Silverstone kombinerar hårddisk och SSD

Permalänk
Melding Plague

Silverstone kombinerar hårddisk och SSD

En ny uppfinning från Silverstone gör det möjligt att använda kombinera en SSD-enhet med en vanlig hårddisk för högre prestanda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undra hur de skulle bli tillsammans med min Raptor... ?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jaha, men information som ligger på hårddisken blir ju inte snabbare bara för att den är kopplad samtidigt som SSD:n, eller?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

vad nice! lätt bra investering för 400kr om det fungerar bra, hoppas det går å köra raid SSD med det där samtidigt då.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

detta vill jag veta mer om.
har intels 80gb ssd och en raptor på 300gb

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk
Avstängd

Aha! Där kom den också! Ska bli intressant att se recensioner. En sak är rätt: nivån för "hybridisering" ligger högre upp än diskgeometri o.dyl.

Jag gissar att detta nog inte är så mycket mer än en slags JBOD. För att verkligen kunna åstadkomma en abstrakt hybrid bör nog operativsystemet eller en tung kontroller invokeras.

Förut trodde jag på hybriddiskar på "disknivå", alltså en smart enhet där SSD fungerar som cache och storleken inte är större än den största enheten. Men det kräver mycket autonom skrivning och läsning. Bättre är att låta detta ske på kommando av t.ex. OS i en process liknande defragmentering. På så sätt får man större kontroll.

Edit: Vad mycket bekymrade forumtrådar vi kommer få om man kan sätta diskarna i "fel ordning" och åstadkomma [liten snabb SSD] + [stor långsam HDD] -> [liten långsam enhet]!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

vad nice! Väntar på recension!

Permalänk
Medlem

låter intressant !

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Silverstone har gjort mig besviken mer än en gång tidigare så jag är inte såld förren jag lusläst en rad med oberoende test.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka dom borde lägga in nån datasäkerhets funktion så att man kan köra raid 1 mellan en del på SSD:n och en del på hårddisken nu när dom gjort det så här händigt

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd

känns som de krånglar till det. varför inte bara ha 2 enheter tills ssd diskarna blir billigare?
nåja.

Permalänk
Medlem

Låter som något man likväl kan göra manuellt. Det enda man får hjälp med är att kopiera över och länka filerna automatiskt så man slipper krångla så mycket om man ändrar sig ofta.

Annars kan man helt enkelt installera det man vill på ssd och resten på hårddisken, sedan om man vill ha något program eller spel på hårddisken till att ladda snabbare så kopierar man bara över det till ssd:n och skapar en hård länk med mklink.

Permalänk

låter som en onödig produkt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oktagon
Låter som något man likväl kan göra manuellt. Det enda man får hjälp med är att kopiera över och länka filerna automatiskt så man slipper krångla så mycket om man ändrar sig ofta.

Annars kan man helt enkelt installera det man vill på ssd och resten på hårddisken, sedan om man vill ha något program eller spel på hårddisken till att ladda snabbare så kopierar man bara över det till ssd:n och skapar en hård länk med mklink.

Jag tyckte det var en genial idé tills jag läste ditt inlägg och insåg att det här är redan vad jag gör

Permalänk
Medlem

Oj trodde dom hade integrerat en SSD på Hd kretskortet. Då detta vore bra, undrar hur mycket av Win filerna som körs varje dag? Trevligare vore 10-80Gb SSD i en Hd som kör dom vanligaste filerna.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oktagon
Låter som något man likväl kan göra manuellt. Det enda man får hjälp med är att kopiera över och länka filerna automatiskt så man slipper krångla så mycket om man ändrar sig ofta.

Annars kan man helt enkelt installera det man vill på ssd och resten på hårddisken, sedan om man vill ha något program eller spel på hårddisken till att ladda snabbare så kopierar man bara över det till ssd:n och skapar en hård länk med mklink.

Brukar du installera den delen av operativsystemet som du ofta använder på en disk och den del av operativsystemet som du inte använder så ofta på en annan?

Eller halva spel/program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Brukar du installera den delen av operativsystemet som du ofta använder på en disk och den del av operativsystemet som du inte använder så ofta på en annan?

Eller halva spel/program?

Lät som en retorisk fråga.. det tror jag inte han gör
Men den här lösningen känns inte wow.. då har jag hellre koll på min ssd

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Oj trodde dom hade integrerat en SSD på Hd kretskortet. Då detta vore bra, undrar hur mycket av Win filerna som körs varje dag? Trevligare vore 10-80Gb SSD i en Hd som kör dom vanligaste filerna.

