Datorn börjar lukta bränt, luktar "el"

Permalänk
Medlem

Datorn börjar lukta bränt, luktar "el"

En av datorerna har börjat lukta, och det oroar en hel del. Vi lyckas inte direkt hitta vad det är.

Doften som kommer, är doften av El, alltså som doften man kan få i rum med större el-installationer. Påminner även om en sprillans ihopsatt dator som blivit rejält upphettad av att man kört skiten ur den, typ. Det luktar i hela rummet, och det har varit så varje dag i nästan en vecka nu.

Vi öppnade hela lådan inklusive aggregatet och rengjorde precis allt, fläktar, kretskort, bort med allt damm och skit. Det är i princip helt rent nu och alla fläktar snurrar bra och tyst (såg inga svullna kondingar heller). Och ingen av komponenterna i datorn känns ovanligt varm när man tar på dom. Processorn ligger på runt 50 grader (som den alltid gjort) och moderkortet på runt 25. Vi märker heller ingen direkt nedgång i prestanda, och datorn reagerar inte annorlunda om den körs hårt heller - såvitt vi kan se. Det finns inte heller någon trafo eller nåt sånt som ligger i närheten som kan lukta.

Datorn är från 2004 (PC som är ihopsatt av lösa delar) så den har varit med ett tag. Den körs rätt snällt, men har alltid stått på långa perioder. Dumt nog körs den ojordat, det finns helt enkelt bara jord i köket.

Jag har svårt att se vad som är nästa steg i en eventuell felsökning, förutom att backa upp all data förstås, vilket görs i skrivande stund. Nån som har lust att få ur sig några spontana tankar om vad det här kan vara för nåt, och vad man kan kolla efter? Skulle vara grymt tacksamt.

Tack på förhand

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Lukta på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Jo, det låter som nätagget. Jag var själv med om att min dator luktade rätt så bränt i några dagar, och sedan dog nätagget rätt så rejält (tog med sig en propp). Jag skulle rekommendera att du slutar använda datorn tills nätagget är bytt om det är nätagget som luktar, då det är möjligt att andra komponenter kan skadas om nätagget dör.

Permalänk
Medlem

På min förra dator började mitt nätagg lukta och efter någon dag dog fläkten i den så jag bytte då till ett nytt innan agget dog.

Visa signatur

-Gaming: | NZXT Lexa S | Core i5 750 @ 3 GHz | XFX 5850 xXx | Asus P7P55D EVO | Corsair Dominator 4GB | NH-D14 | WD Caviar Black 750GB
-Programmering/grafiskt: | MacBook Pro 13.3" | SSD 128GB | Ubuntu 8.10

Permalänk
Medlem

Aj fan, låter som dåliga nyheter. Eller kanske inte .. agget är ett klent q-tec 300W. Nytt kostar 3-400, inte hela världen. Kanske ska ta ut det här, och låta det stå själv med strömmen på nån vecka, se vad som händer. Isolerar man det får man ju se om det är det som luktar bränt med.

Tackar för synpunkterna

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TomKe:

Aj fan, låter som dåliga nyheter. Eller kanske inte .. agget är ett klent q-tec 300W. Nytt kostar 3-400, inte hela världen. Kanske ska ta ut det här, och låta det stå själv med strömmen på nån vecka, se vad som händer. Isolerar man det får man ju se om det är det som luktar bränt med.

Tackar för synpunkterna

Q-tec är ren dynga. Varför ska du låta det stå på en vecka, har du provision på brandförsäkringen?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

stäng av datorn direkt och skaffa nytt nätagg, q-tec är totalt skräp, om det är speccat på 300w så är det nog kanske lika starkt som ett 200w bra kvalité agg....

Du ska vara medveten om att fortsätter du köra på det nätagget så riskerar du att det dör när som helst och KAN ta med sig komponenter när det gör det (men det kan dö och inte ta med sig nått också om du har tur) men tveka inte en sekund att det nätagget kommer dö om du kör ens halvdugliga komponenter i datorn...

Q-Tec är känt som ett av de sämsta nätaggstillverkarna på marknaden... Du vet vad du riskerar, är det värt det?

edit: och för sjutton köp inte nått skit agg när du köper nytt, det är värt att lägga några hundra extra och få ett agg som du vet är bra och som kommer hålla!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Q-tec är ren dynga. Varför ska du låta det stå på en vecka, har du provision på brandförsäkringen?

hehe, nä men man kan ta bort det från datorn och se om det är det som luktar, se om det verkligen är på väg att dyka eller om det bara är nåt damm nånstans som grillas.

Skrivet av RaidSoft:

stäng av datorn direkt och skaffa nytt nätagg, q-tec är totalt skräp, om det är speccat på 300w så är det nog kanske lika starkt som ett 200w bra kvalité agg....

Du ska vara medveten om att fortsätter du köra på det nätagget så riskerar du att det dör när som helst och KAN ta med sig komponenter när det gör det (men det kan dö och inte ta med sig nått också om du har tur) men tveka inte en sekund att det nätagget kommer dö om du kör ens halvdugliga komponenter i datorn...

Q-Tec är känt som ett av de sämsta nätaggstillverkarna på marknaden... Du vet vad du riskerar, är det värt det?

edit: och för sjutton köp inte nått skit agg när du köper nytt, det är värt att lägga några hundra extra och få ett agg som du vet är bra och som kommer hålla!

Fick klart för mig att Q-tec är skit ett tag efter jag använt det, och dåligt nätagg är nog källan tillmånga skumma problem i datorn, kan t.o.m. vara en fara. Jag ska nog inhandla ett nättagg trots allt.

Läste just att Swecloockers rekommenderar Corsair CX400 400 W och Fractal Design Integra 400 W i sitt test. Ska se om jag hittar dom. Flergenerella förslag välkomna.

Tackar för synpunkterna

Visa signatur