Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Känner du någon som börjat tro på tomten i vuxen ålder? Sen kan man jämföra det med hur många vuxna som kommit till tro på Gud så ser du att det finns en stor skillnad.

Du kan inte likställa gudstro och tomtetro. Om du gör det är du riktigt, riktigt illa ute...

Det går alldeles utmärkt att göra det: skillnaderna är att samhället inte är accepterande av en tro på en tomte, till skillnad från tron på exempelvis den kristna guden, som är betydligt mer accepterad.

Jag kan lova dig att om du får hundra miljoner vuxna människor att tro på tomten så kommer tomten att få samma status som den kristna guden.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fadiy
Vi vet ju att just sagan om ringen är påhittat så jag förstår inte din kommentar. Kvaliteten på folks kommentarer blir allt sämre här, känns som att folk inte riktigt har nåt att säga utan bara vill säga emot en.

Om du är ute efter en intellektuell diskussion varför kommer du då med new age argument som att de som påstår att ej falsifierbara saker ej existerar, har lika stor bevisbörda som de som påstår att dessa existerar?

Ordagrant

Citat:

Faktum är att alla påståenden är jämbördig till dess att bevisning läggs fram! Ännu bättre, eftersom du inte anser att de är jämbördiga så ber jag dig visa på vad sätt dom inte är det. Innehar påståendet "Gud finns inte" ett högre värde än påståendet "Gud finns"?

Vilket just betyder det jag nämnde ovanför.

Om vi tänker som en riktigt new aga´re, hur vet vi att sagan om ringen är påhittad? Problemet med att argumentera såhär är att det inte leder någon vart, det blir ingen "intellektuell diskussion".
Utan den som påstår att något extraordinärt existerar, ja den har bevisbördan.

Tar vi bibeln hur vet vi att denna inte är påhittad med en viss sanning, precis som Robin Hood sagan? Det finns ju väldigt gott om texter i bibeln som styrker detta som skapelseberättelsen.

*edit*
Det flera vill ha sagt är att samma metod som man kan utesluta sagor, spöken, aliens som kidnappar folk etc används mot religioner. Man kan inte göra något undantag på en sak, bara för att man vill att detta ska finnas.
I alla fallen så har den som påstår det extraordinära bevisbördan, vi andra behöver t.ex. inte bevisa att någon på jorden under artens livstid ej har blivit bortförd av aliens. Utan de som påstår detta får lägga fram bevisen, att någon påstår sig ha blivit bortförd, är inte mycket till bevisning. Precis som folk som påstår sig ha sett spöken etc.

Jag själv tror inte på gud, spöken, Loch Ness monster, eftersom jag inte tycker bevisen för dessa räcker. Men lägger någon bara fram bevis så. Loch Ness monstert är ju inte omöjligt, såvida den inte har några övernaturliga egenskaper.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur menar du när du säger "mytologiskt verk"? Menar du då att bibeln historiskt sett inte har existerat förrän idag? Eller menar du att innehållet är påhittat? Jag ska anta (rätta mig om jag har fel) att du syftar på innehållet. Om det nu är innehållet som du tycker är mytologiskt så kan du då förklara vilken del av det. I Bibeln finns massor av personer som bevisats av utomstående källor vara historiska personer. Jesus är en av dessa historiska personer. Därmed vill jag be dig peka ut en enda historisk person i Sagan om ringen. Men det är dumt att be dig göra det eftersom vi alla vet att en sån inte finns. Jag kan bara anta att din jämförelse mellan Bibeln och Sagan om ringen grundade sig i okunskap. Förutom historiska personer så finns många historiska händelser med i Bibeln som även dom har verifierats genom utomstående källor. Källhänvisningar kan jag återkomma med vid senare tillfälle om det skulle behövas (det är väldigt sent nu).

Faktum är att alla påståenden är jämbördig till dess att bevisning läggs fram! Ännu bättre, eftersom du inte anser att de är jämbördiga så ber jag dig visa på vad sätt dom inte är det. Innehar påståendet "Gud finns inte" ett högre värde än påståendet "Gud finns"? Men även om jag skulle gå med dig och säga att påståendena inte är jämbördiga utan innehar olika värden så är din utgångspunkt knappast logisk då påståendet om frånvaron av gud inte skulle vara ett värde alls. Exempel: ta digital kod, en nolla är frånvaron av värde och en etta värdet i sig. capish?

Vet inte ens vad du snackar om här...

Konstigt att du upphöjer en lag ur Bibeln, som du inte tror på, när du ska bevisa din sak. Jag tror nog du förstår vad jag menar med detta.

Vad jag menar med "mytologiskt verk" är att innehållet i Bibeln är påhittat och direkt jämförbart med t.ex. J.R.R. Tolkiens "Silmarillion" (emedan Bibeln givetvis är mycket äldre).

Om du vill att jag ska peka ut historiska falsarier i Bibeln, kan jag i princip bara blunda och peka, men ett par av de mest populära är förstås syndafloden och skapelseberättelsen. Det finns inget som indikerar att skapelsen enligt Bibeln skulle vara mer trovärdig än t.ex. skapelsen enligt Kalevala.

Att historiska personer och händelser förekommer i Bibelns berättelser gör inte Bibeln till ett mer historiskt dokument än t.ex. berättelserna om Robin Hood där historiska personer också förekommer. Jag ska t.o.m. vara så fräck att jag jämför självaste Jesus Kristus med Robin Hood rakt av. I båda fallen tycks det ha existerat en historisk person som myterna har byggts kring. Det är dock oklart om det är en person eller ett hopkok av flera. Vad gäller berättelserna förknippade med personerna ifråga, finns inget som tyder på historisk ackuratess bland dessa. Det finns inga samtida dokument nedtecknade om någotdera person och berättelserna är sinsemellan väldigt motstridiga.

Du har helt fel när det gäller värde hos påståenden. Om jag t.ex. skulle påstå att jag har en talande enhörning som fiser regnbågar, är det helt och hållet upp till mig att bevisa att det stämmer, förslagsvis genom att visa upp denna magnifika best. Du behöver inte alls bevisa motsatsen. Faktum är att du inte kan bevisa motsatsen. Därför utgår vi helt enkelt ifrån att påståenden om existensen av en viss företeelse är falska om det inte finns några bevis för den. Det vore helt befängt att utgå ifrån att varje tänkbar sak lika gärna existerar som inte. Du skulle t.ex. inte kunna gå på toaletten eftersom där lika gärna kan finnas hungriga, människoätande tigrar som inga tigrar.

Vad jag snackar om, som du inte förstod i mitt förra inlägg, är att du förmodligen inte bemöter andra människors tro på t.ex. tomtar, troll, spöken, Oden eller andra gudar, med samma respekt som du förväntar dig att andra ska bemöta din tro med.

Jag försöker inte bevisa något med hjälp av Bibeln. Jag bara påpekar att du som kristen borde lyda till de tio budorden (som f.ö. har blivit reviderade, kanske för att Gud ändrade sig). Det första budordet lyder ju som bekant: "Du skall inga andra gudar hava jämte mig."
Jag har för mig att detta inte bara betyder att du inte får kännas vid andra gudar (såsom Oden), utan att du inte heller får bekänna dig till någon annan religion, även om religionen ifråga inte har någon gud (såsom buddhismen). Om du nu hävdar att ateism också handlar om (religiös) tro, så är ateismen en sorts religion och du får inte vara både kristen och ateist samtidigt. Vad händer då om du är ateist gentemot alla andra gudar som påstås existera? Bryter du inte mot det första budet då?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

fadiy, vilken källa du tror "bevisat" Jesus existens hade varit intressant att få reda på.
De utombibliska källorna som finns är besvärande sena (en bra stund efter att han skulle ha dött) och inte skrivna av ögonvittnen.

Nåja. Jag är inte en av dem som vågar påstå att Bibelns Jesus inte baserats på en riktig person, men att påstå att han "bevisat" skulle vara lögn om det inte vore för att du inte visste bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
fadiy, vilken källa du tror "bevisat" Jesus existens hade varit intressant att få reda på.
De utombibliska källorna som finns är besvärande sena (en bra stund efter att han skulle ha dött) och inte skrivna av ögonvittnen.

Nåja. Jag är inte en av dem som vågar påstå att Bibelns Jesus inte baserats på en riktig person, men att påstå att han "bevisat" skulle vara lögn om det inte vore för att du inte visste bättre.

Eftersom du verkar ganska medveten om dessa källor så kan jag strunta i att nämna dom. Det är ingen källa i sig som bevisar Jesus historicitet utan det är alla källor tillsammans. Jag anser att eftersom de flesta, ja nästan alla historiker anser att Jesus är en historisk person så är sammanställningen av källorna tillräcklig som bevis. Är det inte så att det är historikerna som talar om för oss att något är tillräckligt som bevis för ett visst skeende eller persons existens? Det är väl historikernas jobb eller har jag fel?

För övrigt kan nämnas att bevisen för Jesus existens anses vara starkare än bevisen för Alexander den stores. Där källor endast nämner Alexanders gärningar visar källorna för Jesus på hur Jesus tänkte, vilket ligger närmare personen i fråga och därmed måste inneha ett högre bevisningsvärde.

Om vi skulle anta att Jesus inte är en historisk person, måste vi då inte anta att Alexander den store inte heller är en historisk person? Frågan är om någon historiker idag skulle gå med på det...

Man kan ändå anse att bevisningen inte är tillräcklig men då går man emot nästan alla dagens historiker. Jag är ju ingen historiker själv utan måste se till vad historikerna säger om saken.

Bara för att klargöra en sak: En persons tro är inte vetande för allmänheten som går att bevisa utan det är vetande för den enskilde. Vi Kristna anser att vår vistelse här på jorden är en process som man måste gå igenom ensam. Man döms på domedagen efter hur man själv har levt. Övertygelsen är ens egen, man kan omöjligt tvinga den på någon annan (fastän folk har försökt). Om ni frågar mig så förstår jag inte föraktet mot den kristna tron på Gud eftersom Gud inte bär ansvaret för människors gärningar. Och detta baserar jag på att man studerat bibeln och vet att Jesus lärde oss om kärlek och inte hat.

Det finns dock religioner/övertygelser som vill utföra ondskefulla gärningar.. ett exempel är den där Japanska sekten som ville gasa ihjäl hela Tokyo (minns inte namnet). Men då ska man undersöka övertygelsens essens och inte döma ut den för att den iden transcenderar vår värld.

Hoppas inte ni är för kritiska mot det jag sagt utan försöker se det jag vill ha sagt för vad det är. Ni kanske inte håller med mig... fine men jag kommer inte skriva mer här. Jag ville säga min mening men jag är intresserad av era kommentarer så ni ska ju självklart även få säga er mening också! Med andra ord så är detta ingen "Hit and run".

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara för att klargöra en sak: En persons tro är inte vetande för allmänheten som går att bevisa utan det är vetande för den enskilde. Vi Kristna anser att vår vistelse här på jorden är en process som man måste gå igenom ensam. Man döms på domedagen efter hur man själv har levt. Övertygelsen är ens egen, man kan omöjligt tvinga den på någon annan (fastän folk har försökt). Om ni frågar mig så förstår jag inte föraktet mot den kristna tron på Gud eftersom Gud inte bär ansvaret för människors gärningar. Och detta baserar jag på att man studerat bibeln och vet att Jesus lärde oss om kärlek och inte hat.

Klart att gud inte bär ansvaret, det vore ju som att säga att luften har ansvaret för ens handlingar. Eller att ens katt sa åt en att göra nånting. Föraktet från min sida handlar inte om gud, utan att troende överhuvudtaget kan nedlåta sig till att tro på en eller flera gudar. Gudar har uppstått därför att 1. Man inte kunnat förklara hur saker och ting kan existera, uppkomma eller fungerar och 2. För att en grupp människor ska kunna styra en annan. Och i dagens samhälle, när vi kommit så pass långt att vi kan börja förklara hur saker och ting fungerar, då finns det ingen direkt plats för gudar. Jag föraktar troende därför att jag anser dem vara mer eller mindre psykiskt sjuka. Jag föraktar troende därför att de inte anser att det är samma sak att tillbedja en gud som det är att tro på utomjordingar, spöken, tomtar och troll.

Jag kan stå ut med troende så länge de inte på något sätt predikar för mig om sin tro eller försöker få mig att förstå. För det finns ingenting att förstå, det är bara fantasier. Och tro mig, jag har mött många många troende. Jag föraktar inte personerna i sig själva, utan det de tror på. Jag föraktar de som drar nytta av det (församlingarna, prästerna, munkarna, etc) därför att de utnyttjar folk som är svaga och har dåligt självförtroende. För nånting annat handlar det inte om för mig. "Jag tror inte på att jag klarar det här - jag tror inte på mig själv - därför måste jag skapa en fantasi om att det finns någonting därute som hjälper mig."