Nja, tveksamt om en sådan enhet vore så bra. För bärbara förstås där man bara kan ha en enhet, men annars är nackdelarna uppenbara.

Tänk dig en enhet med HDD-kontrollelektronik och en SSD-kontrollelektronik. Därtill själva hårddisken och själva SSDn. Därtill EMI-skydd för båda enheterna och för elektroniken, lämpliga DC-DC-omvandlare för båda, osv, osv, monterat i ett chassi som ska ha plats för allt och fästen för allt. Vad blir resultatet? Antagligen en enhet där den tillgängliga volymen för effektiv SSD- och HDD-yta som är rätt liten. Det blir som en 1,8"-disk i ett 3,5"-chassi. Dyr skulle den antagligen också bli på grund av komplicerad mekanisk design. Ett kretskort kanske räcker men eftersom HDD och SSD har olika karaktäristik vid lastförändringar kanske DC-DC-isolation eller åtminstone EMI-skydd behövs. Dessutom kontrollenheten som ska JBODa enheterna eller något liknande så att den inte upplevs som två enheter.

Har man bara en enhet behövs bara en kontroller och ett enklare EMI-skydd och enklare kapsling. Det blir så att säga stordriftsfördelar med att ha en enhet i en låda. För tre år sedan hade jag hållit med dig, men jag har tänkt om på den punkten. Specialtillämpningar kommer säkert att komma där man kan kompromissa bort saker som lågt pris, men rent generellt tror jag inte på denna typ av enhet, utan separata enheter. Fast man vet ju förstås aldrig...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

låter som en vanlig hårddisk med ett jätte cacheminne...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

funkar de så som de låter som att de ska göra så blir de investering

Permalänk
Medlem

Vada jag har svårt att förstå är varför man inte lägger på extra cacheminne i hårddisken. Mängden cache har stadigt ökat och idag ligger på 64 mb på vissa hårddiskmodeller. Varför inte integrera 2 gb minne? Borde på sin höjd vara 200 - 300 kr dyrare. Borde dessutom inte vara så svårt at marknadsföra den. Finns det ttekniska begränsningar tro?..

Ursäkta stavningen, skriver på en eeepc!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
låter som en vanlig hårddisk med ett jätte cacheminne...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Vada jag har svårt att förstå är varför man inte lägger på extra cacheminne i hårddisken. Mängden cache har stadigt ökat och idag ligger på 64 mb på vissa hårddiskmodeller. Varför inte integrera 2 gb minne? Borde på sin höjd vara 200 - 300 kr dyrare. Borde dessutom inte vara så svårt at marknadsföra den. Finns det ttekniska begränsningar tro?..

Ursäkta stavningen, skriver på en eeepc!

(Hehe, jag vet vad det innebär att skriva på EEEPC. Inte lätt, du är ursäktad)

Tja, en riktig hybriddisk skulle fungera så, med SSD med cache och storleken skulle alltså bli den av hårddisken och inte summan av SSD + HDD. Det finns andra sätt att hybridisera också, men detta är det typiska sättet (även om det är hypotetiskt just för HDD/SSD då få eller inga hybriddiskar finns). RAM är också en SSD-teknik om den kombineras med batteri. I sak är alla fasta tillståndets lagringsenheter som på ett eller annat sätt är icke-flyktiga en SSD om själva tillämpningen är sekundärminne.

Det är också därför som man inte ser 2 GB-cache på en hårddisk. Hårddisken har ingen kontroll över strömförsörjningen och cacheminnet skulle förlora sina data när datorn stängs av. Att bygga in supercapar eller batterier skulle priset blir mycket högre än 2-300 kr dyrare.

Bara cache utan batteri fungerar inte med stora minnesmängder. Tänk bara vad som händer vid strömavbrott! Det blir komplett ohållbart att hinna dumpa detta minne på vare sig SSD eller HDD inom loppet av några tiotals millisekunder (vilket är storleksordningen på vad man har på sig, under förutsättning att matarbortfall kan detekteras).

Men i en annan mening finns det ju faktiskt redan. RAM-huserat diskcache (alltså i systemets RAM, inte SSDns/HDDns/diskkontrollerns) har funnits lika länge som hårddisken och även på PC-sidan har det funnits sedan DOS.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Ganska meningslös i en vanlig persondator då man tar ssd till systemdisk och man sparar 500kr plus får ett enklare system. Enkelare med syfte av ghostning/omformatering av systemdisken.
*edit*
Den speglas så det blir väl lika enkelt. Bara det att jag gillar kunna fläcka ur en hd och stoppa in en ny vid krasch. Jag har själv en sådan hd liggande i bakup.

