Ny dator, i5 och ssd, seg uppstart
Har införskaffat en sprillans ny dator med följande komponenter:

Den är snabb som blixten och funkar jättebra förutom en sak. Ungefär varannan gång jag startar datorn tar det 20 sek men andra hälften tar det upp till 3-4minuter. Den fastnar först på POST ca 20 sek innan info om ram dyker upp , sedan fastnar den under "loading operating system" (har Windows 7 64-bit).
Har också märkt att infon som visas under POST är olika varje gång. Ibland visas CPU-info, ibland inte. Ibland står det system memory ok, ibland inte. Har heller inget Beep-ljud när jag startar datorn, men kanske har inte UD3an beep-funktion?
Här är några saker som jag prövat efter att ha kollat runt på nätet:
- Ändrat boot-prio så att ssdn med OS bootar först. Även tagit bort Floppy (som jag inte har) från boot.
- Har prövat att köra ssdn på både IDE och AHCI, ingen skillnad. (Gjorde registerändringar innan jag bytte till AHCI).
- Har testat "Quick boot" i BIOS men det gör ingen skillnad.
- Uppdaterat BIOS till senaste version (f4), även uppdaterat min ssd till senaste firmware.
En sak jag funderar på är att mina RAM ju är 1600mhz medan UD3 bara stöder 1333mhz. Som jag förstått det gör detta att minnena klockas ned under boot, det står 1333mhz i POST. Kan det vara denna nedklockning som tar tid? Kan man ställa in minnena på att vara 1333mhz automatiskt och skulle det kunna göra skillnad?
Alla tips och idéer är varmt välkomna!!
mvh Filip