Jag föraktar att personer kastar bort sig själva och förringar vad de åstadkommit. Ger något som inte existerar äran för vad de själva har gjort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vi vet ju att just sagan om ringen är påhittat så jag förstår inte din kommentar. Kvaliteten på folks kommentarer blir allt sämre här, känns som att folk inte riktigt har nåt att säga utan bara vill säga emot en.

Vi vet också att Genesis är påhittat. Ja, faktiskt vet vi det med större säkerhet. Att "Sagan om ringen" är påhittad är underförstått eftersom det är en sentida berättelse av en känd författare. Men ingen har ju faktiskt undersökt möjligheten till "Sagan om ringens" äkthet genom arkeologi eller historiska källor eftersom det på ett sådant uppenbart sätt rör sig om en saga.

I den meningen kan vi faktiskt säga att vi vet mindre om huruvida "Sagan om ringen" är en verklig historia än t.ex. Genesis. Ingen tror att "Sagan om ringen" är äkta, så ingen har "undersökt" det. Däremot är mänskligheten intresserad av naturhistoria, så vi har undersökt den och falsifierat Genesis. Genesis kan fortfarande innehålla symbolik, sensmoraler, o.dyl, och det är din ensak att hitta meningar i detta.

Bibeln är ett komplext verk och vissa saker i t.ex. NT kan vara verkliga historier, verkliga men modifierade historier eller rena sagor. Stora delar av GT är rena berättelserna och Bibeln som helhet är inte en historisk källa. Moseböckerna är inte sanna i betydelsen verkliga händelser och Första Mosebok, Genesis, är en del polemik mot andra (Babylonisk) skapelseberättelser och i en del själva skapelseberättelsen som utan vidare kan avskrivas som historiskt verk eftersom vi vet att det inte gick till så, till skillnad från att vi inte alls vet med samma stringens att "Sagan om ringen" aldrig utspelat sig. Givetvis är det ingen som tar "Sagan om ringen" på allvar. Desto mer märkligt att vissa tar faktiskt vederlagda berättelser på allvar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Eftersom du verkar ganska medveten om dessa källor så kan jag strunta i att nämna dom.

Jag är intresserad över att höra dem även om jag tror att jag nog kan gissa mig till någon, de är trots allt så få.

Citat:

Det är ingen källa i sig som bevisar Jesus historicitet utan det är alla källor tillsammans.

Nu blir det bara mer intressant att höra vilka källor du tror att du skriver om.

Citat:

Jag anser att eftersom de flesta, ja nästan alla historiker anser att Jesus är en historisk person så är sammanställningen av källorna tillräcklig som bevis. Är det inte så att det är historikerna som talar om för oss att något är tillräckligt som bevis för ett visst skeende eller persons existens? Det är väl historikernas jobb eller har jag fel?

Menar du att de flesta historiker ha granskat tyngden av källorna?
Oavsett så har de inte tillgång till bättre källor en oss, så visa dem. Låtsas inte att du sitter på en trumfhand du inte har, någon kan be dig att visa den.

Citat:

För övrigt kan nämnas att bevisen för Jesus existens anses vara starkare än bevisen för Alexander den stores.

Skitsnack.
Kanske har någon kristen apologetiker skulle påstå något så absurt, men knappast någon som ser på frågan objektivt.
Naturligtvis skrev massvis av samtida personer om Alexander, Alexander var viktig. Så ser inte situationen ut för Jesus.

Citat:

Där källor endast nämner Alexanders gärningar visar källorna för Jesus på hur Jesus tänkte, vilket ligger närmare personen i fråga och därmed måste inneha ett högre bevisningsvärde.

Sitter du och driver med mig?
Lät det där rimligt i ditt huvud?

Citat:

Var det ett luddigt sätt att säga att ni inte behöver bry er om den omvärld där objektiva källor finns?

Citat:

fine men jag kommer inte skriva mer här.

Nä det förstår jag att du inte kan göra nu när du skrivit om källor som inte finns. Det hade varit en bra taktik om det inte vore för att andra kan ifrågasätta dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

...vilket ligger närmare personen i fråga och därmed måste inneha ett högre bevisningsvärde.

Okej, min bidrag kommer vara till en viss del barnslig, men från ett objektivt ett fullt förståeligt svar på argumenten ovan...

LOOO00L0L000L0L

Skämt åsido, herregud, nej, nej, nej!

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är intresserad över att höra dem även om jag tror att jag nog kan gissa mig till någon, de är trots allt så få.

Nu blir det bara mer intressant att höra vilka källor du tror att du skriver om.

Menar du att de flesta historiker ha granskat tyngden av källorna? Oavsett så har de inte tillgång till bättre källor en oss, så visa dem. Låtsas inte att du sitter på en trumfhand du inte har, någon kan be dig att visa den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christ_myth_theory#Modern_schola...

Redigera artikeln då om du vet bättre?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
http://en.wikipedia.org/wiki/Christ_myth_theory#Modern_schola...

Redigera artikeln då om du vet bättre?

Såg du att jag skrev att konsensus bland historiker var att Jesus inte funnits?
Det gjorde jag inte.

Jag tror som sagt också att Jesus funnits, allt jag påstår är att källorna är dåliga.
Jag påstår inte att källorna är så exceptionellt dåliga att man därför bör anta att han inte funnits, de ligger väl ungefär på den nivå man skulle förvänta sig att det skulle finnas om en religiös ledare med relativt liten skara följare från den här tiden.

Men att påstå att han är "bevisad" eller att källorna är i klass med de för Alexander är helt enkelt fel.

Men visst, visa mig en bra källa. Om det nu finns så många bör det inte vara svårt att hitta en.
En bra källa hade varit ett samtida ögonvittne. Det finns många av dessa för Alexander, då han faktiskt hade en väldigt stor roll när han levde.

Permalänk
Medlem

religion är opium för folket.. ett enkelt sätt för den rädda lilla människan att få svar på livets komplexa frågor.

Släpper man en sten faller den till marken.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
religion är opium för folket.. ett enkelt sätt för den rädda lilla människan att få svar på livets komplexa frågor.

Släpper man en sten faller den till marken.

Karl Marx, smart guy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror som sagt också att Jesus funnits, allt jag påstår är att källorna är dåliga. Jag påstår inte att källorna är så exceptionellt dåliga att man därför bör anta att han inte funnits, de ligger väl ungefär på den nivå man skulle förvänta sig att det skulle finnas om en religiös ledare med relativt liten skara följare från den här tiden.

Men att påstå att han är "bevisad" eller att källorna är i klass med de för Alexander är helt enkelt fel.

Okej, då har jag missförstått dig. För att förtydliga lite. Du är alltså övertygad om att Jesus har funnits. Du är också övertygad om att han var något slags religiös ledare, om än inte så märkvärdig? Men du är inte övertygad om att hans existens kan bevisas?

Var går gränsen för historiska bevis för en historiker? Ligger den gränsen högre än din egna gräns för historiska bevis? I så fall betyder det att du tror på Jesus, trots att historikerna inte kan bevisa hans existens?

Jag är som sagt själv inte kristen, utan snarare agnostiker i lös mening. Men det jag sett och hört pekar på att mycket i Bibeln har hög trovärdighet rent faktamässigt. Men jag har inga förstahandskällor själv, så jag har inget att bidra med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz

Tog min egen bibel till kyrkan idag, dom sa att jag hade hittat på allt. Vilka idioter!

Nu när vi alla vet sanningen tycker jag att ni ska hoppa av svenska kyrkan och genast konverterar till min egna kyrka.

Om du tar den till ett gaming-convent då? Eller presenterar den enda sanna religionen på din YouTube-kanal?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vad vinner jag?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Okej, då har jag missförstått dig. För att förtydliga lite. Du är alltså övertygad om att Jesus har funnits. Du är också övertygad om att han var något slags religiös ledare, om än inte så märkvärdig? Men du är inte övertygad om att hans existens kan bevisas?

Var går gränsen för historiska bevis för en historiker?

Just bevis är en olycklig term då den om den används rätt aldrig kan användas för historia. Man kan aldrig bevisa något i historia.
Men om vi nu ska kunna använda termen så tycker jag att det ska innebära att man kan konstatera bortom allt rimligt tvivel.

Att hitta Jesus grav där inskrifter visade att han var den religiösa ledare som det skrivs om i Bibeln och där C14 gav ett rimligt resultat hade varit en bra bit på vägen.
Jag säger inte att man borde ha hittat hans grav, men det hade varit ett sätt att mer eller mindre bekräfta att han funnits.

