iMac 27" 2.8 Quad köpråd

Permalänk
Medlem

iMac 27" 2.8 Quad köpråd

Funderar på en MBP men även sugen på en iMac och valet blir alltså antingen eller. iMacen är billigare och snabbare vilket är de stora fördelarna naturligtvis men...

Bild:

Kan man koppla in fler än en extern skärm till iMacen? Den har ju ett uttag, finns det någon split som skulle funka?

Finns det någon fjärrstyrd växling mellan olika skärmar?

Går det att köra flera skärmar aktiva samtidigt eller måste man alltid ställa in vilken som ska vara primär och då är det bara bild på den?

Finns det något trådlöst alt till extern skärm ännu?

Det finns adaptrar för hdmi till Mac´s bild in kontakt men den tar inte mot signalen rätt upp och ned från ex PS3, finns det någon lösning för det?

HDD/RAM

SSD har dom inte som alt vid inköp, går det att byta till SSD med 3.5" adapter (vad det nu heter) med bibehållen garanti?

Finns det någon lösning för extern SSD? Antar att flaskhalsen är överföringen.

Går det att uppgradera ram i efterhand med bibehållen garanti? Är dom svåra att skruva med?

Processor:

Finns det några nackdelar med Quad jämfört med Duo eller Quad 2.8 jämfört med 2.6 förutom pris?

Hur upplevs ljudnivån från en med Quad?

Tillbehör:

Vilka tillbehör rekommenderas? Lite iMac specifikt för att inte sväva ut allt för mkt.

Jag vill ha en mus med två knappar, inte en maus med en knapp som funkar som en med två... vilken är bäst?

God Jul!

Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left

Permalänk
Medlem

Inte expert på Mac, men en sak vet jag.

Hur upplevs ljudnivån från en med Quad?
A: Ingen skillnad alls.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Skulle fakitskt avråda från 27an just nu ska visst va en hel del fel på skärmarna på dem :(.

Permalänk
Medlem

Där ser man, lite mer specifikt vad blir knas med skärmen så man kan kolla lite när dom får stil på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oh Qrap
Där ser man, lite mer specifikt vad blir knas med skärmen så man kan kolla lite när dom får stil på det?

De flesta har en liten gulton nertill man kan säga att färgtempen avviker över panelen.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris64
Skulle fakitskt avråda från 27an just nu ska visst va en hel del fel på skärmarna på dem :(.

Apple har "bekräftat" problemet i alla fall och jobbar på att fixa det, såldes skeppas inte någon 27" iMac förrens om ungefär 2 veckor (då tror Apple att problemet skall vara borta, dock ändrades den uppskattade tiden innan 27":aren skickas till 2 veckor för ungefär 10 dagar sedan). Men jag skulle vänta med att beställa tills några har fått några exemplar av den nya versionen utav modellen. Så vi kan verifiera att problemet verkligen är borta. Så har i alla fall jag tolkat den information som flyter runt i rören.

http://www.macrumors.com/2009/12/14/27-imac-shipping-times-sl...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kool då var det nog det Applestore snacka om när jag frågade lite för någon vecka sen.

Ingen med lite info gällande funderingarna i inlägg nr 1?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

en iMac 27" går inte att öppna upp på ett vettigt sätt.

Du behöver ta bort glasdisplayen som sitter fast med flera starka magneter.
Risken för damm bakom skärmen ska då enligt uppgift på flera forum vara ganska stor.

En annan sak beträffande hårddisken, kopplar du in en disk av annat märke passar inte temperaturkontakten till HDD'n vilket får till följd att fläktarna går på maxvarv hela tiden.

Det enda jag hör från min iMac 27" Quad i5 är hårddisken, om jag inte belastar datorn mycket.

Jag har en exterm 27"-skärm inkopplad utan problem.

För att koppla in en PS3 behövs en adpater.
http://www.atlona.com/Atlona-DVI-to-Mini-DisplayPort-Converte...