Hur aligna 2 WD GP i raid 0
Har precis köpt 2 WD green power på 1.5TB och efter en del problem lyckats får igång raid i xp utan att installera om. Det är alltså versionen med 4kb sektorer jag har köpt och jag kör med 128kb stripesize. Kommer byta till windows 7 om några månader och vill då slippa formatera om diskarna för att få ut maximal prestanda.
Ifall jag inte körde raid så skulle det helt enkelt bara varit att köra avdformat för att få rätt på det, men det fungerar inte när dom är raidade. Blev även tvungen att ändra till GPT från MBR eftersom det inte gick att ha större partitioner än 2TB annars. Testade att formatera den med standardinställningar och fick då ett offset på 134235136 bytes vilket verkar vara väldigt mycket om man jämför med som 32256 bytes (63 sektorer) som är standard.
Jag vet inte riktigt hur det fungerar med bootsektor när man kör raid, ifall den delas upp mellan diskarna eller ligger på en av dom. Detta borde kunna påverka när man väljer vilket offset man ska använda. Om jag tänkt rätt och räknat rätt så borde man kunna använda sig av 2048 sektorers (8388608 bytes) offset då det går jämt ut med stripesizen jag använder.
Frågorna jag har är:
1. Är det nån nackdel med att använda GPT och/eller blir det problem med detta vid byte till win 7?
2. När jag formaterar spelar det någon roll vilken allocation unit size jag använder och vilken ska jag i så fall använda?
3. Vilket offset borde jag använda och fungerar det bra att använda sig av programmet diskpart för att ändra detta?
4. Är det något annat jag bör tänka på som jag kan få problem med senare?