Betala i förskott på blocket?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Lycka till, mytomaner kommer inte långt... kolla om banken ger personuppgifter när du är igång.

Kan inte du bara lägga ner din kaxiga besservisser attityd och gå och lägga dig!?? fan alla blir ju bara depade av dina inlägg här...

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Ingen säkerhet kanske, men det har fördelen att man kan öppna paketet i oberoende vittnens närvaro, dvs postpersonalens

Posten har som policy att deras personal ej får agera vittne i en sådan situation, så nej.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Posten har som policy att deras personal ej får agera vittne i en sådan situation, så nej.

I så fall har de ändrat på senare tid eller så är den policyn inte allmänt spridd. Det kan ju vara si och så med postens ombud på Hemköp etc. men det funkade för mig även då jag hämtade ut på postkontor. Det enda de varit noga med (förstås) är att man kvitterar ut först innan man öppnar så att det är glasklart att posten inte längre har något ansvar för försändelsen.
Men även om du har rätt och personalen skulle neka så finns ju i allmänhet annat folk i lokalen man kan fråga. Det kan ju vara vem som helst, vitsen är ju bara att det ska vara uppenbart att man inte kunnat manipulera innehållet efter mottagandet plus att det är bra att det inte är någon man känner som intygar något för vänskaps skull- Det mesta funkar om man är lite smidig och artig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns det verkligen fortfarande IDIOTER som inbildar sig att dom i kassan bryr sig vad som ligger i kartongen? DU kanske köpte en tegelsten för 8.000kr!

Så det där med postförskott är ingen garanti, vittnen får du garanterat inte hur du än tror det THEY GIVE A FUCK... sen vem fan betalar dom avgifterna för att ha en "postförskotts konto"? (företag)

Nästan varje tråd som har liknande fråga så är det alltid någon jävel som kommer med "öppna i kassan" eller "postförskott"... helt jävla otroligt.

Ja, det finns iallafall en person det här forumet klarar sig alldeles utmärkt utan.

Permalänk

Jag hämtade senast i måndags ut ett paket som den trevliga tjejen i kassan gäran tittade på när jag öppnade paketet. Policy eller ej, är man trevlig och social så är det sällan några problem.

Att du bomber3 inte fått samma bemötande (om du nu försökt) kan jag förstå, om din attityd mot dina medmänniskor är densamma som din attityd här på forumet.
Bara för att saker och ting inte fungerar för dig ska du inte försätta att det inte funakr för andra.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Om lögnerna är sanna så gör personalen i kassan ett regelbrott... så jag har väldigt svårt att tro det, tyvärr.

Fram med BEVIS att det fungerar, som sagt mytomaner finns det gått om på nätet.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Kan inte du bara lägga ner din kaxiga besservisser attityd och gå och lägga dig!?? fan alla blir ju bara depade av dina inlägg här...

Ditt problem, lös det själv... kanske strunta i att läsa?
Ingen tvingar dig.

HET TIPPS, finns en blockera funktion.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Om lögnerna är sanna så gör personalen i kassan ett regelbrott... så jag har väldigt svårt att tro det, tyvärr.

Som sagt, jag tror du endast bevisar för alla varför det inte funkar för dig, men för vissa av oss andra.

Kan du inte bara acceptera att saker och ting inte händer utifrån givna malllar?

Permalänk
Citat:

Ditt problem, lös det själv... kanske strunta i att läsa?
Ingen tvingar dig.

Hett tips*

On topic: Jag skickade precis ett paket innehållande grafikkort, och den andra parten betalade med något som kallas "Payson" och det funkade superbra! Det går till så att betalaren lägger in pengar på payson, så får jag ett mail om att någon har skickat något, då har jag fem dagar på mig att skicka paketet, sedan när jag har skickat så trycker jag på "skicka paketet" knappen, och sen när köparen får paketet så godkänner han det, och pengarna förs över till mitt PAYSON konto, och jag kan sedan föra över pengarna till ett "vanligt" konto.

Dock vet jag inte vad som händer med pengarna om köparen inte godkänner paketet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Men bedrägeri utreds av polisen.

Haha när dom väl reser sig upp ur sina kontorsstolar xD Svenska polisen är patetiska!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Tja igen. Jag glömde bort tråden helt

Jag sket i att betala, jag sa att han fick sälja till någon annan.

Det konstiga var att på blocket stod det staffan: *telefonnummer*, men när jag mailade så hette han något utländskt namn.
Sen när han skulle skicka konto numret så att jag kunde betala in till han så skickade han först ett nummer, sen sa han "oj, det var numret som stod på kortet" (?!).

Det blir att hitta ett annat psp.

Tack för alla svar.

Mvh

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart kan du be personal att titta när du öppnar paketet.
Det är inget posten bryr sig om.
Däremot är det inte tillåtet att öppna och titta innan man löst ut
paketet som en del verkar tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fearnox
Jag har blivit lurad på blocket och på ebay, gå inte på den niten!

