Permalänk

Anti-piraterna

Jag jobbar på SVT och håller på att porträttera olika intresseorganisationer och deras arbete mot piracy.
Har du, eller känner någon som har upplysningar om deras metoder?
Hur ser deras verksamhet ut?

Kontakta mig på sofia.benholm@svt.se

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Får man fråga hur en nyhetsredaktör hittade till sweclockers.com ?
För att svara på frågan(orna): Nepp.

Skulle säkert kunna säga en hel del men undra hur det sprids

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att läsa igenom ACTA-avtalet som nyligen har blivit läckt.

http://torrentfreak.com/ har många nyheter om ämnet.

Jag tänker inte kontakta dig på nån mail, det luktar nästan troll. Om det nu är på allvar så se till att det inte blir i samma klass som SVT:s oerhört oklassiga program "Debatt" där några tanter sitter och tjatar vs några punkare och kommer aldrig fram till nått.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Du kan ju börja med att läsa igenom ACTA-avtalet som nyligen har blivit läckt.

http://torrentfreak.com/ har många nyheter om ämnet.

Jag tänker inte kontakta dig på nån mail, det luktar nästan troll. Om det nu är på allvar så se till att det inte blir i samma klass som SVT:s oerhört oklassiga program "Debatt" där några tanter sitter och tjatar vs några punkare och kommer aldrig fram till nått.

:thumbup:

Se till att ha folk med i debatten (om) som kan sin sak inte tanter och gubbar som fullt spekulerar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Får man fråga hur en nyhetsredaktör hittade till sweclockers.com ?
För att svara på frågan(orna): Nepp.

Skulle säkert kunna säga en hel del men undra hur det sprids

Varför skulle det vara svårt att hitta till sweclockers?
Vi är väl inte direkt någon hemlig organisation...

Visa signatur

Asus P8P67 Pro, Intel i5 2500k, Gigabite GTX 460 1 GB OC, 4Gb Corsair XMS3, Corsair TX750, Define R3, Benq BL 2400PT, Logitech G11, Creative Fatal1ty

Permalänk
Medlem

Skönt att SVT också hittat till Sweclockers, kan dom inte få en egen liten hörna här på Sweclockers? Detta kan kanske leda till att Sweclockers får ett 30min program en gång i veckan i tv där man berättar senaste nyheterna och hetaste hårdvaran och något test

Hehe men ändå rätt roligt sett att få tag på människor för "intresseorganisationer".

Lycka till !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad jag förstått det som så är den enda metoden att "ta fast" nedladdare att ägarna av materialet själva laddar ner och registrerar listan över "källor" dvs de som delar/laddar ner materialets ip-adresser och sedan kräver ut den som står bakom ip-adressen via domstol vilket blev möjligt efter IPRED.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Tack!
Vill man ha bra info så vänder man ju sig dit man tror den finns! Jag researchar inför ett program (och nej det är inte Debatt) - och jag är tacksam för all info jag kan få.

Vet dock inte vad för hemska saker som skulle kunna hända om man kontaktar mig via mejl :-).

Ha det gott!

Ps. "kanske leda till att Sweclockers får ett 30min program en gång i veckan i tv" - ska genast pitcha idén till mina chefer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sofiakultur
Tack!
Vill man ha bra info så vänder man ju sig dit man tror den finns! Jag researchar inför ett program (och nej det är inte Debatt) - och jag är tacksam för all info jag kan få.

Vet dock inte vad för hemska saker som skulle kunna hända om man kontaktar mig via mejl :-).

Ha det gott!

Ps. "kanske leda till att Sweclockers får ett 30min program en gång i veckan i tv" - ska genast pitcha idén till mina chefer

Det han antagligen menar är att det är svårt att veta att det faktiskt är din adress, så sitter någon stackare på SVT och får en massa mejl utan anledning om det inte är det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Tack!
Vill man ha bra info så vänder man ju sig dit man tror den finns! ..

Citat:

... porträttera olika intresseorganisationer ..

Varför då inte kontakta intresseorganisationerna? De bör ju veta hur de själva arbetar?
(Men vad vet jag, har ju ingen 100p journalistikutbildning bakom mig...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Varför då inte kontakta intresseorganisationerna? De bör ju veta hur de själva arbetar?

Tror inte de diskuterar sina olagliga metoder öppet, men o andra sidan vet swecare inget om dessa heller, mer än det som redan finns i media. Warezscenen har säkert koll på golare, men de sitter inte här och snackar öppet om det. Tror inte heller de bryr sig om någon journalist som postar på sweclockers.

