Permalänk
Inaktiv

swift: Hade du läst tråden så hade du redan fått den information du troligen hade behövt. Flera har nämnt, inklusive mig själv, att kylaren presterar bra (lika eller bättre jämfört med high-end luftkylare men aldrig kan bli riktigt lika tyst som en luftkylare, då både pumpen låter något. Mitt ex är riktigt tyst och utpresterar med lätthet min Noctua NH-U12P SE2-kylare.

Dåliga ex förekommer som med alla produkter, du är inte den första i den här tråden som har fått ett sämre ex.

Permalänk
Medlem

kör ja på 7v är den tyst.
Men när jag kör på 12v har jag fortfarande det jävla bzzzz/brrrrr från pumpen.

Har redan RMA:at en.
Blir att slänga ut den när ekonomin tillåter.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

shit va irriterande, va och köpte fläkt kontroller idag och har fixat o donat nu så nu har jag bra temp och nästan knäpp tyst dator, men då överröstar pumpan till h50 allting annat med ett burrande ljud, ska den låta så lr är de nå knas på den? :S

aldrig hört det ljudet förut då mina andra fläktar överröstat den.

Permalänk

Lyssna på mitt ljudklipp från förra sidan... Låter din liknande?

Permalänk
Avstängd

fan är helt nöjd med min h 50! klockat min amd 940 till 3.5 nu ligger på 43 grader i load! undrar hur högt ja kan klocka!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Det här med ljud från pumpen är sjukt. Min är verkligen knäpptyst.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
kör ja på 7v är den tyst.
Men när jag kör på 12v har jag fortfarande det jävla bzzzz/brrrrr från pumpen.

Jag tänkte också köra på 7V med corsair rekommenderade det inte för att det kunde orsaka "adnormal wear and tear on the pump".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thg-linus

Min låter liknande förutom "vattenljudet" men surrandet är konstant.

Det ska tydligen vara normalt att det ska låta så här, jalla fall enligt inet och de har säkerligen satt ihop en hel del datorlådor med dessa i så de borde veta. För de som har lite mer högljuda fläktar kommer den inte höras ändå men om man sitter med tysta fläktar så är det inget speciellt trevligt ljud att lyssna till...

Permalänk
Medlem

Ni som hela tiden tjatar om att man ska ta in kall luft uppe på baksidan av chassiet till H50, hur gör ni i chassien där det är utblås av varm luft där nere på baksidan från exempelvis nätagg? Den varma luften från utblåset där nere stiger ju och sugs igen där uppe om man inte gör något åt det.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oMgi
Ni som hela tiden tjatar om att man ska ta in kall luft uppe på baksidan av chassiet till H50, hur gör ni i chassien där det är utblås av varm luft där nere på baksidan från exempelvis nätagg? Den varma luften från utblåset där nere stiger ju och sugs igen där uppe om man inte gör något åt det.

Utblåsluften blandas med rummets övriga luft. Det är inget problem med andra ord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lyssnade och det låter förskräckligt om din pump, så låter inte min på långa vägar.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swift77
[...]

Jo blir nog riktigt vatten för mig i sommar, pumpen min låter lite men inte lika illa som ljudklippet ovan. Kylningen är helt ok men är inte jätteimponerad direkt (köpte den i höstas men låg och samlade dam fram tills för ett par veckor sedan knappt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Utblåsluften blandas med rummets övriga luft. Det är inget problem med andra ord.

Det beror ju på hur datorn står. I regel står den under ett bord eller intill ett hörn, och då hjälper det ju inte så mycket. Oavsett så stiger det mesta av den varma luften upp och sugs in där uppe om man inte avleder den på något sätt.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt, tänkte testa ett nytt sätt att applicera kylpasta idag, det förändrade tempen med _10-11c_ till det bättre såklart, under precis samma förutsättningar. Tänkte dela med mig.

Jag har alltid applicerat kylpasta genom att helt enkelt lägga ett litet riskorn i mitten och smeta ut ett tunt och fint lager med hjälp av kreditkort eller liknande.
Jag har också varit mycket medveten om att man inte ska ha för mycket eller för lite.

Tills jag för någon timme sedan bestämde mig för att testa sättet som gör att det inte blir luftbubblor. (Se nedan för länk)

Jag satte en relativ stor klump i mitten, enligt en video på youtube där man ser hur det bildas luftbubblor genom min gamla metod, med hjälp av glas så man ser igenom.

