SONY VAIO E-serien (15,4", i3/i5, HD 5650, 4 GB RAM, 8000-9000 kr)

Permalänk
Medlem

Då har man äntligen fått sin E serien, svart/grå, med i5:a.
Har bara testat den nån timme, installerat lite nödvändiga program och kollat film på plasman. Älskar redan datorn. Kan iofs bero på ett rätt stort steg från en drygt 4 år gammal tablet för mig.
Valde den med i5 främst för att den var snyggare och man slapp glittret i den blanka ytan.
Kan återkomma då jag testat den lite seriösare.

Har dock kommit 2 funderingar under tiden:

- Någon som har en bra lista över vilka förinstallerade program man utan problem kan ta bort?

- Använder XBMC som spelare för film. Vilket fungerar riktigt bra. Men hur gör jag lättast för att kunna arbeta/surfa/MSN osv. på laptopens skärm och samtidigt spela upp film med XBMC på plasman?
Fick det att lyckas på något vis igår, men det var nog inte bästa sättet...

Permalänk
Medlem

I5 5650

Brorsan köpte den här.

Jag köpte Sonys I3.

Brorsan kom förbi och vi har jämnfört och klämt på dem och det går inte att säga att den ena är bättre än den andra på de tunga bitarna utan man hamnar mera på små jämnförelser som glans på skärmar tangentbord m.m.

Så väljer man någon av de här kommer man bli nöjd med de tunga bitarna, (du kan inte få mycket mer i den här prisklassen nu)smådetaljer kan man leva med,
men min I3 var ju bäst förstås.

Problemet nu för tiden verkar ju vara att hitta en dator som finns.
(Fortsätt dröm om Core I7 med 5850 förmodligen lättare att hitta The Holy Graal)

Batteritiden är inge rolig på nån av dem 2-3 h men så blir det nog
när man vill ha lite spelprestanda.

Lycka till med era köp......

Permalänk
Medlem

Jag körde Dawn of War 2 performance test på lite olika klock på grafikkortet om nån är intresserad av skillnader på Sonys underklockade 5650 och vanliga 5650 när det gäller fps (högsta inställningar på det mesta i 1680x1050):

450 Mhz (standardklock på Sony EB)
average fps 22
max fps 48
min fps 3

550 Mhz (standardklock på i princip alla andra datorer med HD5650)
average fps 26
max fps 56
min fps 7

650 Mhz (klock på HD5730)
average fps 29
max fps 64
min fps 8

sammanfattning

--------450-550-650
average-22--26---29
max-----48--56---64
min------3----7----8

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

De har lager-rensning på on-offs nätbutik på i3an (vita)

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/61040?opendocum...

7265 kr

ca 250 kr billigare än på dustin med studentrabatt.

Permalänk

Kör in nya catalyst 10,3 betan, gav mig 250p mer i 3dmark06, på ett 4650m. Den har stöd för mobila kort som default så man behöver inte köra mobility modder.

Var noga med att välja engelska som språk när ni installerar bara, kan tydligen bugga om man tar svenska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pearonsoda
De har lager-rensning på on-offs nätbutik på i3an (vita)

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/61040?opendocum...

7265 kr

ca 250 kr billigare än på dustin med studentrabatt.

7749:- får jag upp...

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem

de måste ha ändrat priset, jag såg också det billigare tidigare idag...

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Sjukt nice med lite benchmarking guppgupp

Permalänk

Fick min dator idag och tyckte en sak var lite underlig. Är det vanligt att man inte får med en endaste skiva, inte ens med os på med nya laptops idag? Antar att de syftar till att det ska räcka med att bränna ut 4 recoveryskivor istället för medföljande skivor då eller? Har aldrig haft anledning att använda mig av recovery, har någon dator kraschat så har jag ominstallerat precis allt från scratch istället. Men utan skiva med os blir det ju svårt... räcker det då vid en ev krasch att använda mig utav de där recoveryskivorna?

I övrigt är jag nöjd med datorn (i3) så här långt, har inte precis hårdtestat den med spel och dylikt ännu, men intrycket är gott vid själva hantverket! Solitt utseende och bra känsla i tangentbordet och jag kommer förhoppningsvis behålla den känslan vid lite längre och mer ingående hantering av den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Okej, mina 3dmark06:

Först körde jag oklockat, då fick jag

6628 poäng

Sen klockade jag upp till 650 Mhz med AMD GPU Clock Tool och då fick jag

7583 poäng

Enda problemet är att programmet är lite buggat, så när man har ändrat klocken en gång och sen stänger programmer går det inte att starta och ändra igen för då kraschar det. Man får lov att avinstallera och installera om för att det ska gå att ändra igen och så orkar jag inte hålla på. Om programmet blir stabilare eller om det kommer nåt bättre då ska jag börja klocka när jag spelar

Jag får nu 7244p på min dv6-1240, (4650m(720/770), t6500) med nya catalyst 10.3 betan. Så mata in den så lär du få en ordentlig prestanda ökning. Den har stöd för mobila kort också till skillnad från tidigare catalyst. Så man slipper köra tillverkarnas sopiga drivare.

Permalänk
Medlem

Eh... vad fan???? Körde in 10.3 drivers igår, och... jag får 700 poäng MINDRE i 3dmark06! Har minskat från ungefär 6600 till 5900! Vad i h-e? Det står också att jag har ett Mobility 5750 i 3dmark...

ändra: Weird... de låga poängen verkar vara pga att jag använde extern skärm (hade stängt av laptopskärmen) när jag körde 3dmark! Kopplade ur den externa och då fick jag återigen ~6600 poäng... upplösningen i 3dmark ska ju vara densamma (1280x768) så jag förstår inte riktigt, nån som kan förklara? Kan iaf säga att min 3dmark 06-poäng är oförändrad med 10.3.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Eh... vad fan???? Körde in 10.3 drivers igår, och... jag får 700 poäng MINDRE i 3dmark06! Har minskat från ungefär 6600 till 5900! Vad i h-e? Det står också att jag har ett Mobility 5750 i 3dmark...

ändra: Weird... de låga poängen verkar vara pga att jag använde extern skärm (hade stängt av laptopskärmen) när jag körde 3dmark! Kopplade ur den externa och då fick jag återigen ~6600 poäng... upplösningen i 3dmark ska ju vara densamma (1280x768) så jag förstår inte riktigt, nån som kan förklara? Kan iaf säga att min 3dmark 06-poäng är oförändrad med 10.3.

Se till att du har inställt på "programspecifika inställningar" under 3D i CCC. Allt på lägsta där, körde också en runda först då jag hade mina vanliga settings med 16xAF max på mipmap osv. Ger lägre 3dmark poäng. Men ser fan så mkt bättre ut i spel

Märkbar ökning i BFBC2, flyter bättre.

Permalänk
Medlem

Hm, jag hade mipmap på max, vet dock inte riktigt vad det är Bör jag sänka det till lägsta? Har också trippelbuffert påslaget, men har för mig att det faktiskt ska öka prestandan? Kanske har fått det helt om bakfoten. Allt annat har jag alltid haft på lägsta (men brukar slå på 8xAF i spelens egna inställningar, speciellt om det är första/tredjepersonsspel med låga vinklar).

edit: Wow, mipmaps på lägsta var INGEN bra idé... ser ut som skit

Visa signatur

Permalänk

När du kör 3dmark kryssa i programspecifika inställningar. Japp sänk mipmap, trippelbuffer kan öka fps om man har vsync aktiverat och fps'en droppar under hz'en som jag fattat det.

Jag kontrollerar för det mesta 3d inställningarna från CCC, alla spel jag ju inte med tex 16XAF som alternativ. Så jag drar på i CCC istället, cod4 ser riktigt mkt snyggare ut jämfört om jag maxar det i spelets egna menyer bara. Upplever även att jag får bättre prestanda i många spel om jag sätter på AA i CCC istället för i själva spelet.

Sen kan man ju välja vilken typ av AA osv.

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått problem med de nya driversarna 10.3?

Min skärm var precis lite konstig, blinkade till och gav något felmeddelande.
Har i3 versionen.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, Nvidia Titan X 12GB (Pascal), Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance, Samsung 750-Series EVO 500GB, Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K,

Permalänk

Imorgon ska jag in på onoff och köpa i3 versionen YAY! Hoppas man blir nöjd.

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk

Jag har inte haft några problem alls, funkar klockrent och en ordentlig prestanda boost. Har dock inte sonydatorn.

Permalänk
Medlem

Halloj,
Är intresserad av just EB1M1E (i3), men är skärmen så dålig som folk skriver lite här och var?! Har letat ett tag nu efter en lämplig dator och just den här Sony:n uppfyller ju alla krav men så är det ju skärmen...

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt VPC-EB1S1E (i5) i Göteborgs trakten? Vad hamnade priset på?

Permalänk
Medlem

tjaa. nån som kan hjälpa mig få igång ati tool eller amd gpu clock tool på sonyn.
får problem då den på ati tool inte funkar pga osignerade drivrutiner och på amd gpu clock tool så får jag "no valid devices found"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MxP
Halloj,
Är intresserad av just EB1M1E (i3), men är skärmen så dålig som folk skriver lite här och var?! Har letat ett tag nu efter en lämplig dator och just den här Sony:n uppfyller ju alla krav men så är det ju skärmen...

Skärmen är precis lika bra/dålig som på alla andra laptops i samma prisklass. Enda anledningen till att vissa klagar är att Vaio-datorer traditionellt sett brukar ha grymma X-blackskärmar som enbart matchas av de som sitter i Macbooks.

Visa signatur

Permalänk

Vart inte någon dator idag :s onoff hittade tydligen på igår när jag ringde. Dom sa att den fanns inne , sen när jag kom in till butiken idag så säger dom "nej, vi har inte den. Vem har sagt det? Vi har stoppat alla leveranser pga. ombyggnad osv." Igår när jag ringde sa dom "Jo den har kommit in, men vi har inte hunnit packa upp dom, kom förbi imorgon så är den färdig för köp". Förbannad man blir. Aja nu har man beställt en från inet istället.

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk

Suck, varför hänger sig datorn 5sek efter jag slagit in de nya siffrorna i amd clock tool. Nått jag missat?

Visa signatur

Everyone hates me because I'm paranoid.

Permalänk

För hög klock..

Permalänk

650 för högt? Funkade ju för andra med samma setup.

Visa signatur

Permalänk

Det är väldigt individuellt även om det är exakt samma dator, samma modell osv. Kort av samma modell kan klocka helt olika, bara att prova sig fram.

Börja från orginal och höj med 10mhz i taget. Se även till att du har senaste drivrutiner och håll koll på temp och allt dedär.

Permalänk
Medlem

vad är klock?

Permalänk
Medlem

Klockfrekvens på GPU är det som det talas om här?

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk
Medlem

Det har kommit en ganska trevlig köttig recension. Se länk:
http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=auto&tl=en&u=h...

Förresten... Någon som provat att stoppa i en SSD disk? Kan det på något sett finnas en begränsning så att det inte fungerar?

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Det är väldigt individuellt även om det är exakt samma dator, samma modell osv. Kort av samma modell kan klocka helt olika, bara att prova sig fram.

Börja från orginal och höj med 10mhz i taget. Se även till att du har senaste drivrutiner och håll koll på temp och allt dedär.

Ahh, visste jag inte, tack för förklaringen.

Visa signatur