kristendom vs källkritik

Permalänk
Medlem

kristendom vs källkritik

så efter att ha hängt på interwebben en stund på kvällen och roat mig åt videos på youtube där folk "bevisar" kristendomen som sanning så kom jag på en sak, det enda beviset de har för guds existens är bibeln.

Men vad är det som gör bibeln i fråga giltig/ogiltig som källa?

tidpunkten när källan(bibeln i detta fallet) uppkom spelar väl ingen större roll i detta sammanhang?

men syftet med bibeln då? borde inte det diskvalificera den som källa? då den har "politiskt motiv" bakom sig, b la att få folk att bli kristna och hålla sig kristna.

Sen så har vi de härliga människorna i USA(dom mest högljuda finns där) som hävdar att kreationism är sanning, att gud skapade allt och hänvisar till sin källa: bibeln.

att bevisa att gud skapade allt med bibeln som bevis tycker jag själv känns som att bevisa judars ondska med mein kampf som bevis.

hoppas det finns någon förstår vad jag skrivit så här på kvällskvisten och är sugen på att fortsätta diskutera lite smått, iaf källkritik:)

god natt:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Att använda bibeln som ett bevis för guds existens är ju så urbota korkat.

Lika dumt som att påstå att "x" finns bara för att "x" omtalas i en bok.

Och på tal om kristendomen och gud så är här ett riktigt bra youtube-klipp http://www.youtube.com/watch?v=zDHJ4ztnldQ

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Aslan finns! Jag har en säker källa.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen

Att inte låta sig hämmas av vetenskapsteori är väl nästan ett karakteristiskt drag hos religioner?

Permalänk

Väldigt få på youtube försöker bevisa att kristendomen är sann, istället försöker de övertyga folk om att det är rimligt att tro att det finns en gud. Och om en gud finns, ja då är hela biblen inklusive skapelseberättelsen rätt.
En vanlig metod är att attackera evolutionsteorin utan att ha den allra mest grundläggande kunskaper om vad det är. Som " Dr." kent Hovind en gång sa, om evolutionen är rätt varför föder inte apor människobarn idag?
Eller som Ben Stein, som kritiserar evolutionen för att den ej förklarar big bang, gravitation etc:
http://www.youtube.com/watch?v=JZVAAvB8l4o

*edit*
Kristendom vs källkritik var rubriken.

Där man kan fråga sig om kristna är mindre källkritiska än andra, ja för det som de vill tro på, men generellt?

Hur många här proppar inte i sig en massa tabletter och pulver med obevisad effekt bara för att det ska hjälpa mot förkylning eller förbättra muskelbyggandet? Som jag såg på dokumentären Bigger stronger faster, så gick många som gjorde reklam för kosttillskott på steroider. Sedan ser folk reklamen och tror att om de också äter detta kosttillskott, så kommer de få lika stora muskler.
Precis som om man köper en babyliss skäggtrimmer, så kommer man få lika stora muskler som Magnus samuelsson.

Nej men folk har olika beviskrav på olika saker, är det någon de skitgärna vill att det ska vara, så kan de hoppa över allt vad sunt förnuft heter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Väldigt få på youtube försöker bevisa att kristendomen är sann, istället försöker de övertyga folk om att det är rimligt att tro att det finns en gud. Och om en gud finns, ja då är hela biblen inklusive skapelseberättelsen rätt.
En vanlig metod är att attackera evolutionsteorin utan att ha den allra mest grundläggande kunskaper om vad det är. Som " Dr." kent Hovind en gång sa, om evolutionen är rätt varför föder inte apor människobarn idag?
Eller som Ben Stein, som kritiserar evolutionen för att den ej förklarar big bang, gravitation etc:

HAHAHAHAHAHA

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen

vet du hur många gånger dom använt "edit" knappen i den boken dom senaste 3500 åren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton

vet du hur många gånger dom använt "edit" knappen i den boken dom senaste 3500 åren?

Om det funnits en motsvarande "vetenskapsbok", hur många gånger hade editknappen använts i den under motsvarande tidsperiod?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Det är klart att inte bibeln är den bästa källan för något egentligen. Allt är vinklat till skrivarens fördel.

Men det går inte att komma undan att större delen av vår vetenskap idag är baserad på det som "hittades på" för 4000 år sedan. Jämför bibelns första kapitel med dagens syn på hur jorden och universum utvecklades!

Mycket stämmer även då det "förmodligen" tog ganska mycket längre tid än de dagar som beskrivs.

Edit: Nu menar jag inte att bibeln är en tillförlitlig källa för hur världen skapades utan att forskarna som har "bevisat" universums uppkomst och utveckling säkert haft denna bok i baktanke.. Trots att de idag aldrig skulle erkänna detta!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Eftersom Gud finns som en idé i idévärlden så är Gud på riktigt, alltså sann. Även idéen om Guds sanning är verklig och sann.
Allt detta vet vi för att det är tänkbart och idéen till Gud finns.

Precis som enhörningar, orcer, diskvärlden, cthulhu, copyright och Xeno.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

I mina ögon är religioner ett verktyg för folk att ge förklaring till sådant som de inte kan förstå sig på, t.ex. döden, universums uppkomst, varför vi lever, om vi har en själ etc. Det gör ju också att det blir "lättare" att leva ett bekvämt liv, eftersom att man inte behöver bry sig om vetenskapen. Dock har jag inte träffat en enda religiös människa som håller med mig om detta, de brukar säga nått i stil med "nääääääää"

Dock så tror jag att religionerna kommer tyna bort mer och mer nu, pga. att vi har tillgång till allt mer vetenskapliga förklaringar.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
I mina ögon är religioner ett verktyg för folk att ge förklaring till sådant som de inte kan förstå sig på, t.ex. döden, universums uppkomst, varför vi lever, om vi har en själ etc. Det gör ju också att det blir "lättare" att leva ett bekvämt liv, eftersom att man inte behöver bry sig om vetenskapen. Dock har jag inte träffat en enda religiös människa som håller med mig om detta, de brukar säga nått i stil med "nääääääää"

Jag förstår hur du tänker, men jag tror inte nödvändigtvis dina kompisar använder religionen som komplement till vetenskapen.

Jag tror faktiskt inte att många kristna alls har tankegången "vetenskapen är ändå 'the way to go', men kristendomen förklarar saker som inte vetenskapen kan förklara... Ja, men jag söker kunskap, därför är jag kristen!".

Jag tror många bara "är kristna" bara för att det är så man växt upp. Kristna sånger i skolan, kyrkans förskola, föräldrars tro osv.
Inte nödvändigtvis så att man tänker så långt så det öppnar upp för att inte vara kristen alls.

När vi var i en kyrka och träffade en präst med skolan så sade han något i stil med att man inte behövde besöka kyrkan och vara religiös överallt, utan att det typ räckte med att man kände sig kristen och att det räcker. Kan kanske vara lite det dina kompisar och andra "kristna, typ" känner pga. uppväxt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Dock så tror jag att religionerna kommer tyna bort mer och mer nu, pga. att vi har tillgång till allt mer vetenskapliga förklaringar.

Tyna bort mer och mer, ja.
Pga. vetenskapen? Njae, vetenskapen har funnits ganska länge. I dokumentären "Science of Islam" tar han upp hur araberna samlade in böcker från hela världen och sysslade med vetenskap för att bättre förstå guds verk. Alltså är inte vetenskap nödvändigtvis en motståndare till religion från en troendes perspektiv.
För övrigt väldigt sevärd dokumentär.

Men jag tror att ju mer barn slutar uppfostras med en specifik religion, desto mer avtar religioner.

Bla, bla, bla, nu har jag babblat massvis om saker som jag inte har någon grund för egentligen!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.youtube.com/watch?v=8SNZuOHnFDk&feature=related :D:D

Permalänk
Citat:

http://www.youtube.com/watch?v=8SNZuOHnFDk&feature=related :D:D

Den var bra, denna förklaring hade jag inte alls tänkt på. Och detta verkar ju vara den mest rimliga förklaringen, vilken även förklarar varför/hur fåglar kan flyga. Och vad som händer med fåglar som har för "bra flygförmåga".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3

Tyna bort mer och mer, ja.
Pga. vetenskapen? Njae, vetenskapen har funnits ganska länge. I dokumentären "Science of Islam" tar han upp hur araberna samlade in böcker från hela världen och sysslade med vetenskap för att bättre förstå guds verk. Alltså är inte vetenskap nödvändigtvis en motståndare till religion från en troendes perspektiv.
För övrigt väldigt sevärd dokumentär.

Nja, jag tror ändå att vetenskapen är nyckeln faktiskt, det är ett annat tankesätt, och man lyckas vänja sig att tänka mer "vetenskapligt/realistiskt" så försvinner nog poängen med att tro på en religion. Ska ta en titt på den dokumentären om jag får tid över nångång.
[QUOTE]Men jag tror att ju mer barn slutar uppfostras med en specifik religion, desto mer avtar religioner.[/QUOTE]
Jo, det ligger givetvis mycket i det påståendet. Men som sagt, föräldrarna måste ju först inse själva. Tycker f.ö. att det är skandalöst att skolsystemet undervisar religion, det rätta hade väll varit att undervisa religionshistoria? Alltså inte att gå in i detalj på bibeln m.m, sådant passar bättre som individuellt val senare i livet.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Religion är som starkast där kunskap är som svagast. Folk som har en bättre uppfattning om hur saker och ting är uppbyggda i verkligheten tror sällan på religion. Många människor inser ganska snabbt när dom börjar tänka i realistiska och logiska banor att gud och religion bara är hokuspokus.

Permalänk
Medlem
Citat:

kan bibeln förklara gravitation?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror många bara "är kristna" bara för att det är så man växt upp. Kristna sånger i skolan, kyrkans förskola, föräldrars tro osv.
Inte nödvändigtvis så att man tänker så långt så det öppnar upp för att inte vara kristen alls.

Hur gammal är du som växt upp med kristna sånger i skolan? Vet en kompis som också gjort det, han är 34. Funderade på när man slutade med det. Om du inte menar att man sjunger "Den blomstertid nu kommer" och "Nu tändas tusen juleljus" en gång vardera om året

Jag har växt upp i en kristen familj (min pappa är pastor) och har uppfattningen tvärtom, alltså att få av de som växer upp i kristna familjer blir kristna i det vuxna livet. Jag har ju (helt naturligt) umgåtts väldigt mycket med kristna och haft kristna kompisar hela uppväxten, men det känns som att inga av mina tidigare "kristna" kompisar är kristna längre (vi var ju kristna enligt utomstående icke-kristna, eftersom vi härjade, stal och mobbade de skelögda i kyrkor istället för på ICA. Same shit, different environment.

Största skillnaden var att vi inte söp oss redlösa innan gymnasiet. Men i samband med gymnasiet släppte de allra flesta det levnadssätt som har med kristendom att göra, man var väl mer tveksam till alkohol först men växte in i det och de flesta hade svårt att hålla dasen/venus i styr längre än så också. Så skillnaden mellan kristen eller ej skulle jag säga är främst två saker: 1) Man kan en jävla massa historier med moralkakor och 2) Man tar lite mer ansvar och gör inte saker som att sätta på sin kompis tjej/hund/mamma i fyllan... förrän ev. lite senare...

De som fortsatte vara kristna var de som inte bara hade kristna föräldrar utan som faktiskt verkade få ut något av kristendomen. Antagligen har de en relation med Jesus, men det kan lika gärna vara att de vill ha:
A) Gemenskapen
B) En kristen partner
C) En "levnadsguide"
D) Fikabrödet

Speciellt alla dessa i kombination är vanligt tror jag

Vi är i ÖÄ, så jag tog mig off topic-friheter... on topic är det ganska vanligt att man kombinerar vetenskap och religion. De vetenskapsmän/kvinnor som är kristna/buddhister/hinduister/etc. märks iaf ganska mycket och deras publicerade artiklar granskas ofta lite extra för att man gärna vill hitta vinklingar En ateist är ju t.ex. intresserad av att kritisera något en kristen arkeolog gräver fram i Israel, på samma sätt som att arkeologen antagligen är intresserad av att hitta nånting som stödjer något som står i Bibeln.

Citat:

Det finns tre typer av översättningar. Det finns moderniseringar och det finns regelräta språköversättningar. Dessutom gör man ibland en sk. nyöversättning. Moderniseringen gör man utifrån den förra översättningen, alltså t.ex. Bibeln år 1703 är bara en revision av boken från år 1526. En totalt ny översättning till ett nytt språk gör man alltid från originalskrifterna på hebreiska, detsamma gäller nyöversättningar. Så det är inte många Edit-knappar inblandade, max 1 översättning.

