P55 Cf 5870x2 @ 16x + 4x...?

Permalänk
Medlem

P55 Cf 5870x2 @ 16x + 4x...?

Jag har frågat runt lite tidigare och kikat på en hel del tester men de står lite annorlunda överallt.

Då är det så att ja har en I860 @ 4,0 ghz och ett 5870 i burken atm..

Jag har också ett P55 asus mobo lowend som stödjer pcie 2,0 @ 16X + 4X i CF

Vissa test visar ultra marginell skillnad dvs 3-5%. Andra test säger annat.

Jag har nu beställt ett till 5870 och de ligger på komplett från å med imorgon att hämta ut. Frågan är om jag skall hämta ut det?

Att byta upp mig till X58 känns inte alls relevant just nu i alla fall.

Hur som helst;

Av egen erfarenhet då ja lyckades sätta in mitt nya kort i fel port så presterade det i 4X väldigt nära 16X. Det skillde 2000 poäng i vantage (14500 mot ungefär 16500 där de ska ligga normalt) och i spel skillde det ännu mindre. Kanske 10 fps?

Hur som helst så är det crossfire detta sammanhanget handlar om. Nu behöver ja inga random personers råd utan hade uppskattat lite mer specifika siffror då jag inte lyckas hitta några test som säger mer exakt.

Finns det någon här på brädan som har testat själva exempelvis?

Jag vill också nämna att min andra port är ju pci express 2,0, vilket innebär att den motsvarar en 8X pcie 1,1

Med testen jag har hittat hitills så visar det som sagt väldigt marginell skillnad och jag tvivlar på att jag kommer spela något som är så krävande att de får två stycken 5870 gå upp i 100% load ändå? Bortsett från benchar dvs

Skulle uppskatta lite kvalificerade råd när det gäller detta, har svårt för att bestämma mig. Nu är det inte en fråga om jag behöver det andra kortet eller inte, för dom spelen jag skall lira kräver två stycken om jag skall kunna köra med hyffsad kantutjämning och toppad fps. Så ja, jag vill ha kortet, det är mer en fråga om huruvida mycket jag tappar i prestanda tack vare mitt modekort!

Tack!

Edit: Glömde den viktigaste frågan, jag vet ju att man kan ge pci express platserna lite mer tryck i bios, pcie spreading eller nått sånt har ja för mig att de heter. Borde det hjälpa om ja ger 4X porten lite mer tryck eller hur funkar den biten? Tack

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem

grejen är väll att crossfire kan dela upp en bild i rutnät & sen delas rutorna upp mellan korten, så detta kanske skulle kunna bli att båda korten kommer att dras ner till det slöaste om uppdelningen ska vara jämn, sen med alternate frame rendering så ritas varannan bild av varje kort, då blir det samma där att en bild räknas ut söligare, detta kanske kan resultera i stuttering...

Sen är det olika i spel hur mycket pci bussarna används, i vissa fall kan den strypa mer, i andra fall inte, exakt vilka siffror kommer jag inte i håg, men pungar man på hög upplösning på ett spel med stora texturer med flera gångers AA så lär det märkas tydligt.

Det är mina teorier iaf, inga bevis!

Frågan är om drivrutinerna balanserar för ojämnheter!
Om du vill ha kortet så hämta ut det, testa det så vi andra får veta hur det går, sen finns det väll ångerveckor om du inte skulle vara nöjd?

Permalänk
Medlem

Intressant. Men trots det har jag ju sett ett å annat test men det har aldrig vart på exakta setupen så att säga.

Hur som helst lutar det mot att jag hämtar ut det, i värsta fall om det fuckar upp sig helt så får det ligga på hyllan tills jag har råd med X58 uppgradering, alternativt om det dyker upp något annat trevligt från intel framöver.

Jag återkommer med resultat i alla fall.

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem

Reply: Funkar utmärkt! Har korten smått klockade och har slått generellt sätt alla benchar ja har sätt hitills 24400gpu score vantage trial!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
Reply: Funkar utmärkt! Har korten smått klockade och har slått generellt sätt alla benchar ja har sätt hitills 24400gpu score vantage trial!

grejt!
hoppas det fungerar i alla fall/spel för dig, iaf kanske det duger för att köra tillsvidare

Permalänk
Medlem

Funkar prima so far, därimot är det förbannade jäkla call of duty tydligen otroligt okompatibelt med ati 5000 serie so far. Kikar man på ati forumet så finns det typ 100 pers som väntar på nya drivrutiner.

Förbannat också!

Visa signatur

Permalänk

Undrar lite. Funderar på att köpa Sandy bridge med moderkort 16x + 4x PCI-express (när den kommer). Men, blir båda slotsen 8X/8X eller 4X/4X?

Vet att 8x/8x funkar fint men, kommer det som sagt bli 4X/4x? För det känns som en flaskhals för två 5870.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.