Permalänk
Medlem

Nvidia eller AMD/ATI

Grafikkort för 2500kr vilket ska man sattsa på Nvidia eller AMD/ATI. Spela rätt mkt..

MVH Dj Mollet

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

hehe tack men har haft AMD/ATI men dom bara strular med spel och sånt skit få fpsdrops på ati korten med inte med nvidia alls..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DjMollet:

hehe tack men har haft AMD/ATI men dom bara strular med spel och sånt skit få fpsdrops på ati korten med inte med nvidia alls..

Varför frågar du om du redan bestämt dig?
Det tog Esseboy några minuter att leta upp länkarna åt dig, tid som han tydligen slösade bort på dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd

hmm nvidia är skit man kan knappt klocka upp dom för att dom blir vrål varma. Och dom klockar inte lika bra som AMD korten gör. Det är mitt motto

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjMollet:

Då är väl valet väldigt enkelt? eller?
Jag tycker ju AMD pga värme strömförbrukning och klockbarhet.
Sen upp till dig

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjMollet:

Ok.. varför skapade du den här tråden om du nu redan har bestämt dig? Det är väl lite korkat inte sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjMollet:

AMDs kort har alltid haft problem med drivare vad jag vet, är de inte detta som orsakar strul mä spel å FPSdrops? Jag skulle nog ta ATI nästa gång jag byter iallafall Tycker Nvidias nyare kort verkar lite sissådär

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Har själv kört 8800gtx, gtx275, gtx275 SLI, HD5850, HD5850 CF, HD5870 och gtx480 SLI. Ångrar inget av dessa köp. Ta det som verkar mest prisvärt utifrån just dina behov och skit i märket skulle jag säga.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

AMDs kort har alltid haft problem med drivare vad jag vet, är de inte detta som orsakar strul mä spel å FPSdrops? Jag skulle nog ta ATI nästa gång jag byter iallafall Tycker Nvidias nyare kort verkar lite sissådär

Tja, det är väl inte bara ATI som har problem med drivare. Drivrutinen som skickades med Nvidias senaste kort fick det att brinna upp om man överklockade...ooops. Det, om något, är ett drivarproblem.

Håller förövrigt med om att det är omoget att skapa en tråd om ATI/Nvidia om man redan har bestämt sig.

Saab, Volvo?
Expressen, Aftonbladet?
Mac, PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

hmm nvidia är skit man kan knappt klocka upp dom för att dom blir vrål varma. Och dom klockar inte lika bra som AMD korten gör. Det är mitt motto

Testa 560ti och säg det där igen Klockar väldigt bra och varma blir de verkligen inte. De problem du beskriver hade vär 4xx-serien? Typ 470/480.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrix:

Tja, det är väl inte bara ATI som har problem med drivare. Drivrutinen som skickades med Nvidias senaste kort fick det att brinna upp om man överklockade...ooops. Det, om något, är ett drivarproblem.

Håller förövrigt med om att det är omoget att skapa en tråd om ATI/Nvidia om man redan har bestämt sig.

Saab, Volvo?
Expressen, Aftonbladet?
Mac, PC?

Mac är en PC (Personal Computer) punkt slut. Du syftar snarare på OS X eller Windows/Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hastigt:

Mac är en PC (Personal Computer) punkt slut. Du syftar snarare på OS X eller Windows/Linux.

OS X eller Windows/Linux? OS X, Windows eller Linux menar du?

Dessutom är OS X ett Unix-derivat och Linux ska alltid uttalas GNU/Linux. Basta!

Klart slut. /Mr Messerschmitt

Permalänk
Medlem

Du får lika mkt fps drop oavsett märke på korten, misstänker att nvidia och amd korten du jämförde var ifrån olika generationer och/eller prisklasser.

Permalänk
Medlem

Pris/prestanda så ligger detta kort ruggigt bra till!

Annars har du även Nvidia 560 att kika på, billigare, likvärdig prestanda!

Permalänk
Avstängd

Som många andra undrar. va fan göra tråden för om du redan har bestämmt dig? eller ville du bara att folk skulle skriva till dig? bättre att du använder dig av lunarstorm då ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Ok.. varför skapade du den här tråden om du nu redan har bestämt dig? Det är väl lite korkat inte sant?

har inte bestämt mej alls över att jag ska köpa nvidia kort eller ati kort.. ville bara veta vilket som va mest prisvärt att köpa. med bra prestand för 2500 lappen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Pris/prestanda så ligger detta kort ruggigt bra till!

Annars har du även Nvidia 560 att kika på, billigare, likvärdig prestanda!

560 har knappast likvärdig prestanda som ett HD 6970. Mer i linje med ett HD 6950 beroende på klockfrekvenser.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

har fundera en del på 6970 koret.. men vet ej om det är bra att spela på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

560 har knappast likvärdig prestanda som ett HD 6970. Mer i linje med ett HD 6950 beroende på klockfrekvenser.

Helt rätt, my bad, slarvade när jag läste testerna

Skrivet av DjMollet:

har fundera en del på 6970 koret.. men vet ej om det är bra att spela på..

Varför skulle det inte vara det?

Permalänk
Medlem

Nej det är värdelöst köp Nvidia istället

Permalänk

och varför skulle inte 6970 vara bra att spela med? är ju det värsta amd har i singelväg just nu. är bara någon fps under gtx 580.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Alla kort som är över GTX560 / AMD 6870 tar de flesta spelen på högsta, jag skulle nog köra på GTX560 med eftermarknadskylare om du vill klocka och få bättre prestanda samt så är Nvidia:s kort ofta mycket tystare vilket brukar lägga stor vikt för många.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Fanboysen kan sluta. Du får välja över vad du vill prioritera. Nvidia har Phyzx tex. AMD har eyefinity på ett ända kort. Jag har själv haft båda märkena, inga problem med någon av dom. I dagsläger lirar jag med ett 6950 och har inget o klaga på.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Mina 470 klockar bättre än vad mina 5850 gjorde

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk

köp ett 6950 och lås upp till 6970 / klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrix:

Nu ska jag försvara Nvidia lite.

Nvidia hade "1" dålig drivare (har säkert haft andra också, Det går inte att undkomma) Medans Ati hade en hel hög dåliga drivare ett bra tag som inte fixades till ordentligt när dom nya drivarna släpptes (tänker på 4000 serien) Ati 5000 Serien var också drabbade av drivarproblem. (inte lika alvarliga har jag för mig) Är dock inte så insatt i 5000 serien eftersom jag inte ägt ett (ägt ett 4870x2)

Det jag vill komma fram till är att Amd fansen känner sig nedtyckta av Nvidia fansen när det gäller hur bra drivarna funkar. Och på så vis vill nu "ge igen" med att Nvidias drivare har problem.

Dåliga drivare enligt mig är drivare som inte fixas till, Och istället släpps det en efter en med samma problem.

Det här med ati 4000 seriens drivare var längesen varför kan folk inte släppa det? Visst finns det idioter som fortfarande påpekar att amd`s drivare är skit men så är inte fallet längre.

Både Amd och Nvida har bra och fungerande Drivare i dagens läge utan att vara drabbade av "större" problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

köp ett 6950 och lås upp till 6970 / klocka

Precis. Är du smart/prismedveten gör du detta. Upplåsningen lyckas på ca 97% av 6950-korten.

Annars köper du ett 560 eller annat Nvidia kort, ett fett PSU som kan driva kärnkraftverket, samt extra fläktar för evakuering av värmestrålningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrix:

Precis. Är du smart/prismedveten gör du detta. Upplåsningen lyckas på ca 97% av 6950-korten.

Annars köper du ett 560 eller annat Nvidia kort, ett fett PSU som kan driva kärnkraftverket, samt extra fläktar för evakuering av värmestrålningen.

Jag som alltid trodde att ett kärnkraftverk producerade el.. fan också, måste lärt mig helt fel i skolan
Sen kan du ju sluta slänga med massa fakta som du grundar på skit..
läs igenom http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx... innan du yttrar dig igen om saker du uppenbarligen inte har en aning om.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit det 6970 som länkades i tråden förut. Ruskigt prisvärt och bra kort.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |