Jag har frågat runt lite tidigare och kikat på en hel del tester men de står lite annorlunda överallt.
Då är det så att ja har en I860 @ 4,0 ghz och ett 5870 i burken atm..
Jag har också ett P55 asus mobo lowend som stödjer pcie 2,0 @ 16X + 4X i CF
Vissa test visar ultra marginell skillnad dvs 3-5%. Andra test säger annat.
Jag har nu beställt ett till 5870 och de ligger på komplett från å med imorgon att hämta ut. Frågan är om jag skall hämta ut det?
Att byta upp mig till X58 känns inte alls relevant just nu i alla fall.
Hur som helst;
Av egen erfarenhet då ja lyckades sätta in mitt nya kort i fel port så presterade det i 4X väldigt nära 16X. Det skillde 2000 poäng i vantage (14500 mot ungefär 16500 där de ska ligga normalt) och i spel skillde det ännu mindre. Kanske 10 fps?
Hur som helst så är det crossfire detta sammanhanget handlar om. Nu behöver ja inga random personers råd utan hade uppskattat lite mer specifika siffror då jag inte lyckas hitta några test som säger mer exakt.
Finns det någon här på brädan som har testat själva exempelvis?
Jag vill också nämna att min andra port är ju pci express 2,0, vilket innebär att den motsvarar en 8X pcie 1,1
Med testen jag har hittat hitills så visar det som sagt väldigt marginell skillnad och jag tvivlar på att jag kommer spela något som är så krävande att de får två stycken 5870 gå upp i 100% load ändå? Bortsett från benchar dvs
Skulle uppskatta lite kvalificerade råd när det gäller detta, har svårt för att bestämma mig. Nu är det inte en fråga om jag behöver det andra kortet eller inte, för dom spelen jag skall lira kräver två stycken om jag skall kunna köra med hyffsad kantutjämning och toppad fps. Så ja, jag vill ha kortet, det är mer en fråga om huruvida mycket jag tappar i prestanda tack vare mitt modekort!
Tack!
Edit: Glömde den viktigaste frågan, jag vet ju att man kan ge pci express platserna lite mer tryck i bios, pcie spreading eller nått sånt har ja för mig att de heter. Borde det hjälpa om ja ger 4X porten lite mer tryck eller hur funkar den biten? Tack