Permalänk
Medlem

SSD eller i5 paket?

Tjenare!

Kort och gott, fyller år imorgon, kommer att få pengar (5k). Har svårt att välja. Vad tycker ni är det bästa alternativet?

i5+minnen+moderkort~5000:-

Asus_P7P55D-E_PRO 1900:-
Corsair_2x2048_1600MHz_DDR3_9-9-9-24 1200:-
Intel_Core_i5_750_2.66GHz 1900:-

SSD~2000:-

Intel_X25_G2_80GB

Spelar en del, inget photoshoppande eller liknande, bara surf och spel. CoD:MW2, BF:BC2, Crysis... tja, i den nivån.
Dator? Se sign.

Frågan är nu, tycker ni det är värt att blåsa hela pengen man fick när man fyllde 16, på ett i5 paket? Vet inte hur det ser ut med kommande saker, SSD med SATA 6,0Gbps?
Just nu lutar det åt en SSD, eftersom jag klarar mig galant på mitt system i spel. Är ute efter en "snabbare" dator generellt. Hmm... har jag svarat på min egna fråga nu?

Vill ha eran åsikt!

Permalänk
Medlem

Liknande frågeställning har väl varit uppe tidigare. Leta efter den tråden så hittar du nog mycket intressant att läsa.

Jag skulle tro att du blir nöjdast med en SSD. Resten av systemet klarar sig nog en stund till. Speciellt eftersom du har processorn klockad.

Permalänk
Medlem

Satt själv i en liknande sits tidigare men jag valde ett mellanting, faktiskt. Hade exakt samma CPU som du har nu (E8500) och valde istället att köpa mig en Q9550 för en billig peng och en Intel SSD. Har inte ångrat mig alls då jag anser att för pengarna det kostade mig att uppgradera till en Q9550 så var det helt klart värt det, istället för att lägga ut en betydligt saftigare summa på nytt moderkort, minne och CPU.

Permalänk
Medlem

Din dator duger mer än väl att bra tag till tycker jag, kör på en SSD och spara resten till något annat.

Permalänk
Medlem

en ssd och en till 5850 kanske?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

SSD kommer bara ge bättre laddtider i spel (om du nu skulle få för dig att trycka in ett spel på den vilket är ganska waste of space) men en makalös skillnad i Windows. Köp SSD eftersom din dator redan ger tillräckligt med FPS :þ

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk
Avstängd

Jag säger i5 paketet, då två tusingar för en intel 80gb kan du nog skrapa ihop senare lättare än en systemuppgradering till i5. Eller nöj dig med 40gigaren för ca 1k. Självklart så vill du ha båda alternativen tillslut!

Permalänk
Medlem

Inget av dem faktiskt.
Din processor är överklockad och är jävligt bra i dagens spel och ditt graffe går inte av för hackor! En SSD är skönt och ha men det verkar fortfarande finnas lite barnsjukdomar och dyrt är det med.

Ta dina fem papp, sätt i fonder och hoppas på värdeökning : D
Lycka till i ditt val!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retro123
Jag säger i5 paketet, då två tusingar för en intel 80gb kan du nog skrapa ihop senare lättare än en systemuppgradering till i5. Eller nöj dig med 40gigaren för ca 1k. Självklart så vill du ha båda alternativen tillslut!

40 gigaren är dock inte alls lika snabb som 80 gigaren och med tanke på att den blir fullare så blir den ännu långsamare i jämförelse.
Fortfarande mångt mycket bättre än en HD, men i en dator av hans klass tycker jag det är ett ganska dåligt köp.
80 giggaren eller vänta tycker jag.

Och sen tycker jag hans processor är bra nog för att hoppa över den här core i5 och istället köra på Sandy bridge som nästa uppgradering.

Permalänk
Medlem

Läste faktiskt massa artiklar om SSD igår

SSD är ju tydligen betydligt bättre på att multi taska i datorn, så om du tycker det går segt när du ska starta upp fler saker är det ju definitivt SSD du behöver och inte det andra.

Som Kilroy säger så är det nog betydligt bättre om du köper 80 gigaren, intels 80 GB blir ca 22% segare när den är full, men den slår ju såklart fortfarande alla HDs med marginal.

Finns en del youtube videos o sånt på SSD's så du kan få en inblick i hur stor ändrig det blir att ha windows och program på en.

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag!

Lutar mycket åt en SSD, villa känna den känslan man får av det. (en polare har en Kingston)

Ytterligare ett 5850 känns lite waste just nu, annars har jag också tänkt på det.

Om det blir SSD så ska det bli 80GB, har just nu bara CoD:MW2 installerat, och jag har använt ~50GB på min nuvarande hårddisk. Så plats är inga problem. (har en extern med alla bilder osv.)

Kommer förhoppningsvis sommarjobba en del, så det blir kanske ev. en SSD nu, och en fetare uppgradering i sommar/när jag känner för det.

Sandy Bridge, är det dom nya Intel propparna på 32nm? Kommer dom snart eller det dröjer tills nästa år?

Och ja, min dator i spel räcker, maxxar dom flesta (alla?) spelen i 1920x1080, spelbart.

Ge mig gärna fler förslag, för- och nackdelar osv.

Nu ska jag tillbaka till skolan igen!

mvh

Permalänk
Medlem

Ja, Sandy Bridge är Intels nästa generation som kommer i början på 2011.
Jag tycker din processor håller fint tills dess, men det tycker kanske inte du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, Sandy Bridge är Intels nästa generation som kommer i början på 2011.
Jag tycker din processor håller fint tills dess, men det tycker kanske inte du.

Jo, jag klarar mig nog.

Men, tror ni att det kommer någon anna prisvärd SSD disk inom några veckor? (dum fråga), och hur är det med USB 3.0?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Jo, jag klarar mig nog.

Men, tror ni att det kommer någon anna prisvärd SSD disk inom några veckor? (dum fråga), och hur är det med USB 3.0?

Nej, prisvärdare SSDs kommer först i slutet på året, början på 2011 dom också.

Menar du SATA3? Kommer väll en del SSDs med det nu och ganska snart men dom är klart dyrare eller sämre än Intel-disken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Nej, prisvärdare SSDs kommer först i slutet på året, början på 2011 dom också.

Menar du SATA3? Kommer väll en del SSDs med det nu och ganska snart men dom är klart dyrare eller sämre än Intel-disken.

Ja, såklart. SATA 6,0Gbps menar jag ju. Är lite trög idag.

Blir nog en SSD nu i veckan. Tackar för alla svar.