Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
5970 är fortfarande två stk gpu i crossfire och får inte plats i de flesta chassin.
gtx480 är en enda gpu med ett kort som passar i de flesta chassin !
480 är dyrare sant, men har dedikerade gamers och entusiaster som målgrupp och då kommer pris och värmeutveckling i andra hand... Vi har som regel redan lösningar på det... i form av vattenkylningar som vi bara kompleterar med kylblock anpassade för den nya gpu`n eller vid extrema bench rundor LN eller torr is.... Och i regel har vi minimum 1000 w PSU som är modulär och kan försörja ett par tre sånna kort lätt. Och denna hobby ger man sig inte inn i utan att ha plånboken redo för den... Så prestandatronen tillhör numera Nvidia igen ! Prestanda i förhållande till pris eller per kort är annat än prestanda per gpu ! Nvidia har världens snabbaste gpu, obestridligt ! Dock kör jag ett tag på mina ATI kort för jag väntar tils ordentliga heltäckande vattenblock från aquacomputer är klara i mai Men mina 2 Fermì är reserverade och betalda för 4200 norska kronor per stk och det anser jag inte är oöverkomligt heller.... en dryg tusing mer än 5870 korten bara... Till er som klagar på priset, säger jag att ni borde skaffa er en hobby ni har råd med försök inte leka entusiaster eller hardcore gamers.

Du kan vänta å vrida på det hur du vill. Det är ett kort och passar och funkar på ett moderkort med endast en pcie x16 port

Det kort som har bäst prestanda är fortfarande från AMD och heter 5970.
Det är inte 480.

Eller hur?
Sen kan du hitta på olika ursäkter om utrymme i chassin osv så klart.
Vart ska alla dessa olika scenarion sluta då?

Bara för att klargöra igen. Nvidia har inte det snabbaste kortet. Nvidia har en snabbaste gpun, men det är inte alls samma sak. AMD har både det mest prisvärda kortet och det snabbaste kortet, as simple as that.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hmmh, blir att vänta ett tag igen då :/ Se om det kommer någon refresh från ATI... Annars blir det väl att Vmodda 8800GT't ändå, eller kanske slå till med ett Vapor-X/liknande 5870.

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Du kan vänta å vrida på det hur du vill. Det är ett kort och passar och funkar på ett moderkort med endast en pcie x16 port

Det kort som har bäst prestanda är fortfarande från AMD och heter 5970.
Det är inte 480.

Eller hur?
Sen kan du hitta på olika ursäkter om utrymme i chassin osv så klart.
Vart ska alla dessa olika scenarion sluta då?

Bara för att klargöra igen. Nvidia har inte det snabbaste kortet. Nvidia har en snabbaste gpun, men det är inte alls samma sak. AMD har både det mest prisvärda kortet och det snabbaste kortet, as simple as that.

Läser du dåligt eller ? shagy skrev ju "Nvidia har världens snabbaste gpu, obestridligt !"

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Läser du dåligt eller ? shagy skrev ju "Nvidia har världens snabbaste gpu, obestridligt !"

Läser du dåligt eller?

Citerar blade80:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80

Tycker lite synd om dem som fortfarande försöker "gottgöra" sitt köp av GTX480 genom att skriva gott om kortet. It's time to face the facts. :/

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici

Nej absolut inte, jag säger tom det själv i det senaste inlägget (alltså att nvidia har den snabbaste gpun men inte det snabbaste kortet). Jag diskuterar inte ens det. Han försöker få det till att 5970 inte får räknas in eftersom det är en dubbelgpu och påstår fortfarande som han säger själv: "Så prestandatronen tillhör numera Nvidia igen !" För då börjar han att prata om fler kort helt plötsligt. Som att han på ett nästan maniskt sätt inte kan finna sig i att nvidia är ägda just nu på både prestanda och prisvärdhet.

Det spelar ingen roll om kortet har 10st gpuer, det skulle fortfarande vara det snabbaste kortet. Hänger du med vad jag försöker säga? DU fokuserar på fel grej.