Wow, tempen sänktes med 10-11c i linpack, jag kunde inte tro mina ögon att luftbubblor kunde göra en sådan skillnad men det gick visst. Inget annat är ändrat, exakt samma klock, fläktar, fläkthastighet, spänning osv.

Vore synd om folk inte testade denna metod rekommenderas starkt!
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4&feature=fvsr

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

Själv brukar jag lägga ett litet "riskorn" mitt på IHS i riktningen kärnorna i CPU ligger. Sedan låter jag kylare genom tryck smeta ut pastan samt rotera kylaren för att sprida ut pastan lite till innan jag skruvar fast kylaren. Fungerar rätt okej.

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om en H50 passar i ett NZXT Hush?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Själv brukar jag lägga ett litet "riskorn" mitt på IHS i riktningen kärnorna i CPU ligger. Sedan låter jag kylare genom tryck smeta ut pastan samt rotera kylaren för att sprida ut pastan lite till innan jag skruvar fast kylaren. Fungerar rätt okej.

Det är ju precis så man "ska" göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick just min nya dator levererad (monterad av Inet)

Av någon märklig anledning har de monterat H50s fläkt som utblås i taket på min Corsair corsair obsidian 800d. I bak sitter lådans orginalfläkten även den som utblås.

Får bedrövliga temps. (Framför allt i load)

I7 930 Orginal clock (2.8 GHz) 0:
Idle 39-40 grader
Load runt 60 grader

I7 930 3.3 GHz
Idle: runt 50 grader
Load runt 80 grader

Så här ser burken ut i övrigt.
Gigabyte GA-X58A-UD5ATX, LGA1366
SSD 80GB Intel X25-M G22,5-tum, 34nm MLC
HD1TB Samsung SP SATA-27200RPM Spinpoint F3
Corsair 6GB (3KIT) DDR31600MHz/CL9/1.65V/XMS3
CPU Core i7 930, 2.80GHz8MB
XFX PCIe HD5970 BE
Corsair Cooling Hydro H50CPU-kylare, LGA775/1366
PSU Corsair HX 850WNätdel, modulära kablar
Corsair Obsidian

Är inte så där bekväm i att montera cpu kylare själv men jag antar att det bara är att riva isär och testa sig fram för det måste väl gå att få betydligt bättre temps?

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD5 - Core I7 930 @ 4200Mhz- Corsair H100 p/p - Corsair 12GB 1600MHz - GTX690

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cdnisse
Fick just min nya dator levererad (monterad av Inet)

Av någon märklig anledning har de monterat H50s fläkt som utblås i taket på min Corsair corsair obsidian 800d. I bak sitter lådans orginalfläkten även den som utblås.

Får bedrövliga temps.

I7 930 Orginal clock (2.8 GHz) 0:
Idle 39-40 grader
Load runt 60 grader

I7 930 3.3 GHz
Idle: runt 50 grader
Load runt 80 grader

Så här ser burken ut i övrigt.
Gigabyte GA-X58A-UD5ATX, LGA1366
SSD 80GB Intel X25-M G22,5-tum, 34nm MLC
HD1TB Samsung SP SATA-27200RPM Spinpoint F3
Corsair 6GB (3KIT) DDR31600MHz/CL9/1.65V/XMS3
CPU Core i7 930, 2.80GHz8MB
XFX PCIe HD5970 BE
Corsair Cooling Hydro H50CPU-kylare, LGA775/1366
PSU Corsair HX 850WNätdel, modulära kablar
Corsair Obsidian

Är inte så där bekväm i att montera cpu kylare själv men jag antar att det bara är att riva isär och testa sig fram för det måste väk gå att få betydligt bättre temps?

jag tycker inte det låter som så hämska temperaturer ? annars kan du ju ta och vända original fläkten där bak som blåser ut och sätta radden på den och h50 fläkten på den andra sidan av radden med 2 skruvar på varje. För det är väl 2 fläktar i taket på 800d?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

du behöver ju inte lossa på själva pumpen, vänd bara på fläkten isåfall och se om det blir någon skillnad, så du får insug i taket.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
jag tycker inte det låter som så hämska temperaturer ? annars kan du ju ta och vända original fläkten där bak som blåser ut och sätta radden på den och h50 fläkten på den andra sidan av radden med 2 skruvar på varje. För det är väl 2 fläktar i taket på 800d?

