Hjälp/ ideér om vattenkylning utomhus!

Permalänk
Avstängd

Bor du i hus kan du gräva ner långa kopparrör i marken och köra vattnet genom dem istället för radiator.

Kondens löser man lätt med isolering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subbs:

Om du vill få ner tempen lågt el lägre än rums temp så finns de ju water chiller pumpar du kan best från tex Uk. Dom finsn i flera styrkor och storlekar=) dom jag titat på för mitt system kyler visst antal w till 4grader. http://specialtech.co.uk/spshop/customer/Waterchiller-Hailea-... denna har jag suttit och filurat på=) bara prylarna börja ramla in nu så ska bygget påbörjas=). Ser fram emot ditt coola bygge kommer bli något eget helt klart:D

Den var cool!! kopplar man den bara direkt till blocken på CPU, GPU mm??

Ja hoppar det kommer gå ihop bara, annars har man ju iallfall lärt sig något:)

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

hur kallt har du utomhus? pumphastighet på vattnet och hur kallt kommer vattnet vara? svåra frågor då systemet inte är byggt. men har du över 7-10c på vattnet så kan du nästan skippa isolering. men troligtvis kommer vattentempen vara runt 0 till -10 ifall det är -20 ute...

läsvärt om kondensation:
http://www.mill-rise.freeserve.co.uk/Condensation.htm

enligt bilden, så tolkar jag att ifall det är 20c inomhus och om luften kyls 11c eller lägre så blir det mer än 100% vatten i luften=
dvs vattenuppstår...

http://www.mill-rise.freeserve.co.uk/images/Buckets.jpg

"at 10ºC could hold 8 grams of water vapour at its maximum"
"Similarly air at say 20ºC could hold around 14 grams of water vapour at maximum"

låt säga att du kyler ner ytterhöljet på slangen till 10c så kan du max ha 57% luftfuktighet i rummet vid 20c.

tur nog så är det lägre luftfuktighet på vintern. dock ifall du har mycket blommor inomhus och "kompisar" så höjs halten...

ännu en guide för isolering:
http://www.overclock.net/peltiers-tec/410339-info-how-insulat...

249:- på biltema.
Visar temperatur inne/ute, luftfuktighet.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Klockor-och-Termomet...

Tanken är att kylsystemet/ radiatorn ska stå ute året om. Pumpen jag har tänkt att köpa pumpar max 800l/h så det är väl vad jag får ut av pumpen, sen vet jag ju inte om den går att ställa in manuellt eller om den går på max hela tiden.

Tack för tipsen! Ska läsa igenom detta och försöka förstå men säkrast är väl att försöka isolera så bra som möjligt för man vill ju inte chansa när det gäller vatten och elektronik!!

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Bor du i hus kan du gräva ner långa kopparrör i marken och köra vattnet genom dem istället för radiator.

Kondens löser man lätt med isolering

Det hade ju faktiskt varit det optimala helt klart, men det är ju det att jag bor överst i ett 3 plans hus:/ och då måste jag ha kraftigare pump, mera släng och sedan vet jag inte om farsan vill att jag drar slang i huset genom golv och väggar så det blir nog inte så lätt.. Helt klart det bästa om man bott på första plan. Då slipper man minusgrader och så håller det behaglig temperatur på sommaren också.

Visa signatur

Permalänk

Vad är syftet med ditt projekt egentligen? (Nyfiken)

Permalänk

Är det mest för att du vill bygga något annorlunda eller är du ute efter extrem överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agressor:

Den var cool!! kopplar man den bara direkt till blocken på CPU, GPU mm??

Ja hoppar det kommer gå ihop bara, annars har man ju iallfall lärt sig något:)

Den står först i systemet så att säga och man drar sitt loop vatten genom den. har inte hunnit kolla exakt ännu hur den agerar pump el inte. men ställer man den typ under datorn med ett hyll plan imellan så blir inte slang dragningen så lång. En annan cool sak man åxå kan göra med den är att om du drar slangar till ev en pump och sen genom en större radiator me fläktar på såklart så kan man få en egen byggd version utav en ac=) Dock med skillnaden att denna ac kommer pumpa +4 graders luft ist för 16+ som en normal Klimat anläggning gör=). Inte direkt mycket pengar så en måste inhandlas för att se vilka roliga prylar man kan ha den till=).

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Vad är syftet med ditt projekt egentligen? (Nyfiken)

Syftet är egentligen att jag vill bygga något annorlunda och jag är intresserad utav lite mer extrema kylsystem. Tanken är också att jag lär mig nya saker och ha så kul som möjligt på vägen. Sedan är väl de possitiva sakerna som de medför att jag får ett tystare system och förhoppningsvis lite kallare också.

