IPRED till högsta domstolen

Permalänk
Medlem

Märkligt att HD ens tar upp fallet när det rörde sig om en lösenords-skyddad server som icke kan anses vara öppen för allmänheten.
Men det är väl så, gamla uvar i HD som är polare med bok/media-förlagsdirektörer? Dax att folk öppnar ögonen! gå och rösta i September

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Ipred - ip
Att använda dig av grannens nät för att begå brott är olagligt å vid ev dom så kan grannen också fällas då han länkat info vidare.
-----
Ephone
Hur dom kan säga att de var öppet för allmänheten då nick/pass krävdes?
Sen är svensk lag skriven att du får inte införskaffa bevis olagligt, att hota/stjäla kunduppgifter som dom gjort är fel.

Vad gäller att bruka grannens trådlösa nät på så vis att grannen åker dit för det skulle visst bara gälla om grannen kan anses ha gjort det enkelt för utomstående att missbruka nätet, dvs om inget lösenord eller kryptering har varit påslaget. Men om man ska dra det till sin spets: ska man kunna bli skyldig till brott som någon annan begått genom att knäcka ens trådlösa nät? Då skulle man ju enligt samma tankesätt kunna åka dit för inbrott för att någon idiot bryter sig in i ens bil och använder den för att ta sig till brottsplatsen. "Tja, det är ju din bil, ditt regnummer, så då måste det ju vara du. Om du inte försåtminerat den så får du ju faktiskt skylla dig själv!".

Vad gäller ftp-tramset så har jag läst att målsägarna anser att login/pass var så pass vida spritt att det kan räknas som öppet för allmänheten. Det blir mycket intressant att se hur fan de har tänkt skruva verkligheten så att de vinner. Risken är förstås att HD är proppfull med folk som borde gått i pension för länge sedan och kan luras vart som helst när det gäller "den moderna ADB... hrm... IT-tekniken... eller vad sa du att det hette, Agda? Jag har haft grön starr i båda ögonen sedan vi började köra på högra sidan av vägen (djäkla påfund förresten, det var bättre förr), så jag ser inte vad det står här.".

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chila
...............

Enligt statistik så ska tydligen en artist tjänat mer nu än för 10 år sen PGA biljett-priset till konserter har stigit (kan tyvärr inte komma ihåg min källa vilket var en tidning).

Japp... sett det också, t.o.m. från olika källor. Det finns även många stora artister som är glada över fildelningen då denna gör det möjligt att fler personer upptäcker deras låtar etc.. (antar att ni förstår vad jag försöker komma utan att skriva 10 rader till)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33

det piratebay gjorde var att dela ut en tjänst för att dela ut .torrent filer och det är väldigt lagligt för en .torrent fil behöver inte alls vara olaglig

Det dom blev fällda för var medhjälp till upphovsrättsbrott och inte intrång i upphovsrättslagen. Tillhandahåller man en torrentfil via sin server som pekar mot upphovsrättsskyddad material kan man, helt sonika, bli fälld för medhjälp enligt 1960:729.

Observera att detta inte är några personliga åsikter utan helt enkelt vad lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk påstår.

Permalänk

har de inte gett sig ennu=!?
Jävla svin, om jag fick äran att träffa de i min mörka gränd, de skulle inte kunna skeda upp rotmos på en åra...

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Detta är faktiskt rätt så väntat och behöver ej vara något negativt!
Ponera att det "värsta" händer och ephone måste lämna ut uppgifterna. Då börjar hela processen om igen, från Tingsrätten till HD!

Det som är beklagligt i detta fallet är att den åklagade kommer i kläm rent ekonomiskt. Domstolsförhandlingar är inte billiga, även om man klarar sig rätt hyffsat utan juridiskt ombud i Tingsrätten. Men detta är ändå förkastligt och det är min enda reservation mot hela denna cirkus.

Fast är jag tämligen säker på att varken Tingsrätten, Hovrätten eller HD kommer att godkänna IP-adress som enda beviset utan några ytterligare bevis. Dock kan man sträcka på resonemanget och fråga sig vem som bär ansvaret för sin internetanslutning... blir intressant att följa detta!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Precis vad det är. Kör över den lilla människan! Kanske borde kalla fildelare terrorister istället? Alla som fildelar tillhör ju nätverket Al-Qaida.

Ingsoc!

Måste bara inflika här med att jag har laddat ner någon enstaka gång och är medlem i Al-Qaida så du har inte helt fel!

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Jag har öppet trådlöst hemma. Bor många studenter här som kan behöva lite gratis Internet. Jag behöver inte hela min bandbredd, så varför inte dela med sig?
F-n, tror inte någon ens skulle försöka våga gå efter mig för det. Fast de bryr sig iofs inte om PR...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag gillar metros vinkling av det hela:
http://www.metro.se/se/article/tt/2010/01/25/ephone/

De har redan vunnit. Klappat och klart. Eller vänta nu... prövningstillstånd

Men herre-min-.... Retardos!!! Denna cirkus har för första gången i livet fått mig att uppskatta SVT och oberoende nyhetsrapportering. Sjukt det blir när hela nyhetsrapporteringsväsendet är part i mål.. Som att bo i Italien och prata politik.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Årets mest idiotförklarade man 2008 & 2009!
Grattis Henrik Pontén!

ps: ät mer fisk så kanske du blir intelligent oxå, låg panna där

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Klart antipiraterna vinner i HD. Annars görs hela IPRED-lagen mer eller mindre helt uppriven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den 13 oktober meddelade slutligen Svea Hovrätt att de ger ePhone rätt, och river upp tingsrättens dom, med hänvisning till att bevismaterialet är för svagt[36]. Hovrättsrådet Ulrika Ihrfeldt förklarar domslutet: "Vi har gjort bedömningen att det inte visats sannolika skäl för att materialet varit tillgängligt för allmänheten. Det har också varit möjligt att det bara varit en sluten krets som haft tillgång till de här ljudboksfilerna", vilket också Bo Wigstrand, vd för Ephone, är nöjd med: "Utifrån allt som skrivits om att vi borde ha lämnat ut uppgifterna känns det fantastiskt skönt att domstolen kommit fram till det som vi sagt hela tiden; att bevisningen varit för dålig."[37]. Beslutet är prejudicerande

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ipred-lagen

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
Årets mest idiotförklarade man 2008 & 2009!
Grattis Henrik Pontén!
http://www.imagehost.se/images/gm0auccw.jpg
ps: ät mer fisk så kanske du blir intelligent oxå, låg panna där

Ugh borde ha lagt en varning där, slog nästan sönder skärmen

Praktsvin utan dess like...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Proffsmoddare

Vi får väl hoppas att de som bestämmer vet vilken teknik som ligger bakom och hur det hela utspelar sig innan de dömmer åt vilket håll det än blir.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det sjukaste där är precis som med piratebay. Det är väll knappast olagligt att inneha torrent-filen i sig. Det är ju inte den som är copyright skyddad

Det är tyvärr högst olagligt; kallas för medhjälp och innefattar samma straffskala. Jag kommer inte sluta tanka för det, i helvete heller att jag köper grisen i säcken med allt skit som massproduceras. Som även nämns här köps det mer av piratfolket än tidigare. Likaså stämmer det in på mig - sen jag upptäckte torrents har jag snabbt kunnat avgöra vad jag tycker är värt att köpa eller inte. Att skitföretag som producerar skit inte får pengar är bara bra; det resulterar i kvalité.

- Monopol, säger säkert någon. Må så vara, jag skiter i vilket så länge det är kvalitativa produkter som hamnar på marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rafferaffe
sätt dit misshandlare och våldtäktsmän istället.. något de verkar vara dåliga på

Dom offrerna har ingen multi-miljard industri bakom sig som kan köpa våra korrupta domare och annat folk ^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Vi får väl hoppas att de som bestämmer vet vilken teknik som ligger bakom och hur det hela utspelar sig innan de dömmer åt vilket håll det än blir.

+1
Jag tycker mig se en förändring redan nu jämfört tre-fyra år sedan i hur pass insatt juridiskt kunniga är och hur hög förståelsen är för hur det fungerar tekniskt. Det kommer alltid finnas ett glapp mellan t.ex. Swecarna och ordförande men glappet upplever jag som något mindre idag än tidigare, som sagt.
Jag hoppas dock på ytterligare utveckling mycket snabbt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

d var väll fortfarande så att det var lösenord på servern och dom hackade sig in? = " dom bröt upp hans dörr och säger att han ger ut sakerna han har i hemmet?"