Att vi skulle ha skrifter från någon som är samtida med Jesus och som sett honom eller pratat med ett ögonvittne tycker jag vore det minsta man skulle kunna kräva. Men inte ens det har vi. Vi har inte ens i närheten av det.

Citat:

Ligger den gränsen högre än din egna gräns för historiska bevis? I så fall betyder det att du tror på Jesus, trots att historikerna inte kan bevisa hans existens?

Jag förstår inte vad du skriver där.
Det finns ingen "officiell" gräns för historiska bevis då det inte är en term som används.

Citat:

Jag är som sagt själv inte kristen, utan snarare agnostiker i lös mening. Men det jag sett och hört pekar på att mycket i Bibeln har hög trovärdighet rent faktamässigt. Men jag har inga förstahandskällor själv, så jag har inget att bidra med.

Jag tror att du fått en snedvriden bild av Bibeln om du skriver så.
Vi har många extremt viktiga delar av Bibeln som är uppenbart fiktiva. Jesus historicitet är inte en av dem.
Moses t.ex. har ju uppenbart inte funnits. Detta trots att han är den viktigaste personen för den tro som Jesus skulle ha haft.

Permalänk
Medlem

Riktigt smart kille här:

Absolute Proof that Miracles Exist and the First Step that was Taken for You
http://forums.darkfallonline.com/showthread.php?t=238360

Does God Exist?
http://forums.darkfallonline.com/showthread.php?t=238441

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Why do people laugh at creationists?
http://www.youtube.com/watch?v=BS5vid4GkEY

En fin serie på nästan 30 klipp av samma kille.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Känner du någon som börjat tro på tomten i vuxen ålder? Sen kan man jämföra det med hur många vuxna som kommit till tro på Gud så ser du att det finns en stor skillnad.

Du kan inte likställa gudstro och tomtetro. Om du gör det är du riktigt, riktigt illa ute...

absolut ingen skillnad.

Vad menar du med "riktigt, riktigt illa ute..." kommer djävulen dra ner oss till helvetet eller kommer du personligen komma med 9mm

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd

Re: kristendom vs källkritik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
så efter att ha hängt på interwebben en stund på kvällen och roat mig åt videos på youtube där folk "bevisar" kristendomen som sanning så kom jag på en sak, det enda beviset de har för guds existens är bibeln.

Men vad är det som gör bibeln i fråga giltig/ogiltig som källa?

tidpunkten när källan(bibeln i detta fallet) uppkom spelar väl ingen större roll i detta sammanhang?

men syftet med bibeln då? borde inte det diskvalificera den som källa? då den har "politiskt motiv" bakom sig, b la att få folk att bli kristna och hålla sig kristna.

Sen så har vi de härliga människorna i USA(dom mest högljuda finns där) som hävdar att kreationism är sanning, att gud skapade allt och hänvisar till sin källa: bibeln.

att bevisa att gud skapade allt med bibeln som bevis tycker jag själv känns som att bevisa judars ondska med mein kampf som bevis.

hoppas det finns någon förstår vad jag skrivit så här på kvällskvisten och är sugen på att fortsätta diskutera lite smått, iaf källkritik:)

god natt:)

Religion bygger på tro.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tro

Jag är kristen, men att vetenskapligt försöka bevisa att en religion "är sann" eller att Gud finns, tror jag dem flesta kan komma överräns om att det inte går. Det är fler och större saker som spelar roll, inte att på ett papper kunna visa att Gud finns. Tänker inte gå in på vad, är man intresserad av sådant finns massa litteratur, kurser, artiklar, gudstjänster, semenarier osv att lyssna på eller läsa.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk

Re: Re: kristendom vs källkritik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
Religion bygger på tro.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tro

Jag är kristen, men att vetenskapligt försöka bevisa att en religion "är sann" eller att Gud finns, tror jag dem flesta kan komma överräns om att det inte går.

Jag håller med. Vissa religiösa gör misstaget att ge sig in i denna debatt, när de saknar de mest grundläggande förståelse för vetenskap.
Och man kan fråga till vilket syfte? Är det till att övertyga andra, så borde de granska vad resultatet blir.

Citat:

Det är fler och större saker som spelar roll, inte att på ett papper kunna visa att Gud finns. Tänker inte gå in på vad, är man intresserad av sådant finns massa litteratur, kurser, artiklar, gudstjänster, semenarier osv att lyssna på eller läsa.

Som meningen med livet. Jag som lite antisocial nihilist och misantrop m.m, tycker i princip allt är meningslöst. Och jag funderar nästan på att joina något "rollspel" bara för att det kan vara roligt och låtsats som om det finns "någon mening" med något.

Annars tycker jag detta med religion är intressant och frågan är vart utvecklingen leder. Folk kommer byta religioner, men kommer folk helt överge detta med att det finns någon mening med livet och människoliv är heligt? (med heligt, så mer än att rättsväsendet säger detta)
*edit*
Min verklighetsuppfattning är dyster och många andras likaså, där vissa t.om. tilltar droger(alkohol etc). Där frågan är inte om många joinar mycket just bara för att ha roligt, kanske inte så mycket kristendom idag, men scientolog etc. Skitsamma att vi vet att det inte är verkligheten, men vi kan inte "handle the truth" som det heter.
*edit2*
På sätt och viss flyr väl de flesta av oss här undan verkligheten genom filmer, spel och böcker, där man dock återgår till det "normala tillståndet" i det dagliga livet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: kristendom vs källkritik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag håller med om vissa religiösa gör misstaget att ge sig in i denna debatt, när de saknar de mest grundläggande förståelse för vetenskap.
Och man kan fråga till vilket syfte? Är det till att övertyga andra, så borde de granska vad resultatet blir.

Som meningen med livet. Jag som lite antisocial nihilist och misantrop m.m, tycker i princip allt är meningslöst. Och jag funderar nästan på att joina något "rollspel" bara för att det kan vara roligt och låtsats som om det finns "någon mening" med något.

Annars tycker jag detta med religion är intressant och frågan är vart utvecklingen leder. Folk kommer byta religioner, men kommer folk helt överge detta med att det finns någon mening med livet och människoliv är heligt? (med heligt, så mer än att rättsväsendet säger detta)

Precis, jag är ingen expert men religion handlar mycket om att tolka saker och ting. Människor ser saker och ting på olika sätt. Jag själv är emot att försöka övertyga folk om en viss tro, jag anser att det är upp till var och en att bilda sin egna uppfattning.

Jag tror iaf på något mer än att människan är en extremt minimal slump. Att vi är en produkt av en stor smäll som skapat de förhållanden vi lever under idag för att vi ska kunna existera.

Jag har även sätt och även hört många "mirakel" som folk har upplevt, inte minst släktingar jag har bl a en biskop som dog 35år gammal endast. När han låg i sin dödsbädd ösregnade det, det var helt mulet och mörkt ute. När han somnade in vittnade ett 20-tal människor om att solen sken upp, himlen öppnade sig osv...Många kanske skrattar när dem läser sånthär och ibland har jag själv gjort det, men när jag hör mina släktingar och präster berätta tex om den händelsen och många andra ryser jag faktiskt och det får en att verkligen fundera.

Religion är ett extremt svårt och stort ämne att diskutera och går knappast att sammanfatta på ett enkelt sätt, än mindre att förklara. Ska man sedan gå in på meningen med livet kan man lika gärna diskutera vart rymden tar slut. Tycker det handlar om en tolkningsfråga, värderingar och generell tro.

Här finns en mycket intressant artikel, tycker titlen är lite fel vald men det är god läsning: http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/23/har-ar-det-vetenska...

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Re: Re: kristendom vs källkritik

Citat:

Här finns en mycket intressant artikel, tycker titlen är lite fel vald men det är god läsning: http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/23/har-ar-det-vetenska...

Så efter att först förklara ateism som en fluga så kommer killen fram till ett bevis som inte är falsifierbart... Ett bevis som dessutom kan förklaras med antropiska principen... Nothing to see here, move along people...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: kristendom vs källkritik

Citat:

Jag tror iaf på något mer än att människan är en extremt minimal slump. Att vi är en produkt av en stor smäll som skapat de förhållanden vi lever under idag för att vi ska kunna existera.

Om du ska säga att du inte tror på något så är det bra att du först säger vad du inte tror på och inte i ditt erkännande dessutom gör någon besvärlig poäng som gör att meningen blir otolkbar.

Vilken vetenskaplig disciplin är det du känner att du känner att du måste förneka för att kunna tro på er lilla gud?
Kosmologi? Biologi?

Citat:

Jag har även sätt och även hört många "mirakel" som folk har upplevt, inte minst släktingar jag har bl a en biskop som dog 35år gammal endast. När han låg i sin dödsbädd ösregnade det, det var helt mulet och mörkt ute. När han somnade in vittnade ett 20-tal människor om att solen sken upp, himlen öppnade sig osv...Många kanske skrattar när dem läser sånthär och ibland har jag själv gjort det, men när jag hör mina släktingar och präster berätta tex om den händelsen och många andra ryser jag faktiskt och det får en att verkligen fundera.

Wow! Det är ju fullständigt omöjligt att himlen klarnade av någon annan orsak än att det var han som dog.
Du borde berätta för meteorologer att de måste hålla koll på dödsannonserna bättre. Deras materialistiska antaganden om att vädret påverkas av värme, luftfuktighet och annat trams är absurda.

Den rimliga reaktionen är naturligtvis att skratta åt dig för att du kan ta något sådant på allvar.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: kristendom vs källkritik

Citat:

Om du ska säga att du inte tror på något så är det bra att du först säger vad du inte tror på och inte i ditt erkännande dessutom gör någon besvärlig poäng som gör att meningen blir otolkbar.

Vilken vetenskaplig disciplin är det du känner att du känner att du måste förneka för att kunna tro på er lilla gud?
Kosmologi? Biologi?

Wow! Det är ju fullständigt omöjligt att himlen klarnade av någon annan orsak än att det var han som dog.
Du borde berätta för meteorologer att de måste hålla koll på dödsannonserna bättre. Deras materialistiska antaganden om att vädret påverkas av värme, luftfuktighet och annat trams är absurda.

Den rimliga reaktionen är naturligtvis att skratta åt dig för att du kan ta något sådant på allvar.

Har inte påstått att jag måste förneka någon vetenskap. Du har missförstått mig.

Och jag kommer inte ens kommentera ditt sista stycke, för du verkar helt instängd i din egna lilla värld där allt måste finnas inspelat på film eller dokumenterat på ett papper för att det ska vara sant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Spelar ingen som helst roll Daniel, om man nu som vuxen tror på att gud existerar kan man lika gärna tro på att tomtar existerar, logiken i det hela med att tro på _en_ gud är så fundamentalt fel så att det är skrattretande att höra och läsa hur troende försöker desperat argumentera kring idiotin.

Jag har enbart kommit så här långt i tråden än så länge så detta kanske har tagits upp, men här stötte jag på något som jag inte tyckte stämde.

Det finns en skillnad på den bild av Gud som kristendomen har målat upp och enbart Gud.

"Gud" i sig kan vara hur relativt som helst. Själv tror jag på gud, jag tror på att det finns någon sorts kraft i världen, tänkande organisk eller bara någon sorts slumpartad materia, som ger liv och har skapat allt vi upplever omkring oss. Det är min egen tolkning av en Gud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har även sätt och även hört många "mirakel" som folk har upplevt, inte minst släktingar jag har bl a en biskop som dog 35år gammal endast. När han låg i sin dödsbädd ösregnade det, det var helt mulet och mörkt ute. När han somnade in vittnade ett 20-tal människor om att solen sken upp, himlen öppnade sig osv...Många kanske skrattar när dem läser sånthär och ibland har jag själv gjort det, men när jag hör mina släktingar och präster berätta tex om den händelsen och många andra ryser jag faktiskt och det får en att verkligen fundera.[/url]

Hur många gånger har himlen klarnat upp utan att något speciellt har hänt som du kunnat associera det med? Hur många gånger har det hänt andra sker som i rätt sammanhang kan tolkas som mirakulösa sammanträffanden? Är oddsen verkligen så dåliga för att något skulle hända, i detta fall att himlen klarnade upp, samtidigt som han dog att om det hände måste det vara ett mirakel, en gudomlig kraft? Felet som sker här är att folk låter den känsla de får av detta trevliga sammanträffande styra den slutledning de gör om källan till sammanträffandet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns inte heller några världsomspännande organisationer och djupt rotad kultur som på allvar förespråkar att tomten existerar. Du tror inte det har mer med saken att göra än att tro på tomten och tro på gud är olika?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?