SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

PWM-kontrollerade fläktar

Tjenare Alla Swec'are.

Satt och kollade på en vid från CeBit där Schyth presenterar sina produker och fick höra att en(eller alla) av deras fläktar var PWM-kontrollerade vilket fick mig att bara tänka till en gång till.

Hur kan en fläkt inte vara PWM kontrollerad??
PWM står ju för Pulse-Width-Modulation och betyder i princip att man kör spänning/inte spänning i olika långa intervaller (i princip växlar mellan av/på) och pga tröghet etc så uppnår man olika "snitt" hastigheter. Detta lär väl skötas av moderkortet, inte av fläkten, eller hur kan fläkten själv moderera hur mycket spänning den får?

Jag har aldrig riktigt funderat på saken förut men det slog mig nu att det låter helt absurt att säga att fläkten kontrollerar det hela? eller?

Nån som orkar förklara det hela lite bättre för mig eller är det bara marketing bulls**t?

Cheers!

Permalänk
Medlem

Jag har inte heller fattat detta riktigt. Jag har alltid kört på "vanliga" fläktar och sedan låtit moderkortet fixa PWM för att reglera hastighet.

Dock är inte alla kontakter på moderkorten PWM-enablade så kanske kan man använda sådana här fläktar i de fall man inte har möjlighet att styra det på MB? Jag löste problemet med att koppla in alla fläktar på en pwm-kontakt istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Många moderkort har 4 pinnar för att ansluta fläktar, 2 matnign 1 rpm signal till moderkortet och en som ger en PWM signal till fläkten.

PWM fläktar styr man alltså inte genom att variera spännigen de matas med utan man ger dem en hastighets, PWM signal, som de använder för att reglera sig själva med. Jag antar med en egen liten PWM krets.

Kan vara en fördel då en del moderkort saknar voltreglering på fläktanslutningarna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru