Svenskt eller engelskt operativsystem for Mac?

Permalänk
Avstängd

Svenskt eller engelskt operativsystem for Mac?

Hej!

Som [den swengelska] rubriken säger så undrar jag vad som är bäst: att ha ett Svenskt eller Engelskt Mac OS X?^^

Vad - enligt er kära Mac-ägare - skulle det vara för pros and cons med att ha swe eller eng. OS?:)

Jag föreställer mig (utan att äga en Mac meeen är på G ) att eftersom Mac är amerikanskt borde det vara en fördel att ha ett eng. OS när man jobbar just för att det är ett mer förädlat OS i jmf. med andra OS?:) (Snälla håll er till Topic: vill inte ha en debatt av typen win vs. Mac det är inte tanken med frågan:)).

En datakille sa till mig för länge sen: "ha eng. OS i möjligaste mån då allt som har med data skrivs/pratas på engelska" och jag kom inte att tänka på det förrän nu när man står i begrepp att skaffa Mac.:P:)

Så fritt fram för brainstorming och idéer.:D:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Måste vara lättast att googla efter lösningar på problem och guider osv på engelska, då står också lösningarna och guiderna på engelska. Så jag skulle kört på engelskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
Måste vara lättast att googla efter lösningar på problem och guider osv på engelska, då står också lösningarna och guiderna på engelska. Så jag skulle kört på engelskt.

FAN vad smart, borde jag ha tänkt på känns det som.:P Så enkelt men ändå så genialt.^^

Fler idéer?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det är nog den enda skillnad tror jag. Du hittar lättare i menyerna på svenska (om du inte kan all dator-engelska). Men om du har engelska är det lättare att söka efter problem osv. Jag har personligen alltid kört på ENG OS från dessa tillverkare, Windows, Mac, Linux.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Det är nog den enda skillnad tror jag. Du hittar lättare i menyerna på svenska (om du inte kan all dator-engelska). Men om du har engelska är det lättare att söka efter problem osv. Jag har personligen alltid kört på ENG OS från dessa tillverkare, Windows, Mac, Linux.

Kan inte all datorengelska men tjaa 50/50 typ.^^ Men visst händer det att man fastnar och måste slå upp ett ord.:P Hur har det funkat för dig på engelska tycker du?:) Har du tjänat något på det i jmf. med att ha ett svenskt OS?:)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

MacOS finns bara i en version, bara ändra till vilket språk du vill ha i inställningarna!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
MacOS finns bara i en version, bara ändra till vilket språk du vill ha i inställningarna!

Perfekt.:D Bättre än XP där man tvingas köpa ETT språk som man inte kan ändra på sen.:P

Tusen Tack.:D

(Är väl bara lat. som "fattas" i OS:et då;)).^^

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag har själv på svenska har inte orkat ändra. Det jag stör mig på är att vissa program jag har är på svenska och andra på engelska. Hade vart smidigast att ha allt på samma språk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Jag har själv på svenska har inte orkat ändra. Det jag stör mig på är att vissa program jag har är på svenska och andra på engelska. Hade vart smidigast att ha allt på samma språk.

Aa men beror det inte på att du har valt Swe? Jag menar har för mig att jag sett nåt liknande "syndrom" i XP: har man Swe i OS:et så envisas programet iaf med att ha eng?:)

Jag tror *gissar* att med mitt eng Mac OS så kommer jag få allt på Swe och inte uppleva det problem du beskriver?:) *Hoppas*

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag kör på engelska, tycker det är skönare. De enda man får ändra är lite inställningar under "Language & Text" för att få till klocka, datum, valutor och nummerformat korrekta.

Är man inte nöjd kan man enkelt byta över till Svenska igen - ingen ominstallation behövs.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Jag kör på engelska, tycker det är skönare. De enda man får ändra är lite inställningar under "Language & Text" för att få till klocka, datum, valutor och nummerformat korrekta.

Är man inte nöjd kan man enkelt byta över till Svenska igen - ingen ominstallation behövs.

Najs!:D Tack för info.:)

(Misstänkte att man måste ändra tid etc. till svensk dito då den förmodligen är inställd på amerikansk tid om man väljer eng men så är det ju med alla OS nästan.:P

edit: lutar åt eng då det känns jaa smidigare liksom.^^

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

English all the way!

Enkelt att hitta hjälp på nätet
Billigare
Inte lika fjntigt (vissa översatta datortermer kan låta fjäntigt - typ "Nära Nedladdningschef")

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
English all the way!