Dock funderar jag på om detta system skulle kunna ha någon annan användningsområde, t.ex. en megastor lagringshd där vissa filer används oftare olika perioder. Men lägga ut 2500kr(inkl ssd) på detta, så är det bättre att raida lagringshdn.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir ett stort test av det systemet här

Permalänk
Medlem

första tanken var att detta var ju helt onödigt, men å andra sidan, man kan köpa en riktigt liten SSD och kombinera med hdd med den här tekniken.
t.ex 20gb ssd + 1tb hdd, visas som 1tb+20gb disk, in med windows och spel

det mesta som du faktiskt använder kommer ju läsas från ssd'n t.ex MW2, tror installen på det hamna runt 14gb, det lär ju inte vara mer än 2 som används när man faktiskt spelar. Plötsligt får man plats att installera win7 på en SSD man normalt inte hade fått plats med det på, det har ju många olika delar, och stordelen använder man aldrig, så de filer som behövs för uppstart och de vanliga programmen hamnar väl automatiskt på ssd'n då.

Men det är det enda området jag ser nytta på iallafall, dvs om man har en såpass liten SSD.
40gb ssds är väl det minsta man normalt köper nu, och helst en 80s intel, och då får man ju plats med det man använder mest ändå, utan att behöva göra kombinationer.

Permalänk

Stort + för nytänkande. Sånt gillas.
Sen är det ju en fråga hur många som kommer använda detta, men jag misstänker att grafiker, filmredigerare och liknande kommer att uppskatta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Brukar du installera den delen av operativsystemet som du ofta använder på en disk och den del av operativsystemet som du inte använder så ofta på en annan?

Eller halva spel/program?

Problemet jag ser med det är vid formatering, vill DU ha 1tb på C: ?
Förhoppningsvis inte.. För jag har svårt att tro att tekniken tillåter partitionering, inte omöjligt men inte troligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Vada jag har svårt att förstå är varför man inte lägger på extra cacheminne i hårddisken. Mängden cache har stadigt ökat och idag ligger på 64 mb på vissa hårddiskmodeller. Varför inte integrera 2 gb minne? Borde på sin höjd vara 200 - 300 kr dyrare. Borde dessutom inte vara så svårt at marknadsföra den. Finns det ttekniska begränsningar tro?..

Ursäkta stavningen, skriver på en eeepc!

Som MBY redan nämnde så fungerar ju datorns RAM-minne som filcache med hjälp av operativsystemet. Så egentligen kan man undra varför man ens behöver cacheminne i hårddisken när det redan finns RAM i datorn?

Det man skulle vilja är att operativsystemet skulle kunna använda SSD-minnet som filcache mellan RAM-minnet och hårddisken så slipper man köpa sådana där hårdvaruhybridlösningar.

Men detta finns redan - men inte för Windows vad jag vet.
Kör man OpenSolaris kan man använda något som de kallar för "hybrid storage" och det funkar precis som en extra diskcache mellan RAM och hårddisk. Filer som accessas ofta kopieras automatiskt till SSD-minnet så att nästa gång man vill ha åtkomst till filen så kan den läsas med kort åtkomsttid från SSD istället från hårddiskarna.

http://blogs.sun.com/studler/entry/zfs_and_the_hybrid_storage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Jaha, men information som ligger på hårddisken blir ju inte snabbare bara för att den är kopplad samtidigt som SSD:n, eller?

presis min tanke, borde vara mycket listigare att instalera det man andvänder på SSD & lagra på HD. då vet man ju att det går fort

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Brukar du installera den delen av operativsystemet som du ofta använder på en disk och den del av operativsystemet som du inte använder så ofta på en annan?

Eller halva spel/program?

Nope, hela operativsystemet samt alla program på ssd:n. Tar inte så mycket gemensamt så onödigt att hatta runt med de filerna tycker jag.
Det som jag fått krångla med är främst Steam eftersom de flesta spel jag har är köpta via dem och de prompt vill ha alla filer i en stor hög med en del undermappar beroende på spel. Då får man trixa lite med mklink för att kunna lägga de spel man vill på ssd:n och kunna ha resten på hårddisken.