När dyker det upp något nytt från intel?

Permalänk
Medlem

När dyker det upp något nytt från intel?

Jo ja e sugen på att skaffa nytt modekort men det känns lite tveksamt att punga ut typ ~3k på något vettigt.

I7 har ju ändå funnits ett litet tag nu, finns det något snack om något nytt förutom gulftown? För om jag har förstått rätt så skall gulftown kosta typ 15k?

Har jag missat något? XD

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
Jo ja e sugen på att skaffa nytt modekort men det känns lite tveksamt att punga ut typ ~3k på något vettigt.

I7 har ju ändå funnits ett litet tag nu, finns det något snack om något nytt förutom gulftown? För om jag har förstått rätt så skall gulftown kosta typ 15k?

Har jag missat något? XD

Billigare moderkort till i7 9**:
http://www.inet.se/artikel/1901743/asrock-x58-extreme-ddr3 @ 1745:-

Edit: Såg nu i sign att du har en i7 860. Gulftown (6-core) verkar bara komma till s1366 (efter vad som sagts hittills).

Varför vill du ha nytt moderkort, vad är fel på ditt nuvarande?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

För att mina gfx kort vill ha 2X 16 pcie portar... Samt lite bättre klockningsmöjligheter i guess.

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk

Intel kommer med nya SSD nångång 2010 men det var kanske inte det du va ute efter..

Asus P6TD Deluxe är riktigt bra moderkort till sockel 1366.. Den är efterföljare av p6t deluxe med bättre kylare och att dom tagit bort floppy kontakten..

Sedan kommer ju intel snart med i7 930 ..

Permalänk
Medlem
Citat:

För att mina gfx kort vill ha 2X 16 pcie portar... Samt lite bättre klockningsmöjligheter i guess.

Såvitt jag vet finns det inga socket 1156 moderkort med 2st x16 portar i crossfire.

Om du vill ha 2st x16 måste du köpa ny processor och moderkort då din nuvarande i7 inte passar på socket 1366 som är "high end"

..du kan även köpa ett gammalt socket 775 moderkort och processor om du vill ha 2st x16

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Har jag missat något? XD

Frågan du borde ställa är prestandaförlusten av att ha 2 x8 istället för 2 x16. Den är mindre än man kan tro, för det är högst teoretiska siffror. Du behöver nog inte bekymra dig över att förlora prestanda för det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Ne ja vet vad ni syftar på. Dock är prestandaförlusten något högre med en X16 + 1X4 som jag råkar ha.

Det skiljer more or less 4-5% dock

Ne men om ja måste byta (ifall min CF setup funkar skit 'vet jag imorgon') så lutar det mot en i-930 och nått nytt fräsht modekort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle i7an (hyper threading) ha en stor fördel i framtida 8 kärniga applikationer/spel mot core i5 om man tänker sig ha datorn i ett par år utan processorbyte.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Med tanke på att hyper threading försämrar prestandan i de flesta spel så verkar ingen använda sig av det :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Med tanke på att hyper threading försämrar prestandan i de flesta spel så verkar ingen använda sig av det :/

Han snackar _framtida_ spel och applikationer.

Men med tanke på att HT som sagt försämrar prestandan till stor del idag så lär det dröja ett hyfsat tag innan HT är en ren fördel i spel. Spelen drar ju knappt nytta utav fler kärnor idag, dock är quad-core ett minimum att ha för ett någorlunda "framtidssäkert" system.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather