Google slår tillbaka mot anklagelser om sökfiffel

Permalänk
Melding Plague

Google slår tillbaka mot anklagelser om sökfiffel

Google har hamnat i EU:s sikten efter anklagelser rörandes hur sökresultat prioriteras. Nu ger företaget svar på tal, bland annat genom att antyda konkurrenten Microsofts inblandning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Mjukvarujätten hävdar istället att de blivit kontaktade av flera mindre företag som är oroade över Googles affärsmetoder."

Maken till skitsnack har sällan skådats!

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

"Hitta bästa pris på Digitala Sandlådan"

Hahaha

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Hitta bästa pris på Digitala Sandlådan
Ginza 10:-

Haha bäst! Verkligen väldigt relaterad annons.

Allvarligt talat så tycker jag faktiskt att sökmotorföretagen ska få sortera sökresultaten hur de själva väljer att göra detta. Det klart att göra undantag från sina egna *"regler" är kanske moraliskt fel, men å andra sidan så är det ju någon annan som får sin länk mer prioriterad. Sedan är det ju fritt fram att välja annan sökmotor om man inte är nöjd med tex Google.

* Sökmotorerna använder väl olika regler för hur sökresultaten ska sorteras bland annat popularitet osv.

Permalänk
Medlem

Instämmer med Exige...

Permalänk
Medlem

tidigare erfarenheter av MS vs Googles goodwill säger mig att det inte är google som är på stridshumör

men det är bara spekulationer får väll se vad EU kommer fram till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exige
Haha bäst! Verkligen väldigt relaterad annons.

Allvarligt talat så tycker jag faktiskt att sökmotorföretagen ska få sortera sökresultaten hur de själva väljer att göra detta. Det klart att göra undantag från sina egna *"regler" är kanske moraliskt fel, men å andra sidan så är det ju någon annan som får sin länk mer prioriterad. Sedan är det ju fritt fram att välja annan sökmotor om man inte är nöjd med tex Google.

* Sökmotorerna använder väl olika regler för hur sökresultaten ska sorteras bland annat popularitet osv.

Instämmer helt! Det är väl upp till var och en och bestämma hur ens hemsida får fram resultat?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kan inte EU sluta lägga näsan i blöt...

Permalänk
Avstängd

Pengar pengar och åter pengar vill EU ha =/

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjukvarujätten hävdar istället att de blivit kontaktade av flera mindre företag som är oroade över Googles affärsmetoder.

Av någon anledning kändes det extra komiskt, kommande från microsoft.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Jag begriper inte hur EU tänker.

Vad är poängen med att konstruera ett OS, program, sökmotro m.m. om man inte får använda det hur man själv vill och anser bäst?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jag begriper inte hur EU tänker.

Vad är poängen med att konstruera ett OS, program, sökmotro m.m. om man inte får använda det hur man själv vill och anser bäst?

Jo, monopol har ju alltid fungerat så bra tidigare och det kommer SÄKERT reda ut sig själv om inte myndigheterna lägger sig i.... Fattar inte hur liberalister inte lärt sig än, hur illa det går utan kontrollinstanser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zentix
"Hitta bästa pris på Digitala Sandlådan"

Hahaha

HAHAHAHHAHAHAHHAHAHAH :D:D:D:D:D:D

Bästa prisjaktlänken ever!

Om jag hade bott i lägenhet hade nog grannarna undrat vad fan jag håller på med, så som jag garvade :D:D:D:D

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Jo, monopol har ju alltid fungerat så bra tidigare och det kommer SÄKERT reda ut sig själv om inte myndigheterna lägger sig i.... Fattar inte hur liberalister inte lärt sig än, hur illa det går utan kontrollinstanser.

Utan dina diskreta påhopp kunde du sagt samma sak.
Jag förstod det inte, betyder inte att jag är emot det. Bara att jag själv inte vet anledningen och tycker det är ologiskt men man lär sig nytt ständigt.
Det man en gång trodde var logiskt eller rätt är ju inte oftast lika rätt senare i livet när man "lärt in" mer kunskap.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Jo, monopol har ju alltid fungerat så bra tidigare och det kommer SÄKERT reda ut sig själv om inte myndigheterna lägger sig i.... Fattar inte hur liberalister inte lärt sig än, hur illa det går utan kontrollinstanser.

Dummaste jag läst på länge. Ge gärna exempel på hur illa det faktiskt gått där myndigheter ej lagt sig i.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Eh, det är ju förfan solklart att företagen skulle ha betett sig som skit om inte Myndigheter hade lagt sig i å bestämt upp regler å lagar. Behöver man inte komma med bevis på, räcker med att tänka.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Eh, det är ju förfan solklart att företagen skulle ha betett sig som skit om inte Myndigheter hade lagt sig i å bestämt upp regler å lagar. Behöver man inte komma med bevis på, räcker med att tänka.

Det är en viss skillnad på att följa regler/lagar och att i eftertid bli bötfälld för att man har blivit för stora.

Sedan skulle jag väldigt gärna vilja se de lagar/regler som säger att sökresultat på internet ska rankas på ett visst sätt.

Som småföretagare är jag förövrigt mycket mer "rädd" för Google än Microsoft och har inte alls svårt att tro några av Microsoft's mindre partnerföretag kontaktat sina diverse kontaktpersoner hos MS för att söka råd om Google's affärspraxis.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Jo, monopol har ju alltid fungerat så bra tidigare och det kommer SÄKERT reda ut sig själv om inte myndigheterna lägger sig i.... Fattar inte hur liberalister inte lärt sig än, hur illa det går utan kontrollinstanser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Dummaste jag läst på länge. Ge gärna exempel på hur illa det faktiskt gått där myndigheter ej lagt sig i.

Bege er till ÖÄ. Orkar inte med ännu en nationalekonomidebatt mellan "förstå-sig-påare".

Vill gärna veta mer om hur de menar att de skulle prioritera resultaten som EU inte tycker är konkurrenshämmande eller drabbar någon. Har lite svårt att se "problemet" här, men vi får väl se ifall det kan komma något matnyttigt om detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Dummaste jag läst på länge. Ge gärna exempel på hur illa det faktiskt gått där myndigheter ej lagt sig i.

Har du hört talas om Afrika? Denna kontinent där absolut aldrig några europeiska/amerikanska företag har gjort några mindre trevliga handlingar? Bl.a. Shell i nordafrika(Algeriet tror jag det var)? Uranbrytningen? Standard Oil Company i USA(mer eller mindre monopol på marknaden, USA:s regering bröt upp det). Nu känner jag mig riktigt kass för jag kan inte komma på något mer vettigt, men klart som fan är att staten måste kontrollera marknaden i en viss mån.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Kan inte EU sluta snart!? Man kan väl få göra sina egna OS eller sökmotorer hur man vill? Det borde man få välja själv. Och gillar man dem inte så är det ju bara att byta! Jag blir bara så trött på EU...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
Har du hört talas om Afrika? Denna kontinent där absolut aldrig några europeiska/amerikanska företag har gjort några mindre trevliga handlingar? Bl.a. Shell i nordafrika(Algeriet tror jag det var)? Uranbrytningen? Standard Oil Company i USA(mer eller mindre monopol på marknaden, USA:s regering bröt upp det). Nu känner jag mig riktigt kass för jag kan inte komma på något mer vettigt, men klart som fan är att staten måste kontrollera marknaden i en viss mån.

Lundin Oil i Sudan?

Permalänk

Fast det är ju inte EU som gör detta för de behöver pengar, och de pengar EU skulle få in är ju bara en liten del av alla avgifter som medlemsländerna mm betalar Det är bara MS som är sura för ingen använder deras skit till sökmotor vid namn "Bing!" som är bland det sämsta som finns.

Däremot är det ju bra om man kontrollerar sånt här fiffel, annars hade ju man kunnat hålla på hur man ville. Dessvärre verkar det ju som det delvis är så i denna värld =/

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Den dagen EU börjar granska religioner skulle jag vilja uppleva, där ska det finnas mycket pengar att hämta också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Den dagen EU börjar granska religioner skulle jag vilja uppleva, där ska det finnas mycket pengar att hämta också.

"Ja vi vet att ni tillber gud, men vi anser att man borde få välja sin profet när man kommer in i kyrkan" Typ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Den dagen EU börjar granska religioner skulle jag vilja uppleva, där ska det finnas mycket pengar att hämta också.

Hur/vad menar du då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fadiy
Hur/vad menar du då?

Kyrkor är rika, ingen nyhet precis

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Däremot är det ju bra om man kontrollerar sånt här fiffel, annars hade ju man kunnat hålla på hur man ville. Dessvärre verkar det ju som det delvis är så i denna värld =/

Vadå för "fiffel"? Jag förstår inte att någon ens har mage att öppna munnen om detta ens stämma Google för nått. De har ju inte gjort något som ens är omoraliskt.

