivningen, och om man då blåser ut den nertill kommer den att stiga och sugas in igen.

Men som du själv skriver så är ju placeringen av fläktar i förhållande till komponenter viktigast, det är där dom stora skillnaderna finns. Som tur är så är ju dom flesta chassin redan designade med detta i åtanke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Klart det gör viss skillnad. Om du har en varm processor med en stor kylare på, tror du det känns varmast om du har handen under eller över?

Om du har ett hyfsat luftflöde så märker du ingen skillnad. Om luften skulle stå still så javisst men så är inte fallet i ett datorchassi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Är rätt säker på att man med skillnader i luftmassornas temperatur avser utsidan av chassit. Säg att vi väljer att ta in kylluft på ovansidan av ett chassi och leda ut det undertill. Denna luft kommer att stiga. När merparten av denna uppvärmda luftmassa återigen passera insuget kommer delar ledas in i chassit igen. Efter några varv har medeltemperaturen höjs, och även om det kanske bara handlar om ett par grader kan det vara av vesäntlig skillnad.

Om man har ett riktigt dåligt luftflöde samt en fläkt på toppen och en fläkt längst ned märker du ändå väldigt väldigt liten skillnad. För att varm luft ska stiga måste den antingen vara MYCKET varmare eller ha MYCKET lång tid på sig att stiga.

Om du har två chassifläktar 1000rpm 120mm en där fram där uppe och en där bak där nere så stiger inte luften tillräckligt mycket för att kunna påverka datorkomponenterna märkbart.

Att du förbättrade luftflödet och fick ditt 8800gtx att bli fem grader kallare handlar inte om att "varm luft stiger" utan om att luften gick en annan väg. Det är då dumt att avgöra hur luften ska gå utifrån "värme stiger" då just den skillnaden är extremt liten i nästan alla fall. Då är det bättre att leta efter den bästa fläktlösningen i chassiet istället då det är det som är avgörande. Om du har utblås i toppen så hjälper ju det lite lite och visst är det positivt men det är absolut inte den sortens luftflödet man ska fokusera på att få eftersom skillnaden är så liten. Då är det bättre att hitta en lösning som gynnar luftflödet då det påverkar mycket mycket mer.

Permalänk

Okej, om jag har fattat det här rätt så ska inblås fläktarna sitta på fronten, och sedan utblås fläktarna sitta på baksidan och på toppen ?
Chassit jag syftar på nu är Antec Three Hundred som jag tänkt köpa inom en snar framtid

Tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Okej, om jag har fattat det här rätt så ska inblås fläktarna sitta på fronten, och sedan utblås fläktarna sitta på baksidan och på toppen ?
Chassit jag syftar på nu är Antec Three Hundred som jag tänkt köpa inom en snar framtid

Tacksam för svar.

På ett Three Hundred sitter två insug fram och en insug på sidan.
En utblås bak och en till i taket.

Endast utblåsfläktarna ingår, du får köpa insug själv.

Kolla följande demo, dom grönmarkerade är insug och dom gulmarkerade är utblås:
http://www.antec.com/demo/ThreeHundred/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tacksam för svar.

Korrekt uppfattat. I stort sett alla towerchassin är byggda enligt denna principen (det finns några undantag t ex Silverstone TJ07). Och om du inte har en väldigt underligt konstruerad låda så får du bäst luftflöde och kylning om du tar in luft i botten (om möjlighet finnes) och fronten och ut baktill och upptill. Luften leds då diagonalt uppåt genom chassit. Då slipper du dessutom att få tillbaka den varma luften som delvis hade kommit tillbaka om du haft utblås i botten, som sagts tidigare i tråden. Har faktiskt aldrig sett ett omoddat chassi med fläktfilter i toppen som samtidigt saknat ett i botten. Dvs byggt för luft in uppe och ut nere. Kanske finns en anledning till detta.

HAr ett Antec 300 själv och kan bekräfta att det går att få mycket bra kylning med 4 fläktar. Har 2st Noctua i fronten som körs på ca 850rpm och en Fractal Design i toppen på ca 600rpm (bytte orginalfläkten då den vibrerade mycket). Fläkten bak är orginal och körs i lägsta hastiget. Har ingen fläkt i sidan bara ett filter. Mycket tyst konfig. Kör oklockat för tillfället med Intel stockkylare.

Cpu: 29c-30c idle, 53c-54c load
Gpu: 36c-37c idle, 55c-56c load
Hdd: 4st Western Digital som ligger mellan 28c-31c

Antec 300 har dessutom ett mycket bra och lättåtkomligt filter i fronten.

Visa signatur

Mk4: Antec 300 | E8400 | Asus P5Q Pro | Asus 9600GT | 4GB XMS2 | VX450 | WD 2,1TB (tot) | WinXP Pro x86
Mk5: Define R4 | 4670K | Asus Z87 Pro (C2) | Asus GTX760 | 16GB VENGEANCE LP | AX760i | WD 4,5TB (tot) | Win7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag föredrar faktiskt att ha ett svagt undertryck. luftflödet tenderar att bli bättre då. jag har 1st 120mm fläkt som skjutsar på luften i det enda luftintaget. har sedan 2st 120 mm fläktar (bak och topp) + mitt grafikkort som blåser utåt.

har testat i olika chassin och sätta fläktar på olika ställen och olika riktningar. och kan generellt säga att det viktigaste är att man försöker få luften att flöda "diagonalt" över varma komponenter. att tex ha både inblås och utsug väldigt högt upp i chassiet kan resultera i att grafikkortet blir nån/några grader varmare än om insuget skulle suttit lågt ner i chassit.

viktigt att tänka på är att under grafikkortet sammlas det ofta ganska varm stillastående luft. det finns flera sätt att bli av med den på bl a Pci fläkt. jag testade detta på ett gammalt 8800 GTX och resultatet blev 6 grader svalare idle.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Citat:

...Det är då dumt...

Ja, det är det. Ska du kommentera inlägg, se till att förstå dem först.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Ja, det är det. Ska du kommentera inlägg, se till att förstå dem först.

?