Permalänk
Avstängd

Har jag rätt?

Hej det är så att för 2 månader och en vecka sedan sålde jag ett grafikkort (4870x2) till en i blocket. Och det har hänt en sak om ni kollar ner.

Han sa först

Hej Alle!

Kristoffer A***** heter jag och jag köper gärna ditt kort på en gång.
Hör av dig är du snäll, jag har försökt ringa dig men det verkar aldrig
gå fram när jag försöker och jag fattar inte varför. Jag har skickat ett
SMS också som du kanske fått.

Det vore jättesnällt om du kunde slå mig en signal om du fortfarande
vill sälja kortet. Ha en god fortsättning!

Jag hörde av mig och sa till honom att jag kan skicka grafikkortet till dig om du sätter in 2500kr i min bank.

Han sa då ok visst sätter in pengarna i ditt konto.

Jag gav mitt konto och tackade för en bra affär.

Dagen efter ser jag pengarna i mitt konto och skickade grafikkortet till honom via posten. Men innan jag skickade grafikkortet testade jag det genom att spela som crysis och slog på future benchmark 06, tror jag det heter och allt gick fint inga problem. Sedan packade jag den med alla tillbehör som jag hade fått tidigare och skickade iväg det som jag skrev innan. Jag mejlade kolli id:en till honom .

Det tog två dar innan han fick det. Sen efter 2 månader skrev han att den inte fungerade.

jag sa har du kopplat in 6pin och 8pin sladdarna till grafikkortet rätt? Oich kopplat in 4/8pin sladden till moderkortet vid den vänstra delen där processorn ligger?

Han sa jaa det har jag.

En dag senare skrev han "Fick igång kortet med ett annat nätagg (thank god...), det visade sig vara en bränd skiva i det förra nätagget. Men jag skulle vilja ha kvittot om du har det, fick som sagt inget i lådan."

Jag skrev jag kanske har kvittot i garaget men är inte säker.

Efter en vecka skrev han "Det som suger är att jag får igång datorn och har installerat allt det senaste, men när jag ska till att spela så segar den ihop och jag får kanske 0.1fps, helt bedrövligt dåligt. Det verkar som att det dör när kortet ska till att jobba hårt, och jag undrar om det kan vara moderkortet som är bäng som gör att det inte får den ström det ska ha...men i största mån tror jag det är kortet då det är direkt kopplat till nätagget för ström och jag har prövat två olika nätagg med precis samma resultat."

Sen skriver jag att det kan ju vara nättagg:et som har gjort så attgrafikkortet blev så. Eller så kan det vara att det kan vara damm i kylflänsorna eller dåligt kylpasta.

Sen skrev han att han hade Dammsugit och öppnat grafikkortet och bytt kylpastan. Men det fungerar inte

Dagen efter skrev jag men du kan ju inte dammsuga grafikkortet det fer ju etista stötningar (rätta mitt stav fel) och du skulle ha gjort det med tryckluft.

Han sa men det funkar inte jag vill att du betalar mina pengar tillbaka.

Jag sa det går inte för du har ju tagit sönder den!

Sen bablade han på med kvitto och så jag sa till honom jag sa jag hade kanske kvar kvittot men då är det ju hans ansvar att han skulle ha sagt det tidigare. Man kan ju köpa grejer utan kvitto med ju och jag blev förbannad på han men va tycker ni? ska jag betala eller inte? det är ju som jag köper något och tar sönder det och begär pengarna tillbaka. Vad tycker ni?

Permalänk

du har fått dina pengar och kortet fungerade från början när han fick det så, hade jag varit du hade jag bara ignorerat honom för att jag inte hade orkat med ;P

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Nej, vill han inte acceptera din hjälp, skit i honom.

Du har helt rätt, och han är rent korkad om han tror att han ska få tillbaka sina pengar efter 2 månader + att han dammsugit det.

Det finns ingen lag eller liknande på att du måste ta tillbaka det.

Mvh Daniel

Permalänk

Du har rätt. Men är väl inte mer än rätt att du ger honom support över mail iallafall. Tror det beror på någonting i hans dator faktiskt, antagligen drivrutinsproblem.

EDIT: Såg att det var två månader sedan, tycker inte du ens ska behöva ge honom hjälp...

Permalänk
Medlem

Suck, klart du inte ska betala eftersom de uppenbarligen är hans fel och bra länge sen nu. Dessutom verkar han ju inte veta vad han pysslar med. Skicka han kvittot för å va snäll om du hittar de, annars säg som de e. Det är hans problem å sluta stör dig.

Permalänk
Medlem

Du ska verkligen inte betala tillbaks några pengar till honom, sånt där får man räkna med när man köper beggade prylar till ett bättre pris.

Visa signatur

2600k Asus Maximus IV extreme b3, Asus GTX 580 dcII, 16GB CL8 VENGEANCE, Force 3 120gb, 1200W Thermaltake
SFF i5760 H55n-USB3 4gb 5850 Force 120gb

Permalänk

Jag tycker att du inte ska betala några pengar tillbaka. Han har nästan misshandlat grafikkortet.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Avstängd

Tackar för svar ska nog ignonera honom. Han hotade mig med att han skulle kontakta en jurist, jag sa till honom "du kan kontakta vem du vill Pollsen FBI CIA o company jag ger inte ett öre!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0nen
Du ska verkligen inte betala tillbaks några pengar till honom, sånt där får man räkna med när man köper beggade prylar till ett bättre pris.

Håller helt med. Sen dessutom att han har damsugat kortet gör ju saken inte bättre..... Varför inte slänga det i diskamaskinen, sen lägga det på tork i micron.....:D

Permalänk
Medlem

Absolut inte! Att du ens tar dig tid att hjälpa honom är för mycket begärt. Har du testat kortet innan du skickade och kan bekräfta att det fungerade då så kan han inte skylla på dig.

Sen gick det två månader också, då passar det sig inte att börja klaga och fråga om kvitto. Det är helt och hållet hans fel och du ska inte behöva stå för någonting.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda dig att inte betala något till personen, att killen inte klarat av att hantera kortet rätt är inte ditt fel eller problem.

Men jag skulle råda dig , att i fortsättningen filma grafikkortet i datorn, när det används för att säkerställa som bevis att det inte är ditt fel att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

du har jo testat de både med Crysis så de funkar jo och om han har dammsugit så får han nästan skylla sig själv ( itne för o va elak) och sen om han komemr polis anmäla dej för detta så finns de jo inga bevis för han har inte fått kvittot så ja tycker du ska va lungt o killen får bita i de sura äpplet

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd

tackar för svaren. Ni är de bästa personerna

Permalänk

Svagt av dej att inte skicka med kvittot

Permalänk

Enligt lag har köparen ingen rätt att få pengar tillbaka vare sig det gäller "garanti" eller "öppet köp" vid affärer mellan privatpersoner (speciellt inte begagnade prylar) såvida säljaren inte går med på det.
Det har jag lärt mig i skolan och det borde han också ha lärt sig om han var med på hemkunskapslektionerna.
Dessotum kan han ha pajat kortet på flera olika sätt; första nätagget, andra nätagget om det också var för klent, dammsugningen, byte av kylpasta.

Ps. Jag rättar ditt stavfel: "etista stötningar" ska vara "statisk elektricitet"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Svagt av dej att inte skicka med kvittot

Jag kunde inte hitta den :S

Permalänk

Jag vet, jag säger samma sak som alla andra.. eller.. nä... jag orkar inte

Permalänk
Medlem

Jag tänker komma med ett nytt och unikt svar.

Be honom skapa sig en tråd här på Swec, dels för att få hjälp och dels för att få sig en avhyvling.
Du har gjort ditt, låt honom göra det ovanstående så tar vi hand om saken sen;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Svagt av dej att inte skicka med kvittot

Produktgarantin gäller bara första köpare och inte andra, därför är det rätt ointressant att skicka med ett kvitto från butiken där man köpt produkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Produktgarantin gäller bara första köpare och inte andra, därför är det rätt ointressant att skicka med ett kvitto från butiken där man köpt produkten.

Man behöver inte skicka kortet till återförsäljaren. Det går ibland bra att skicka det direkt till tillverkarens egna reparationsställen. Har jag gjort men då var det dock med en hårddisk från Maxtor som jag köpte i USA.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

du har ingen skyldighet att göra nåt, har du rent samvete så behöver du inte bry dig alls oavsett vad han säger.

Permalänk
Avstängd

Ge han inte ett öre, misshandlar han kortet sådär så är det bara rätt att det inte funkar nu

Permalänk
Avstängd

Hm, om inte företag/butiker ger garanti på grafikkort som kunden byt kylpasta på eller dammsugit så är ju svaret självklar.

Till och med när jag köper något och det fungerar så har jag inget å hämta om det går sönder.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Inte en spänn ska du betala tillbaka. Har han misshandlat det i 2 månader så får han stå sitt kast.

Permalänk
Medlem

2 månader efter säger han att det är sönder. Hm?
Du kan ju låta han köra ngt 3dmark och be han skicka scoren så att du kan kolla upp om det är normalt.

Permalänk
Medlem

Han måste ju vara en CS nörd på 14 år (Inte för att jag har fördomar eller så)!

Du är inte skyldig hon ett dugg

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Man behöver inte skicka kortet till återförsäljaren. Det går ibland bra att skicka det direkt till tillverkarens egna reparationsställen. Har jag gjort men då var det dock med en hårddisk från Maxtor som jag köpte i USA.

Mjo, men då räckte det väl med serienummer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag tänker komma med ett nytt och unikt svar.

Be honom skapa sig en tråd här på Swec, dels för att få hjälp och dels för att få sig en avhyvling.
Du har gjort ditt, låt honom göra det ovanstående så tar vi hand om saken sen;)

+1
En historia har ofta två sidor.
Inte för att jag tror att trådskaparen ljuger, men att man "omedvetet" ser det från en synvinkel. Och vi medlemmar som inte har all information kan få en skev uppfattning om händelsen.

Nå jag begriper jag inte varför personen väntade i två månader, har han dessutom dammsugit och använt ett trasigt nätagg så är det stor risk att det har gått sönder då. Så i detta aktuella fallet är jag på trådskaparens sida.
Det är för övrigt just sånt här som gör att jag inte gillar sälja saker, folk som kommer och klagar och ha sig och ställer orimliga krav.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan9360
Enligt lag har köparen ingen rätt att få pengar tillbaka vare sig det gäller "garanti" eller "öppet köp" vid affärer mellan privatpersoner (speciellt inte begagnade prylar) såvida säljaren inte går med på det.
Det har jag lärt mig i skolan och det borde han också ha lärt sig om han var med på hemkunskapslektionerna.

Tyvärr har du lärt dig fel i skolan.

Om varan som en person har sålt till en annan är i märkbart sämre skick än vad som kan antas utifrån informationen säljaren gett så är avtalet ogiltigt och prestationerna från båda hållen ska gå tillbaka, enligt lag.

Visserligen gäller förmodligen inte det just den här situationen, men att säga att det inte går att få pengarna tillbaka om man köpt något från en privatperson är en ren lögn.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Avstängd