De äger databasen med sidor, de äger koden som söker och visar datat i databasen. Med andra ord de visar upp datat som de vill. Passar det inte så använd en annan sökmotor...

Nåja, de stämmer väl bara Google för att få tid i media... all reklam är bra reklam...

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte av artikel vilka affärsmetoder Google kritiseras för.
Enligt http://www.pcworld.com/article/190401/antitrust_rhetoric_heat... verkar det som att det är just hur rankingen avgörs.
Men vad är en vertikal sökmotor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Dummaste jag läst på länge. Ge gärna exempel på hur illa det faktiskt gått där myndigheter ej lagt sig i.

Du menar där konkurensverket har gjort sitt jobb?
Det finns väldigt många, sen senaste riktigt stora affären var asfaltkartellen som har kostat oss skattebetalare miljarder. Var det fel och borde det inte finnas ett konkurensverk tycker du?
Eller vänta, för rättvisans skulle kanske det borde finnas två

Eller menar du myndigheter i allmänhet såsom polis, skatteverket eller sociala myndigheter?
Alla går att kritisera men att säga att de inte fyller någon funktion är lite väl anarkistiskt för mig. Hur menade du nu, egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
Har du hört talas om Afrika? Denna kontinent där absolut aldrig några europeiska/amerikanska företag har gjort några mindre trevliga handlingar? Bl.a. Shell i nordafrika(Algeriet tror jag det var)? Uranbrytningen? Standard Oil Company i USA(mer eller mindre monopol på marknaden, USA:s regering bröt upp det). Nu känner jag mig riktigt kass för jag kan inte komma på något mer vettigt, men klart som fan är att staten måste kontrollera marknaden i en viss mån.

Behöver förvisso inte gå så långt som till Afrika, bara se på den rådande ekonomiska "krisen", när giriga valpar går över lik för att lura folk, som inte vet bättre, i skuldfällor. Total avreglering har aldrig lett till annat än anarki och kaos.
Se Moore's senaste "Capitalism: A Love Story", visserligen med en nypa salt då Moore är en jävel på att spela på känslor och förstora saker, men den belyser ändå en hel del stora problem på vad som händer när företag får för mycket makt...

Tolka mig dock rätt - jag är ruskigt skeptisk till mycket av det EU sysslar med, men att försöka stävja den vilda västern som råder på den "öppna marknaden", och än värre på internet, är ett vettigt drag.
Ljuger Google om sina sökresultat och straffar konkurrenter, så är troligtvis EU den enda auktoriteten som kan göra något åt saken.

Därmed inte sagt att så är saken, men låt dem för all del undersöka först. Google har alldeles för mycket makt i dagsläget för att INTE vara under luppen.

Permalänk

Missförstå mig rätt nu då

När jag sa "Ge gärna exempel på hur illa det faktiskt gått där myndigheter ej lagt sig i" menade jag givetvis i kontext till vad denna artiklen faktiskt handlar om - dvs. mer EU idioti på samma linje som deras dommar mot Microsoft för både Internet Explorer och Windows Media Player.

Givetvis behöver vi lagar och regler, men att sammanlikna Googles "taktiker" med f.ex. Standard Oil eller Bernard Madoff blir helt fel. Jag tycker det är självklart att Google ska få ändra rank på diverse resultat om de så vill - på samma linje som de givetvis ska få censurera innehåll om det är något de tycker är nödvändigt eller att Microsoft får skicka med vilken software de vill i sina operativsystem.

Skulle det nu visa sig att Google är skyldiga till "fiffel" med ranking och evt. blir dömda för detta - sätter då det ett prejudikat som kommer gälla för alla sökmotorer eller enbart den som, för ögonblicket, har monopolställning på sök "marknaden"? Vad räknas som monopolställning, då Yahoo fortfarande är den mest använda sökmotoren i världen. Vad om jag "fifflar" bort olika resultat på en av websiterna jag driver, är det enbart omoraliskt eller faktiskt olagligt?

Om EU nu faktiskt måste gå ut hårt mot det här (Internet Explorer, Google's söktjänster etc) finns det "bättre" sätt än att gå in som överförmyndare i var och varannat företag och säga "så får ni inte göra".

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]