Permalänk

Pararellkoppla nätaggregat?

Jag funderar på att bygga min första burk, och vill ha ca 1000W. Samtidigt känns nätaggregaten dyra, kostar ju ca 1kr per Watt. Så jag undrar om det är någon ide att pararellkoppla nätaggregaten? Har en massa gamla datorer hemma från en auktion som ligger och skräpar och tillsammans har dem 12st nätaggregat på 330W och 2st på 514W och några till.... Så om jag tar dessa 2st 514W och pararellkopplar dessa.. finns det specialkablar som jag kan använda? Vad är nackdelen med pararellkoppling? Brandfara? Grilla moderkortet?

Hur vet man att en nätaggregat är urladdat? Jag har ingen voltmeter. Ifall jag klipper av kabeln till moderkortet, kanske jag kan urladda denna i vatten eller i matolja eller nått annat?

PS: Ska vi göra pommes frittes?

Permalänk
Entusiast

Ja och nej!

Då olika nätagg KAN ha olika potentional så kan potentional-skillnaden orsaka att en ström flyter mellan nätaggen och orsaka överbelastning.
I värsta fall kabelbrand.

Om du vill testa detta, se då till att nägaggen är av samma modell och märke.
Se också till att testa uppkopplingen under belastning, övervaka.
Håll gott avstånd till brännbara material utifall något skulle hända.
Under testet se till att kolla att alla spänningar håller dem dem skall hålla:
3.3 volt
5 volt
12 volt
-12 volt

När nätaggen är testede under en längre tid enligt ovan och att nätaggen inte är överhettade är nästa steg att testa dem med datorutrustningen du tänkt ansluta dem till.

För lite extra säkerhet, se till att ansluta nägaggen till samma fas så att eventuell fas-skillnad inte orsakar något mystiskt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Med andra ord, det är inte värt det Känns som den där kronan per watt plötsligt blev ändå rätt prisvärt

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Det finns ju alltid möjlighet att driva enstaka komponenter med varsitt nätagg, se bara till så att allt startar samtidigt.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost

Då olika nätagg KAN ha olika potentional så kan potentional-skillnaden orsaka att en ström flyter mellan nätaggen och orsaka överbelastning.
I värsta fall kabelbrand.

Systemjord någon?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Entusiast

Tillägger:
Varför jag ville varna om eventuella faror med att parallell-koppla nätaggregat är av egen erfarenhet:
Försökte en gång i tiden få fram en 12-volt med ett stort antal ampere tillgängligt med hjäp av parallell-kopplade ATX-nätagg.
Kretsen jag vill ha fram 12 volt till fungerade under några minuter innan detta hände:
Nätagg 1 tog eld. Bokstavligen.
Nätagg 2 fick DC-kablarna brända.

Detta var agg av två olika fabrikat och olika watt.

Jag försöker inte parallell-koppla Nätagg sedan denna lilla olycka.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Om du skriver upp vad du planerat att ha i din dator så kan vi tala om för dig att du inte behöver 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Om du skriver upp vad du planerat att ha i din dator så kan vi tala om för dig att du inte behöver 1000W

Satt och vänta på att nån skulle säga det där, och jag misstänker att du har rätt

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48

Permalänk
Medlem

Re: Pararellkoppla nätaggregat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExoCranial
Jag funderar på att bygga min första burk, och vill ha ca 1000W. Samtidigt känns nätaggregaten dyra, kostar ju ca 1kr per Watt. Så jag undrar om det är någon ide att pararellkoppla nätaggregaten? Har en massa gamla datorer hemma från en auktion som ligger och skräpar och tillsammans har dem 12st nätaggregat på 330W och 2st på 514W och några till.... Så om jag tar dessa 2st 514W och pararellkopplar dessa.. finns det specialkablar som jag kan använda? Vad är nackdelen med pararellkoppling? Brandfara? Grilla moderkortet?

Hur vet man att en nätaggregat är urladdat? Jag har ingen voltmeter. Ifall jag klipper av kabeln till moderkortet, kanske jag kan urladda denna i vatten eller i matolja eller nått annat?

PS: Ska vi göra pommes frittes?

Enda anledningen till att du skulle behöva 1000W är om du skulle fritera pommesen själv genom att koppla fritösen genom nätagget.

Permalänk

Jag ska ha 2st Xeon E5420 och en Intel S5000PALR... 8GB FB-DIMM + några SCSI diskar. Kanske ska jag ha ett billigt grafikkort. Inget spelande iallafall. Min Optiplex GX620 låter som ett flygplan när jag surfar till aftonbladet, så det kan vara bra med billigt grafikkort till min nya leksak.. om jag nu kommer ha plats med sånt. Ett USB 3.0 kort kan vara av intresse, speciellt när SSD blir billigare och pålitligare.

