Muskampen 2025: Segraren korad!

kristendom vs källkritik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag kan inte förstå hur du kan tycka att det du precis skrev på något sätt var relevant till det jag skrev.
Eller menar du att jag tror att kreationism är fel för att jag läst det på wikipedia? Om du menade detta, eller håller någon liknande uppfattning, är det dags att nyktra till.
Bara för att ni kristna måste hålla er till tilltro till enskilda texters tillförlitlighet innebär inte att alla andra måste det. Det finns faktiskt vi som förstår.
Jag förstår varför kreationism är fel, då jag förstår hur vi kan veta att evolutionsteorin förklarar vårt ursprung.

TS dissade vissa kristna som argumenterade för ett påstående genom att hänvisa till källan för påståendet, hellre än något annat. Jag vet inte om vi har missförstått varandra här. Jag förstod det som att du hängde upp dig på källan för påståendet (och då spelar det förstås principiellt ingen roll om det är Bibeln eller Wikipedia vi pratar om), emedan jag ville visa på att argumentet som sådant är fundamentalt pissigt (dvsdet har ingen formell eller extern giltighet) oavsett hur det står till med källan för påståendet.
Kanske har jag fått din inställning om bakfoten. Isåfall är mitt utfall att betrakta bara som ett svar till TS.

Citat:

Nu var det inte så jag menade, jag tog stjärnorna som ett exempel på en åsikt där jag var säker på att vi var överens om att den är uppenbart idiotisk att hålla idag. Det sista du skriver om att bibeln inte utger sig för att vara en handbok vetenskap är naturligtvis trams.
Det är uppenbart att boken är skriven som om det som står där stämmer. Det har historiskt nästan uteslutande tolkats som om det som står där stämmer (du behöver inte nämna Augustinus).

Right, då förstår jag vad du menar. Vad gäller exempelvis skapelseberättelsen så är den skriven på ett så litterärt sätt, att man som du vet inte kan tala så självklart om "hur kristna förhåller sig till skapelsen". Skriver författaren till Gen om "det stora ljuset och det lilla ljuset" eller annat i den stilen, är det uppenbarligen inte fråga om att man har väldigt rigorösa anspråk i termer av vetenskapligt förklaringsvärde. Däremot så visar det sig att man genom ett transparent och poetiskt språk kan ge utrymme för mer precisa uppfattningar.
Det är till exempel förstås möjligt att se på solen och månen så som den samtida vetenskapen gör det, samtidigt som man bejakar skapelseberättelsens utsagor. Det är också möjligt att säga att Gud skapade världen ur intet, så som judar och kristna alltid har lärt, samtidigt som man bejakar olika vetenskapliga teorier om exakt hur skapelsen förlöpte.
Allt detta känner du förstås till, men du verkar ändå vara rätt så inne på att låta en modernistisk sorts sydstadsbaptism få vara tongivande för hur kristna förhåller sig till saken.

Det är som du säger uppenbart att Bibeln är skriven som om det som står där stämmer, no doubt. När jag skrev att Bibeln inte är en handbok i vetenskap, så menar jag inte att Bibeln är skriven som om det som står där är falskt. Allt jag menar är att det som Bibeln säger är riktigt, men det är inte alltid vetenskapliga utsagor. När Bibeln påstår att solen är satt att härska över dagen, så betyder det inte att vetenskapsmän ska dra slutsatsen att solen är en autonom person som styr och ställer som en kung.
Det visar sig att jag kan tro på Bibeln i fallet med solen, fast jag också bejakar vetenskapliga rön om solen som tycks vara inne på något i stil med att solen är en boll med gas eller så.

För att ta ett annat exempel så står det i 1 kung:

"Han gjorde vidare Havet i gjutgods. Det var cirkelrunt och mätte tio alnar från kant till kant; det var fem alnar högt och 30 alnar i omkrets."

Detta har föranlett matematiker till att föreslå att pi egentligen ska vara 3,0 hellre än 3,14. När jag säger att Bibeln inte är skriven som en vetenskaplig handbok, säger jag att matematiker kan leta efter sina nummer någon annanstans.

Om du till äventyrs har tid, så har jag laddat upp en föreläsning på ämnet av Sebastian Rehnman som jag själv haft som lärare. Han var för tillfället docent i teoretisk filosofi på UU, nuförtiden professor i filosofi på universitetet i Oslo och professor i systematisk teologi på missionshögskolan i Stavanger.

Föreläsningen finns här, och handlar om det prekära ämnet om Bibelns ofelbarhet. Mycket nöje
http://www.transc.net/grejs/%C3%84r%20Bibeln%20ofelbar_.mp3

Förövrigt, om hur Bibeln har tolkats traditionellt, ehh. Om du gör en liten research, kommer du fram till att texttolkning historiskt har varit jämförelsevis ointresserad av textens bokstavliga mening. Augustinus är mer intresserad än de allra flesta av Bibelns bokstav.

[QUOTE]Bibeln har inte redigerats. Naturligtvis inte.
Vi diskuterar inte Bibeln när vi diskuterar DSS.

Lite roligt att du påpekar att de texter som skiljer sig från GT bara kommer från en grotta, vad du glömde påpeka var att det var grottan där 90% av texterna kom ifrån. Så det var många texter som "bara" kom från grotta 4.

Sedan ska man ju inte glömma att DSS faktiskt är väldigt sen om man tänker på böcker som Exodus.
Moses skulle ha levt kring 1000 år innan DSS skrevs om han hade funnits, vilket han naturligtvis inte gjort.
Hela Exodus är en uppenbar fabricering, det hade inte hjälpt ens om man hade upptäckt att berättelsen hade varit konsekvent nästan 3/4-delar av tiden berättelserna cirkulerat.

[/QUOTE]

Det är inte så att fynden i Qumran är det enda som vi har ifrån Exodus eller 1 Sam, isåfall hade vi stått utan dessa böcker tills 1950talet... vilket ju inte riktigt har varit fallet. Men visst.

Menar du att traderandet av Exodus inte har varit konsekvent sedan dess tillkomst?

Permalänk
Medlem

Bibeln är faktiskt det äldsta, mest fullständinga historiska verk vi har. Vad gäller tillförlitlighet så handlar det om att ha tro helt enkelt.

Det finns inga riktiga bevis för att Gud finns och lika lite för att Gud inte finns. Frågan ser kanske ut att vara, Hos vem ligger bevisbördan? hos de som tror på Gud eller dom som inte Gör det? Men den riktiga frågan bör egentligen vara, Kan man bevisa Gud? och svaret är tyvärr nej. Så hela denna diskussion förefaller vara onödig.

Jag själv är kristen och ser inget problem i att tro på Gud. Även ateism är en tro just eftersom att det helt enkelt inte går att bevisa att Gud inte finns.

(a = negation på grekiska, teos = Gud på grekiska. A-teos betyder alltså "inte gud". Ateism talar alltså om folk som tror att Gud inte finns)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Right, då förstår jag vad du menar. Vad gäller exempelvis skapelseberättelsen så är den skriven på ett så litterärt sätt, att man som du vet inte kan tala så självklart om "hur kristna förhåller sig till skapelsen".

Att många bättre utbildade kristna idag ifrågasätter påståendena i Genesis har knappast så mycket att göra med berättarstilen som det faktum att vi idag vet att det som påstås är fel.

Citat:

Det är också möjligt att säga att Gud skapade världen ur intet, så som judar och kristna alltid har lärt, samtidigt som man bejakar olika vetenskapliga teorier om exakt hur skapelsen förlöpte.

Nu valde du medvetet eller omedvetet ut de delar ur Gen som ytligt verkar minst absurda i ljuset av vad vi idag vet.

Hur tolkar vi att gud skapade det torra landet efter vattnet i dagens ljus? Jo, om man är lite rakryggad så erkänner man att det är totalt fel. Det är inte en poetisk omskrivning av vad som hände, det är fel.
Det är precis så fel som man skulle förvänta sig om människor, och bara människor, skrev texten för flera tusen år sedan.

Citat:

Allt jag menar är att det som Bibeln säger är riktigt, men det är inte alltid vetenskapliga utsagor.

Nej!
En hel del i Bibeln är fel. Hela eller nära hela Exodus och Genesis är fel.
Det är inte andra sanningar än de vetenskapliga sanningarna, de är fel.

Citat:

När Bibeln påstår att solen är satt att härska över dagen, så betyder det inte att vetenskapsmän ska dra slutsatsen att solen är en autonom person som styr och ställer som en kung.
Det visar sig att jag kan tro på Bibeln i fallet med solen, fast jag också bejakar vetenskapliga rön om solen som tycks vara inne på något i stil med att solen är en boll med gas eller så.

Okej, visa nu att det du skrev inte var tomt prat.
Berätta vad du tror på om solen som jag inte tror på. Berätta med ord som betyder något, något konkret, citera inte er Bibel igen.

Citat:

Föreläsningen finns här, och handlar om det prekära ämnet om Bibelns ofelbarhet. Mycket nöje
http://www.transc.net/grejs/%C3%84r%20Bibeln%20ofelbar_.mp3

Jag är inte så intresserad av någon som är beredd att böja på termer så mycket för sin religion att de på fullaste allvar kan påstå att Bibeln är ofelbar. Vi talar inte längre samma språk.
Men jag lyssnade genom delar av det. Det är märkligt hur man kan slå knut på sig själv när man så desperat försöker att argumentera för något absurt.

Citat:

Förövrigt, om hur Bibeln har tolkats traditionellt, ehh. Om du gör en liten research, kommer du fram till att texttolkning historiskt har varit jämförelsevis ointresserad av textens bokstavliga mening.

Det tror jag inte en sekund på.
Jag tror att din uppfattning kommer ur att man generöst sorterat ut texter som för kristendomens apologetik är fördelaktiga med hänsyn till att man idag vet om att det som står i Genesis inte är sant.

Citat:

Menar du att traderandet av Exodus inte har varit konsekvent sedan dess tillkomst?

Jag vet inte när Exodus började påstå saker som inte stämmer. Kanske var det ända från början lögner, kanske kom lögnerna med tiden.
En sak är säker, det återspeglar inte några historiska händelser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fadiy
Bibeln är faktiskt det äldsta, mest fullständinga historiska verk vi har.

Nej.
Moses.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bibeln är faktiskt det äldsta, mest fullständinga historiska verk vi har. Vad gäller tillförlitlighet så handlar det om att ha tro helt enkelt.

Det finns inga riktiga bevis för att Gud finns och lika lite för att Gud inte finns. Frågan ser kanske ut att vara, Hos vem ligger bevisbördan? hos de som tror på Gud eller dom som inte Gör det? Men den riktiga frågan bör egentligen vara, Kan man bevisa Gud? och svaret är tyvärr nej. Så hela denna diskussion förefaller vara onödig.

Jag själv är kristen och ser inget problem i att tro på Gud. Även ateism är en tro just eftersom att det helt enkelt inte går att bevisa att Gud inte finns.

(a = negation på grekiska, teos = Gud på grekiska. A-teos betyder alltså "inte gud". Ateism talar alltså om folk som tror att Gud inte finns)

Bibeln är ett mytologiskt verk, inte ett historiskt. Tro har inget med saken att göra. Sagan om Ringen blir inte heller något historiskt verk om man bara har tro.

Påståendena "Gud finns" och "Gud finns inte" är inte på något sätt jämbördiga. Man skulle kunna säga samma sak om tomtar och troll och otaliga gudar som du förmodligen inte tror på. Du kan inte likställa ateism med religion. Om du gör det är du riktigt, riktigt illa ute. Om vi tar asaguden Oden som exempel. Om det är likvärdigt att tro på honom som att inte tro på honom, bryter du mot det första budet hur du än gör.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Bibeln är ett mytologiskt verk, inte ett historiskt. Tro har inget med saken att göra. Sagan om Ringen blir inte heller något historiskt verk om man bara har tro.

Påståendena "Gud finns" och "Gud finns inte" är inte på något sätt jämbördiga. Man skulle kunna säga samma sak om tomtar och troll och otaliga gudar som du förmodligen inte tror på. Du kan inte likställa ateism med religion. Om du gör det är du riktigt, riktigt illa ute. Om vi tar asaguden Oden som exempel. Om det är likvärdigt att tro på honom som att inte tro på honom, bryter du mot det första budet hur du än gör.

Känner du någon som börjat tro på tomten i vuxen ålder? Sen kan man jämföra det med hur många vuxna som kommit till tro på Gud så ser du att det finns en stor skillnad.

Du kan inte likställa gudstro och tomtetro. Om du gör det är du riktigt, riktigt illa ute...

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Känner du någon som börjat tro på tomten i vuxen ålder? Sen kan man jämföra det med hur många vuxna som kommit till tro på Gud så ser du att det finns en stor skillnad.

Du kan inte likställa gudstro och tomtetro. Om du gör det är du riktigt, riktigt illa ute...

Just tomten är det få vuxna som börjar tror på, men det finns mycket annat liknande, som bl.a. tv4+ sänder. Ghost hunters och annan sktit.

Men om man ser Iljas poäng så kan man ej jämföra att tro på något extraordinärt som att inte tro på det. Den som kommer med ett extra ordinärt påstående är den personen som har bevisbördan, inte andra som ska bevisa att Russells tekanna etc ej finns.

Citat:

Sedan finns det ett fint ord som heter semantik.
(av grekiska sema, "tecken") avser det vetenskapliga studiet av språklig betydelse eller studiet av teckensystems innebörd och tolkning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Semantik

Där man kan fråga sig vad betyder ordet tro, har ordet tro olika betydelse i ett och samma argument?

Påstående: Den som inte tror att rosa flygande noshörningar finns, den personen har en tro.
Ja den kan ju låta logisk, för personen tror ju något, alltså har den en tro, men med ordet tro så syftar man ofta på något annat än vad man gjorde med tror.

*edit*
Så man måste granska vad menar man exakt med ordet tro om man ska säga att en viss grupp har denna. T.ex. en tro på strängteorin, så har inte denna tro ofta samma betydelse som när man pratar om en religiös tro.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför är man illa ute när man likställer gudstro och tometro? Det är två saker som kräver att man gör exakt samma typ av antagande om världen omkring sig, i en värld där gud kan existera kan även tomten göra det och vice versa.

Varför skulle det göra det mer troligt att gud finns bara för att många människor tror att han finns? Det är ett argmentum ad populum argumentationsfel och ganska löjligt att komma dragandes med. Under väldigt lång tid trodde alla människor att jorden var platt, jag kan försäkra dig om att jorden var lika rund då som den är idag, och den blev inte blev ett dugg plattare utav deras tro.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, ateism talar om folk som inte tror att gud finns. Du får det att låta som att guds existens skulle vara någon slags grundposition när det precis tvärtom, det finns ingen anledning att göra ett antagande om guds existens och hela bevisbördan ligger på dig som gör påståendet att han existerar.

Det finns exakt samma typ av bevis _för_, och lika lite bevis _mot_ andra gudomar som exempelvis Tor, Ra, Shiva eller Zeus som det finns för din kristna gud, hur rättfärdigar du din icke-tro på dem?

Tror du inte att de existerar så är du per definition ateist (vilket innebär en avsaknad av tro) angående deras existens, det är vi också, men vi inkluderar din gud med de andra.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Spelar ingen som helst roll Daniel, om man nu som vuxen tror på att gud existerar kan man lika gärna _tro_ på att tomtar existerar, logiken i det hela med att tro på en gud är så fundamentalt fel så att det är skrattretande att höra och läsa hur troende försöker desperat argumentera kring idiotin.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Att läsa Haricots åsikter formulerade som absoluta sanningar är inget vidare. "En sak är säker"... Lite källhänvisningar till bekräftade fakta och motiveringar med konkreta exempel skulle göra läsningen intressantare. Retoriken går emot en varför-därför-diskussion snarare än en öppensinnad och intressant diskussion.

Det är mänskligt att känna sig vilsen när man är otrygg i sina funderingar. Jag tror det var så ateism växte fram; det är lättare att bestämma sig för att ingen gud finns, än att inte bestämma sig alls. När jag lyssnar på ateister ser jag samma tendenser som hos den kristne teologen: En förutbestämd mening som försvaras, kanske lugnt och sansat, men till varje pris.

Så jag slår ett slag istället för den öppensinnade, nyfikna debatten.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Att läsa Haricots åsikter formulerade som absoluta sanningar är inget vidare. "En sak är säker"... Lite källhänvisningar till bekräftade fakta och motiveringar med konkreta exempel skulle göra läsningen intressantare. Retoriken går emot en varför-därför-diskussion snarare än en öppensinnad och intressant diskussion.

Du syftar då på att Exodus är trams då antar jag.
Att den Moses som återspeglas i Exodus inte har funnits är inte ett kontroversiellt påstående bland de som inte låter sig förblindas av religion.
Här finns det en del:
http://en.wikipedia.org/wiki/Moses#Historicity

"This is what archaeologists have learned from their excavations in the Land of Israel: the Israelites were never in Egypt, did not wander in the desert, did not conquer the land in a military campaign and did not pass it on to the 12 tribes of Israel.... The many Egyptian documents that we have make no mention of the Israelites' presence in Egypt and are also silent about the events of the exodus."
http://mideastfacts.org/facts/index.php?option=com_content&ta...

Man tycker ju att Egyptierna som var flitiga på att skriva under den här tiden borde nämna att allt vatten blev till blod, en svärm av grodor och flugor, att allt boskap dog, totalt mörker på dagen, att alla förstfödda dog och mycket mer.
Men visst, svälj apologeternas desperata bortförklaringar.

Citat:

Det är mänskligt att känna sig vilsen när man är otrygg i sina funderingar. Jag tror det var så ateism växte fram; det är lättare att bestämma sig för att ingen gud finns, än att inte bestämma sig alls.

Men vad gulligt.
Jag skulle kunna börja rada upp stora tänkare som var eller är ateister, men det behövs verkligen inte. Det du skrev är redan så uppenbart löjligt att det vore som att slå en död häst.

Permalänk
Medlem

Haricots,

Citat:

Att många bättre utbildade kristna idag ifrågasätter påståendena i Genesis har knappast så mycket att göra med berättarstilen som det faktum att vi idag vet att det som påstås är fel.

Det var ett väldigt djärvt påstående, och vad bättre är... det är prövbart. Det är så fantastiskt enkelt att motbevisa dig att jag inte kan motså. Till att börja med, ta de två namnkunnigaste och mest tongivande bibeltolkarna i kyrkans historia, Clemens och Origenes av Alexandria. Och vidare, Justinus Martyren, Cyprianus... Augustinus hade t.om. med sin Genesiskommentar i sina egna personliga bekännelser (top 3 av de största kristna böckerna någonsin = Augustinus uppfattningar = utbredda uppfattningar), förövrigt skrev han också en specialkommentar kallad 'literal interpretation on Genesis'.
Ovanstående kyrkofäder från 200-500 ifrågasatte inte Bibeln, de upprätthöll dess mening. När "bättre utbildade kristna" får tycka sitt, tycker de som kyrkofäderna. Det har måhända att göra med vetenskapens framsteg (vilket gör att människor som läst en del kanske föredrar en läsart som är kompatibel med vetenskapens rön, framför en annan läsart som inte är kompatibel med vetenskapens rön. Fäderna är mer kompatibla med vetenskap än vad modernisterna (i detta avseende, teologerna mellan 1500-1900) är). Notera emellertid att vetenskapen och "det som vi idag vet" inte kändes till av någon av ovanstående kyrkofäder, ändå skriver de som de gör. De bevekades inte av vetenskap på det sätt som du verkar antyda.

Jag skrev till dig "Förövrigt, om hur Bibeln har tolkats traditionellt, ehh. Om du gör en liten research, kommer du fram till att texttolkning historiskt har varit jämförelsevis ointresserad av textens bokstavliga mening." Du svarade:

Citat:

Det tror jag inte en sekund på. Jag tror att din uppfattning kommer ur att man generöst sorterat ut texter som för kristendomens apologetik är fördelaktiga med hänsyn till att man idag vet om att det som står i Genesis inte är sant.

Se ovan. Om du vill upplysa mig med andra kyrkofäder, eller måhända rätta mig i något jag sagt om ovanstående, känn dig fri så kan vi diskutera saken. Jag bjuder en av de största kristna böckerna i världshistorien (Augustinus bekännelser) till stöd för mitt påstående, och har på fri hand raddat upp ett gäng till varav två av dem är de tveklöst största kristna hermeneutikerna.
Vad du tror eller inte tror är i sammanhanget väldigt ointressant. Om du har något stöd för ditt påstående (man har "generöst sorterat ut texter som för kristendomens apologetik är fördelaktiga med hänsyn till att man idag vet om att det som står i Genesis inte är sant"), så är jag tacksam om du då kunde hjälpa mig tillrätta med något belägg för ditt påstående som är förmer än något som jag själv framlagt.

Citat:

Hur tolkar vi att gud skapade det torra landet efter vattnet i dagens ljus?

Vart läser du att Gud skapade det torra landet efter vattnet? Jag kan tänka på två relevanta passager:
Gen 1:9 "Gud sade: "Vattnet under himlen skall samlas till en enda plats, så att land blir synligt."...
och Gen 2:4-7 "När Herren Gud gjorde jord och himmel, när ingen buske fanns på marken och ingen ört hade spirat, eftersom Herren Gud inte hade låtit något regn falla på jorden och ingen människa fanns som kunde odla den - men ett flöde vällde fram ur jorden och vattnade marken - då formade Herren Gud människan...."

Ingenstans står det att Gud skapade det torra landet efter vattnet. Kanske har du andra ställen?

Citat:

Nej!
En hel del i Bibeln är fel. Hela eller nära hela Exodus och Genesis är fel.
Det är inte andra sanningar än de vetenskapliga sanningarna, de är fel.

Okej. Kan du ge mig ett par historiska påståenden ur Exodus eller Genesis, som är fel?

Citat:

Berätta vad du tror på om solen som jag inte tror på. Berätta med ord som betyder något, något konkret, citera inte er Bibel igen.

Jag tror att Gud har skapat solen. Dess materiella orsak är troligtvis 'intet' eller vad helst det hebreiska ordet mer precist kan sägas motsvara. Jag tror att solens instrumentella och effektiva orsaker är Guds Ord, och att dess finala orsak är dess forms ändamål, som är mänsklighetens och allt livs fortbestånd och vidare Guds ära. Jag tror inte att vi delar dessa uppfattningar, men vi kan väl vara ense ifråga om hur solen ser ut, vad den har för övriga egenskaper och sånt.

Citat:

Jag är inte så intresserad av någon som är beredd att böja på termer så mycket för sin religion att de på fullaste allvar kan påstå att Bibeln är ofelbar. Vi talar inte längre samma språk.
Men jag lyssnade genom delar av det. Det är märkligt hur man kan slå knut på sig själv när man så desperat försöker att argumentera för något absurt.

Böja på termer? Tjenamors. Om jag ställer mig i ditt sovrum och försöker att ta emot telefonsamtal i din kudde, och sedan blir förbannad för att kudden inte funkar som JAG hade tänkt, så ligger problemet på min sida. Som du säger... "vi talar inte längre samma språk". Sedan när har det blivit fel att tala om ändamålsenlighet? Böjer jag på termer om jag säger att din kudde är till för att sova på? Är det ett absurt påstående?

Permalänk
Medlem
Citat:

"Att den Moses som återspeglas i Exodus inte har funnits är inte ett kontroversiellt påstående bland de som inte låter sig förblindas av religion."

Snyggt. Muslimer på hugget kan säga "Att den Gud som återfinns i Katolska Kyrkans Katekes inte finns är inte ett kontroversiellt påstående bland de som inte låter sig förblindas av avgudadyrkarnas lögner."

Det är ett uttryckssätt som passar sig för en religiös dogmatiker. Och något sådant har du väl inte gått och blivit Haricots? Men det är sent, jag vet

Citat:

"This is what archaeologists have learned from their excavations in the Land of Israel: the Israelites were never in Egypt, did not wander in the desert, did not conquer the land in a military campaign and did not pass it on to the 12 tribes of Israel.... The many Egyptian documents that we have make no mention of the Israelites' presence in Egypt and are also silent about the events of the exodus."
http://mideastfacts.org/facts/index...2&Itemid=34

Man tycker ju att Egyptierna som var flitiga på att skriva under den här tiden borde nämna att allt vatten blev till blod, en svärm av grodor och flugor, att allt boskap dog, totalt mörker på dagen, att alla förstfödda dog och mycket mer.

Först om din källa. Du har noterat att deras senaste artiklar har titlar som "The Fraud of Zionism", "Zionism: False Messiah", "Exposing Israel's original sins", "Who are the Real Terrorists in the Middle East" osv osv, va?

Du som är klyftig. Är det en sida för de vetgiriga om allmän arkeologi, eller en politiskt motiverad rörelse som vill undergräva judendomens trovärdighet? Försök att hitta en enda artikel där som inte relaterar till "varmt engagerad" politik. Jag är säker på att du kan hitta en bättre källa för dina påståenden.

Men nåväl. Är ditt argument i stil med: "om det hade hänt, så hade det varit omskrivet. Det är inte omskrivet, alltså har det inte hänt"? För det första är det formellt pissigt så att det står härliga till (jfr. Om glassen är borta så är kalle mätt. Kalle är inte mätt. Alltså är glassen inte borta. 100% värdelöst.)
Men låt oss till äventyrs se hur historiker har arbetat efter den modellen. Man har t.ex. sagt, bergfast och absolut att kejsar Augustus aldrig höll en skattskrivning av det slaget som beskrivs i lukasevangeliet. Det må vara så, men deras enda stöd för detta påstående är att historikern Josefus ("som ju alltid skriver om allting som händer ju!") inte har nämnt det. En lärare jag haft (det här undervisas fortfarande, fullständigt orimlig vetenskaplig metod! Och mer i samma stil, såsom att Herodes barnamord inte har hänt osv. Hur fasen kan man säga att något ABSOLUT INTE inte har hänt, genom att man inte har fått läsa något om det? Ynkligt.) menade också att Augustus var en sällsamt eftertänksam man och att en sådan person inte skulle riskera att sätta sitt rike i kaos genom att skattskriva allihopa på samma gång. De kan rationalisera också, de rackarna. Man undrar ju vad de har för motivation, när deras påståenden så uppenbarligen saknar ens grundläggande vett.
Idag vet vi i alla fall att det var rätt standard bland romerska kejsare, iaf under denna tid, att hålla census. Augustus gjorde det tre gånger, enligt historikern Seutonius.

Nåväl Haricots, jag tror att du har bättre argument. Gärna ifrån icke-islamistiska källor tack

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det var ett väldigt djärvt påstående, och vad bättre är... det är prövbart. Det är så fantastiskt enkelt att motbevisa dig att jag inte kan motså. Till att börja med, ta de två namnkunnigaste och mest tongivande bibeltolkarna i kyrkans historia, Clemens och Origenes av Alexandria.
Och vidare, Justinus Martyren, Cyprianus... Augustinus hade t.om. med sin Genesiskommentar i sina egna personliga bekännelser (top 3 av de största kristna böckerna någonsin = Augustinus uppfattningar = utbredda uppfattningar), förövrigt skrev han också en specialkommentar kallad 'literal interpretation on Genesis'.

Hur du kan tro att det där var en prövning av mitt påstående övergår mitt förstånd.
Du nämner inflytelserika kristna, men sedan då? Vad är din poäng?
Att ni har Augustinus är inte imponerande, det är en person. En hyffsat inflytelserik person, men en person likväl. Att du/ni skulle dra upp honom kunde jag förutspå ganska tidigt i diskussionen.

Vad de övriga du nämnde hade för åsikter om specifikt Genesis vet jag inte, så jag sökte lite snabbt men hittar inget.
Du får gärna citera lite, inte om hur man ska tolka Bibeln som helhet utan Genesis specifikt. Innan du gjort det är ditt uppräknande av namn helt utan tyngd.

Citat:

Vart läser du att Gud skapade det torra landet efter vattnet? Jag kan tänka på två relevanta passager:
Gen 1:9 "Gud sade: "Vattnet under himlen skall samlas till en enda plats, så att land blir synligt."...

Du hittade det själv.
Vi vet nu om att flytande vatten kom en hyffsat bra bit in i jordens historia.
Det du citerade är inte en bildlig beskrivning av vad som hände, det är en gissningar som senare visade sig vara fel.

Citat:

Okej. Kan du ge mig ett par historiska påståenden ur Exodus eller Genesis, som är fel?

Det har jag redan gjort i mitt senaste inlägg.
Men okej, massutvandringen av Israeliterna ur Egypten.

Citat:

Böja på termer? Tjenamors. Om jag ställer mig i ditt sovrum och försöker att ta emot telefonsamtal i din kudde, och sedan blir förbannad för att kudden inte funkar som JAG hade tänkt, så ligger problemet på min sida. Som du säger... "vi talar inte längre samma språk". Sedan när har det blivit fel att tala om ändamålsenlighet? Böjer jag på termer om jag säger att din kudde är till för att sova på? Är det ett absurt påstående?

Det är inte fel att tala om ändamålsenlighet, men det har inget att göra med sanningshalt.
Påstår jag att solen lyser för att den är gjord av bensin till någon för att jag tror att de inte skulle förstå den riktiga förklaringen så är det lika osant oavsett hur ändamålsenlig min lögn nu än var.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Snyggt. Muslimer på hugget kan säga "Att den Gud som återfinns i Katolska Kyrkans Katekes inte finns är inte ett kontroversiellt påstående bland de som inte låter sig förblindas av avgudadyrkarnas lögner."

Det är ett uttryckssätt som passar sig för en religiös dogmatiker. Och något sådant har du väl inte gått och blivit Haricots? Men det är sent, jag vet

Jag tror att det är bra att du lär dig vad dogmatiker innebär innan du kallar andra för det.
Vad är de dogmer jag håller?

Citat:

Först om din källa. Du har noterat att deras senaste artiklar har titlar som "The Fraud of Zionism", "Zionism: False Messiah", "Exposing Israel's original sins", "Who are the Real Terrorists in the Middle East" osv osv, va?

Du som är klyftig. Är det en sida för de vetgiriga om allmän arkeologi, eller en politiskt motiverad rörelse som vill undergräva judendomens trovärdighet? Försök att hitta en enda artikel där som inte relaterar till "varmt engagerad" politik. Jag är säker på att du kan hitta en bättre källa för dina påståenden.

Men nåväl. Är ditt argument i stil med: "om det hade hänt, så hade det varit omskrivet. Det är inte omskrivet, alltså har det inte hänt"? För det första är det formellt pissigt så att det står härliga till (jfr. Om glassen är borta så är kalle mätt. Kalle är inte mätt. Alltså är glassen inte borta. 100% värdelöst.)
Men låt oss till äventyrs se hur historiker har arbetat efter den modellen. Man har t.ex. sagt, bergfast och absolut att kejsar Augustus aldrig höll en skattskrivning av det slaget som beskrivs i lukasevangeliet. Det må vara så, men deras enda stöd för detta påstående är att historikern Josefus ("som ju alltid skriver om allting som händer ju!") inte har nämnt det. En lärare jag haft (det här undervisas fortfarande, fullständigt orimlig vetenskaplig metod! Och mer i samma stil, såsom att Herodes barnamord inte har hänt osv. Hur fasen kan man säga att något ABSOLUT INTE inte har hänt, genom att man inte har fått läsa något om det? Ynkligt.) menade också att Augustus var en sällsamt eftertänksam man och att en sådan person inte skulle riskera att sätta sitt rike i kaos genom att skattskriva allihopa på samma gång. De kan rationalisera också, de rackarna. Man undrar ju vad de har för motivation, när deras påståenden så uppenbarligen saknar ens grundläggande vett.
Idag vet vi i alla fall att det var rätt standard bland romerska kejsare, iaf under denna tid, att hålla census. Augustus gjorde det tre gånger, enligt historikern Seutonius.

Nåväl Haricots, jag tror att du har bättre argument. Gärna ifrån icke-islamistiska källor tack

*Gäsp*
Om du hade förmågan att undersöka något själv hade du upptäckt att citatet kom från en Israelisk arkeolog. En jude.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ze%27ev_Herzog

Vad sidan som citerar honom skriver i övrigt är helt irrelevant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Nej, ateism talar om folk som inte tror att gud finns. Du får det att låta som att guds existens skulle vara någon slags grundposition när det precis tvärtom, det finns ingen anledning att göra ett antagande om guds existens och hela bevisbördan ligger på dig som gör påståendet att han existerar.

Det finns exakt samma typ av bevis _för_, och lika lite bevis _mot_ andra gudomar som exempelvis Tor, Ra, Shiva eller Zeus som det finns för din kristna gud, hur rättfärdigar du din icke-tro på dem?

Tror du inte att de existerar så är du per definition ateist (vilket innebär en avsaknad av tro) angående deras existens, det är vi också, men vi inkluderar din gud med de andra.

Det beror ju helt på vilken typ av ateism man talar om. Det finns ateister som är av avsaknad av Gudstro, dvs de du talar om. Men de finns även ateister som tror att Gud inte finns, dvs de har en tro, inte enbart en avsaknad.

Att tala om bevisbörda gällande Gud ter sig föga intetsägande. Om man ex tar den kristna Guden så talar bibeln om att ens ställningstagande kring Gud får konsekvenser, så utifrån att bibeln är sann så får detta konsekvenser även för de som inte tror på Gud.
Då kommer påståendet att man saknar bevisbörda inte spela någon roll.

Det är främst när man inom vetenskapen vill få en hypotes att övergå till teori som man talar om att det är den som lägger fram den som skall styrka att den stämmer. Där fungerar det bättre då man inte är ute efter någon absolut sanning utan enbart en fungerande teori som stämmer överens med ens observationer.

När det gäller Guds existens så är det inte vad de vetenskapliga metoderna kan komma fram till som är det intressanta. Det intressanta är om det är sant eller ej.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det beror ju helt på vilken typ av ateism man talar om. Det finns ateister som är av avsaknad av Gudstro, dvs de du talar om. Men de finns även ateister som tror att Gud inte finns, dvs de har en tro, inte enbart en avsaknad.

Att tala om bevisbörda gällande Gud ter sig föga intetsägande. Om man ex tar den kristna Guden så talar bibeln om att ens ställningstagande kring Gud får konsekvenser, så utifrån att bibeln är sann så får detta konsekvenser även för de som inte tror på Gud.

Det är främst när man inom vetenskapen vill få en hypotes att övergå till teori som man talar om att det är den som lägger fram den som skall styrka att den stämmer. Där fungerar det bättre då man inte är ute efter någon absolut sanning utan enbart en fungerande teori som stämmer överens med ens observationer.

När det gäller Guds existens så är det inte vad de vetenskapliga metoderna kan komma fram till som är det intressanta. Det intressanta är om det är sant eller ej.

Ok. Jag kommer nu istället för att föra den här diskussionen vidare, att ta sats och med full fart springa med huvudet före in i väggen här hemma. Resultatet blir det samma som om jag försökt argumentera i frågan, men jag besparar både dig, mig själv och resten av forumet mängder utav tid och energi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, det finns det inte alls det. Om man är osäker på huruvida en eventuell gud finns eller inte är man agnostiker, inte ateist.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Citat:

Att tala om bevisbörda gällande Gud ter sig föga intetsägande.

Gud skiljer sig inte från något annat övernaturligt fenomen. Varvid argumentet snarare skulle bli, att tala om bevisbörda för något övernaturligt är intetsägande.

Citat:

Om man ex tar den kristna Guden så talar bibeln om att ens ställningstagande kring Gud får konsekvenser, så utifrån att bibeln är sann så får detta konsekvenser även för de som inte tror på Gud.

Det klassiska Pascal's Wager argumentet, vilket har problem med att det får konsekvenser om du inte tror på alla gudar som tänkas kan, men många av dessa gudar säger att du inte får tro på någon annan gud än de själva.
Det finns gott om youtubefilmer som tar upp Pascal's Wagers argument:
T.ex: http://www.youtube.com/watch?v=v9WRG4e6m2s

Citat:

Som jag nämnde ovanför så skiljer sig inte guds existens från något övernaturligt, varvid resultatet av ditt argument skulle bli att vi skulle kunna tro på en massa dumheter som spöken och dylikt.

Nu kan man dock tro på en gud själv hur mycket man vill, men ska man övertyga någon annan så fram med bevisbördan för det övernaturliga. Folk som påstår att något övernaturligt inte falsierbart ej finns, ja de har inte bevisbördan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Men vad gulligt.

Jag skulle kunna börja rada upp stora tänkare som var eller är ateister, men det behövs verkligen inte. Det du skrev är redan så uppenbart löjligt att det vore som att slå en död häst.

Tror du jag är kristen eller varför skriver du så? Du kanske sväljer, själv lämnar jag det till min tjej att välja.

Gulligt? Du försöker alltså provocera mig med homofobitricket. Kaxigt.

Det skulle du kunna göra, men det skulle ju inte ha någon poäng. Jag menade inte att ateister är dumma eller hur du nu uppfattade det. De har bara bestämt sig, precis som religiösa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tror du jag är kristen eller varför skriver du så? Du kanske sväljer, själv lämnar jag det till min tjej att välja.

Gulligt? Du försöker alltså provocera mig med homofobitricket. Kaxigt.

Det skulle du kunna göra, men det skulle ju inte ha någon poäng. Jag menade inte att ateister är dumma eller hur du nu uppfattade det. De har bara bestämt sig, precis som religiösa.

Glöm att jag skrev till dig, jag kommer inte att svara på något du skriver igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför skulle jag vara illa ute?

Hur pass sant eller trovärdigt något är avgörs inte av hur många vuxna individer som tror på det. Jag känner till vuxna personer som tror på tomtar och känner personligen människor som tror på spöken och änglar. Dessutom finns det en uppsjö av gudar att välja mellan. Vissa av gudarna har rätt många anhängare - varav en del lär vara vuxna konvertiter - som hävdar att andra gudar inte finns. Hur går då detta ihop?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur pass sant eller trovärdigt något är avgörs inte av hur många vuxna individer som tror på det. Jag känner till vuxna personer som tror på tomtar och känner personligen människor som tror på spöken och änglar. Dessutom finns det en uppsjö av gudar att välja mellan. Vissa av gudarna har rätt många anhängare - varav en del lär vara vuxna konvertiter - som hävdar att andra gudar inte finns. Hur går då detta ihop?

Kanske i dagens samhälle är en enklare liknelse om man ser till personer som tror på Oden t.ex. dessa tas väl garanterat inte på lika stort allvar som personer som tror på den kristna guden trots att det givetvis inte är någon skillnad på det.

Givetvis är det så att en tro på tomtar och troll kan jämföras med en tro på en gud. Särskilt av de som inte tror på något av det hela. Framför allt så har ju de som tror på en gud eller flera även samtidigt avsagt sig en tro på ett flertal gudar där ute.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tänker på stollar som Madonna, Cruise & Travolta när jag läser det du skrev.
Personligen tror jag att Bibeln är drygt 2000 år gammal politik & sagor, kombinerat.
Rätta mig om jag har fel, men det fanns väl inte särskilt gott om papper 300f.k., heller?
Dyrt papyrus = rika människor som skriver på det = politik. (Inlindat i rättesnöresagor).

Om det sedan stod någon snubbe & skrev med speciellt bläck & petnoga, medan någon
slav tillfredställde honom under skrivpulten blir Bibeln inte mer sann för mig för det.
Edit/ Ursäkta mitt utfall, men jag tycker att kristna kyrkan fullkomligt stinker av Mammon. /Edit.

Agnostiker här. - Tyvärr, får jag väl säga.
Ni som tro verkar ju brinna för det på något sätt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur menar du när du säger "mytologiskt verk"? Menar du då att bibeln historiskt sett inte har existerat förrän idag? Eller menar du att innehållet är påhittat? Jag ska anta (rätta mig om jag har fel) att du syftar på innehållet. Om det nu är innehållet som du tycker är mytologiskt så kan du då förklara vilken del av det. I Bibeln finns massor av personer som bevisats av utomstående källor vara historiska personer. Jesus är en av dessa historiska personer. Därmed vill jag be dig peka ut en enda historisk person i Sagan om ringen. Men det är dumt att be dig göra det eftersom vi alla vet att en sån inte finns. Jag kan bara anta att din jämförelse mellan Bibeln och Sagan om ringen grundade sig i okunskap. Förutom historiska personer så finns många historiska händelser med i Bibeln som även dom har verifierats genom utomstående källor. Källhänvisningar kan jag återkomma med vid senare tillfälle om det skulle behövas (det är väldigt sent nu).

Citat:

Påståendena "Gud finns" och "Gud finns inte" är inte på något sätt jämbördiga.

Faktum är att alla påståenden är jämbördig till dess att bevisning läggs fram! Ännu bättre, eftersom du inte anser att de är jämbördiga så ber jag dig visa på vad sätt dom inte är det. Innehar påståendet "Gud finns inte" ett högre värde än påståendet "Gud finns"? Men även om jag skulle gå med dig och säga att påståendena inte är jämbördiga utan innehar olika värden så är din utgångspunkt knappast logisk då påståendet om frånvaron av gud inte skulle vara ett värde alls. Exempel: ta digital kod, en nolla är frånvaron av värde och en etta värdet i sig. capish?

Citat:

Man skulle kunna säga samma sak om tomtar och troll och otaliga gudar som du förmodligen inte tror på.

Vet inte ens vad du snackar om här...

Citat:

Du kan inte likställa ateism med religion. Om du gör det är du riktigt, riktigt illa ute. Om vi tar asaguden Oden som exempel. Om det är likvärdigt att tro på honom som att inte tro på honom, bryter du mot det första budet hur du än gör.

Konstigt att du upphöjer en lag ur Bibeln, som du inte tror på, när du ska bevisa din sak. Jag tror nog du förstår vad jag menar med detta.

Permalänk
Citat:

Därmed vill jag be dig peka ut en enda historisk person i Sagan om ringen. Men det är dumt att be dig göra det eftersom vi alla vet att en sån inte finns.

Vad för belägg har du till detta påstående, när du har verklighetsåskådningen att alla påståenden är jämbördig till dess att bevisning läggs fram! ?

Det finns inga bevis på t.ex. Frodo Bagger existens, men det finns heller inga bevis på att Frodo ej har funnits. Alltså kan man inte säga till oss som predikar att Frodo har funnits att vi har fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur menar du när du säger "mytologiskt verk"? Menar du då att bibeln historiskt sett inte har existerat förrän idag? Eller menar du att innehållet är påhittat? Jag ska anta (rätta mig om jag har fel) att du syftar på innehållet. Om det nu är innehållet som du tycker är mytologiskt så kan du då förklara vilken del av det. I Bibeln finns massor av personer som bevisats av utomstående källor vara historiska personer. Jesus är en av dessa historiska personer. Därmed vill jag be dig peka ut en enda historisk person i Sagan om ringen. Men det är dumt att be dig göra det eftersom vi alla vet att en sån inte finns. Jag kan bara anta att din jämförelse mellan Bibeln och Sagan om ringen grundade sig i okunskap. Förutom historiska personer så finns många historiska händelser med i Bibeln som även dom har verifierats genom utomstående källor. Källhänvisningar kan jag återkomma med vid senare tillfälle om det skulle behövas (det är väldigt sent nu).

Det finns många hollywoodfilmer som är "based on a true story", vilket inte säger nånting alls. Jag tvivlar inte på att Odysseus har funnits heller, det gör inte hans kamp mot diverse monster till sanning.

Det som gör att bibeln för en del känns mer trovärdig är just det att den har tagit en del händelser som inträffat och vridit det till nånting annat. De som tror att Jesus återuppstod... hur många hästar har de i stallet? Varför har han inte gjort det igen? Hur troligt är det att vi inte har sett ett enda bevis på Guds eller Jesus fortsatta existens på över två tusen år? Helgonadyrkan är ett riktigt smart drag av kyrkan: Ta ett par historiska figurer som gjort nånting "bra" och kalla dem helgon. Hur många helgon har utlysts de senaste århundradena? Moder Teresa? Tror någon verkligen att hon var ett riktigt helgon? Personligen tror jag hon var en schysst tant som fick goda möjligheter att göra nånting gott. Hon är lika mycket helgon som Gandhi är det.

Det är ju det som gör religion så farligt. Att de tar nästansanningar och vrider dem till sin fördel. Det skapar trovärdighet för de som inte kan se längre än näsan räcker. Vi andra ser det för vad det är: Ett effektivt utnyttjande av historiska händelser.

Människor kan inte förstå hela verkligheten, och det är enklare att förklara det genom en gudom än att man helt enkelt inte vet. Dessutom kan tveksamma individer få makt genom att säga "Det är gud som gjort det, det har han sagt mig" och därigenom förbättra sin ställning, gripa makten istället för att bara vara vem som helst som säger "jag har då ingen aning, någon borde forska på det".

Religion är inte mer än ett verktyg för att kontrollera andra. Har aldrig varit mer och kommer inte heller någonsin bli mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vad för belägg har du till detta påstående, när du har verklighetsåskådningen att alla påståenden är jämbördig till dess att bevisning läggs fram! ?

Det finns inga bevis på t.ex. Frodo Bagger existens, men det finns heller inga bevis på att Frodo ej har funnits. Alltså kan man inte säga till oss som predikar att Frodo har funnits att vi har fel.

Vi vet ju att just sagan om ringen är påhittat så jag förstår inte din kommentar. Kvaliteten på folks kommentarer blir allt sämre här, känns som att folk inte riktigt har nåt att säga utan bara vill säga emot en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Det finns många hollywoodfilmer som är "based on a true story", vilket inte säger nånting alls. Jag tvivlar inte på att Odysseus har funnits heller, det gör inte hans kamp mot diverse monster till sanning.

Det som gör att bibeln för en del känns mer trovärdig är just det att den har tagit en del händelser som inträffat och vridit det till nånting annat. De som tror att Jesus återuppstod... hur många hästar har de i stallet? Varför har han inte gjort det igen? Hur troligt är det att vi inte har sett ett enda bevis på Guds eller Jesus fortsatta existens på över två tusen år? Helgonadyrkan är ett riktigt smart drag av kyrkan: Ta ett par historiska figurer som gjort nånting "bra" och kalla dem helgon. Hur många helgon har utlysts de senaste århundradena? Moder Teresa? Tror någon verkligen att hon var ett riktigt helgon? Personligen tror jag hon var en schysst tant som fick goda möjligheter att göra nånting gott. Hon är lika mycket helgon som Gandhi är det.

Det är ju det som gör religion så farligt. Att de tar nästansanningar och vrider dem till sin fördel. Det skapar trovärdighet för de som inte kan se längre än näsan räcker. Vi andra ser det för vad det är: Ett effektivt utnyttjande av historiska händelser.

Människor kan inte förstå hela verkligheten, och det är enklare att förklara det genom en gudom än att man helt enkelt inte vet. Dessutom kan tveksamma individer få makt genom att säga "Det är gud som gjort det, det har han sagt mig" och därigenom förbättra sin ställning, gripa makten istället för att bara vara vem som helst som säger "jag har då ingen aning, någon borde forska på det".

Religion är inte mer än ett verktyg för att kontrollera andra. Har aldrig varit mer och kommer inte heller någonsin bli mer.

Ännu en som bara vill utöva sitt hat mot kristendomen. Jag argumenterar för att Bibeln är ett historiskt verk, fattar inte varför du går in på helgon och sånt. Verkar som om du läst min text med ett öga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ännu en som bara vill utöva sitt hat mot kristendomen. Jag argumenterar för att Bibeln är ett historiskt verk, fattar inte varför du går in på helgon och sånt. Verkar som om du läst min text med ett öga.

Historiskt som i att det skrevs för längesedan (vilket jag kan hålla med om, och det gäller även Eddan och Odyséen) eller att den representerar historien?

Om det gäller det senare så: Kan man verkligen kalla det ett historiskt verk när mer än hälften av det som skrivs är påhittat och rena amsagor? Det är snarare en roman baserad på någorlunda verkliga händelser. Till och med tiden är helt uppfuckad. En del personer är för fan 900 år gamla enligt bibeln, och har ungefär lika många barn.

Jag hatar inte kristendomen. Jag anser att all religion är av ondo och en ursäkt samt ett medel för att förslava andra. Det är inte enbart mot kristendomen (och de som tror på skiten) jag hyser förakt utan för all religion och alla troende. Så försök inte placera mig i nåt "kristendomshatarfack"!

Och jag svarade på ditt förra inlägg ovan, men du måste ha missuppfattat mig eftersom jag inte delar din åsikt. Bibeln är lika mycket ett historiskt referensverk som Inglorious Basterds, de behandlar händelser och skeenden i historien, men de är varken kompletta, särskilt sanningsenliga eller ens trovärdiga.

Om jag skulle skriva en bok där... säg Hitler är guds son och har med lite av hans predikningar osv osv, kanske skriver att han blev korsfäst istället för att begå självmord (det råder delade meningar om Jesus verkligen blev korsfäst, om han blev det under den tid då bibeln påstår att han levde eller om han verkligen var jude eftersom korsfästelse var något som romarna sparade till sina egna), så skulle det ha exakt samma historiska giltighetsgrad som bibeln. Det skulle ha en fot i vad som verkligen hände och resten av kroppen uppe i det blå.