23.976 Hz med nvidia kort...

Permalänk
Medlem

23.976 Hz med nvidia kort...

Halloj, har under mycket lång tid försökt få igång riktig 23.976 uppdateringsfrekvens över hdmi på mitt ION mobo i windows 7. Problemet är att majoriteten av HD material såsom bray är kodat med just 23.976 (24000/1001) men nvidias drivare blåvägrar att använda denna frekvens.

Jag har provat med i stort sett varenda win7 kompatibel drivare som nvidia har släppt & summan är att ingen av dem klarar just 23.976, vissa skickar 23.967, 24.001, 24, etc etc men aldrig just 23.976, inte ens om man skapar manuella upplösningar i drivarn eller med pstrip/andra program blir det rätt utan det avrundas alltid till någon närliggande udda frekvens, det finns en uppsjö material att läsa om just detta problem med nvidias drivare men jag har till dags datum inte hittat någon som fått skiten att fungera.

Under linux så kan man tvinga kortet att skicka äkta 23.976 men jag skulle helt enkelt vilja få samma funktion under win7 istället pga de övriga program jag vill kunna använda på min htpc. Jag vet att ATi's kort klarar detta utan minsta krångel men jag känner ingen större lust att byta mobo i htpc'n när det fungerar så bra som det gör i övrigt.

Om det finns någon på detta forum som faktiskt har lyckats få ut riktig 23.976 ur ett nvidia kort i win7 så skulle jag bli riktigt glad om ni kan ge något tips på hur.

PS. Nej jag vill inte använda 60Hz med pulldown och ja TV'n är fullt kapabel att ta emot & visa upp 23.976, EDID'n i TV'n listar även denna frekvens på 1080P och 720P och det fungerar under linux.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Välkänt problem tyvärr, tror inte det går att få 'äkta' 23.976 i dagsläget.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Det är inte lite sjukt att nV fortfarande inte har fixat detta, hade hoppats på att nån custom drivare skulle dyka upp eller liknande men det ser rätt kört ut. Får väl leta på ett fusion kort med inbyggd psu om det har kommit nåt än & se om de vill lira nå bättre... Ångrar inte att jag gått över till AMD/ATi i övrigt

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Fan, Ati kan ju inte heller köra "riktig" 23.976. Får en framedrop var 8e minut ungefär

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=20401428

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Själv kör jag sådant material i 25 fps för att få det synkat med min TV.
XBMC kan ju justera uppspelningshastigheten automatiskt så det synkar med TV-skärmen.
Nu kör jag analogt ljud ut (och jag kör även Linux). Vet inte om funktionen fungerar med digitalt ljud eftersom ljudet måste romsamplas i realtid av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Själv kör jag sådant material i 25 fps för att få det synkat med min TV.
XBMC kan ju justera uppspelningshastigheten automatiskt så det synkar med TV-skärmen.
Nu kör jag analogt ljud ut (och jag kör även Linux). Vet inte om funktionen fungerar med digitalt ljud eftersom ljudet måste romsamplas i realtid av datorn.

Precis, fungerar inte om man vill köra bitstreamat. Man kan också använda Reclock för att spela upp det i 24p och på så vis synka audio/video men då kan man inte bitstreama heller.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Ursäkta för necro. Men då jag ska slå ihop en riktigt billig dator till min mor undrar jag hur det ser ut med 23,976 hz på dagens billiga grafikkort. Fixar de detta eller är det fortfarande bara Intel som gör det bra?

Jag själv har en AMD 5350 som är helt ok. Men det är ju en APU. Hur är det med diskreta grafikkort i budgetsegmentet?

Permalänk

Är inte helt hundra men jag har för mig att både AMD och Nvidia lyckats med 23,976 Hz sedan ett par år tillbaks. Strax efter den här tråden skapats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Är inte helt hundra men jag har för mig att både AMD och Nvidia lyckats med 23,976 Hz sedan ett par år tillbaks. Strax efter den här tråden skapats.

Frågan är vilka kort som fixar det på ett bra sätt eftersom flera modeller som säljs idag bygger 5 år gammal teknik.

Jag tänker tex på den billigaste - 210.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ice Frontier:

Frågan är vilka kort som fixar det på ett bra sätt eftersom flera modeller som säljs idag bygger 5 år gammal teknik.

Jag tänker tex på den billigaste - 210.

Hade nog hellre tittat på lite nyare kort - typ GT 710 som är sprillans nytt Men visst, 499 inkl frakt från inet (med gratis frakt grejen)
Det är ju trots allt en del om man bygger en lite billigare setup.

Permalänk
Medlem

Integrerade grafikkretsar från Intel klarar det mesta i videoavkodning nu, utan att bryta svett, inga problem med 24p heller.

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM