Permalänk
Medlem

Nån som har tänkt läsa en bok på prylen?

Är själv tveksam till hela bokläsare-grejen även om jag kan tänka mig att studenter ooch yrkesprofessionella som behöver kånka omkring på en massa dyra böcker lär gilla den. Själv tycker jag fortfarande att en pocket för 40:- är rätt överlägsen.

Permalänk
Medlem

Problemet med pocket är ju att man inte har de nmed sig när man vill läsa, och har man den med sig så är det fel pocket.
[Fast en pocket väger ju bara hälften av en iPad, så man kan ha med sig två. Men två pockets är lika stora som en iPad så när som på att det blir mer än dubbelt så tjockt med pockets.]
Annars läser man säkerligen bekvämare ur en pocket än på en sånhär tingest. Men det är ju inte heller så man ska jämföra.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ni ska titta på denna videon från engadget.
http://mac.feber.se/art/172609/nnu_en_hands_on/
iPad verkar slö och inte alls smooth att använda här, Megaflopp potential

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Jag har inget emot Apple generellt. Sitter på en iMac på jobbet och har några ipods själv.

Steve Jobs presentation är dock skrattretande. http://www.youtube.com/watch?v=kN0SVBCJqLs .

"Vi har en sååå häääär tunn hårddisk som rymmer 1000 låtar!!". Flash minnen lol.

"Firewire är så jävla bra, vi utvecklade det! En CD går på 10 sec med Firewire och 5 minuter med USB, 1000 låtar på under 10 minuter, som tar 5 timmar med usb".

Hmm... Usb 3.0 vs Firewire... (vet att han pratar om usb 2.0 dock, så han kan vara överlägsen)

http://mikrodatorn.idg.se/polopoly_fs/1.280520!imageManager/1...

Läste en artikel i dagens industri tror jag det var för ett halvår sedan. Många som avskyr Steve Jobs på Apple då han inte vet särskilt mycket tekniskt i någon av prylarna, men skriver ändå in sig på ALLA patent som Apple tar, att han varit med och gjort tekniken. Inget fanboy här, bara att deras marknadsföring är otroligt överdriven, även för att vara apple.

Är du full eller? Filmen du länkar till är ju från 2001 och presentationen av den första iPoden, vad har det med iPad att göra överhuvudtaget? Det är för övrigt USB han pratar om i klippet och flashminnen var inte direkt billiga per MB då. Och ja, den första iPoden var något helt nytt gällande storlek, överföring och kapacitet. Det var ingen hit att föra över saker med USB på den tiden, kan inte minnas att USB2 hade slagit igenom som standard ännu då, men jag kan ha fel.

Det vore fint med en länk som hänvisar till den artikeln, vare sig den är på svenska eller engelska. Har svårt att tro på den överhuvudtaget, speciellt det där med patentet.

Permalänk
Medlem

Den är inte tänkt som en ersättare för en bärbar dator utan en smidig surfplatta som man även kan spela enklare spel, titta video lyssna på musik eller läsa en bok med.

Jag tror att den kommer passa målgruppen perfekt, dvs. de som inte är entusiaster eller använder sin dator som arbetsredskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Jag tycker att ni ska titta på denna videon från engadget.
http://mac.feber.se/art/172609/nnu_en_hands_on/
iPad verkar slö och inte alls smooth att använda här, Megaflopp potential

Den var väl inte vidare slö eller? Jag tyckte att det flöt på rätt bra.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnk3
Den är inte tänkt som en ersättare för en bärbar dator utan en smidig surfplatta som man även kan spela enklare spel, titta video lyssna på musik eller läsa en bok med.

Jag tror att den kommer passa målgruppen perfekt, dvs. de som inte är entusiaster eller använder sin dator som arbetsredskap.

Jag hade också hoppats på en pryl som skulle ersätta boken, TV:n och netbooken. Tyvärr floppar denna på det.

Att den saknar multitasking kan jag inte förstå. Det finns ingen anledning till att inte ha med multitasking. Den är alltså ingen netbook-ersättare.

iBooks verkar ogenomtänkt; man kan bara ha uppe en bok i taget? Bokmärken? Markera text? Anteckna i marginalen? Men för pensionärer som läser deckare och memoarer kanske det är tillräckligt. Dessutom kan man än så länge inte ens handla böcker om man inte är amerikan. Den kan alltså inte ersätta boken.

Skärmen är riktigt dålig; den är letterbox 4:3 och har inte ens 720p-upplösning. Innehållet är bara iTunes-grejerna och inte TV-strömmar som många hade hoppats på. Dessutom kan man inte ens handla filmer/tv-serier på iTunes om man inte har ett amerikanskt iTunes-konto. Den är alltså ingen TV-ersättare.

3G måste köpas till och eftersom alla redan har ett abonnemang som man betalar för per månad (jag har en iPhone med dataplan) är det för många helt enkelt inte prisvärt.

Dessutom är namnet iPad jättedåligt. Det låter som iPod och Jobs själv säger fel i presentationen en gång.

Min slutsatsen är alltså: detta är en gigantisk iPod Touch. Men vänta - en iPod touch kan du lyssna på musik med. Försök få ner denna i fickan. Det är alltså en gigantisk surfbräda och ett portabelt Wii.

Om tre år har Apple antagligen fixat till det mesta av detta och då kommer iPad antagligen gå att använda. Men det är hopplöst uppenbart att målgruppen för denna produkten är den genomsnittliga, medelålders, outbildade och korkade amerikanen.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Svensk media envisas med att kalla iPad för "läsplatta". Vilken otjänst man gör apple. Folk kommer att se namnet "läsplatta" samt pris och säga "nej tack".

Jag kommer inte att köpa gen1 av den. Väntar och ser hur den utvecklas.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

*tabort*

Permalänk
Medlem

Blev rejält besviken på iPad'en.. Hade tänkt köpa en för att ha med i skolan, men nej. OS'et skulle behöva vara bra mycket mer likt OS X. Har ju redan en iPhone3gs så skulle kännas onödigt att ha en iPhone XXXL. Nåja, kanske dom kommer att göra om OS'et senare. Men tills dess får min macbook pro 13 hänga med till skolan :).

Hittade en rolig video på youtube om iPad'en: http://www.youtube.com/watch?v=lQnT0zp8Ya4

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som anser att avsaknden på en enkel USB port är det som gör Ipaden till årets största flopp?
Iom att den måste ta in media via Sync i Itunes klara man sig juh inte utan dator, utan Ipaden blir en Ipod touch. hade den haft 1 USB själv som kunde ta ett usb minne eller HDD så man kunde läsa av AVI/JPEG/MP3 m.m. så hade det varit en trevlig laptop ersättare....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bajenvraket
perfekt har man dass bok som updaterar sig själv klart toa köp

Underbar kommentar +1

Bara jag som undrar hur den egentligen är att leva med? Man måste väl hålla iPaden med tex vänstra handen hela tiden? För när man lägger den ner på t.ex. ett bord som en laptop stämmer ju inte vinkeln med skärmen, och köpa externt tangentbord går ju inte för då kunde man lika gärna köpt en laptop.

Dassbok v2 helt klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Är det bara jag som anser att avsaknden på en enkel USB port är det som gör Ipaden till årets största flopp?
Iom att den måste ta in media via Sync i Itunes klara man sig juh inte utan dator, utan Ipaden blir en Ipod touch. hade den haft 1 USB själv som kunde ta ett usb minne eller HDD så man kunde läsa av AVI/JPEG/MP3 m.m. så hade det varit en trevlig laptop ersättare....

Samma med filöverföring via wlan förmodligen då? Kan jag inte browsa min server från iPad så blir den tämligen värdelös. Fan att apple ska klanta till sådana enkla saker..

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att Apple gör som dom själva vill ha det. "Vi har bland de bästa ingenjörerna i världen".

Jaha, det är väl ändå vi som ska köpa den? Lyssna på kunderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Den var väl inte vidare slö eller? Jag tyckte att det flöt på rätt bra.

Det är väl bara saker som använder nätverket som tar lite tid, och det är ju svårt att undvika...
...om man inte petar dit en kontakt för infiniband

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

För dårlig upplösning (både internt och på video-out), ingen multitasking (what? You've got to be kidding me), ingen kamera, en halvmeter 'kant' bredvid skärmen, osv osv osv.

Nej tack!

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

VGA-ut är ju skamligt. 80-talet ringde. De vill ha tillbaka sina kablar.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
VGA-ut är ju skamligt. 80-talet ringde. De vill ha tillbaka sina kablar.

Okej, jag ska se till att 95 % av alla föreläsningssalar byter ut sina också...

Det här är årets häftigaste pryl. Med det sagt, finns det en marknad för det? Att döma av alla kommentarer på olika forum; nej. Men alla vi som bryr oss om att kommentera är 'tekniknördar', vi hakar upp oss på att den saknar flash, att den saknar USB-port, endast har VGA-utgång osv.
Jag tror Applew tänkta målgrupp för denna produkt skiter i tekniken. De vill kunna visa bilder kompisar, socialt Youtubande, styra iTunes m.m.
Har man en iPhone och en Macbook kommer man nog inte köpa denna - men alla har verkligen inte det.
iPad är en flipp!

Permalänk
Avstängd

förstår verkligen inte vad man ska ha en iPad till..? kan nån tala om det för mig?

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Hedersmedlem

Två trådar är kanske onödigt; fortsätt här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9073...
*låst*