Asus förbereder netbook med HD-stöd

Permalänk
Melding Plague

Asus förbereder netbook med HD-stöd

Datortillverkaren Asus utökar familjen Eee PC med en ny variant som bland annat är utrustad med en separat krets för videoacceleration.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas på ett hyfsat pris, har funtat på att tjacka en Eee ett tag nu.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Det som jag har väntat på är en netbook med bättre upplösning och aningen bättre batteritid.

Snacka om att det finns olika kvaliteter på batterier om denna klarar 11h samtidigt som deras andra 6-cells och 10,1"-datorer får runt 6h(?)...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv

Intressant, men HD klarar även min smått åldrande HP-Compaq Mini 311C som köptes före jul. Kul att det händer lite med Netbooks likväl.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! Så har dom byggt dom med bättre upplösning! :D:D

Blir ett köp direkt när dom kommer ut.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk

Ja, mer sånt här behövs. Är inte länge innan även de billigaste nettopsen har en batteritid på över 5 timmar.

Blir nog inte ett köp av denna, men HP lär göra en kopia förr eller senare, då köper jag en (HPs tangentbord är underbara).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag skulle gärna se en ultraportabel dator med ION (v2) krets, SATA 6.0 Gbps, USB 3.0/HDMI... gärna med en prisvärd SSD innanför skalet. Det skulle vara ett givet köp för mig!

Permalänk
Medlem

"HD-stöd"?

1080p h264 går ju att avkoda i hårdvaran på alla halvnya chipset från AMD och nVidia, inget behov av något extrachip således. Sen får man ju fungrande 3D också.

Min icke-netbook Compaq 615 klarar snällt av att avkoda högupplöst video på grafikdelen. Krävdes lite handpåläggning, men det var det värt.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celeritax
Jag skulle gärna se en ultraportabel dator med ION (v2) krets, SATA 6.0 Gbps, USB 3.0/HDMI... gärna med en prisvärd SSD innanför skalet. Det skulle vara ett givet köp för mig!

Sata 6Gbps är lite väl onödigt. Knappt någon SSD som når den gränsen, och Atom processorn lär flaska den före den är i närheten av gränsen.

Netbook med denna upplösning, 2gb ram och usb 3.0 + billig = köp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
"HD-stöd"?

1080p h264 går ju att avkoda i hårdvaran på alla halvnya chipset från AMD och nVidia, inget behov av något extrachip således. Sen får man ju fungrande 3D också.

Min icke-netbook Compaq 615 klarar snällt av att avkoda högupplöst video på grafikdelen. Krävdes lite handpåläggning, men det var det värt.

Vi snackar Netbooks som tyvärr oftast inte klarar 1080p h264. Har provat några stycken men inte hittat någon som fungerar fullt ut. Oftast tar det några minuter sen börjar dat hacka lite smått och börjar andra program att "jobba" samtidigt är det helt kört....

Visa signatur

| Asus P6T DELUXE V2 i7 | 2 x Gigabyte GTX 460 OC - SLI | Core i7 970 | Corsair Hydro H50 | Corsair 750W TX | 6x2GB Corsair DDR3 1600MHz | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Intel X25-M SSD 160GB G2 | Windows 7 Home Premium x64 | Cosmos S 1100 | Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
ÄNTLIGEN! Så har dom byggt dom med bättre upplösning! :D:D

Blir ett köp direkt när dom kommer ut.

Upplösningen på skärmen bör vara industristandard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Upplösningen på skärmen bör vara industristandard.

Jasså? Vanliga har väl 600p, denna 768p, vilket det finns några av de nyare netbooksen som använder sig av. Så jag skulle säga att det är en ny upplösning, även om det kan komma att bli en ny standard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Upplösningen på skärmen bör vara industristandard.

Vad menar du??? Vill du inte ha högre upplösning, eller vad? Dumheter isåfall...

Högre upplösning innebär INTE att du måste läsa text som är mindre. Men det är ju inte så konstigt att det är svårt att förstå det för vanligt folk när de flesta på sveriges största datorforum tror det.

Hög DPI FÖRBÄTTRAR läsbarhet, den försämrar inte. Sedan måste man förståss välja en lämplig DPI-skalning...