Skrivet av Subbs:

Den står först i systemet så att säga och man drar sitt loop vatten genom den. har inte hunnit kolla exakt ännu hur den agerar pump el inte. men ställer man den typ under datorn med ett hyll plan imellan så blir inte slang dragningen så lång. En annan cool sak man åxå kan göra med den är att om du drar slangar till ev en pump och sen genom en större radiator me fläktar på såklart så kan man få en egen byggd version utav en ac=) Dock med skillnaden att denna ac kommer pumpa +4 graders luft ist för 16+ som en normal Klimat anläggning gör=). Inte direkt mycket pengar så en måste inhandlas för att se vilka roliga prylar man kan ha den till=).

okej! Den verkar sjukt skön ju! Gött med ac på sommaren när det är 30 grader i rummet:P Finns dom bara att köpa i UK eller har du hittat någon i sverige??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det där gör susen!! Men drar inte den största på 4 hk väldigt mycket el? Borde inte den lilla räcka kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av agressor:

Det där gör susen!! Men drar inte den största på 4 hk väldigt mycket el? Borde inte den lilla räcka kanske?

tror 500 är för klen för o kyla det du tänkt kyla, men moderkort + cpu klarar den säkert av. och du tappar iden med o få en tyst dator då dom här oftast låter en hel den. fläkten alltid på och låter högt och kompressorn låter då och stötvis på/av...

den här blir perfekt för dig, drar 400w och kan kyla upp till 790w...
http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p2693_waterchi...

ska du kyla cpu+gpu+modekort osv = 400w så behöver du minst 200w extra kylförmåga då du vill ha kallare än 20c på vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

tror 500 är för klen för o kyla det du tänkt kyla, men moderkort + cpu klarar den säkert av. och du tappar iden med o få en tyst dator då dom här oftast låter en hel den. fläkten alltid på och låter högt och kompressorn låter då och stötvis på/av...

den här blir perfekt för dig, drar 400w och kan kyla upp till 790w...
http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p2693_waterchi...

ska du kyla cpu+gpu+modekort osv = 400w så behöver du minst 200w extra kylförmåga då du vill ha kallare än 20c på vattnet.

okej! känns lite som en genväg nästan, men helt klart en fräck produkt. Hälst av allt vill jag inte ha en enda fläckt i datorn utan allt som går ska kylas utav vatten och radiatorerna och fläcktarna är tänkta att vara utanför så att köpa en sådan känns inte som det jag vill ha just nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde köra hela kylslingan i kopparrör istället för slangar och isolera med armaflextejp. Då bör du slippa all kodens problematik. Räcker inte de så klä med armaflex isolering utanpå tejpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag tycker du borde köra hela kylslingan i kopparrör istället för slangar och isolera med armaflextejp. Då bör du slippa all kodens problematik. Räcker inte de så klä med armaflex isolering utanpå tejpen.

du inser att det är stor skillnad på priserna? och isoleringen på kopparrören är minimal, nästan så att siliconslanger isolerar lika bra då.

problemet är inte att slangarna blir fuktiga, det man är rädd för att det ska komma vatten på moderkortet osv...

Permalänk
Medlem

Jag håller på att kolla upp det. Vet att en polare har en exakt likadan agg på sitt jobb som dom kyler vatten med och den andra ha dom som just hembyggd ac i maskin hallen=) jag återkommer imorn när jag fått veta mer om vart man kan handla och ev priser. Priset på den ja länkade va ju riktigt bra och de va inte dyraste inte heller billigaste så de finns mån att ta på. Tex så ska du kyla säg till 12+ då har du ju helt plötsligt på en max säg 150 w i 4 + 450w i 12+ åxå värt att tänka på för just pris=) ingen mening att köpa en som du inte behöver.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Har själv haft de tankarna, skulle bli sjukt snyggt vetja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

du inser att det är stor skillnad på priserna? och isoleringen på kopparrören är minimal, nästan så att siliconslanger isolerar lika bra då.

problemet är inte att slangarna blir fuktiga, det man är rädd för att det ska komma vatten på moderkortet osv...

De va därför jag skrev att han skulle isolera rören med Armaflex tejp och möjligt vis armaflex rör isolering.

Det är lättare för pumpen att arbeta i en koppar loop än med slangar då motståndet är konstant samma i koppar loopen. Och en koppar loop är inte alls lika ömtålig som en med slangar. Om TS har husdjur hemma typ katt eller hund så kan slangarna va väldigt kort livade.

Jag hade använt koppar så jag hade kunnat få koppar block på diverse komponenter som ska kylas samt radiator med koppar slinga och sen så koppar rör. 100% koppar = 0% beläggningar och sånt i blocken eller radiatorn.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag har funderat på det men då jag inte är kunnig på att bocka rör känns det som den ideén är lite för långt borta. Priset på projektet borde också öka om jag kör med en hel koppar slinga. Men är du kunnig så får du gärna komma så bockar vi lite koppar rör och fixar till ett system med det istället!! Hade varit bra:)

Skrivet av Subbs:

Jag håller på att kolla upp det. Vet att en polare har en exakt likadan agg på sitt jobb som dom kyler vatten med och den andra ha dom som just hembyggd ac i maskin hallen=) jag återkommer imorn när jag fått veta mer om vart man kan handla och ev priser. Priset på den ja länkade va ju riktigt bra och de va inte dyraste inte heller billigaste så de finns mån att ta på. Tex så ska du kyla säg till 12+ då har du ju helt plötsligt på en max säg 150 w i 4 + 450w i 12+ åxå värt att tänka på för just pris=) ingen mening att köpa en som du inte behöver.

Det låter väldigt fräckt. Vet du om den funkar bra för dom??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag har kommit fram till med hjälp utav er hjälp och ideér:

Bygga en tank i plåt eller dyligt och svetsa på anslutningar
Bygga någon form utav skydd för tanken och radiatorn , som skyddar mot vind vatten och solljus.
Skaffa slangar som klarar temperaturskillnader och solljus ( Dom som går ut till tanken, radiatorn och in igen)
vattenblock till grafikkorten och cpun.
Isolera moderkortet och även vissa slangar om det behövs enligt en guide.
Koppla pumpen i loopen efter datorn så vattnet inte är allt för kallt för pumpen så att den tar mindre skada.

kom gärna med förslag på ändringar eller förbättringar:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

som jag förstod det var det mest värmen på sommaren som var problemet?
ha kylaren ute på sommaren, och inne på vintern, normalt brukar inte folk klaga på att det är för varmt då
slipper du problemen med kondens, minusgrader och annat trams, har du en rejält tilltagen kylare borde du klara dig utan några egentliga fläktljud på vintern med.

en stor radiator sprider värme bra, min Noctua 120mm håller processorn 3 grader över rumstemperatur vid surf, 50 grader vid Stresstest och 90 grader helt passivt kyld.
och en ordentlig vattenkylning borde fixa det galant

tänk även på att såkallad PEM-slang som är vanligt att använda vid vatten/avlopp släpper igenom vatten, finns folk som gör felet att köpa PEM-slang (den svarta styva slangen, billigare än vanlig till golvvärme) och lägga som golvvärme i hus, sedan är de förvånade varför de får fylla på några liter per dygn, och varför de får rötskador i hela huset.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

som jag förstod det var det mest värmen på sommaren som var problemet?
ha kylaren ute på sommaren, och inne på vintern, normalt brukar inte folk klaga på att det är för varmt då
slipper du problemen med kondens, minusgrader och annat trams, har du en rejält tilltagen kylare borde du klara dig utan några egentliga fläktljud på vintern med.

en stor radiator sprider värme bra, min Noctua 120mm håller processorn 3 grader över rumstemperatur vid surf, 50 grader vid Stresstest och 90 grader helt passivt kyld.
och en ordentlig vattenkylning borde fixa det galant

tänk även på att såkallad PEM-slang som är vanligt att använda vid vatten/avlopp släpper igenom vatten, finns folk som gör felet att köpa PEM-slang (den svarta styva slangen, billigare än vanlig till golvvärme) och lägga som golvvärme i hus, sedan är de förvånade varför de får fylla på några liter per dygn, och varför de får rötskador i hela huset.

Precis du har fattar rätt, men är även sugen på att kunna ha den där året om. Att liksom slippa röra något och bygga ett fastsystem som även håller för en framtida uppdatering av komponenter. men lyckas jag inte lösa problemet med kondens så blir väl det ett altenativ att ha det utomhus på sommaren och inne på vintern:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av agressor:

Jag har funderat på det men då jag inte är kunnig på att bocka rör känns det som den ideén är lite för långt borta. Priset på projektet borde också öka om jag kör med en hel koppar slinga. Men är du kunnig så får du gärna komma så bockar vi lite koppar rör och fixar till ett system med det istället!! Hade varit bra:)

Jag hade mer än gärna hjälpt dig och jag har jobbat i Norge som rörmokare och kylmontör så kröka rör och löda är inga bekymmer för min del.