Vart lurad på en laptop värde 8k på blocket och polisen gör inte ett skit...

Tradra har jag dock aldrig blivit lurad på men då kollar man så att personen har många omdömen och får då överväga om det är värt risken...

Själv blev jag lurad på Tradera av en person som gjort 600 affärer, bara positiva omdömmen.
För att personens konto blivit hackat.

Betala aldrig i förskott.
Använd paypal eller payson..

Var extra osäker om det står i annonsen att personen bor mitt i skogen, dvs kiruna,piteå osv.
Många skriver det för att dom endast skall kunna skicka gods, och aldrig mötas och göra affärer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit

Uppenbarligen har de inte någon sådan policy som du ser av svaret från Postens kundservice

Citat:

Jag är tydligen en så fantastisk übermytoman att jag lyckas dupera även Postens egen kundservice..

Följande fick jag som svar från dem:

Hej,
Tack för ditt mail.

Jag har kollat upp din fråga och det verkar inte finnas något i postombudens rutinbeskrivningar som säger att de är skyldiga att ställa upp som vittne i ett sådant fall du beskriver nedan. Däremot är det i de allra flesta fallen
i praktiken ändå så att postombuden eller personalen på Posten Företagsservice normalt brukar ställa upp som vittne om det skulle behövas. Det är viktigt att mottagaren alltid gör en polisanmälan om ett bedrägeri upptäcks.

Det finns idag tyvärr ingen idealisk eller helt säker lösning för köp mellan två privatpersoner för att hindra sådana bedrägerier. Det handlar ju till stor del om förtroendet mellan köpare och säljare.

Med vänlig hälsning
Anders Persson

-------------------------------------------

Posten Meddelande AB
Kundtjänst Privat
105 00 Stockholm

Telefon 020-23 22 21
Fax 08-288161

kundtjanst.privat@posten.se

www.posten.se

[Whippoorwill] Skrev:
--------- Kundtjänst - Privat ---------

Fråga: Hej
Vi har en diskussion om säkerheten i samband med begagnatköp etc mellan privatpersoner och postförskott.

Vi är flera som hävdar att det går bra att öppna försändelsen i postpersonalens närvaro när
man väl kvitterat ut för att eventuellt ha någon annans ord på att paketet innehöll en träbit eller tegelsten om säljaren lurats.

Å andra sidan finns det andra som hävdar att det inte går att göra så därför att Posten har en policy att aldrig bevittna
sådant

VIlket är rätt, och om det senare stämmer, gäller det även för alla postens ombud på tex hemköp etc.

Slutligen -har posten någon egen tjänst eller rekommendation för att minimera risken med bedrägeri i samband med köp mellan privatpersoner på
tex blocket?

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
...

Det spelar ingen roll om du har ett vittne eller ej: Polisen kommer att ändå lägga ner undersökningen.

Eftersom du inte får öppna paketen innan du kvitterar ut dem så kommer dina surt förvärvda slantar att hur som helst glida ner i bedragarnas fickor... och blir kvar där såvidda du inte är villig att satsa oerhört mycket tid och pengar genom att eskalera till tingsrätt.

Jag har aldrig hört talas som någon som har lyckats vinna något sådant mål då det står sig ord mot ord. För varje vittne du presenterar så kan han också presentera en polare som nickar instämmande till att allting sköttes snyggt.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Det spelar ingen roll om du har ett vittne eller ej: Polisen kommer att ändå lägga ner undersökningen.

Eftersom du inte får öppna paketen innan du kvitterar ut dem så kommer dina surt förvärvda slantar att hur som helst glida ner i bedragarnas fickor... och blir kvar där såvidda du inte är villig att satsa oerhört mycket tid och pengar genom att eskalera till tingsrätt.

Jag har aldrig hört talas som någon som har lyckats vinna något sådant mål då det står sig ord mot ord. För varje vittne du presenterar så kan han också presentera en polare som nickar instämmande till att allting sköttes snyggt.

Tyvärr är det så att först när många anmälningar mot samma person kommer in agerar polisen och även om de får fast bedragaren är det vanligt att denne inte har några pengar ändå.

Permalänk
Citat:

Jag har klarat mig från att bli lurad än så länge så jag har ingen egen erfarenhet , men från tidigare trådar här så finns det en och annan som faktiskt fått tillbaka pengarna efter att polisen tagit upp ärendet även om det tagit tid. Det finns också de som som säger att deras ärende lagts ner.

Det enda jag hävdat är att chansen är något större att polisen finner det värt att driva ett ärende om man har oberoende vittnen från utlämningsstället , eventuellt kompletterat med bilder, som intygar vad paketet (inte) innehöll. Man har också ett kvitto på att man betalat för en försändelse.

Civilmål bekostar man själv ja, men bedrägerier kan drivas som brottmål av polisen (om de finner det lönt att driva) och i så fall är det inget man behöver bekosta.

Ingen här har påstått att postförskott är riskfritt, bara att man har ett bättre utgångsläge än om man betalar till ett konto och får det skickat som vanligt paket. Oddsen att polisen ska ta tag i ärendet ökar från obefintlig till viss chans.

Permalänk
Avstängd

Jag ger mig, rök på svamp bäst ni vill.

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag håller helt med.
Jag anmälde en person till polisen.
Vi var totalt 15 som blev lurade av samma person via Tradera.
Alla anmälde honom, jag skickade hans bank kontouppgifter, namn och telefon nummer, samt kontakt på tradera där dom kan få mer uppgifter som ip adress osv.
Ärendet nerlagt, utan ens ett försök att lösa det.
Svenska polisen är pinsamt usel!

Jag loggade precis in på tradera och ser att i dagsläget lurat 30personer bara ifrån det kontot.
Kontot var tydligen hackat och när man kollar på omdömen. 400positiva innan kontot hackades, 30 negativa efter..

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ger mig, rök på svamp bäst ni vill.

Snygg sorti när mytomanerna gett dig BEVIS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lycka till, mytomaner kommer inte långt... kolla om banken ger personuppgifter när du är igång.

De har de gett till mig vid ett flertal tillfällen för övrigt.. (:

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Snygg sorti när mytomanerna gett dig BEVIS.

Vilket bevis... brunrepa på dasspapper?

Wow vad tuffa alla småfikusar blir, helt otroligt.. men springer till mamma väldigt snabbt i verkliga livet.

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
De har de gett till mig vid ett flertal tillfällen för övrigt.. (:

Puss på dig.

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem

Blockadlistan är fantastisk.

Nu slipper man mer bombade inlägg.

Permalänk
Citat:

Wow vad tuffa alla småfikusar blir, helt otroligt.. men springer till mamma väldigt snabbt i verkliga livet. [/B]

Till skillnad från dig själv som är stolt över att du beter dig som en genuin skitstövel även IRL ?

Permalänk
Avstängd

Haha kolla denna snubben som försökte blåsa mig xD

Var då intresserad av hans 8800GT som han hade lagt upp på blocket för 200:-. Så här ser det ut som han å jag diskuterade.

Snubben
''200 kr. Jag kan bjuda på frakten vid snabb affär och jag får iväg det idag betalning sker till mitt swedbank-konto och skickas så fort pengarna dykt upp. Vad sägs?

Mvh J''

Jag
''Du kan skicka kortet så får du pengarna så fort kortet har kommit innanför min dörr :).

Har du paypal? annars så kan vi lösa det så här. När jag skickar pengarna via paypal så godkänner jag överföringen utav pengarna när kortet är uppackat och testat så jag ser att allt är okej med kortet.

Mvh: P.j''

Han hörde inte av sig efter jag skrev detta :P.....

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Vilket bevis... brunrepa på dasspapper?

Wow vad tuffa alla småfikusar blir, helt otroligt.. men springer till mamma väldigt snabbt i verkliga livet.

Men du, kan du inte förklara för alla oss småfikusar, mytomaner och morsgrisar hur postens kundservice så tydligt visar att de visst kan ställa upp som vittnen?

Du väljer att ignorera de påståenden som motbevisar dig, sluta komma med argument och väljer att vara oförskämd i stället. Du kanske bör fundera på varför du har två varningar?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Hett tips, somliga av oss har tillgång till roligare funktioner än så.

bomber3 får semester från forumet på obestämd tid. Tillbaks till ämnet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ge en annan synvinkel, när jag säljer saker på blocket har jag som regel att om jag inte kan räcka över grejen i näven till köparen (alltså jag måste skicka grejen) så ska jag ha förskottsbetalning till mitt bankkonto och varan lämnar inte mig före jag ser pengarna på kontot. Jag har aldrig blåst någon men däremot litar jag inte ett dyft på payson, postförskott osv.

Permalänk
Citat:

kolla om banken ger personuppgifter när du är igång.

Till vanliga konton kan jag tänka mig att banken inte får lämna ut uppgifter men det gäller inte plusgiro/bankgiro eftersom en del av vitsen med de tjänsterna just är att man ska kunna verifiera innehavaren.

Det är en irriterande begränsning med postförskott att avsändaren måste ha plusgirokonto vilket inte så många privatpersoner har, men det har som sagt fördelen att kontoinnehavaren går att kolla upp.

http://www.plusgirot.se/Om%2bPlusGirot/S%C3%B6k%2bPlusGirokon...

"Här kan du söka efter
PlusGirokontonummer till företag med organisationsnummer.
Personuppgiftslagen (PUL) tillåter dock inte att vi på Internet publicerar uppgifter om enskilda firmor, eftersom deras organisationsnummer är detsamma som innehavarens personnummer.
Uppgifter om kontonummer för privatpersoner lämnas via Kundcenter på tel 0771-480 490 och uppgifter om kontonummer för enskilda firmor på tel 0771-350 360."