Det vi vet från rättegångarna är ju i princip det enda vi vet om deras olagliga metoder för övrigt. De begår brott och får gå fria från straff och blir tom betalda för det. Något som är olagligt om det skulle vara arbete via myndigheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kanske vill ha en alternativ bild av hur det funkar..? Jag tror inte APB mfl gladeligen erkänner att de tar sig in i stängda nätverk när de ska visa det går att komma åt upphovsrättsskyddat material där.

EDIT: Petterk hann före...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd

Infiltratörer som blir betalda av t.e.x APB, den ftp'n med ljudböcker tillhörde en större del av en ftp-site ring där en golare på den siten satt och tog printscreens till anitpiratbyrån i utbyte för pengar och slippa straff. Och SVENNE busten, där det var ltie hyshhysh också och där det då t.e.x fattades ett nick i den .nfo som släpptes av SVENNE själva.

Mer info ges inte.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
Infiltratörer som blir betalda av t.e.x APB, den ftp'n med ljudböcker tillhörde en större del av en ftp-site ring där en golare på den siten satt och tog printscreens till anitpiratbyrån i utbyte för pengar och slippa straff. Och SVENNE busten, där det var ltie hyshhysh också och där det då t.e.x fattades ett nick i den .nfo som släpptes av SVENNE själva.

Mer info ges inte.

Jag slänger ut sådana här frågor för att få reda på mer om sådana påståenden, iaf det finns folk som vill ställa upp och berätta lite mer.

Så hör gärna av dig till mig - jag bits inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Tror inte de diskuterar sina olagliga metoder öppet, men o andra sidan vet swecare inget om dessa heller, mer än det som redan finns i media. Warezscenen har säkert koll på golare, men de sitter inte här och snackar öppet om det. Tror inte heller de bryr sig om någon journalist som postar på sweclockers.

Det vi vet från rättegångarna är ju i princip det enda vi vet om deras olagliga metoder för övrigt. De begår brott och får gå fria från straff och blir tom betalda för det. Något som är olagligt om det skulle vara arbete via myndigheter.

Apb har ju öppet berättat om det tidigare, så varför inte nu?

Vad har de gjort för någon brottslig gärning som de gått fria från, ge gärna exempel..(Bevisprovokation är förövrigt inte olagligt)

Permalänk
Citat:

Vad har de gjort för någon brottslig gärning som de gått fria från, ge gärna exempel..(Bevisprovokation är förövrigt inte olagligt)

Det ena utesluter naturligtvis inte det andra. Intressorganisationerna ska själva få berätta om sin verksamhet.

Permalänk
Citat:

Jag slänger ut sådana här frågor för att få reda på mer om sådana påståenden, iaf det finns folk som vill ställa upp och berätta lite mer.

Varför inte börja i den änden .. hur dom gör för att samla bevis som tillexmpel i fallet med den såkallade ljudboksftp'n .. Finns ju anledning till att misstänka att det inte gått lagligt tillväga då dom inte vill redovisa hur dom fått dom såkallade bevisen..

Även om dom skulle får reda på vem som har haft ftp'n så lär knappast finnas någon fysikbevisning kvar ...

Vidare så får du inte använda någon text jag skrivit..

Och det är klart att du bits

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsam
Varför skulle det vara svårt att hitta till sweclockers?
Vi är väl inte direkt någon hemlig organisation...

Skrev jag heller inte.

Jag frågade(!) hur hon hittade hit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Skrev jag heller inte.

Jag frågade(!) hur hon hittade hit.

Svar: Det är ett bra forum som jag följt tidigare.

Permalänk
Medlem

I tron att merparten på detta forumet är tämligen liberala gällandes "piracy" så blir det lite komiskt att se vissa dra öronen åt sig och "hemlighålla" sin information..!
Detta tycks ju vara en ypperlig möjlighet att, i de fall man anser det vara rätt, tvåla till de omdebatterade intresseorganisationerna och deras tvivelaktiga (?) metoder.
Men, det beror ju förstås på var ens sympatier ligger.
Men jag får personligen intrycket av att det är lite "jag ska minsann inte avslöja något så vi alla liberala pirater åker dit, nej nej, inget skvaller till pressen här inte!!!"-feeling över vissa svar. Snacka om att bita sig själv i foten hehe...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Spännande:)

Välkommen till sweclockers då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daolo
I tron att merparten på detta forumet är tämligen liberala gällandes "piracy" så blir det lite komiskt att se vissa dra öronen åt sig och "hemlighålla" sin information..!
Detta tycks ju vara en ypperlig möjlighet att, i de fall man anser det vara rätt, tvåla till de omdebatterade intresseorganisationerna och deras tvivelaktiga (?) metoder.
Men, det beror ju förstås på var ens sympatier ligger.
Men jag får personligen intrycket av att det är lite "jag ska minsann inte avslöja något så vi alla liberala pirater åker dit, nej nej, inget skvaller till pressen här inte!!!"-feeling över vissa svar. Snacka om att bita sig själv i foten hehe...

Hear hear. Men som sagt. Är någon misstänksam eller vill veta mer - inte heller jag vill sitta och randa information på ett öppet forum - mejla mig.

Permalänk
Medlem

http://torrentfreak.com/warner-bros-recruits-students-to-spy-...

Gissar på att samma metoder används i Sverige. Man betalar folk för att "fånga" (läs brottsprovokation) medborgare.

Annars finns det väl väldokumenterade metoder, som de olovligen kopierat (upphovsrättsligt eller inte) från en annan välkänd "organisation" med sicillianskt ursprung.

1. Man köper poliser för att göra utredningar (mutkolven Keyser t.ex.).
2. Man har sina egna domare i fickan (Norström bl a, fler säkert).
3. Man hotar folk att betala... annars råkar du illa ut... (de kanske inte bränner ner ditt kafé men ruinerar dig finansiellt på annat sätt)
4. Man köper/påverkar politiker (TPB-raid, IPRED, FRA, etc)
5. Kommer de inte åt dig, så går man på anhöriga istället (som har pengar)

Länk1
Länk2
Länk3

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
http://torrentfreak.com/warner-bros-recruits-students-to-spy-...

Gissar på att samma metoder används i Sverige. Man betalar folk för att "fånga" (läs brottsprovokation) medborgare.

Annars finns det väl väldokumenterade metoder, som de olovligen kopierat (upphovsrättsligt eller inte) från en annan välkänd "organisation" med sicillianskt ursprung.

1. Man köper poliser för att göra utredningar (mutkolven Keyser t.ex.).
2. Man har sina egna domare i fickan (Norström bl a, fler säkert).
3. Man hotar folk att betala... annars råkar du illa ut... (de kanske inte bränner ner ditt kafé men ruinerar dig finansiellt på annat sätt)
4. Man köper/påverkar politiker (TPB-raid, IPRED, FRA, etc)
5. Kommer de inte åt dig, så går man på anhöriga istället (som har pengar)

Länk1
Länk2
Länk3

och folk frågar varför man är paranoid... själv har man krypterat krypteringen och fixat ghostdrive. tagit ut batteriet ur mobilen när den inte används och kör med oregistrerade kontantkort. kör allt via vpn eller proxy. men guess what, de vet garanterat vad jag åt till frukost.

(okej, så paranoid är jag inte men "it's getting there" för att så säga)

EDIT: sen använder jag även linux så jag är säkert på FBIs cyberterroristlista.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Hej
Sweclocker är kanske inte den absolut bästa sida att söka info om sådant. Testa gärna representanter från antipiratbyrån och piratpartiet. Visst är de partiska men de kan nog veta en och annan mumsig historia som man kan dyka lite djupare i.
Lycka till

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Citat:

Det som hänt är redan känt som sagt.

Självklart är det en brottslig gärning att ladda upp och ner olagliga upplagor av verk. Hade det skett via myndigheterna hade det också varit ett brott med själva strafflindringen som de ger till privatpersoner. Myndigheter kan inte ge mutor och titta bort. Hela det konceptet är olagligt i Sverige, brottslingar kan inte avtala sig fram lägre eller inget straff. Det är inte provokationen i sig som är olaglig utan att det är en olaglig handling provokationen innebär. Dataintrång är för övrigt olagligt.

Det är inte så att APB har något godkännande att piratkopiera, en olaglig upplaga är alltid olaglig. Dessutom betalar de tredje parter för att göra dessa brott. Det är inte så att det blir lagligt bara för att de snackar med APB.

Det här handlare inte om någon polis som sätter dit langare genom låtsas vara köpare, utan det här handlar om en organisation som låter en utomstående knarkare som själv brukar langa droger köpa droger flertalet gånger för att sätta dit langaren. Polisen begår inget brott i ovanstående exempel, men hade polisen faktiskt köpt knark flertalet gånger från personen så hade det varit en brottslig handling och hade polisen låtit en tjallare gå straff-fri för att han ger dom information så begår polisen/åklagaren ett brott. Strafflindring får inte ges av myndigheterna. Angiveri mot mutor och strafflindring vid angiveri går alltså inte hem här med vårat rättssamhälle. Polisen får alltså inte sitta och ladda ner warez för att sätta dit folk, gjorde dom det hade papprena de skickar in till tingsrätten förmodligen räckt för att anmäla dom om man är upphovsrättshavare av just det materialet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag jobbar på SVT och håller på att porträttera olika intresseorganisationer och deras arbete mot piracy.

Citat:

Tack!

Ha det gott!

Citat:

Citat:

Det ena utesluter naturligtvis inte det andra. Intressorganisationerna ska själva få berätta om sin verksamhet.

Citat:

Hur går de på ditt nya jobb? För att inleda en research med ett argument är fel, ungefär som att kasta handuken å be nån hämta den.
På vilket sätt har du varit i kontakt med sweclocker´s tidigare?

Jag vet ju inte vad alla småbarn tycker, men lite som nån skrev om debatt programmet, att analysera å dra nån slutsats om nåt som man inte har den blekaste anning om är å kommer alltid vara dömt å misslyckas.

TPB vart dömt för "hjälp till brott" inte spridning
Så vart lämnar de alla andra söktjänster?

Pirat är så nersvartat av dagen´s media å är densamma som att neger är å tolka svart underlägsen slav.

Ett ord blir som man skapar de. Jag är 100% säker att om "storebror" ska bestämma så kommer de skapa betydligt fler konflikter än å samarbeta, men de är som de alltid varit... Störst går först.

Tips till dig på ditt nya jobb/research - FORSKA - inte bara fråga blint!

edit. Jag är Pirat, DU är pirat 99.99% av alla i världen är pirater.
Varför? oj... allt har med att kopiera andras verk, allt från lite text till musikstycke till film, Jag har olagligt kopierat ut text utan att fråga om lov, jag har sjungit en låt inför andra utan lov, jag har... *suck* förstår du nu inte vitsen med å forska så är de inte lönt...

edit2: Vem skapade "internet"? Microsoft försökte med modem-bbs-monopol som dök snabbare än titanic, några privatpersoner kartlägger/programmerar å skapar de alla första nätverket, det nätverk som nu sparar miljontals miljarder åt alla. Nåt som skapats öppet ska sen missbrukas av "storbröder" än att inse potential/kraft. Visst kasta på filter å brandväggar å låt skattebetalarna betala för nåt som är skapat från å för alla.
Terrorist hot, Olagligt material etc. Varför finns de? Kan aldrig vara så att de är en stor klyfta i samhällen? Men de vet "storebror" inge om.

Vet du om att copyright skydd på musik är 70år nu?
Så du skapar några hitlåtar när du är 30, tidigast vid din 100´års dag får din musik lanseras fritt. Vem vinner? Du som skapat, företaget som lanserat din musik, kunderna?
Vi är nog alla ense om att A å C är otänkbara.
Vem är B då? ... 5t0r3br0r ... oj? Ne just här så finner jag absolut ingen som helst logik i svensk lagstiftning, den som annars är utformad efter sunt förnut.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Hur går de på ditt nya jobb? För att inleda en research med ett argument är fel, ungefär som att kasta handuken å be nån hämta den.
På vilket sätt har du varit i kontakt med sweclocker´s tidigare?

Vad menar du med "ett argument"?

Förbannat dåligt välkomnande imo. Det är minst sagt frivilligt att dela med sig om man känner för det, och detta är väl som jag tidigare skrivit en bra möjlighet att nå ut till en bred opinion?

Att fråga som TS gjort är ju research om något. Fråga är väl ändå nr 1 i journalistik?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Fakta + info följt av fråga, mm korrekt.
"Jag jobbar på SVT och håller på att porträttera olika intresseorganisationer och deras arbete mot piracy."
Denna mening som retar mig, är så hypat med "piracy" att all logik har runnit ut i sanden om rationellt tänkande.
Den som slaktar först vinner. (känns som de)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Re: Anti-piraterna

Citat:

Om jag tolkar detta inlägg på mitt sätt så vill du alltså ha information om hur APB arbetar?

Och du jobbar för SVT?

Jag trodde iofs att journaliste faktiskt gjorde åtminstone lite arbete själv (AB's journalister undantagna)...

Eller menar du piratkopieringsscenen? Good luck in trying to get inside those then...