Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag kan inte förstå hur du kan tycka att det du precis skrev på något sätt var relevant till det jag skrev.
Eller menar du att jag tror att kreationism är fel för att jag läst det på wikipedia? Om du menade detta, eller håller någon liknande uppfattning, är det dags att nyktra till.
Bara för att ni kristna måste hålla er till tilltro till enskilda texters tillförlitlighet innebär inte att alla andra måste det. Det finns faktiskt vi som förstår.
Jag förstår varför kreationism är fel, då jag förstår hur vi kan veta att evolutionsteorin förklarar vårt ursprung.
TS dissade vissa kristna som argumenterade för ett påstående genom att hänvisa till källan för påståendet, hellre än något annat. Jag vet inte om vi har missförstått varandra här. Jag förstod det som att du hängde upp dig på källan för påståendet (och då spelar det förstås principiellt ingen roll om det är Bibeln eller Wikipedia vi pratar om), emedan jag ville visa på att argumentet som sådant är fundamentalt pissigt (dvsdet har ingen formell eller extern giltighet) oavsett hur det står till med källan för påståendet.
Kanske har jag fått din inställning om bakfoten. Isåfall är mitt utfall att betrakta bara som ett svar till TS.
Nu var det inte så jag menade, jag tog stjärnorna som ett exempel på en åsikt där jag var säker på att vi var överens om att den är uppenbart idiotisk att hålla idag. Det sista du skriver om att bibeln inte utger sig för att vara en handbok vetenskap är naturligtvis trams.
Det är uppenbart att boken är skriven som om det som står där stämmer. Det har historiskt nästan uteslutande tolkats som om det som står där stämmer (du behöver inte nämna Augustinus).
Right, då förstår jag vad du menar. Vad gäller exempelvis skapelseberättelsen så är den skriven på ett så litterärt sätt, att man som du vet inte kan tala så självklart om "hur kristna förhåller sig till skapelsen". Skriver författaren till Gen om "det stora ljuset och det lilla ljuset" eller annat i den stilen, är det uppenbarligen inte fråga om att man har väldigt rigorösa anspråk i termer av vetenskapligt förklaringsvärde. Däremot så visar det sig att man genom ett transparent och poetiskt språk kan ge utrymme för mer precisa uppfattningar.
Det är till exempel förstås möjligt att se på solen och månen så som den samtida vetenskapen gör det, samtidigt som man bejakar skapelseberättelsens utsagor. Det är också möjligt att säga att Gud skapade världen ur intet, så som judar och kristna alltid har lärt, samtidigt som man bejakar olika vetenskapliga teorier om exakt hur skapelsen förlöpte.
Allt detta känner du förstås till, men du verkar ändå vara rätt så inne på att låta en modernistisk sorts sydstadsbaptism få vara tongivande för hur kristna förhåller sig till saken.
Det är som du säger uppenbart att Bibeln är skriven som om det som står där stämmer, no doubt. När jag skrev att Bibeln inte är en handbok i vetenskap, så menar jag inte att Bibeln är skriven som om det som står där är falskt. Allt jag menar är att det som Bibeln säger är riktigt, men det är inte alltid vetenskapliga utsagor. När Bibeln påstår att solen är satt att härska över dagen, så betyder det inte att vetenskapsmän ska dra slutsatsen att solen är en autonom person som styr och ställer som en kung.
Det visar sig att jag kan tro på Bibeln i fallet med solen, fast jag också bejakar vetenskapliga rön om solen som tycks vara inne på något i stil med att solen är en boll med gas eller så.
För att ta ett annat exempel så står det i 1 kung:
"Han gjorde vidare Havet i gjutgods. Det var cirkelrunt och mätte tio alnar från kant till kant; det var fem alnar högt och 30 alnar i omkrets."
Detta har föranlett matematiker till att föreslå att pi egentligen ska vara 3,0 hellre än 3,14. När jag säger att Bibeln inte är skriven som en vetenskaplig handbok, säger jag att matematiker kan leta efter sina nummer någon annanstans.
Om du till äventyrs har tid, så har jag laddat upp en föreläsning på ämnet av Sebastian Rehnman som jag själv haft som lärare. Han var för tillfället docent i teoretisk filosofi på UU, nuförtiden professor i filosofi på universitetet i Oslo och professor i systematisk teologi på missionshögskolan i Stavanger.
Föreläsningen finns här, och handlar om det prekära ämnet om Bibelns ofelbarhet. Mycket nöje
http://www.transc.net/grejs/%C3%84r%20Bibeln%20ofelbar_.mp3
Förövrigt, om hur Bibeln har tolkats traditionellt, ehh. Om du gör en liten research, kommer du fram till att texttolkning historiskt har varit jämförelsevis ointresserad av textens bokstavliga mening. Augustinus är mer intresserad än de allra flesta av Bibelns bokstav.
[QUOTE]Bibeln har inte redigerats. Naturligtvis inte.
Vi diskuterar inte Bibeln när vi diskuterar DSS.
Lite roligt att du påpekar att de texter som skiljer sig från GT bara kommer från en grotta, vad du glömde påpeka var att det var grottan där 90% av texterna kom ifrån. Så det var många texter som "bara" kom från grotta 4.
Sedan ska man ju inte glömma att DSS faktiskt är väldigt sen om man tänker på böcker som Exodus.
Moses skulle ha levt kring 1000 år innan DSS skrevs om han hade funnits, vilket han naturligtvis inte gjort.
Hela Exodus är en uppenbar fabricering, det hade inte hjälpt ens om man hade upptäckt att berättelsen hade varit konsekvent nästan 3/4-delar av tiden berättelserna cirkulerat.
[/QUOTE]
Det är inte så att fynden i Qumran är det enda som vi har ifrån Exodus eller 1 Sam, isåfall hade vi stått utan dessa böcker tills 1950talet... vilket ju inte riktigt har varit fallet. Men visst.
Menar du att traderandet av Exodus inte har varit konsekvent sedan dess tillkomst?