Det jag täntke använda var 2st nätagg från IBM på 514W (FRU: 7000758-0002)... Jag har en xServer 226 och ska se om jag kan återanvända samma box med att byta moderkort. Från bilder verkar det som jag kan göra det.. vi får se. Chassit har dessa nätagg som swappable, men jag tror inte att mitt moderkort har plats för 2 utag för nätagg. Tittade lite på specs och det var prat om redundant och icke-reduntant och jag begrep inte så mycket, iallafall slutade det med uppfattningen att jag kan bara ha ett nätagg till moderkortet. IBM har nu +800W nätagg som passar denna box och jag tror det räcker.

Min magkänsla säger att det är bäst jag inte pararellkopplar något alls förutom om jag ska hälla matolja i chassit och bjuda er på pommes.

Permalänk
Medlem

Xeon E5420 har ju en TDP på 80W, så de drar ju inte så överdrivet mycket. Sen beror det ju på hur många diskar du tänkt använda också. Man brukar kunna räkna med att en hårddisk drar runt 10-15W när den väl spunnit upp, men de kan dra upp mot 30W just i uppstarten av datorn. Men om du bara ska ha något billigt grafikkort så lär du inte komma upp i så mycket mer än 300-400W kanske, beroende på antalet diskar.

Permalänk

Det är 3st diskar. Har 3st 3.5" på 15k rpm. 2st i raid1 + 1st hot spare.
Jag har en DAT 72 spelare, men vet inte om jag ska ha den där.

2x Xeon = 160W
3x HD = 90W?
4x 2GB FB-DIMM = 120W?
grafikkort = 100W?
moderkort = ?
1x SSD = ?? <-- stoppa in SSD till databaslagring i framtiden.
1x usb3.0 kort = ?? <-- framtiden..
fläktar = ?
nätverk = ? <-- kanske sätter in ett med 2 eller 4 uttag.
-------------
totalt: >470W

IBM har bra nätagg vad jag förstår, så om vi gissar deras verkningsgrad till 90%, så har jag då tillgång till ca 460W.

Ifall det fanns någon T-kontakt, vet inte vad jag ska kalla det, men nått som kunde pararellkoppla 2st nätagg till att se ut som ett nätagg. Vilka enheter tar inte ström från moderkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

2x Xeon = 160W
3x HD = 90W?

I värsta fall, men troligen inte samtidigt. Processorerna kommer inte belastas särskilt mycket precis när datorn startas, dvs. när hårddiskarna möjligvis drar så mycket.

Citat:

4x 2GB FB-DIMM = 120W?
grafikkort = 100W?
moderkort = ?

De siffror jag sett på FB-DIMM ligger en bit under 10W per pinne, så man kan nog räkna med mindre än 40W för minnet. Om du bara ska ha ett enkelt grafikkort så kan du också räkna med mycket mindre än 100W. Här har du en lista med lite siffror på vad olika grafikkort drar. Moderkortet kan väl kanske dra någonstans runt 50-100W, jag har ingen riktig koll på server-moderkort.

Citat:

1x SSD = ?? <-- stoppa in SSD till databaslagring i framtiden.
1x usb3.0 kort = ?? <-- framtiden..
fläktar = ?
nätverk = ? <-- kanske sätter in ett med 2 eller 4 uttag.

SSD-diskar brukar dra någon enstaka watt, och samma för fläktar. Så länge som du inte bygger ditt chassi av SSD-diskar och fläktar är de med andra ord försumbara. Jag har ingen koll på vad ett USB 3.0-kort eller nätverkskort kan tänkas dra, men det är nog inte många watt där heller.

Citat:

IBM har bra nätagg vad jag förstår, så om vi gissar deras verkningsgrad till 90%, så har jag då tillgång till ca 460W.

Du har nog missförstått vad verkningsgraden påverkar. Om ett nätagg säger att det klarar av t.ex. 514W så kommer det också kunna ge datorn 514W. Däremot så är det inte 100% effektivt när det gör om växelströmmen från vägguttaget till likström som datorn kan använda, så det måste dra mer ström från vägguttaget då en del av strömmen förloras som värme. Om nätagget ger 514W och har en verkningsgrad på 90% så kommer det då dra ~571W från vägguttaget.

Permalänk

Nu har jag delarna.. men en sak är skumt. Jag kunde inte starta datorn.. Köpte ATX 2.0 kabel som förlängare till nätagregatet.. den har 24 pinnar.. och jag kopplade inte den. Det samma gjorde jag för kabeln för CPU... sen startade jag datorn... inget händer förutom en diod lyser grönt.

Mitt mål, är att få igång bios. Men det funkar inte. Bara en diod lyser.

En sladd är lös, det är en 12 pinnars sladd. I manualen för S5000PALR står det "The server board provides a 24-pin SSI control panel conector (J3H2) for use with non-intel chassis." och den sladden passar in i ena raden för 24 pin kontakten. Jag testar.. voila.. nu gick stora fläkten igång.. men sen efter en tid stängde sig systemet. Testsade vända på sladden.. den går igång igen.. med den här gången lyser det "fatal alarm".. stänger av datorn.. och vänder tillbaka för att se om det blri som förr.. nope.. fatal alarm fortfarande. Jag har ännu aldrig fått något på skärmen, och jag köpte begagnat moderkort, så jag vet inte om det var helt eller trasigt.

hur pass lätt är det att sabba en moderkort?