Lär dig läsa själv och tagga ner några kilon.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

5970 är fortfarande två stk gpu i crossfire och får inte plats i de flesta chassin.
gtx480 är en enda gpu med ett kort som passar i de flesta chassin !
gamers.

folk med små chassin kanske inte ska komma och leka enthusiaster och hardcore gamers då.

Citat:

480 är dyrare sant, men har dedikerade gamers och entusiaster som målgrupp och då kommer pris och värmeutveckling i andra hand...Vi har som regel redan lösningar på det... i form av vattenkylningar som vi bara kompleterar med kylblock anpassade för den nya gpu`n eller vid extrema bench rundor LN eller torr is.... Och i regel har vi minimum 1000 w PSU som är modulär och kan försörja ett par tre sånna kort lätt.

tror det är vääldigt få som kan hålla med om att pris kommer i andra hand.
det är en betydlig skara folk som anser sig vara hardcore gamers/enthusiaster och saknar vattenkylning , och skulle definitivt bara kunna drömma om en bench-session med kväve/helium

Citat:

Och denna hobby ger man sig inte inn i utan att ha plånboken redo för den...

själv har jag märkt att man kommer ganska långt bara man har hjärnan redo

Citat:

Så prestandatronen tillhör numera Nvidia igen !

absolut , nvidia ligger etta på single gpu prestanda.
dock leder AMD overall.

Citat:

Prestanda i förhållande till pris eller per kort är annat än prestanda per gpu ! Nvidia har världens snabbaste gpu, obestridligt ! Dock kör jag ett tag på mina ATI kort för jag väntar tils ordentliga heltäckande vattenblock från aquacomputer är klara i mai Men mina 2 Fermì är reserverade och betalda för 4200 norska kronor per stk och det anser jag inte är oöverkomligt heller
.... en dryg tusing mer än 5870 korten bara... Till er som klagar på priset, säger jag att ni borde skaffa er en hobby ni har råd med försök inte leka entusiaster eller hardcore gamers.

gratulerar till dina två 480's då.
måste säga att jag är en av dem som tycker priset är aningen högt, dock kan jag inte hålla med om att jag inte har råd med min "hobby".
ha råd med att vara "hardcore-gamer"/enthusiast är inte lika med att vara villig att spendera 4999 kr på ett kort , speciellt när det finns andra alternativ.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spongie
Läser du dåligt eller?

Citerar blade80:

Tycker lite synd om dem som fortfarande försöker "gottgöra" sitt köp av GTX480 genom att skriva gott om kortet. It's time to face the facts. :/

Du vet vissa ser inte vad de läser utan ser vad de själv väljer att se

Vad är det man säger. Man ska inte kasta sten i glashus...

Ja vi kan väl alla skylla på att det är sent

Tack i alla fall för att i alla fall en fattade.

Och du har helt rätt. Som vanligt kan vissa helt enkelt inte se sanningen även om den är rakt framför dem.

Och åter igen. Nej nvidia har inte vunnit tillbaka någon tron.
De har den snabbaste gpun, men thats it. Den är inte "bra" för det. Korten som denna gpu skall sitta på har många problem så någon vinnare ser jag knappast nvidia som med GF100.

De har den snabbast presterande gpun, absolut.
De har inte det snabbaste kortet.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
folk med små chassin kanske inte ska komma och leka enthusiaster och hardcore gamers då.

tror det är vääldigt få som kan hålla med om att pris kommer i andra hand.
det är en betydlig skara folk som anser sig vara hardcore gamers/enthusiaster och saknar vattenkylning , och skulle definitivt bara kunna drömma om en bench-session med kväve/helium

själv har jag märkt att man kommer ganska långt bara man har hjärnan redo

absolut , nvidia ligger etta på single gpu prestanda.
dock leder AMD overall.

gratulerar till dina två 480's då.
måste säga att jag är en av dem som tycker priset är aningen högt, dock kan jag inte hålla med om att jag inte har råd med min "hobby".
ha råd med att vara "hardcore-gamer"/enthusiast är inte lika med att vara villig att spendera 4999 kr på ett kort , speciellt när det finns andra alternativ.

då är du inte hardcore, 4st 480 elr 2 5970 ska det vara

man köpper ju bara 480 för prestanda, vist om man haft problem enbart med ati så kan jag också förstå köppet, men annars är det bara dumhet, skiten ärjunte ens tyst längre, 200 seriens kylare är nog den tystaste org kylaren hitils(inte passiv då)

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Det ni två verkar helt oförmögna att förstå är att allt inte handlar om kostnaden av energi, utan om andra mycket viktigare saker.

Om kortet slukar 300W så måste den här energin ta vägen någonstans och i detta fallet känns det som att grafikkortet gillar att spy ut detta i form av värme-energi. Enligt mig så hade man utan större problem kunnat rättfärdiga 300W i förbrukning om det var så att grafikkortet utnyttjade dessa 300W till något produktivt - förslagsvis att rendera fler bilder/sekund.

Tycker personligen inte att den lilla prestandaökning som GTX 480 innebar rättfärdigar den enorma ökning i effektförbrukning, den är trots allt inte mycket bättre än 5870. Att kortet sen har högre effektförbrukning än 5870 i crossfire eller 5970, utan att vara bättre, är enligt mig bara pinsamt.

För mig handlar det inte om pengarna utan snarare om att GTX 480 är en riktigt ineffektiv kärna, varken mer eller mindre och jag tror nog inte det finns någon som kan påstå något annat.

Är jag oförmögen att förstå att allt inte handlar om kostnaden av energi när jag helt och klart också skriver:

" Å andra sidan så blir din dator högljud och varm. Det vet ju alla. Men det jag menar är att pratet om ekonomi är överdrivet. "

Oförmögen? Ne skulle inte tro det. Jag talade om allt tjatet i en massa andra recensioner på andra sidor på nätet där man talar om att man sparar pengar och när man köper olika grafikkort. Det är trams.

Den enda gången i realiteten man skulle eventuellt tänka i dem banorna var om
man hade en stor familj där alla kidsen skulle ha en varsin dator med varsitt 480 kort. Då kan det bli dyrt.

Jag bryr mig inte det minsta om min dator skulle drar en massa energi så länge som jag kan få ut värmen ur chassit, komponenterna är svala och ljudnivån är under kontroll.

Permalänk
Medlem

Kommer inga Geforce 400 från XFX om detta stämmer, nyheten är skriven så att man kan få intrycket att det rör sig om ett aprilskämt men dom konfirmerar även det i ett inlägg så det borde kunna vara sant.
Det är lite oroväckande att en av de största Nvidias AIB partners väljer att inte släppa kort, kan det kanske vara så att XFX inte anser att de har möjlighet att hålla de garantier som de brukar ha på sina produkter (dom har exempelvis livstids garanti i USA).

"We just received confirmation that XFX, a division of PINE Technologies, will not be releasing any GeForce GTX 400 series graphics cards to the market when the cards become public next month"
Läs mer på http://www.legitreviews.com/news/7707/

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude
Är jag oförmögen att förstå att allt inte handlar om kostnaden av energi när jag helt och klart också skriver:

" Å andra sidan så blir din dator högljud och varm. Det vet ju alla. Men det jag menar är att pratet om ekonomi är överdrivet. "

Oförmögen? Ne skulle inte tro det. Jag talade om allt tjatet i en massa andra recensioner på andra sidor på nätet där man talar om att man sparar pengar och när man köper olika grafikkort. Det är trams.

man hade en stor familj där alla kidsen skulle ha en varsin dator med varsitt 480 kort. Då kan det bli dyrt.

Jag bryr mig inte det minsta om min dator skulle drar en massa energi så länge som jag kan få ut värmen ur chassit, komponenterna är svala och ljudnivån är under kontroll.

Pengarna man skulle spara på att köpa till exempel ett 5870 istället för Fermi uppgår väl på sin höjd till ett par hundralappar om året, så jag håller helt med om att det argumentet bara är löjligt. Men det är ju inte det vi pratar om heller.
Du säger att du inte har några problem med att den slukar energi så länge den är kall och tyst, men hur hade du tänkt få till det då? För enligt testerna är den varken kall eller tyst. Köpa ett nytt chassi och vattenkylning för pengarna du sparar på elräkningen.. nä, just det.. du gjorde ju inte det, nej..
Du kan ju inte bortse från vissa negativa egenskaper och tro att de försvinner. I så fall kan du ju flytta till Tjernobyl, det är ju inte så farligt så länge du inte råkar ut för strålning. Eller simma med vitjahar, det är ju inte så farligt så länge de inte är hungriga eller nyfikna eller bara uttråkade. etc etc in absurdum.

Du kan ju få vad som helst att bli bra om du bara ser de bra sidorna och blundar för de dåliga.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Kommer inga Geforce 400 från XFX om detta stämmer, nyheten är skriven så att man kan få intrycket att det rör sig om ett aprilskämt men dom konfirmerar även det i ett inlägg så det borde kunna vara sant.
Det är lite oroväckande att en av de största Nvidias AIB partners väljer att inte släppa kort, kan det kanske vara så att XFX inte anser att de har möjlighet att hålla de garantier som de brukar ha på sina produkter (dom har exempelvis livstids garanti i USA).

"We just received confirmation that XFX, a division of PINE Technologies, will not be releasing any GeForce GTX 400 series graphics cards to the market when the cards become public next month"
Läs mer på http://www.legitreviews.com/news/7707/

Det var nog bara ett för tidigt aprilskämt.
XFX GeForce GTX 480/470

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Pengarna man skulle spara på att köpa till exempel ett 5870 istället för Fermi uppgår väl på sin höjd till ett par hundralappar om året, så jag håller helt med om att det argumentet bara är löjligt. Men det är ju inte det vi pratar om heller.
Du säger att du inte har några problem med att den slukar energi så länge den är kall och tyst, men hur hade du tänkt få till det då? För enligt testerna är den varken kall eller tyst. Köpa ett nytt chassi och vattenkylning för pengarna du sparar på elräkningen.. nä, just det.. du gjorde ju inte det, nej..
Du kan ju inte bortse från vissa negativa egenskaper och tro att de försvinner. I så fall kan du ju flytta till Tjernobyl, det är ju inte så farligt så länge du inte råkar ut för strålning. Eller simma med vitjahar, det är ju inte så farligt så länge de inte är hungriga eller nyfikna eller bara uttråkade. etc etc in absurdum.

Du kan ju få vad som helst att bli bra om du bara ser de bra sidorna och blundar för de dåliga.

Jag kör med vattenkylning och har ett moddat p182 chassi som har extra ljuddämpningsplattor och fläktar som hänger i gummi. Då blir det tyst. Men jag skulle ändå inte köpa den.
Har ett vattenkylt 5970.

Tjernobyl det låter rätt så trevligt. Skulle kanske ta och flytta dit.:D

Visst inser jag att alla inte har tid/råd med vattenkylning och moddning osv.
Och att det då blir varmt/och högljutt men det brukar alltid komma
eftermarknadskylare som är rejält mycket bättre än stock kylaren.

Tar du en sådan och några dämpningsplattor från biltema för någon hundring eller så så behöver det inte blir så infernaliskt dyrt.

Fast det vore givetvis önskvärt att Nvidia kunde fixa tysta produkter redan från början, men allt handlar ju om att mjölka så mycket pengar som möjligt, och då så blir det som det blir. Att skicka med ett halvt hekto extra koppar är inte att tala om när man har volymer på flera hundra tusen grafikkort att tillverka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Hur har du tänkt man ska kunna spela med högtalare utan att ljudnivån från grafikkortet är störande?

Hörlurar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Hörlurar.

Köp hörlurar till övriga familjen också. Det kommer de att uppskatta.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Ljudisolerat rum i källaren funkar oxå. Undrar dock om det kommer duga när och om dualGPU versionen släpps :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Köp hörlurar till övriga familjen också. Det kommer de att uppskatta.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Hörlurar.

Då har vi löst det störande ljudproblemet gott folk, vi skaffar alla hörlurar.
Vi behöver aldrig mer bry oss om ljudnivå på fläktar...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerd Moyen
Det var nog bara ett för tidigt aprilskämt.
XFX GeForce GTX 480/470

Det kom fram att dom där bilderna var fake.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?p=2220474#post... (Grundaren till siten, mao väldigt grönögd):

"For what its worth, I can confirm that the GPU will shut down at 106c. I reached that temp by running FurMark with manual fan control (at 70%).

I ran the test again, but this time I began to manually increase the fan speed once it hit 105c. Here's what I recorded:

75% - 105c
80% - 105c
85% - 105c
90% - 102c
95% - 99c
100% - 99c

Once it gets hot, it stays hot"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
2-300% hehe, nä men från 295gtx + 100%

Ok, så det högstpresterande kortet med dubbla gpuer ska fördubblas på en generation av ett kort med 1 gpu?
Herregud...
Är du seriös eller trollar du bara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Kan det inte vara så att det är ECC minnet i fermi korten?

Nej.

Fermi har väll inte ECC minnen utan kör en specialare där den använder delar av minnet som "ECC-bitar", om man vill.
http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-a...

Permalänk

Hittade ett test på gtx 470. det kortet är inte så övertygande faktiskt. i flera parter av testet så är det jämt med 5850. vissa tester slår det 5870. men ligger jämt med 5850. ganska omotiverande detta kortet med faktiskt

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/1

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Nej.

Fermi har väll inte ECC minnen utan kör en specialare där den använder delar av minnet som "ECC-bitar", om man vill.
http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-a...

Har också för mig att konsumentmodellen alltså inte Tessla, kommer att få ECC och dubbel presision bortkopplad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude

Men för helvete, troll... Nu går du in och börjar tjata om pengar och kostnaden av energi, igen.

Du kan inte bara välja att titta på de positiva delarna som grafikkortet medför (bättre prestanda) och sen bortse från alla de negativa delarna, som om de inte existerar. Varför går du i försvar för Nvidia som om du arbetar för dem?

Jag tycker personligen att en sund och vettig debatt kring nya produkter är intressant och trevlig men det är ju helt omöjligt när den andra sidan, fanboys, säger att: "Öhö... JaG SkITer I oM mITt GraFikkort LÅTeR som TJeRN0Byl 0Ch äR iNEffEktIV... ÖHÖ... VeM H4R 1NtE RÅd AtT betala RäKNiNgeN?!one".

Nu överdrev jag kanske lite men att sitta och diskutera med folk här på forumet är ju fullkomlig galenskap, går ju inte att föra en vettig diskussion. Jag menar: Vi pratar inte nödvändigtvis om huruvida Nvidias nya kärna slukar mycket ström eller inte utan snarare att Nvidias nya kärna slukar opropertioneligt mycket ström. Detta innebär alltså att kärnan känns väldigt ineffektiv och att den ger mycket lägre prestanda i förhållande till arbetet som utförs.

För att jämnföra med något som många har lättare att greppa: en glödlampa. En vanlig glödlampa är extremt ineffektiv, den alstrar värme och käkar väldigt mycket ström i förhållande till hur mycket energi den konverterar till ljus. Jämnför detta nu med en lysdiod (LED) som i rätt mängd kan ha exakt samma illuminans som en glödlampa men den alstrar betydligt mindre värme och käkar betydligt mindre ström.

Min poäng är densamma som i mitt förra inlägg: Nvidias kärna är en besvikelse enligt mig och presterade inte alls som förväntat. Om man bara har som mål att ha så hög prestanda som möjligt så kan man ju fråga sig varför våra personbilar inte använder 2-taktsmotorer.

Någonstans måste man nå en balansgång och att bara överge effektivitet till förmån för marginellt högre prestanda är enligt mig bara dumt.

P.S. Grafikkortet kan inte låta som Tjernobyl. Tjernobyl är en stad och reaktorolyckan är snart 25 år gammal, reaktorn är tämligen död och tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men för helvete, troll... Nu går du in och börjar tjata om pengar och kostnaden av energi, igen.

Du kan inte bara välja att titta på de positiva delarna som grafikkortet medför (bättre prestanda) och sen bortse från alla de negativa delarna, som om de inte existerar. Varför går du i försvar för Nvidia som om du arbetar för dem?

Jag tycker personligen att en sund och vettig debatt kring nya produkter är intressant och trevlig men det är ju helt omöjligt när den andra sidan, fanboys, säger att: "Öhö... JaG SkITer I oM mITt GraFikkort LÅTeR som TJeRN0Byl 0Ch äR iNEffEktIV... ÖHÖ... VeM H4R 1NtE RÅd AtT betala RäKNiNgeN?!one".

Nu överdrev jag kanske lite men att sitta och diskutera med folk här på forumet är ju fullkomlig galenskap, går ju inte att föra en vettig diskussion. Jag menar: Vi pratar inte nödvändigtvis om huruvida Nvidias nya kärna slukar mycket ström eller inte utan snarare att Nvidias nya kärna slukar opropertioneligt mycket ström. Detta innebär alltså att kärnan känns väldigt ineffektiv och att den ger mycket lägre prestanda i förhållande till arbetet som uträttas.

För att jämnföra med något som många har lättare att greppa: en glödlampa. En vanlig glödlampa är extremt ineffektiv, den alstrar värme och käkar väldigt mycket ström i förhållande till hur mycket energi den konverterar till ljus. Jämnför detta nu med en lysdiod (LED) som i rätt mängd kan ha exakt samma illuminans som en glödlampa men den alstrar betydligt mindre värme och käkar betydligt mindre ström.

Min poäng är densamma som i mitt förra inlägg: Nvidias kärna är en besvikelse enligt mig och presterade inte alls som förväntat. Om man bara har som mål att ha så hög effekt som möjligt så kan man ju fråga sig varför våra personbilar inte använder 2-taktsmotorer.

Någonstans måste man nå en balansgång och att bara överge effektivitet till förmån för marginellt högre effekt är enligt mig bara dumt.

P.S. Grafikkortet kan inte låta som Tjernobyl. Tjernobyl är en stad och reaktorolyckan är snart 25 år gammal, reaktorn är tämligen död och tyst.

Jag håller med!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, vilken soppa. Håller med föregående talare genom att hålla med förföregående talare.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Nu överdrev jag kanske lite men att sitta och diskutera med folk här på forumet är ju fullkomlig galenskap, går ju inte att föra en vettig diskussion. Jag menar: Vi pratar inte nödvändigtvis om huruvida Nvidias nya kärna slukar mycket ström eller inte utan snarare att Nvidias nya kärna slukar opropertioneligt mycket ström. Detta innebär alltså att kärnan känns väldigt ineffektiv och att den ger mycket lägre prestanda i förhållande till arbetet som utförs.

Min poäng är densamma som i mitt förra inlägg: Nvidias kärna är en besvikelse enligt mig och presterade inte alls som förväntat. Om man bara har som mål att ha så hög effekt som möjligt så kan man ju fråga sig varför våra personbilar inte använder 2-taktsmotorer.

Någonstans måste man nå en balansgång och att bara överge effektivitet till förmån för marginellt högre effekt är enligt mig bara dumt.

Jag säger bara en sak HAHAHAHAHAHAHAHAHA AHAHAH HA HA HA HA HA
Jag har ett 5970. Nvidia Fanboy...... öhhh.

