Permalänk
Medlem

Mitt tillfälliga boende i tre månader, Kebnekaises fjällstation.

Visa signatur

Intel i5 14400F - 32GB DDR4 3200Mhz - 3TB M.2 - GeForce RTX 5060 Shadow 2X OC - Win 11 | Nothing Phone (3a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Synd att bankerna inte sagt stopp för överutlåningen. Det kommer betyda en krasch, inte alla som kommer ha råd att slanta upp 150 000 per år i räntor (3 miljoner i lån och 5% ränta), vilket på inga sätt är en omöjlighet.

Inkomsterna i storstadsregionerna är högre, dock inte i den skala du räknar med. Normfallet är 1-3 tusen mer i månaden för samma jobb. Lite småtragiskt dock att arbetsgivare ska se till den anställdas privatekonomi

Stockholm är som du säger en liten stad (där många boende verkar ha en tragisk attityd mot allt annat också)

Som sagt behöver det inte betyda en krash. De flesta bankerna har i sina kalkyler räknat med att folk skall klara 5% i ränta, även om bankernas kalkyler knappast inkluderar ett lyxliv i övrigt ;). Självklart lär prisökningen stanna av ett tag, eventuellt gå ned när räntan når högre höjder. Men en krash tror jag inte kommer ske, speciellt inte nu när FI inför striktare regler för utlåning.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Helt sjukt hur priserna har ökat i Storstäderna de senaste åren. Om ändå lönerna hade gjort det samma

Hade några släktingar från Torsby på besök, de var helt chockade att ett stor och fint hus rakt över gatan hade sålts för 800 pix. Vi andra tittade snarare på varandra och tänkteatt de måste skämta. Nybyggd 1a i Tumba (Botkyrka) får man pröjsa fan det samma. Ändå en bra bit från storstockholm.

Det sjukaste är att det känns ju som om att ALLA arbetskostnader och materialkostnader kostar ngt fruktansvärt i stortstäderna jämfört mot någon håla på landet. En vän byggde nyligen ett på 350 kvm för ~4 miljoner i byggkostnad. Då undrar man vad ett liknande hus kostar på landet att bygga...

Edit: fel ordval

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Helt sjukt hur priserna har stagnerat i Storstäderna de senaste åren. Om ändå lönerna hade gjort det samma

Hade några släktingar från Torsby på besök, de var helt chockade att ett stor och fint hus rakt över gatan hade sålts för 800 pix. Vi andra tittade snarare på varandra och tänkteatt de måste skämta. Nybyggd 1a i Tumba (Botkyrka) får man pröjsa fan det samma. Ändå en bra bit från storstockholm.

Det sjukaste är att det känns ju som om att ALLA arbetskostnader och materialkostnader kostar ngt fruktansvärt i stortstäderna jämfört mot någon håla på landet. En vän byggde nyligen ett på 350 kvm för ~4 miljoner i byggkostnad. Då undrar man vad ett liknande hus kostar på landet att bygga...

Inte för jag vill märka ord, men "stagnerat" är nog inte ordet du söker ;). Lät roligt när jag läste det stycket så jag ville bara påpeka det. Jag hade inte velat att min lön stagnerat :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Flyttar snart till ny lägenhet och då kommer det upp bilder
Saken är bara den att det skall göras ett stambyte någon månad efter att jag flyttat in.
Visst, det är jävligt schysst att få lite nytt kök och badrum, men man kan inte börja inreda något direkt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry
Flyttar snart till ny lägenhet och då kommer det upp bilder
Saken är bara den att det skall göras ett stambyte någon månad efter att jag flyttat in.
Visst, det är jävligt schysst att få lite nytt kök och badrum, men man kan inte börja inreda något direkt.

Stambyten suger :/ Har bott hos morsan nu i 2 månader pga stambyte i min lägenhet. Snart klart dock.. 2 v kvar eller liknande. Nytt snyggt badrum och nya rör + blandare i köket!

Ska bli så jävla skönt att komma hem igen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Har lite beslutsångest nu, bor tydligen på landet(?) i en lägenhet på 70m2, eller jao det är snarare ett hus för skiten är helt fristående och visst trivs jag här men känns inte riktigt mitt eget, vill ju kunna förändra saker och ting, nytt golv å skit!

Har fått erbjudande av farfar att ta över stugan som ser förjävlig ut för en snubbe som är 90 år är ju inte direkt den som vill modernisera skiten:

http://www.jespera.se/temp/IMG_0986.jpg

Stugan är inte rolig alls, men gött med detta utanför altanen:

http://www.jespera.se/temp/IMG_0984.jpg

Grejen är att jag vetifan alltså, inget roligt alls, stugan är skit, tomten är lite rötter och grejjer men visst, med vettigt manskap och lite bärs så kanske det går rätt smidigt ändå, far har skissat fram lite:

Ritning:
http://www.jespera.se/temp/sritning.jpg

Fasader:
http://www.jespera.se/temp/sfasader.jpg

Grejen är att det bara får byggas 50m2 på den tomten, vilket är lite synd, iofs har jag funderat på att bygga en 15m2 friggebod som arbetsplats, sovplats och lite mediaprylar!

Jobbet har erbjudit mig alla väggsektioner, dörrar, fönster, isolersats, trappa, altan innerväggar och lite annat lullull för runt 220´000, sen för att helt färdigställa allt så får jag ju pröjsa ut totalt 440´000kr antagligen!

Har funderat på permanentboende där men jag vet inte, är ju en utemänniska så storleken är ju lugnt!

Vad tror ni?

Är det isolerat och med v/a så hade jag tagit det där huset så jävla hårt att det inte kunnat stå på tre dagar.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har lite beslutsångest nu, bor tydligen på landet(?) i en lägenhet på 70m2, eller jao det är snarare ett hus för skiten är helt fristående och visst trivs jag här men känns inte riktigt mitt eget, vill ju kunna förändra saker och ting, nytt golv å skit!

Har fått erbjudande av farfar att ta över stugan som ser förjävlig ut för en snubbe som är 90 år är ju inte direkt den som vill modernisera skiten:

Grejen är att jag vetifan alltså, inget roligt alls, stugan är skit, tomten är lite rötter och grejjer men visst, med vettigt manskap och lite bärs så kanske det går rätt smidigt ändå, far har skissat fram lite:

Ritning:

Fasader:

Grejen är att det bara får byggas 50m2 på den tomten, vilket är lite synd, iofs har jag funderat på att bygga en 15m2 friggebod som arbetsplats, sovplats och lite mediaprylar!

Jobbet har erbjudit mig alla väggsektioner, dörrar, fönster, isolersats, trappa, altan innerväggar och lite annat lullull för runt 220´000, sen för att helt färdigställa allt så får jag ju pröjsa ut totalt 440´000kr antagligen!

Har funderat på permanentboende där men jag vet inte, är ju en utemänniska så storleken är ju lugnt!

Vad tror ni?

Jag hade som sagt byggt huset och en friggebod(om du trivs där du bor och har ett bra socialt liv), gjort friggeboden som en hobbystuga med datorhörna och ev. hembio. Dock hade jag personligen velat ha ett garage också då jag gillar bilar. Sen hade jag rest eller lagt pengarna på mina intressen istället för att betala ränta och amortering på lånet.

Dock har du sambo och planer på barn så kanske du får tänka om eller om du vill ha det i framtiden(barn alltså). Sen vad är värdet på fastigheten vid ev försäljning(här får du spekulera) om du ska bygga om, är det vad lånet är på så ser jag inga problem med att göra om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Inte för jag vill märka ord, men "stagnerat" är nog inte ordet du söker ;). Lät roligt när jag läste det stycket så jag ville bara påpeka det. Jag hade inte velat att min lön stagnerat :p.

haha jaja, ni fattar nog vad jag menar Mitt ordval gav ju helt motsatt effekt.

Priserna - ÖKAT DRASTISKT
Lönerna - INTE i samma takt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bor idag i Tumba men ska flytta till Riksten i Tullinge inom kort. Helt nybyggt område som bara kommer att bli större. Väldigt lugnt är det också.

Lägger ut bilder när vi har flyttat in! Längtar nästan efter att få sätta upp alla kabellister, köra igång fibern osv...haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Stambyten suger :/ Har bott hos morsan nu i 2 månader pga stambyte i min lägenhet. Snart klart dock.. 2 v kvar eller liknande. Nytt snyggt badrum och nya rör + blandare i köket!

Ska bli så jävla skönt att komma hem igen.

Du som gjort det.
Hur mycket fick du välja själv?

Tex, det står ett fult jävla badkar där.
Finns det någon möjlighet att man kan få välja dusch istället tror du?
Klart att det inte går att säga rakt av och det är ju säkert olika mellan olika fastighetsbolag.
Hatar dom där förbannade badkaren bara.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.jespera.se/temp/IMG_0986.jpg

http://www.jespera.se/temp/IMG_0984.jpg

Ritning:

Fasader:

Vad tror ni?

Jag blir gråtfärdig av den utsikten! Bara ta det. Mina svindyra 30m2 med utsikt över ett funkishus och inflygningarna till Bromma flygplats håller med.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Jag blir gråtfärdig av den utsikten! Bara ta det. Mina svindyra 30m2 med utsikt över ett funkishus och inflygningarna till Bromma flygplats håller med.

Tveksamt alltså!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry
Du som gjort det.
Hur mycket fick du välja själv?

Tex, det står ett fult jävla badkar där.
Finns det någon möjlighet att man kan få välja dusch istället tror du?
Klart att det inte går att säga rakt av och det är ju säkert olika mellan olika fastighetsbolag.
Hatar dom där förbannade badkaren bara.

Har varit med om några stambyten nu.

Du kommer troligen få välja om du vill ha ett badkar eller dusch.
Samma sak med golvvärme, handdukstork, tvättställskommod osv.
Har du tur så ingår vissa grejer beroende på snäll föreningen är.
Som kakel t.ex. brukar det finnas ett antal olika du får välja mellan och vill du ha något annat så brukar man få betala mellanskillnanden på det du vill ha och vad föreningen står för.

Du kan vara lugn. Du kommer att få information om hur stambytet kommer att gå till och vad som ingår eller inte.
Du kommer även att få en blankett där du får fylla i färg på kakel och vilka tillval du vill ha.
Är det något annat du undrar över så är det bara att ringa till snickaren som håller i bygget. De brukar inte bitas.

Bor man i en bostadsrätt så går det mesta att lösas om man har egna tankar och idéer på hur man vill ha det. Man får bara betala det som är extra utöver det beräknade bytet.
I en hyresrätt så kan det bli svårare att påverka något överhuvudtaget men det skulle du ha tänkt på innan du skaffa en hyresrättighet.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Kommer lite bilder på min nya lägenhet, tyvärr med mobilkamera men det får duga så länge, är inte riktigt klar med inredningen alla fall.

Datorhörnan

kabeltrasslet är fixat lite snyggare efter bilden är tagen, ska fixas ännu bättre när mitt fiber blir installerat.. borde komma inom två veckor.

Fönster

Soffa...

Säng

Soffbord och tv-bänk

TV ska inköpas när lönen kommer..

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk

Vardagsrum / sovrum

Hallen

Bild på garderoben (Frådet där alla delar ligger + servern), badrumet och köket kommer kanske senare.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

Jag har precis flyttat och passade på att byta ut alla möblerna, mer info finns här: http://www.minhembio.com/ufah/275098

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Jag har precis flyttat och passade på att byta ut alla möblerna, mer info finns här: *bilder*

Du borda slänga ut "barskåpet" innan någon du känner får syn på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee

Dårå, ser det för pimpat ut? Det ser bättre ut i verkligheten när man sitter i soffan, då ser man bara ljusskenet från dioderna och skylten är snyggare i verkligheten än på bild.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Dårå, ser det för pimpat ut? Det ser bättre ut i verkligheten när man sitter i soffan, då ser man bara ljusskenet från dioderna och skylten är snyggare i verkligheten än på bild.

tror han menade att när dina polare ser barskåpet kommer de att supa upp all sprit;)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee

Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
tror han menade att när dina polare ser barskåpet kommer de att supa upp all sprit;)

Det är lugnt med mig, ditt barskåp får se ut hur det vill så jag förlåter dig om jag ser en jägermeister flaska där nästa gång, annars kommer vissa medlemmar från swec och gör hembesök:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rothen
http://dyngkuk.se/keb/Rummet/mini-SDC10020.JPG
http://dyngkuk.se/keb/Rummet/mini-SDC10021.JPG

Mitt tillfälliga boende i tre månader, Kebnekaises fjällstation.

Arbete?

Varför har du inga lakan?!

Använder inte folk lakan? jag var o jobbade i en lägenhet en gång o tjejen som var ung hade inget lakan i sängen.. sov direkt på bäddmadrassen.. vilken var lite småbrun .. Väldigt mysigt.. wtf?!

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Måste säga att jag gillar vardagsrummet. Svart ihop med den starka gröna färgen blev jävligt skönt :).

Permalänk
Medlem

Ska försöka ta bilder i veckan hur det blivit nu efter flytten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Det är lugnt med mig, ditt barskåp får se ut hur det vill så jag förlåter dig om jag ser en jägermeister flaska där nästa gång, annars kommer vissa medlemmar från swec och gör hembesök:D

Ser det verkligen så hemskt ut? Är det diodlisterna eller neonskylten som inte passar?
Jägermeistern står såklart i kylen (ibland frysen) tillsammans med lakritsshots och annat som ska vara kallt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Måste säga att jag gillar vardagsrummet. Svart ihop med den starka gröna färgen blev jävligt skönt :).

Tack, jo jag funderade länge på vilken färg som skulle passa till det svarta för jag hade redan bestämt mig för en svart soffa, sen hittade jag bordet som matchade TV-bänken så det blev rätt mycket svart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Jag har precis flyttat och passade på att byta ut alla möblerna, mer info finns här: http://www.minhembio.com/ufah/275098

vart har du köpt mattan? har kollat lite på sånndär gröna rackare men dom jag hittat på har inte varit tillräckligt "mysiga".

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
vart har du köpt mattan? har kollat lite på sånndär gröna rackare men dom jag hittat på har inte varit tillräckligt "mysiga".

Mio-möbler: http://mio.se/Sortiment/Mattor/Mattor/Pearl/
Det är den lilla 140*200 jag har.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ser det verkligen så hemskt ut? Är det diodlisterna eller neonskylten som inte passar?
Jägermeistern står såklart i kylen (ibland frysen) tillsammans med lakritsshots och annat som ska vara kallt.

Självklart, bra det :thumbsup:

Nejdå, det ser inte så illa ut barskåpet, morsans såkallade skåp, övre delen där spriten ska stå är det mest damm och undre är det massa annat skit).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Självklart, bra det :thumbsup:

Nejdå, det ser inte så illa ut barskåpet, morsans såkallade skåp, övre delen där spriten ska stå är det mest damm och undre är det massa annat skit).

Bra, det ser som sagt bättre ut i verkligheten, på bilderna ser det ju på gränsen till osmakligt ut men kameror är ju inte så bra på att återskapa ljuseffekter.

Visa signatur