Billigare
Inte lika fjntigt (vissa översatta datortermer kan låta fjäntigt - typ "Nära Nedladdningschef")

He he joo det har du rätt i.:P

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Ska du ha något på engelska så är det väl Photoshop då det finns mängder med tutorials som kan vara svårt att hänga med på.
OS X ser jag ingen anledning att ha engelsk, inte jag haft nytta av.
När jag körde Windows kände jag fördelelar att ha engelsk version.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Ska du ha något på engelska så är det väl Photoshop då det finns mängder med tutorials som kan vara svårt att hänga med på.
OS X ser jag ingen anledning att ha engelsk, inte jag haft nytta av.
När jag körde Windows kände jag fördelelar att ha engelsk version.

Vad var det som gjorde att du kände att OS X inte "gav" något att ha på eng? Förklara gärna lite mer?^^

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Engelsk Språk på OS är bättre på alla sätt och vis fall du inte har barn under 10år som använder datorn... vilket jag tvekar.

Permalänk
Medlem

Engelska är det ända rätta.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille90
Engelsk Språk på OS är bättre på alla sätt och vis fall du inte har barn under 10år som använder datorn... vilket jag tvekar.

Det har jag inte.:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jayzon
Engelska är det ända rätta.

Jupp eng får det bli.:)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Ta det som du är van vid, det som de flesta av dina vänner använder. Det vars språk som de forum du hänger på är. Välj inte engelska bara för att du vill framstå som lite mera internationell

Visa signatur

i5 750 @ 3,8GHz/Coolermaster hyper 212+/Asus P7P55D/Corsair Dominator 2x2 GB 1600MHz DDR3/XFX 4770/Samsung spinpoint 1TB F3/Coolermaster silent pro 700W/Dell 2209 WA

Permalänk
Avstängd

Njae...jag tänkte mer på att Mac-världen ÄR internationell.;):)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tycker det spelar när på ingen roll men föredrar engelsk pga av att det är lättare att följa guider.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

English all the way!

Billigare

Engelska är knapast billigare -.-. Det kostar 100kr mer oftast eller ännu mer.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk

Det är ingen skillnad på engelskt eller svenskt OS.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Kör alltid Engelska på alla mina OS samt applikationer, finns ingen anledning att köra Svenska.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Men som många sagt så är operativet internationellt.
Man kan till och med välja ordningen på "fallback" för applikationer som saknar stöd för valt språk.
Så vill man att operativet ska ta till tyska om svenska saknas är det lätt fixat.
Men engelska är alltid möjligt, även om det är långt ner på listan över "fallback".

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Vad var det som gjorde att du kände att OS X inte "gav" något att ha på eng? Förklara gärna lite mer?^^

Körde alltid Windows på engelska förr då man oftast grejade med diverse tweaks och pill man var en annan typ av användare i operativets händer.
Sen kom uppdateringar till Windows som service packs alltid först ut vilket var klart bättre gentemot svenskt.

Efter som OS X har en och samma uppdatering oavsett språkversion så faller den anledningen bort.
OS X som operativ känner jag mig inte behöva någon guide att följa eller pilla efter tycker mig klara av det utan hjälp.
Känner att jag har förändrat mitt användande och behöver inte detta pill och mek. längre.
Nu är jag inte den typen som sitter med terminalen etc utan bara surfar, film och musik lyssnar.
Däremot kör jag Logic Pro och andra musik produkter som Toontrack där engelskan är fördelaktig mot dessa manualer och guider.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Körde alltid Windows på engelska förr då man oftast grejade med diverse tweaks och pill man var en annan typ av användare i operativets händer.
Sen kom uppdateringar till Windows som service packs alltid först ut vilket var klart bättre gentemot svenskt.

Efter som OS X har en och samma uppdatering oavsett språkversion så faller den anledningen bort.
OS X som operativ känner jag mig inte behöva någon guide att följa eller pilla efter tycker mig klara av det utan hjälp.
Känner att jag har förändrat mitt användande och behöver inte detta pill och mek. längre.
Nu är jag inte den typen som sitter med terminalen etc utan bara surfar, film och musik lyssnar.
Däremot kör jag Logic Pro och andra musik produkter som Toontrack där engelskan är fördelaktig mot dessa manualer och guider.

Schysst då vet jag.:D

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Engelska är knapast billigare -.-. Det kostar 100kr mer oftast eller ännu mer.

Beror på var du köper det ifrån...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Beror på var du köper det ifrån...

Ingick inte eng i OS X? Eller vad menar du?:)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Läs mina tidigare citat...