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Det är tyvärr högst olagligt; kallas för medhjälp och innefattar samma straffskala. Jag kommer inte sluta tanka för det, i helvete heller att jag köper grisen i säcken med allt skit som massproduceras. Som även nämns här köps det mer av piratfolket än tidigare. Likaså stämmer det in på mig - sen jag upptäckte torrents har jag snabbt kunnat avgöra vad jag tycker är värt att köpa eller inte. Att skitföretag som producerar skit inte får pengar är bara bra; det resulterar i kvalité.

- Monopol, säger säkert någon. Må så vara, jag skiter i vilket så länge det är kvalitativa produkter som hamnar på marknaden.

Det är på inget sätt olagligt att inneha en torrentfil.

Ja, det kan kallas medhjälp om man sprider denna fil, men filen i sig är fortfarande inte olaglig på något sätt. Inte heller är det olagligt att inneha den heller. För att det ska bli medhjälp så måste man faktiskt hjälpa till, inte bara ha möjligheten till att hjälpa till.

Vidare så är torrent-filer inte heller synonymt med kopiering av skyddat material utan det finns även många högst legitima användningsområden för dessa. Precis som med mycket annat så beror det på hur man använder sakerna, inte att sakerna existerar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt otroligt att företag får bete sig hur de vill. Skall det vara lagligt för företag att hacka sig in i någons privata server? Det är ju exempelvis inte olagligt att kopiera musik mellan vänner. Ska företag få tillåtelse att hacka sig in på privatpersoners servrar för att leta efter olagligheter? När skall då privatpersoner få hacka sig in på företags privata servrar för att leta efter olagligheter?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Ja alltså vad hade ni förväntat er egentligen? när kapitalismen styr så ser man lagaran genom fingrarna. Sveriges lagar är lika ihåliga som vilket korrupt land som helst. Faktum är att ekobrott ger större fängelsestraff än våldsbrott (mord och liknande) vilket är rätt så skrämmande. Men detta är givetvis inget unikt för Sverige.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Citat:

Det sjukaste där är precis som med piratebay. Det är väll knappast olagligt att inneha torrent-filen i sig. Det är ju inte den som är copyright skyddad.

Någon som är kunnig eller juridiskt lagd får jätte gärna förklara för mig vad felet där ligger.

Är det olagligt att möjliggöra nerladdning? Känns då som man borde kunna sätta dit vilken chatt-client som helst som man kan skicka filer emellan.

Att inneha en torrentfil i sig är inte olagligt och det är svårt att att göra t.ex. en sökmotor juridiskt ansvarig för vad som man kan hitta med söktjänsten. Men en söktjänst är ju inte direkt inriktad på något speciellt utan är snarare väldigt allmängiltig. Detta skulle kunna gälla för t.ex. Pirate bay också, men det som de har spelat på hittills är själva framtoningen av Pirate Bay och de som står bakom siten. Om man bara hade lagt upp siten rakt upp och ned och sagt "här har ni en tjänst att dela med er av era semesterfilmer och bilder" och kanske döpt siten till "semesterkusten" (och haft en liten käck friskrivning där de säger att det är strängeligen förbjudet att lägga ut upphovsrättsskyddat material och att det är uppladdaren som är personligt ansvarig för att torrenten pekar till icke upphovsrättsskyddat material eller material som upphovsrättsinnehavaren har givit tillstånd att dela ut), så skulle det varit extremt svårt att döma personerna bakom siten för medjälp till upphovsrättsbrott. Men i och med att framtoningen på PirateBay inte direkt är diskret och att personerna bakom verbalt och i text gått ut med utmaningar av mediaindustrin och uppmaningar att folk skall lägga upp vad de vill, även upphovsrättsskyddat material, så är de sårbara.