Tack för tipset!
Du menar alltså: Orginalfläkt inblås-radden-h50fläkt inblås?

Så här:
http://blog.corsair.com/wp-content/uploads/2009/12/Push-pull-...

Fast orginalfläkten är ju 140mm så det får väl bli att skaffa en 120mm.
Hur hittar man en som matchar H50ns orginalfläkt, så de är likvärdiga i prestanda. Några tips??

Kanske skulle sätta en extra 120mm i taket då för att även få ut luft?

Angående tempen så hade jag nog hoppats på lite lägre och kunna klocka uppåt en 4Ghz men då lär väl prollen koka med nuvarande config.

-EDIT- Prövade att vända på H50s fläkt till innblås och bytte plats med chassi fläkten som satt bak på cassit. Med andra ord: H50 innblås bak på chassit och chassi fläkten i taket som utblås:
Sänkte tempen i load till 65-70g (från 80g).

Ganska ok men kikar man i lite trådar så verkar 70-75g vara acceptabelt i 4-4.2Ghz med H50. Men nu kör ju jag ju bara 3.3Ghz och ligger på 70g......

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD5 - Core I7 930 @ 4200Mhz- Corsair H100 p/p - Corsair 12GB 1600MHz - GTX690

Permalänk

Vad ger bäst resultat? Jag kör med två fläktar på min H50. Ska båda blåsa ut bak ur chassit? Push and pull, eller vad de brukar säga. Eller ska båda blåsa in som Corsair säger? D blåser det ju in varm luft och damm.

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Inaktiv

Läs tråden. Det har nämnts och förklarats hur många gånger som helst.

Permalänk
Citat:

Och du kan inte tänka dig (eftersom att du troligen vet) att skriva det snabbt istället för att be mig att kolla igenom 30 sidor?

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk

Var och bytte ut min illalåtande pryl igår och fick en ny... Denna låter inte alls och känns även som den presterar bättre.

Permalänk
Medlem

Ngn som har lust att upplysa en informationstörstig själ om vad en "push pull"-montering innebär? Läste egenom tråden till sida 7 innan jag gav upp då många inlägg blir svårförstådda på grund av just ovan nämna brist i vokabuläret

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM-LoD
Ngn som har lust att upplysa en informationstörstig själ om vad en "push pull"-montering innebär? Läste egenom tråden till sida 7 innan jag gav upp då många inlägg blir svårförstådda på grund av just ovan nämna brist i vokabuläret

Att ha två fläktar, en på varje sida om radiatorn, som trycker luften genom radiatorn (push) respektive drar den genom radiatorn (pull).

->fläkt->radiator->fläkt-> eller <-fläkt<-radiator<-fläkt<-

pilarna visar luftriktningen.

Edits för kass formulering.

Permalänk
Medlem

Har nu prövat att klocka vidare från 3.3 till 3.5 Ghz och då hoppar tempen upp från 65 till 80 grader i load. (vcore: 1.25)

Måste ju vara något som är knas.

Kikar man runt lite så är ju mina temps riktigt dåliga.

H50 är som inblås. Inte puch/pull.....än. Stort välventilerat Obsidian chassi.
(H50n är monterad av Inet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Var och bytte ut min illalåtande pryl igår och fick en ny... Denna låter inte alls och känns även som den presterar bättre.

Vad bra att du blev nöjd till slut.
Det måste varit fel på din första, gissar på luft i systemet.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Styr upp med en FAQ, det är alldeles för många frågor och man orkar verkligen inte läsa igenom 30sidor för att få svar på en futtig liten fråga.

Citat:

Du verkar ha haft bra koll på tråden ifrån början, varsågod jobbet är ditt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cdnisse
Har nu prövat att klocka vidare från 3.3 till 3.5 Ghz och då hoppar tempen upp från 65 till 80 grader i load. (vcore: 1.25)

Måste ju vara något som är knas.

Kikar man runt lite så är ju mina temps riktigt dåliga.

H50 är som inblås. Inte puch/pull.....än. Stort välventilerat Obsidian chassi.
(H50n är monterad av Inet)

Något är helt klart knas. kör 1.4v och når inte ens 80c i linpack.
Kolla kylpastan!

Visa signatur