Men har på känn att vi bor lite väl långt ifrån varandra så de blir lite bökigt på grund av den aspekten tråkigt nog.

Hade säkert kunnat få tag på ett bra kylmedium att köra med oxå som har bättre värmeledningsförmåga än vatten och inte fryser innan de bli -40 grader i kylslingan.

Enda problemet skulle va hur pumpen skulle må då detta kylmediet har ganska hög alkohol halt.

Denna pumpen hade nog funkat bra.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p10088

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag hade mer än gärna hjälpt dig och jag har jobbat i Norge som rörmokare och kylmontör så kröka rör och löda är inga bekymmer för min del.

Men har på känn att vi bor lite väl långt ifrån varandra så de blir lite bökigt på grund av den aspekten tråkigt nog.

Hade säkert kunnat få tag på ett bra kylmedium att köra med oxå som har bättre värmeledningsförmåga än vatten och inte fryser innan de bli -40 grader i kylslingan.

Enda problemet skulle va hur pumpen skulle må då detta kylmediet har ganska hög alkohol halt.

Denna pumpen hade nog funkat bra.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p10088

Underbart! Ser att du bor i bohuslän någon stans. Jag bor i Borås så helt omöjligt skulle det ju inte vara. Bjuder på mat och sovplats samt ersättning för arbetet om det vill sig:) kopparrör hade varit sjuk häftigt och de blir enklare också om man kör allt i koppar.

Pumpen var riktigt dyr!! Är den värd det? kommer den att hålla bättre än dom i plast? eller kommer de andra att sluta funka när de blir vinter i sverige?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av agressor:

Underbart! Ser att du bor i bohuslän någon stans. Jag bor i Borås så helt omöjligt skulle det ju inte vara. Bjuder på mat och sovplats samt ersättning för arbetet om det vill sig:) kopparrör hade varit sjuk häftigt och de blir enklare också om man kör allt i koppar.

Pumpen var riktigt dyr!! Är den värd det? kommer den att hålla bättre än dom i plast? eller kommer de andra att sluta funka när de blir vinter i sverige?

Här kan du läsa på engelska om den.

http://www.watercoolinguk.co.uk/p/Laing-D5-Pumpe-12V-D5-Solar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Den ser ju helt klart ut att vara i bättre kvallité än dom andra pumparna jag har kollat på. Får nog bli en sådan pump om de inte kommer fram någon bättre på vägen. nu ska de bara fixas block, slang, kylmedel, isolering och tanken byggas:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av agressor:

Ja den funkar klockrent både som kylare till dricks vattnet och deras hembyggda ac variant kyler maskin hallen riktigt bra faktiskt.

Visa signatur

Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av agressor:

Den ser ju helt klart ut att vara i bättre kvallité än dom andra pumparna jag har kollat på. Får nog bli en sådan pump om de inte kommer fram någon bättre på vägen. nu ska de bara fixas block, slang, kylmedel, isolering och tanken byggas:)

Alltså någon special tank behöver du ju inte. De räcker ju med en av dom lite bättre modellerna som redan finns.

Typ denna.

http://www.indomo.se/7359-EK-BAY-SPIN-Reservoir-Acetal

Den har ganska rejält gods så man kan borra upp in och utgång så man kan sätta dit större kopplingar om de skulle behövas. Gäller bara att man får de rakt och fint när man gängar om dom nya hålen så att de blir rakt och håller tätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subbs:

Ja den funkar klockrent både som kylare till dricks vattnet och deras hembyggda ac variant kyler maskin hallen riktigt bra faktiskt.

ofan! ska kolla vidare på en sådan då. tack för tipset:)

Skrivet av Ant3:

Alltså någon special tank behöver du ju inte. De räcker ju med en av dom lite bättre modellerna som redan finns.

Typ denna.

http://www.indomo.se/7359-EK-BAY-SPIN-Reservoir-Acetal

Den har ganska rejält gods så man kan borra upp in och utgång så man kan sätta dit större kopplingar om de skulle behövas. Gäller bara att man får de rakt och fint när man gängar om dom nya hålen så att de blir rakt och håller tätt.

okej! men den tanken kan man ha utomhus också då? För det är tänkt att radiatorn och tanken ska stå utomhus under ett skydd som jag ska bygga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av agressor:

ofan! ska kolla vidare på en sådan då. tack för tipset:)

okej! men den tanken kan man ha utomhus också då? För det är tänkt att radiatorn och tanken ska stå utomhus under ett skydd som jag ska bygga.

Det är ju bäst att ha tanken inne i datorn så man kan hålla koll på vattennivån.

Visa signatur