HTPC ~5000:- Vad ska man köpa?

Permalänk
Avstängd

HTPC ~5000:- Vad ska man köpa?

Eftersom ingen brydde sig om att svara i tråden på köpråd prövar jag här istället

Det är då dags för päronen att skaffa en HTPC.
Deras budget ligger på runt 5000:- inte för mycket över.

Det jag har gjort är att fila ihop två paket som är m-ATX
Jag har ännu inte kollat på ITX datorer, någon måste
övertyga mig om fördelarna med dessa. Ska användas till att se på film i 1080p. Känns dessa paketen vettiga?

Även om detta kanske kräver en annan tråd skulle jag passa på
att fråga om det är möjligt att få en ljud-ut signal till en gammal Pioneer XV-DV99. Den är ungefär 6 år gammal så den är kanske lite outdated.

En med Intel:

Och en med AMD

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kan inget om servrar, men rent processormässigt borde väl i3an prestera bättre på 2,9ghz än amd prollen. i3an bör väl ha högre effektivitet per klock eller vad man säger. Brukar intel ha, speciellt med de nyaste.

Permalänk
Avstängd

Tänkte att även om i3 blir lite dyrare så har den även inbyggd grafik som ska kunna driva det mesta.

Känns rätt dött med att försöka få ljud-ut till en gammal hemmabioanläggning som är 9 år gammal kom vi fram till. Så det blir nytt där med.

Kör man via HDMI för att få ut ljud?
Eller hur fungerar det med i3?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk

Rätt kul, ska själv sätta ihop en HTPC till föräldrarna och har nästan ett identiskt paket (i3).
Två saker att tänka på:
Kjell & Company hade/har rea på chassit, fick det för 700.
Får processorkylaren garanterat plats?

Själv kommer jag sätta in minst en 1TB disk och förmodligen ett Gigabyte moderkort.

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Rätt kul, ska själv sätta ihop en HTPC till föräldrarna och har nästan ett identiskt paket (i3).
Två saker att tänka på:
Kjell & Company hade/har rea på chassit, fick det för 700.
Får processorkylaren garanterat plats?

Själv kommer jag sätta in minst en 1TB disk och förmodligen ett Gigabyte moderkort.

http://img187.imageshack.us/i/naturallightgt2.jpg/

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=44606

Där har du en post, passar utmärkt

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Tänkte att även om i3 blir lite dyrare så har den även inbyggd grafik som ska kunna driva det mesta.

Känns rätt dött med att försöka få ljud-ut till en gammal hemmabioanläggning som är 9 år gammal kom vi fram till. Så det blir nytt där med.

Kör man via HDMI för att få ut ljud?
Eller hur fungerar det med i3?

Du kan använda HDMI för att föra över även ljudet om du vill (i3 stöder även DTS HD-ljud). Sedan kan du ju även föra över ljudet via SPDIF eller gammal hederlig analog signal, beroende på vad som stöds av moderkortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag håller på att sätta ihop ett paket, som liknar ditt AMD packet. Verkar vara ett intressent moderkort med riktiga rca-ljud utgångar, jag har bara stereo hemma..

Men jag funderar om man ska satsa på 2gb eller 4gb ram?

Permalänk

Kan tillägga att Passivt kylda komponenter är ett plus, och en tyst hdd...

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Du kan använda HDMI för att föra över även ljudet om du vill (i3 stöder även DTS HD-ljud). Sedan kan du ju även föra över ljudet via SPDIF eller gammal hederlig analog signal, beroende på vad som stöds av moderkortet.

Mycket möjligt! Har inte ens tänkt på SPDIF, men då verkar det som för tillfället som att AMDs paket är bättre. Och man kanske kan lägga till lite extra för att få tag i 235e. Märkte dock att minnena ska bytas i och med att det var ett AM2+ kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimbo164
Jag håller på att sätta ihop ett paket, som liknar ditt AMD packet. Verkar vara ett intressent moderkort med riktiga rca-ljud utgångar, jag har bara stereo hemma..

Men jag funderar om man ska satsa på 2gb eller 4gb ram?

För en HTPC räcker nog 2GB gott och väl. Prestandavinst kanske finns, men inte av den användbara sorten. Det är min gissning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smogard49
Kan tillägga att Passivt kylda komponenter är ett plus, och en tyst hdd...

Funderade på att köra utan fläkt på Ninjan, och ha en utblås alternativt inblås-fläkt som är tyst. Vet inte vilket av det som verkar bäst.

Sen angående hårddisken så funkar väl en 5400 rpm rätt bra för det, oavsett om det nu är samsung eller western digital.

Visa signatur