Det är alltså frågan om de har haft uppsåt att underlätta för fildelning av upphovsrättsskyddat material som var central i rättegången.
En sökmotor eller chatklient är inte primärt designad för att underlätta spridning av upphovsrättskyddat materia och tillverkaren har inte lanserat tjänsten med inriktning mot det (även om de kan användas för det), där är det därför mycket svårare att styrka uppsåt.

Följdaktligen så skulle PirateBay klarat sig mycket bättre om de varit mycket diskretare med sina åsikter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Det är ju helt otroligt att företag får bete sig hur de vill. Skall det vara lagligt för företag att hacka sig in i någons privata server? Det är ju exempelvis inte olagligt att kopiera musik mellan vänner. Ska företag få tillåtelse att hacka sig in på privatpersoners servrar för att leta efter olagligheter? När skall då privatpersoner få hacka sig in på företags privata servrar för att leta efter olagligheter?

Där har du politiken i ett nötskal - de horar ut sig till första bästa för att skapa sig kompisar för under- och efter sin mandatsperiod. Det som känns lite hopplöst är att Sveriges största partier är för iPred (det är lättast så) och att EU är på samma spår. Så det jag hoppas på under valet är starka tecken bland unga väljare att köra på Piratpartiet eller alternativa partier som aktivt är emot skiten - och sedan vore det på tiden att Sverige gick ut ur EU, för även om tanken är fin så handlar EU enbart om ett orättvist maktutövande där Kina är idealet.

Lite samma sak som FRA - man rättfärdigar övervakning av hela landet med något så skrattretande som nationens säkerhet, dvs. jakt på påhittade terrorister. För alla vet väl att terrorister sitter på MSN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Ja alltså vad hade ni förväntat er egentligen? när kapitalismen styr så ser man lagaran genom fingrarna. Sveriges lagar är lika ihåliga som vilket korrupt land som helst. Faktum är att ekobrott ger större fängelsestraff än våldsbrott (mord och liknande) vilket är rätt så skrämmande. Men detta är givetvis inget unikt för Sverige.

Det är inte programmering vi snackar om. Lagar upprätthålls av mer än en hög text.

EDIT: aw vad gör jag egentligen? Borde veta bättre än att gå in i gamla utleda diskussioner om rättssverige och bråka -.-

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas

Det där är jäva BS. För att kunna vara medhjälp måste det finnas ngt brott. Ngt brott has inte bevisats i domstol. För att inte tala om att en hel del saker blir plötsligt olagliga då de kan hjälpa till vid brott.

Det är helt absurt att olika regler ska gälla på nätet. Det blir som idioterna här i Tyskland som hävdar att FPS spel gör folk till galna mördare medan jakt är en trevlig och fridfull sport.

Permalänk

Sverige är en dyster blandning av en bananrepublik och en DDR-stat.
Det är kapitalet och makt som styr. Allt annat en illusion för massorna. Rättssäkerhet, integritet, frihet och demokrati existerar inte för individer när man står ivägen för kapitalist eliten och den köpta staten.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Keeper of the Bamse

wtf på bilden ser man att användaren står i mappen "C:\fermi"... vad vet ni sweclockers?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Oavsett vad alla tycker i frågan, så är det ju faktiskt olagligt att fildela upphovsskyddat material.

Så gör man inte det, så behöver man inte vara orolig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Det där är jäva BS. För att kunna vara medhjälp måste det finnas ngt brott. Ngt brott has inte bevisats i domstol. För att inte tala om att en hel del saker blir plötsligt olagliga då de kan hjälpa till vid brott.

Ursäkta mig, men DET är BS.
Du kan visst döma någon till medhjälp utan att någon har dömts för det faktiska brottet. Intresseorganisationerna har bevisligen kunnat ladda hem upphovsrättsskyddat material från TPB.
Bara för att man inte kan sätta dit enskillda användare så betyder det inte att man inte kan sätta dit TPB-gänget för medhjälp.
Sedan kan man diskutera huruvida det var rättvist eller om rättegången gick rätt till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Oavsett vad alla tycker i frågan, så är det ju faktiskt olagligt att fildela upphovsskyddat material.

Så gör man inte det, så behöver man inte vara orolig

Om jag som sagt inte gör det. Men har öppet trådlöst. Behöver jag vara orolig då?

Visa signatur