Sen är ju "originalet" insamlat material från en lång tid, det är alltså inget som nån satte sig ner och skrev ihop utan man kan datera alla texter i originalbibeln, vissa mer exakt än andra. Vissa texter har man inte kompletta och vågar inte lägga in i Bibeln. Det finns en bra Wikipedia-artikel som under "Further Reading" längst ner har en länk till boken: "The New Testament Documents: Are They Reliable?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Hur gammal är du som växt upp med kristna sånger i skolan? Vet en kompis som också gjort det, han är 34. Funderade på när man slutade med det. Om du inte menar att man sjunger "Den blomstertid nu kommer" och "Nu tändas tusen juleljus" en gång vardera om året

Årgång 1990, jag gick i kyrkans förskola och där var det bibelstund varje dag etc.
Att jag gick i kyrkans förskola tror jag var pga. rekommendation, utan några religiösa värderingar då mina föräldrar inte direkt är kyrkgående.

Det är mycket "den blomstertid nu kommer" etc., tillsammans med att man alltid avslutar skolan i kyrkan med tal från prästen.

Däremot har jag aldrig under mina förskoleår eller grundskoleår introducerats till att kristendomen bara är hokus pokus. Eller att andra religioner skulle vara lika rätt, inte att lärarna säger "ni får bara vara kristna" utan mer att man aldrig riktigt öppnar upp för reflektion över religion själv.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

jag gick i kyrkans förskola

Däremot har jag aldrig under mina förskoleår eller grundskoleår introducerats till att kristendomen bara är hokus pokus. Eller att andra religioner skulle vara lika rätt, inte att lärarna säger "ni får bara vara kristna" utan mer att man aldrig riktigt öppnar upp för reflektion över religion själv.

Aha, ok då förstår jag.

Man lär sig big bang-teorin och evolutionsteorin på högstadiet och gymnasiet, men annars är det dåligt med religionskunskap ö.h.t. i skolan tyckte jag. Kan efter skolgången nästan inget om islam, den näst största religionen i Sverige... hade jag inte vuxit upp med söndagsskola etc. hade jag kunnat väldigt lite om kristendomen också känner jag på mig.

Permalänk

Vad tycker ni om argumentet att man inte ska lita så mycket på "science-böcker," för att dessa ändras och förfinas allt eftersom vi förstår våran omvärld bättre.

Medans bibeln kan man lita på, för oavsett vad vi kommer fram till, så ska det ordagrant vara som det var ur King James bibel för 300år sedan.

En präst/gubbe som säger detta argument:
http://www.youtube.com/watch?v=rFDwK5ko7sI#t=35s (jag har spolat fram till det rätta stället)

Annars en intressant filmklipp, som visar att många tror att denna bibel är helt korrekt ordagrant. Och hur de ser ner på andra biblar.

*edit* fixat länk

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kristnas bevis är deras relation med Gud (med stort G - Kärleken från Gud och hans övernaturliga kraft.

Frågan är... hittar dom på allt? dom är trots allt 2 miljarder stycken... SVÅR FRÅGA!!!

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grisapa1
Kristnas bevis är deras relation med Gud (med stort G - Kärleken från Gud och hans övernaturliga kraft.

Frågan är... hittar dom på allt? dom är trots allt 2 miljarder stycken... SVÅR FRÅGA!!!

Nej. Såvida man inte tycker att om man lyckas övertyga tillräckligt många personer en osanning så blir den sann.

http://www.youtube.com/watch?v=JJxCFa8YmbQ

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att det finns kristna människor som vill bevisa Guds existens genom att säga att det står i Bibeln att 'i begynnelsen skapade Gud himmel och jord'. Det är också möjligt att det finns vänsterpartister som vill bevisa förträffligheten i deras ideologi genom att hänvisa till sitt eget partiprogram.

TS har helt rätt i att det är ett idiotiskt sätt att argumentera på. Men varför är det idiotiskt? Därför att en kristen inte kan förutsätta att alla accepterar Bibeln som källa för den sortens kunskap som efterfrågas, lika lite som en vänsterpartist kan utgå ifrån att alla accepterar hans/hennes partiprogram.
Problemet är alltså inte källans reliabilitet (huruvida källan innehåller sanna påståenden osv) utan dess validitet (huruvida den i sammanhanget är relevant). TS pratar om validitet i första hand.

Naton skriver:

Citat:

"vet du hur många gånger dom använt "edit" knappen i den boken dom senaste 3500 åren?"

Vet du? Judarnas skriftställare (masoreterna) har kopierat den masoretiska grundtexten av den Hebreiska Bibeln i över 1500 år. De har stört rigorösa regler för hur kopieringen får gå till, i stil med vilken färg det ska vara på bläcket, hur skriftställaren ska vara klädd, vad för material det ska skrivas på, hur stort mellanrum det ska vara mellan böckerna, hur skriftställaren ska göra om det kommer in något i rummet. En penna som nyligen doppats i bläck fick man inte skriva ordet JHWH ("Gud") med, osv. Om något av dessa krav (och andra) bröts, skulle kopian förstöras.

När man jämför den nyaste masoretiska grundtexten (1100-talet e.kr) med fynden i Qumran (tusentals kopior av olika profetböcker, där Jesaja är den mest kända) kan man hitta oerhört få fel. Felen är oftast otydligheter, och såvitt jag vet är den sammantagna läsningen av den masoretiska grundtexten ifrån 1100 ekr och fyndet vid Qumran ifrån senast 600 fkr IDENTISK.

Naton, jag påstår att den hebreiska bibeln har varit intakt utan väsentliga fel och avvikelser från dess att originalen skrevs till 1100 ekr... vilket förövrigt är det vi baserar översättningar på idag. Katolikerna och de ortodoxa utgår ifrån Septuaginta vilken aldrig har redigerats sedan dess att den skrevs 250fkr. Inget av det jag hittils sagt är speciellt svårt att belägga. Vad beträffar det Nya Testamentet så har vi fortfarande kvar originalkopior av samtliga brev. Om någon läsare här tror att kyrkan har suttit och hittat på och ändrat efter sin egen ideologi, närhelst man kände för det, så skulle jag vilja veta vad ni baserar den uppfattningen på. Judarna eller Kyrkan har inte ändrat något. När vi jämför våra Biblar med orginalkopiorna av böckerna så är de i stort sett identiska. En spexig detalj i sammanhanget är att vi har 7 originalkopior av något verk av Platon. Det finns 24,000 originalkopior av Nya Testamentet.

Om någon har en annan uppfattning, berätta gärna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Det är möjligt att det finns kristna människor som vill bevisa Guds existens genom att säga att det står i Bibeln att 'i begynnelsen skapade Gud himmel och jord'. Det är också möjligt att det finns vänsterpartister som vill bevisa förträffligheten i deras ideologi genom att hänvisa till sitt eget partiprogram.

TS har helt rätt i att det är ett idiotiskt sätt att argumentera på. Men varför är det idiotiskt? Därför att en kristen inte kan förutsätta att alla accepterar Bibeln som källa för den sortens kunskap som efterfrågas

Nej, det är främst idiotiskt för att det är fel.
Tron att stjärnor sitter fast på ett himlavalv är inte idiotiskt bara om man antar att andra borde tro på det, det är idiotiskt för att det är fel. Det är speciellt idiotiskt om man vuxit upp i en kultur där det funnits möjligheter att lära sig om vad stjärnor faktiskt är.
Kreationism är idiotiskt i sig, de behöver inte vara oförstående och intoleranta för att det ska vara idiotiskt.

Citat:

När man jämför den nyaste masoretiska grundtexten (1100-talet e.kr) med fynden i Qumran (tusentals kopior av olika profetböcker, där Jesaja är den mest kända) kan man hitta oerhört få fel. Felen är oftast otydligheter, och såvitt jag vet är den sammantagna läsningen av den masoretiska grundtexten ifrån 1100 ekr och fyndet vid Qumran ifrån senast 600 fkr IDENTISK.

Nja...
"While some of the Qumran biblical manuscripts are nearly identical to the Masoretic, or traditional, Hebrew text of the Old Testament, some manuscripts of the books of Exodus and Samuel found in Cave Four exhibit dramatic differences in both language and content. In their astonishing range of textual variants, the Qumran biblical discoveries have prompted scholars to reconsider the once-accepted theories of the development of the modern biblical text from only three manuscript families: of the Masoretic text, of the Hebrew original of the Septuagint, and of the Samaritan Pentateuch. It is now becoming increasingly clear that the Old Testament scripture was extremely fluid until its canonization around A.D. 100."
http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Sea_scrolls#Significance_to...

Permalänk

Här kommer lite underhållande läsning: http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/30/bevis-en-intelligen...

Underbart att han "lyckas" bevisa gud med logik.. Älskar våldtäkten på vetenskapens grunder...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Här kommer lite underhållande läsning: http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/30/bevis-en-intelligen...

Underbart att han "lyckas" bevisa gud med logik.. Älskar våldtäkten på vetenskapens grunder...

Den där killen har huvudet så långt upp i sin egen anal att han tittar ut genom sin egen mun.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Se nedan.. nån sorts dubbelpost.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nej, det är främst idiotiskt för att det är fel.
Tron att stjärnor sitter fast på ett himlavalv är inte idiotiskt bara om man antar att andra borde tro på det, det är idiotiskt för att det är fel. Det är speciellt idiotiskt om man vuxit upp i en kultur där det funnits möjligheter att lära sig om vad stjärnor faktiskt är.
Kreationism är idiotiskt i sig, de behöver inte vara oförstående och intoleranta för att det ska vara idiotiskt.

Right. Låt säga att jag tror att jorden är rund därför att det står på wikipedia att jorden är rund. Det spelar ingen roll alls om wikipedia har rätt eller fel om saken, eller om det verkligen förhåller sig så som jag tror. Både du och jag vet att du inte kan argumentera för P genom att hänvisa till någon som säger P, rätt och slätt. Ett sådant argument har ingen giltighet, det är inte ens ett argument... bara en repetition av en utsaga. Det spelar ingen roll huruvida P är sant eller falskt. Det som är intressant är förstås skälen till att tro P, eller i alla fall skälen till att tro på Bibeln/wikipedia som källa för P.

Och om himlavalvet, sluta dumma dig. Mig veterligen finns det inga kristna/judar som seriöst menar att Gud vid tidpunkten för skapelsen gick omkring och duttade fast stjärnor med kludd på ett uppspänt papper. Eller för den delen, det finns inga som tror att Gud faktiskt gick omkring i Edens lustgård i kvällsbrisen... fastän det står så i våra översättningar.
Gen skrevs förövrigt i en tid och i ett område som var sjukligt intresserat av himlen och stjärnorna, som människor i alla tider varit. Att tala om stjärnor så "slarvigt" som Bibeln gör är inte ett tecken på total okunskap om vad det rör sig om (man kunde säkert på den tiden författa flera hyllmeter med relevanta uttydningar av stjärnhimlen, himlakroppars rörelser osv). Bibeln är inte en handbok i vetenskap, och den har aldrig påstått det.

Citat:

Nja...
"While some of the Qumran biblical manuscripts are nearly identical to the Masoretic, or traditional, Hebrew text of the Old Testament, some manuscripts of the books of Exodus and Samuel found in Cave Four exhibit dramatic differences in both language and content. In their astonishing range of textual variants, the Qumran biblical discoveries have prompted scholars to reconsider the once-accepted theories of the development of the modern biblical text from only three manuscript families: of the Masoretic text, of the Hebrew original of the Septuagint, and of the Samaritan Pentateuch. It is now becoming increasingly clear that the Old Testament scripture was extremely fluid until its canonization around A.D. 100."
http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Sea_scrolls#Significance_to... [/B]

Jag skrev att den sammantagna läsningen är identisk. Med sammantagen läsning menar jag, som du säkert förstår, inte att hundratals manuskript säger exakt samma sak.
Din (Oxfords) invändning menar att det finns två bibelböcker, av de 45 i Gamla Testamentet, som i några manuskript (men bara ifrån en av de nio grottorna), presterar läsarter som skiljer sig ifrån de vi idag är vana vid.
Fine, jag köper det. Poängen står fast, Bibeln har inte redigerats.

Vad beträffar kanoniseringen, så tror jag inte att det finns så mycket att säga. 250fkr sattes Septuaginta, vars kanon har gällt odelat i Kyrkan sedan dess (med untantag för protestantiska samfund, som tagit bort 6 av böckerna). Ordet "Septuaginta" anspelar förövrigt på talet 70; enligt legenden så samlade det sanhedrin (det judiska rådet) sig för att slå fast en kanon. De 70 männen skrev var sin lista på böcker som de tyckte skulle vara med, och legenden säger att alla 70 listorna föreslog samma böcker utan undantag.

Ortodoxa judar accepterar inte Septuaginta, troligtvis då de i allmänhet inte tyckte/tycker att judar ska läsa Bibeln på något annat språk än hebreiska. Jag vet inte vad de tycker om kanoniseringen, men som sagt... Sept har varit gängse och odiskuterad i Kyrkan.

Vidare finns det alltid massa joppar som påstår samma sak om Nya Testamentets kanon, att den var sladdrig och lös tills Athanasius påskbrev år 367. Om man vill vara väldigt, väldigt, väldigt formell så är det sant, men risken är att det blir så formellt så att det blir ointressant. Det är som att säga att Kristna inte trodde att Jesus var Gud förrens dess att det formulerades en officiell lära om det år 325.

Orsaken till kanoniseringen var böckernas apostolicitet och katolicitet, dvs. de slog inte ner som blixtar ifrån en klar himmel, användandet av dem utgjorde basis för dess kanonisering.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Right. Låt säga att jag tror att jorden är rund därför att det står på wikipedia att jorden är rund. Det spelar ingen roll alls om wikipedia har rätt eller fel om saken, eller om det verkligen förhåller sig så som jag tror. Både du och jag vet att du inte kan argumentera för P genom att hänvisa till någon som säger P, rätt och slätt. Ett sådant argument har ingen giltighet, det är inte ens ett argument... bara en repetition av en utsaga. Det spelar ingen roll huruvida P är sant eller falskt. Det som är intressant är förstås skälen till att tro P, eller i alla fall skälen till att tro på Bibeln/wikipedia som källa för P.

Jag kan inte förstå hur du kan tycka att det du precis skrev på något sätt var relevant till det jag skrev.
Eller menar du att jag tror att kreationism är fel för att jag läst det på wikipedia? Om du menade detta, eller håller någon liknande uppfattning, är det dags att nyktra till.
Bara för att ni kristna måste hålla er till tilltro till enskilda texters tillförlitlighet innebär inte att alla andra måste det. Det finns faktiskt vi som förstår.
Jag förstår varför kreationism är fel, då jag förstår hur vi kan veta att evolutionsteorin förklarar vårt ursprung.

Citat:

Och om himlavalvet, sluta dumma dig. Mig veterligen finns det inga kristna/judar som seriöst menar att Gud vid tidpunkten för skapelsen gick omkring och duttade fast stjärnor med kludd på ett uppspänt papper. Eller för den delen, det finns inga som tror att Gud faktiskt gick omkring i Edens lustgård i kvällsbrisen... fastän det står så i våra översättningar.
Gen skrevs förövrigt i en tid och i ett område som var sjukligt intresserat av himlen och stjärnorna, som människor i alla tider varit. Att tala om stjärnor så "slarvigt" som Bibeln gör är inte ett tecken på total okunskap om vad det rör sig om (man kunde säkert på den tiden författa flera hyllmeter med relevanta uttydningar av stjärnhimlen, himlakroppars rörelser osv). Bibeln är inte en handbok i vetenskap, och den har aldrig påstått det.

Nu var det inte så jag menade, jag tog stjärnorna som ett exempel på en åsikt där jag var säker på att vi var överens om att den är uppenbart idiotisk att hålla idag.

Det sista du skriver om att bibeln inte utger sig för att vara en handbok vetenskap är naturligtvis trams.
Det är uppenbart att boken är skriven som om det som står där stämmer. Det har historiskt nästan uteslutande tolkats som om det som står där stämmer (du behöver inte nämna Augustinus).

Citat:

Jag skrev att den sammantagna läsningen är identisk. Med sammantagen läsning menar jag, som du säkert förstår, inte att hundratals manuskript säger exakt samma sak.
Din (Oxfords) invändning menar att det finns två bibelböcker, av de 45 i Gamla Testamentet, som i några manuskript (men bara ifrån en av de nio grottorna), presterar läsarter som skiljer sig ifrån de vi idag är vana vid.
Fine, jag köper det. Poängen står fast, Bibeln har inte redigerats.

Bibeln har inte redigerats. Naturligtvis inte.
Vi diskuterar inte Bibeln när vi diskuterar DSS.

Lite roligt att du påpekar att de texter som skiljer sig från GT bara kommer från en grotta, vad du glömde påpeka var att det var grottan där 90% av texterna kom ifrån. Så det var många texter som "bara" kom från grotta 4.

Sedan ska man ju inte glömma att DSS faktiskt är väldigt sen om man tänker på böcker som Exodus.
Moses skulle ha levt kring 1000 år innan DSS skrevs om han hade funnits, vilket han naturligtvis inte gjort.
Hela Exodus är en uppenbar fabricering, det hade inte hjälpt ens om man hade upptäckt att berättelsen hade varit konsekvent nästan 3/4-delar av tiden berättelserna cirkulerat.

Citat:

och legenden säger att alla 70 listorna föreslog samma böcker utan undantag.