LG visar upp 2,6 millimeter tunn LCD-panel

Permalänk
Melding Plague

LG visar upp 2,6 millimeter tunn LCD-panel

LG Display visar upp en ny typ av LCD-panel som endast är 2,6 millimeter tjock.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Hemligheten är LED-belysning som placeras runt kanterna, vilket gör att tjockleken kan bantas till rekordsmala 2,6 millimeter."

Är det inte så Samsung har nu? Det är väl inte optimalt ur bild-synpunkt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

När kommer det papperstunna panelerna som jag kan nåla fast i väggen?

Permalänk
Medlem

Knappt man får plats med anslutningarna om den är 2,6 mm på tjockaste stället? Det är väl den gamla drömmen om en skärm som man "hänger upp som en tavla på väggen" som börjar besannas...

Permalänk

Skulle tro att lösningen på anslutningarna är trådlös överföring av signalen till skärmen och anslutningarna i en låda som kan ställas i tv-hyllan?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Skulle tro att lösningen på anslutningarna är trådlös överföring av signalen till skärmen och anslutningarna i en låda som kan ställas i tv-hyllan?

Den lösningen finns på ett x-antal modeller ute idag så jag tror du har rätt.

För övrigt så gillar jag verkligen var tekniken är på väg

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Enligt Aftonbladet är det OLED

http://www.aftonbladet.se/pryl/article6324639.ab

Känns som ni kanske borde nämnt det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Enligt Aftonbladet är det OLED

http://www.aftonbladet.se/pryl/article6324639.ab

Känns som ni kanske borde nämnt det

Om du läser din egna länk står det så här:

"På måndagen sa LG Display att de utvecklat världens tunnaste LCD-panel. Enligt LG själva handlar det om en 42-tums skärm som väger mindre än 4 kg.

Det är en kantbelyst LED-tv och LG kallar det för världens tunnaste LCD-skärm. "

Inte en OLED alltså.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk

Missar man inte en del av poängen med lysdioder om man inte kan styra bakgrundsbelysningen individuellt så att man får bättre kontrasten.

Permalänk
Medlem

(Off topic)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Missar man inte en del av poängen med lysdioder om man inte kan styra bakgrundsbelysningen individuellt så att man får bättre kontrasten.

LOCAL DIMMING ger visst halo artefakter har ja läst.
LCD:er klarar ju inte blockera belysningen till 100%. Så med L-dimm blir det närmast objekten inte lika svart som där det är släckt på riktigt. (crt har ju lite så oxo ioff).

Permalänk
Avstängd

Ja den får man limma fast på väggen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Missar man inte en del av poängen med lysdioder om man inte kan styra bakgrundsbelysningen individuellt så att man får bättre kontrasten.

Jo, men även kantplacerad-LED ger bättre kontrast än vanliga lysrör.
Samsungs kantplacerade LED-tvs har ju fått bättre betyg i kontrast än apparater med bakplacerad och local dimming.

Men ja, jag har hellre bäst kvalitet än tunnast. Så länge TVn är tunnare än 5 cm så ser jag inte så stor poäng i att ha tunnare så länge sladdar och grejer behövs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
LOCAL DIMMING ger visst halo artefakter har ja läst.

Vad innebär det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
LCD:er klarar ju inte blockera belysningen till 100%. Så med L-dimm blir det närmast objekten inte lika svart som där det är släckt på riktigt.

Jag förstår inte vad du menar här faktiskt, det som är närmast objekten ska väll inte vara lika svart som där det är släckt på riktigt? Om det ska vara så svart där så är det släckt där också?
Jag tror jag missförstår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
LOCAL DIMMING ger visst halo artefakter har ja läst.
LCD:er klarar ju inte blockera belysningen till 100%. Så med L-dimm blir det närmast objekten inte lika svart som där det är släckt på riktigt. (crt har ju lite så oxo ioff).

Njaee tror inte det har så mycket med att LCD:er inte klarar blocka belysningen att göra.
Nackdelen med Local dimming är ju att antalet leds är mycket färre än det faktiska antalet pixlar, vilket innebär att skärmen släcker ner (och tänder upp) ett ganska grovmaskigt rutnät... Detta är vad som ger de lite blockiga "haloeffekterna" runt avgränsade ljusa områden.

Skulle väl behövas en LED per pixel för att helt komma från problemet, men tror nog inte vi kommer få se det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Jag tror jag missförstår.

Tänk dej en muspekare på en svart skärm tex.. alltså:
Slå på ljuszonen där pekaren är och öppna pixlarna för pekaren.

resultat:
Eftersom zonen är både större än pekaren och pixlarna bredvid närmast pekaren inte klarar att blockera ljuset uppstår en halo effekt runtomkring. EDIT: förmodligen smått fyrkantig.

Men såg att dom gör många mindre och fler zoner för att minska problemet.

(oled.. som "i praktiken" inte finns ännu behöver inte ens zoner.. där är varje pixel sin egen ljuskälla... blixtsnabb dessutom).

Roger W
Hade det blockat 100% hade ju inte problemet funnits... logiskt lixom.
Men du har nog rätt i att de blir fyrkantiga "halos" som ju inte följer rörelserna heller.
Har inte sett artefakten som sagt.

Permalänk
Medlem

Ah, ok, nu förstår jag.

EDIT: En grovskiss:

Typ så alltså?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Knappt man får plats med anslutningarna om den är 2,6 mm på tjockaste stället? Det är väl den gamla drömmen om en skärm som man "hänger upp som en tavla på väggen" som börjar besannas...

Eller varför inte i taket ovanför sängen?! Bekvämt som fan att titta på film genom att stirra rätt upp i taket...måste bara fixa dropp och kateter så slipper man stiga upp så här års.:rolleyes:

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem


Hoppas de inte är så tydligt dock.. blir nog svårt å sälja då.

Permalänk
Medlem

Den dagen LED-belysningen bakom LCD-panelen har lika hög upplösning kan vi snacka bild.

Dvs. när varje pixel har en egen ljuskälla - som kan styras individuellt förstås. Kanske med 256 ljussteg (8 bitar, som kanalerna för R, G & B har)?

Det skulle vara coolt! Eller har nån redan fixat detta tror ni?

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Den dagen LED-belysningen bakom LCD-panelen har lika hög upplösning kan vi snacka bild.

Dvs. när varje pixel har en egen ljuskälla - som kan styras individuellt förstås. Kanske med 256 ljussteg (8 bitar, som kanalerna för R, G & B har)?

Det skulle vara coolt! Eller har nån redan fixat detta tror ni?

OLED är i princip det du pratar om.
Med den skillnaden då att varje pixel är sin egen ljuskälla.

Permalänk
Avstängd

Wow, vilken läckerbit!

TVn alltså. Inte tjejen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Wow, vilken läckerbit!

TVn alltså. Inte tjejen.

Själv tänkte jag tvärtom

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ah, ok, nu förstår jag.

EDIT: En grovskiss:
Typ så alltså?

Jepp, hyfsad förklaring!
I verkligheten lär dock blocket oftast vara lite större än på bilden (man ska ha en himla tur om blocket är precis lika stort som objektet och "upplösningen" matchar i höjd och sidled, så oftast lär det vara fler block som är tända) samt förstås blir den ljusa zonen medvetet suddigare för att tona ut effekten...
Plus att skillnaden mellan ljust och mörkt förhoppningsvis är mindre i verkligheten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

va e de för mening å göra en 2.6mm tunn tv?? liksom man kommer fan i mig inte ens våga lyfta den för att man e rädd att man skall knäcka den...
hoppas dom har tänkt på de där hahaha annars blir det ett STORT FAIL...

Det räcker så som samsung samt panasonic kör med 3cm eller 2.5cm perfekt.

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov

Knappt man får plats med anslutningarna om den är 2,6 mm på tjockaste stället? Det är väl den gamla drömmen om en skärm som man "hänger upp som en tavla på väggen" som börjar besannas...

Dock tror jag dom kommer köra med DLNA finns ju datorer som är kompatibla med det..

Rätt najs då faktiskt slipper man alla sladdar <3

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk

Återstår ju att se om tekniken verkligen fungerar och erbjuder ett steg upp vad gäller bildkvalitét. Men hur som helst är detta "fett ballt"

Permalänk
Medlem

Om hela panelen är 2,6mm som djupast, vart är då nätaggregatet?
Det är fusk om de har det i foten till panelen.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

dom kör nog DLNA med allting där verka det som, men vet ifan om man kan köra ström genom DLNA mensen finns de ju den tekniken som kör med små atomer till nätagg och då behövs det inte så stor plats om man kör trådlös el från TVn till eluttaget

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Njaee tror inte det har så mycket med att LCD:er inte klarar blocka belysningen att göra.
Nackdelen med Local dimming är ju att antalet leds är mycket färre än det faktiska antalet pixlar, vilket innebär att skärmen släcker ner (och tänder upp) ett ganska grovmaskigt rutnät... Detta är vad som ger de lite blockiga "haloeffekterna" runt avgränsade ljusa områden.

Skulle väl behövas en LED per pixel för att helt komma från problemet, men tror nog inte vi kommer få se det

Jag har samsungs 9-serie tv på 46", ser inga halo-effekter what so ever, även om man drar på högsta kontrast och sätter local dimming-grejjen till max. Så det är nog rätt så överdrivet, kanske går att se om man tar en bild och sen sitter och kollar ordentligt, men det är inget man uppfattar med blotta ögat iaf.

Vill man ha en sån där supertunn tv och ändå ha sjukt bra kontrast så får man nog vänta på att OLED slår igenom och får mänskliga priser!

Permalänk
Medlem

Jepp, normalanvändande är nog inget större problem... Men kolla tex runt eftertexterna i en film (tex en "the end" text eller liknande. Borde gå att spåra lite haloeffekt där tycker man?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tror inte jag skulle vilja ha en så tunn skärm, inte till dator i alla fall. Till TV på väggen kan jag tänka mig, men annars inte. Måste vara hur lätt som helst att ta sönder om man är lite klantig och tappar något på den eller vad som helst

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!