Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Ny SSD, vilken ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Ny SSD, vilken ska jag välja?

hej

ska köpa en ny ssd fast vet inte vilken.

vilket alternativ är bäst just nu?

vill ha en snabb system disk som jag kommer lägga endast program och spel på.

två i raid eller en ensam?

budget 3500 kr.

tack på förhand

/kenny

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

bästa alternativ = intel

en ensam är bättre än två(windows bootar lika snabbt med en eller två)

Intel X25-M G2 80GB

http://www.inet.se/artikel/4301291/80gb-2-5-ssd-intel-x25-m-g...

Permalänk
Medlem

läste lite om Corsair F100.

verkar riktigt fin den också.

?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta till Sandforce baserade SSDs kommer ut om några veckor.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Jag skulle vänta till Sandforce baserade SSDs kommer ut om några veckor.

Har jag gjort nåt dumt som precis införskaffat en Intel 80GB G2 då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Har jag gjort nåt dumt som precis införskaffat en Intel 80GB G2 då?

Nej, men Sandforce ska vara snabbare och bättre. Men dom kommer ut inom 1 månad typ..

Corsairs 100GB version med sandforce kommer nog att kosta runt 3500 SEK.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Nej, men Sandforce ska vara snabbare och bättre. Men dom kommer ut inom 1 månad typ..

Corsairs 100GB version med sandforce kommer nog att kosta runt 3500 SEK.

Låter prisvärt, not.

Permalänk
Medlem

Ok bra blev lite rädd där

Permalänk
Medlem

då blir det den, värt att vänta

Visa signatur

Permalänk

Jag matade min MacBook Pro med en OCZ Vertex Limited Edition som har en Sandforce kontroller, jag kan inte klaga på den ännu.

Bootar upp OS X på runt 16 sekunder.
http://www.youtube.com/watch?v=5_rqqe6ktdg

Permalänk
Medlem

oj valet är självklart!

Vertex LE ! den har SF1500 kontrollern som är snabbare än alla andra sanddisk SF1200 baserade enheter.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
oj valet är självklart!

Vertex LE ! den har SF1500 kontrollern som är snabbare än alla andra sanddisk SF1200 baserade enheter.

hur kan den vara bättre än corsairs nya force med imponerande 295/285??

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenkaaa

Hastigheterna som anges i spec är "upp till"-hastigher, den hastigheten når du bara när du flyttar väldigt stora ofragmenterade filer (du kan jmfr siffrorna med de "upp-till"-hastigheter som används för VDSL och 3G, de ser fina ut på pappret men du kommer aldrig i närheten av dem i verkligheten). För små filer är IOPS viktigare (I/O instructions per second), dvs hur många små läsningar/skrivningar kontrollern kan hantera per sekund. SF-1200-kontrollern är "mainstream"-varianten och används i Vertex 2 och Corsair Force. SF-1500 är "enterprise"-varianten och har högre IOPS men är oxå dyrare (OCZ fick en liten batch av dessa till ett förmånligt engångspris, och de använder nu denna i deras "Limited Edition"). Du kan jmfra de två kontrollers här (http://www.sandforce.com/index.php?id=19&parentId=2 och http://www.sandforce.com/index.php?id=21&parentId=2).

Permalänk
Medlem

tack för riktigt bra svar, ska direkt kolla igenom dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenkaaa

för att sorsair använder SF 1200 kontrollern som inte är lika bra helt enkelt!
LE använder SF 1500 från samma tillverkare som är snabbare.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på att köpa OCZ SSD med SF-1500.

Men jag är lite osäker då OCZ får spö av Intels G2 i lite för många tester för att motivera priset för mej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom nya som kommer har lite snabbare skriv/läs när det gäller stora filer. Men i själva verket märks detta oftast inte så mycket, det är dom små skrivningarna/läsningarna som gör den märkbara skillnaden så vid vanligt bruk kommer man inte märka så stor skillnad.

Vänta om du har tid, annars kör på Intel 80GB G2

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Jag skulle nog fortfarande valt X25-M, men så är jag inte intresserad utav höga teoretiska överföringshastgheter och tycker att det är viktigare att den är snabb för systemrelaterade storlekar och att det fungerar out-of-the-box, det känns som att Intel lägger ned mer tid på beta-testandet, OCZ känns i jmfrelse som ett företag som släpper vad som helst bara det drar in pengar och låter användarna betatesta. Efter att ha läst många frågor/svar på OCZs supportforum skulle jag inte rekommendera en OCZ-SSD idag.

Permalänk
Medlem

Vad säjer ni om Corsairs SandForce SSDs då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla sandforce baserade diskar är bra! men Vertex LE är unik iom att den har sanddisk's SF 1500 kontroller till ett lågt pris.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla sandforce baserade diskar är bra! men Vertex LE är unik iom att den har sanddisk's SF 1500 kontroller till ett lågt pris.

Vilken skulle ni ha tagit av :

Intel X25 G2 160GM

OCZ Vertex Limited Edition 100 GB

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LE, naturligtvis.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

LE, naturligtvis.

Men LE får ju spö i endel tester..

Eller är Inteln bättre på tester som inte spelar så stor roll?

http://www.legitreviews.com/article/1222/1/

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Har du sett ngn review som gått in mer på djupet på dessa och testat att skriva olika typer av data till disken? Jag har tolkat det som att SandForce använder komprimering för att få upp hastigheten för stora okomprimerade filer, men det innebär väl oxå att man måste ta hänsyn till vilken typ av data som skrivs (är det idel 1'or eller 0'or eller är det slumpmässig data; data som går lätt att komprimera eller data som inte går att komprimera)? Tidigare har det inte varit ngn skillnad vilken typ av data som skrivs så jag skulle inte ta det för givet att data verkligen är slumpmässig, eller finns det specificerat i ngt benchmarkprogram vad det är för data som används?

Jag säger inte att komprimeringen är dålig, jag tycker att det är en intressant lösning, bara att man då oxå se till att testerna är utformade så att komprimeringen inte gör att disken får en orättvis fördel.

Permalänk
Medlem

Corsair Force har börjat visa upp sig nu.

Corsair SSD Force 100GB = 3995 SEK (Komplett)
OCZ 2.5# VERTEX LIMITED EDITION 100GB = 4245 SEK (DustinHome)
Intel 160GB X25-M = 4095 SEK (webhallen)

Kan man lita på OCZ? Jag har ingen erfarenhet av dom och det känns som att man kan lite mer om man köper Intel eller Corsair.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OCZ är dem som har bäst feedback/communication med sitt community, ta en titt i deras forum.

Hittade en liten film på youtube, SSD/LE vs hdd

http://www.youtube.com/watch?v=-lR0XoHFU6Y&feature=PlayList&p...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

hoppades på 3500 men man måste kanske slänga ut 4000 då :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst in mig på sandforce's kontroller men den skulle behöva vara ordentligt mycket snabbare för att jag skulle bortse från att man får 60GB mer lagring för samma pris om man väljer Intels G2.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Då Intel verkar alltid ha sina SSD's så mycket billigare än alla andra SSD tillverkare undrar jag om inte Intel subventionerar sina SSD och tar ut mycket mindre vinst per såld enhet. De är ju ett mycket större företag och skulle självklart nästan ha råd att i början just balansera mellan att eventuellt inte tjäna något i början. (break even)

Detta för att i här nu i början samla in alla att ser Intel som bäst och billigast. De har ju fått de största upphöjningarna redan.
Så längre fram då SSD blir billigare och mer mainstream och börjar tillhandahålla mera omväxling så har de en stor fet fot inne i den marknaden och gott rykte.
Skulle vara en ganska lyckad strategi som Intel har möjlighet till och de mindre tillverkarna kanske inte så?

Permalänk
Medlem

Då får du vänta ett tag

Visa signatur

Nätverksnörd