Jag vet också att tjernobyl inte är en fläkt. Har inte ens jämfört tjernobyl med en fläkt. Det underlättar om man läser igenom tråden innan vräker ut sig en massa grejer. Men om man bara vräker ut sig saker utan ens läst igenom tidigare inlägg för senare kalla folk troll det är sannerligen galenskap.
------------->
Angående tjernobyl-------> Tidigare inlägg. Har inget med en fläkt att göra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian

Skrev också att jag inte är intresserad att köpa nividias produkter i dagsläget, och då
blir man kallad fanboy. Jag är snarare ATI fanboy. Mina senaste grafikkort har nämligen varit:

2900XT, 2x3870,2x4850,5970. Jaha jag är ett nvidia Fanboy...
Men om ni forfarande tror att man är ett nvidia fanboy så varsågoda

Nåväl för att förtydliga lite vad jag menade med mina tidigare inlägg så sammanfattar jag här:

Jag är inte imponerad av 480.
Jag bryr mig inte om effektförbrukningen. Jag kör med vatten och anser förövrigt
att man kan slänga på en eftermarknadskylare om man stör sig på ljudvolymen.
Har du råd med ett 480 så har du säkerligen råd med en bättre kylare också.
Skrev också att jag tycker att det är dålig att nividia inte skickar med bättre kylare
för att dem är snåla. Men thats life. Its sucks.

Jag anser att den här gamla ekonomidiskussionen är puckad. Denna recensionen
handlade INTE om det. Jo jag vet jag har läst recensionen. Att det blir varmt i lådan, och att det inte är bra det håller jag med om. Det har tidigare skrivit.

Jo jag håller med att det är att föredra att ha energieffektivare produkter osv.
Men ska du ha absolut Top of the line prylar så kan man glömma energieffektivitet.
Det är som att förvänta sig att man kan köpa en lamborghini och tro att du kan köra
blandad körning med en bränsleförbrukning på 0,7 liter per mil. Nvidias nyaste och dyraste kort är deras lamborghini skulle jag vilja påstå. Fast en slö sådan med punkterade däck.

Fastän å andra sidan har jag läst att deras 470 kort är rätt så törstigt det med, och det är verkligen ingen lamborghini. Så dem skulle givetvis kunnat göra bättre ifrån sig. Men det blir väl så när man är som en femåring och käftar i sandlådan med ATI hela dagarna och vägrar göra som ATI gör bara för att ATI gör det, alltså göra små effektiva kretsar.

Permalänk
Medlem

Man undrar vilka Ess Nvidia har i armen nu. Om AMD kommer med ett 5890 kan jag tänka mig Nvidia släpper drivrutiner som boostar Fermi korten 35-55% ?

Det skulle förklara den höga effekten den använder nu. Men mest ser jag fram emot en fullt utrustad Fermi senare i sommar från gainward, dom brukar göra fina versioner av Nvidia korten.

Hade man pengar nu skulle man nog överväga 2st 480sli vattenkylda. Det skulle elliminera några av dom negativa bitarna av Fermi, prestanda + dB nivån.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Man undrar vilka Ess Nvidia har i armen nu. Om AMD kommer med ett 5890 kan jag tänka mig Nvidia släpper drivrutiner som boostar Fermi korten 35-55% ?

Det skulle förklara den höga effekten den använder nu. Men mest ser jag fram emot en fullt utrustad Fermi senare i sommar från gainward, dom brukar göra fina versioner av Nvidia korten.

Hade man pengar nu skulle man nog överväga 2st 480sli vattenkylda. Det skulle elliminera några av dom negativa bitarna av Fermi, prestanda + db nivån.

Är visserligen rätt så skeptisk på nvidia skulle släppa drivrutiner som skulle boosta korten såpass mycket med. Kanske upp till 15% eller nått. Men jag är helt övertygad att korten kommer att ta sig rätt fett med tiden, när kommer mer Dx11 titlar som kan nyttja kortens prestanda på ett mycket bättre sätt.

jo 2st Vattenkylda 480 kort hade varit rätt så najs om man hade överdrivet mycket med pengar.

Permalänk
Hjälpsam

Inte har dom några ess i rockärmen, det här är det bästa dom kan åstakomma i nuläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |