Köpråd för första systemkameran?

Permalänk
Medlem

Köpråd för första systemkameran?

Tjena gott folk!

Nu är det så att min stackars kamera haft ett för kamerans del rätt fatalt möte med grabbens drickflaska och inte vill vara med längre. Den kamera jag haft tidigare är en canon SX20is och den har jag vart rätt nöjd med med ett par undantag. Det är en pos-kamera men bilderna har blivit helt ok men det är ett par saker jag vill ha som jag är övertygad om skulle fungera mycket bättre med en systemkamera. Så nu när det då ändå behövs en ny täkte jag passa på att uppgradera till en sådan. Skulle dock behöva lite hjälp med val av modell.

De kameror jag kollat på mest är antingen en Canon 550D eller en Pentax K-r. Båda finns i kit med 18-55/3,5-5,6 objektiv. Jag var även och kände på båda inne på Mediamarkt och jag är väldigt kluven då båda kändes väldigt bra men på lite olika sätt.

Det jag kommit fram till själv genom reviews och tester är att 550D över lag verkar vara bättre och har mer roliga saker (mjukvaran till datorn, bättre på video osv.), men att K-r är vassare på just foto-bitarna. Pentax-kamerorna har ju även fördelen av stabilisator i huset och inte i objektiven. Den är även lite billigare.

Det jag mest fotar är just grabben min men även en del på fester och firanden och liknande så det jag letar efter mest är så att det går att fota riktigt snabbt (grabben/folk står sällan still ) och även att det blir bra bilder även i dåligt ljus. Detta var två saker som min sx20 inte var så bra på men som både 550D och K-r verkar vara helt ok på.

Video är även rätt intressant men inte jättehögt prioriterat. Gällande det så har ju Pentaxen ingen AF i video-läge vilket 550D har, men jag fick även höra att den i 550D är så seg att den inte riktigt är användbar. Istället har ju K-r betydligt snabbare sekvenstagning vilket jag brukar ha väldigt kul med.

Kort och gott så har jag väldigt svårt att välja så jag hoppas på att det finns någon foto-räv här som kan hjälpa till med det, eller kanske tipsa om det finns bättre alternativ som första kamera? Prio 1 är bra bilder på för det mesta rörliga mål och Prio 2 är att kunna fota även i sämre ljus. Efter detta kommer video. Jag har ingen fast budget men då det blir min första systemkamera även om jag lekt lite med vännernas så känns det onödigt att gå allt för högt.

All hjälp uppskattas

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det bästa för att kunna fota i mörker och även fota saker i rörselse är att skaffa ljusstarka objektiv, så man kan få ner slutartiden. Både 550D och K-r är bra kameror och kit-objektiven som ingår är nog helt ok, bra som nybörjar-objektiv iaf. Komplettera med ett fast ljusstarkt objektiv också!
Det mesta av bildkvaliteten ligger även i objektivet, även om man köper det allra billigaste kamerahuset och slänger på ett bra objektiv så kan man ta "proffsbilder". Så jag rekommenderar dig att lägga det mesta av pengarna på optik :).

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Hedersmedlem

K-r är 1000kr billigare och så mycket bättre är inte 550D förutom just på video och lite högre upplösning på sensorn. Men tappar som du säger rejält när det gäller kontinuerlig fotografering.
http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/pentax/...

35mm är perfekt för att fota dagliga saker då brännvidden är ungefär som man ser världen själv.
http://www.japanphoto.se/product/objektiv/pentax/pentax-smc-d...

Ett objektiv du skall leta efter som man brukar hitta för ca 2000kr begagnat är 16-45mm f/4,0 smc DA ED AL och det ger mycket bra vidvinkel och fin optisk kvalité till ett löjligt lågt pris.
http://www.tradera.com/Pentax-SMC-DA-16-45-4-0-ED-AL-auktion_...

En stor fördel med Pentax är att man kan använda alla objektiv med K-bajonett fattning sedan mitten av 70-talet och med en M42 adapter alla M42 objektiv från 60-talet och framåt och få bildstabilisering. Här finns det massor av fina fasta objektiv man kan få för hundralappar och ibland mindre men det blir då att fota utan autofokus!

Med en M42 adapter kan du köpa något i den här stilen att ha med ut.
http://www.tradera.com/Pentax-500mm-4-5-med-m42-fattning--auk...

Ett objektiv som jag verkligen rekommenderar är detta Chinon 50mm F1.7 (K-bajonett) som man brukar få för ca 100-200kr men som optisk är lika bra som Pentax motsvarande objektiv men mycket billigare.
http://www.tradera.com/Auto-Chinon-objektiv-auktion_302000_13...

Ibland kan det vara idé att köpa en gammal systemkamera som denna då det allt som oftast följer med ett bar objektiv och här vill man åt Pentax fina 28mm (K-bajonett) som brukar gå för 500-600k och så säljer man resten för 100-200kr.
http://www.tradera.com/Pentax-ME-Super-med-SMC-Pentax-28mm-oc...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

K-r är 1000kr billigare och så mycket bättre är inte 550D förutom just på video och lite högre upplösning på sensorn. Men tappar som du säger rejält när det gäller kontinuerlig fotografering.
http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/pentax/...

35mm är perfekt för att fota dagliga saker då brännvidden är ungefär som man ser världen själv.
http://www.japanphoto.se/product/objektiv/pentax/pentax-smc-d...

Ett objektiv du skall leta efter som man brukar hitta för ca 2000kr begagnat är 16-45mm f/4,0 smc DA ED AL och det ger mycket bra vidvinkel och fin optisk kvalité till ett löjligt lågt pris.
http://www.tradera.com/Pentax-SMC-DA-16-45-4-0-ED-AL-auktion_...

En stor fördel med Pentax är att man kan använda alla objektiv med K-bajonett fattning sedan mitten av 70-talet och med en M42 adapter alla M42 objektiv från 60-talet och framåt och få bildstabilisering. Här finns det massor av fina fasta objektiv man kan få för hundralappar och ibland mindre men det blir då att fota utan autofokus!

Med en M42 adapter kan du köpa något i den här stilen att ha med ut.
http://www.tradera.com/Pentax-500mm-4-5-med-m42-fattning--auk...

Ett objektiv som jag verkligen rekommenderar är detta Chinon 50mm F1.7 (K-bajonett) som man brukar få för ca 100-200kr men som optisk är lika bra som Pentax motsvarande objektiv men mycket billigare.
http://www.tradera.com/Auto-Chinon-objektiv-auktion_302000_13...

Ibland kan det vara idé att köpa en gammal systemkamera som denna då det allt som oftast följer med ett bar objektiv och här vill man åt Pentax fina 28mm (K-bajonett) som brukar gå för 500-600k och så säljer man resten för 100-200kr.
http://www.tradera.com/Pentax-ME-Super-med-SMC-Pentax-28mm-oc...

Det där ser ju faktiskt lovande ut
Kostnaden för optik har vart en av sakerna som hållt mig borta från systemkameror hittills vilket faktiskt delvis är varför jag är intresserad av Pentaxen då det både är stabilisering i huset inte är så mycket med olika fattning att tänka på när de ändå behållt kompabiliteten. Det gör ju bra objektiv till ett mindre bekymmer.

Men då lutar det nog faktiskt åt en K-r. Har hittat lite tips om att det går att fixa till så video-läget blir lite bättre på den och tydligen så skall det via en firmware-uppgradering gå att få stöd för SDXC-kort med vilken kan behövas frammåt (Det har ju 550D också men det gör dem ju lika där).

Edit**
Tänkte rent generellt sådär gällande pentax. Är de i samma klass som Canon och Nikon? Tänkte det är ju mest de två man hör någonting som lekman hela tiden och all reklam och stora nyheter m.m. gäller ju av vad jag sett medt just canon och nikon. Förr i tiden vet jag att morsan hade en gammal Pentax systemkamera (70-80 talet) men är det ett val man kommer ångra senare?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Tänkte rent generellt sådär gällande pentax. Är de i samma klass som Canon och Nikon? Tänkte det är ju mest de två man hör någonting som lekman hela tiden och all reklam och stora nyheter m.m. gäller ju av vad jag sett medt just canon och nikon. Förr i tiden vet jag att morsan hade en gammal Pentax systemkamera (70-80 talet) men är det ett val man kommer ångra senare?

Fördelen med Canikon är främst att de är störst. De mindre tillverkarna är i regel mer innovativa och ger mer kamera för pengen, men utbud av tillbehör/objektiv/begagnat är mindre. Canikons plats(er) på tronen är på inget sätt ohotad. Framför allt Canon har ju kört på med samma gamla grej i sina nya modeller sedan urminnes tider, vilket i praktiken innebär att man lägger till några pixlar till och lägger till ett versionenummer till på sin DIGIC-processor och sedan är det bra. Lite då och då piffar man till något annat åxå, men... Undantaget som bekräftar regeln är väl 7D...
Hur som helst så är det svårt att veta säkert vad som kommer att hända i framtiden. Canon och Nikon kommer säkert att sitta säkert ett tag till, framför allt inom proffssegmentet, där det eg inte är någon som konkurerar med dem, men i konsumentsegmentet är det svårare att säga, med alla nya spegellösa kameror osv som kommer (där Nikon och Canon ännu inte presenterat något) .
Pentax kommer inte att försvinna i första taget, men om de kommer att fortsätta konkurera med Canikon på APS-C eller om de kommer att satsa på andra marknader i framtiden är svårt att säga.
Jag skulle personligen inte oroa mig allt för mycket över såntdär, utan köpa den utrustning som verkar vettigast/känns bäst för tillfället.

Permalänk
Medlem

Då var ny kamera beställd.
Blev en Canon 600D m kitobjektivet efter att jag hittat att det faktiskt finns en adapter som fungerar riktigt bra för att använda gamla Canon-objektiv till nya kamerorna (minus AF givetvis, men det stämmer ju för Pentaxen med). Passade även på att fixa fjärrkontroll, batterigrepp och lite annat smått och gott

Får tacka för hjälpen!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Då var ny kamera beställd.
Blev en Canon 600D m kitobjektivet efter att jag hittat att det faktiskt finns en adapter som fungerar riktigt bra för att använda gamla Canon-objektiv till nya kamerorna (minus AF givetvis, men det stämmer ju för Pentaxen med). Passade även på att fixa fjärrkontroll, batterigrepp och lite annat smått och gott

Får tacka för hjälpen!

När det gäller adaptern så måste den ha optik för att man skall kunna fokusera mot oändligheten och dessa är oftast åt det lite sämre hållet rent optiskt så var noggrann när du väljer, fast det låter som om du redan har koll.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

När det gäller adaptern så måste den ha optik för att man skall kunna fokusera mot oändligheten och dessa är oftast åt det lite sämre hållet rent optiskt så var noggrann när du väljer, fast det låter som om du redan har koll.

Koll skulle jag nog inte säga att jag har, inte så mycket i alla fall (Jag vet vilken ände man ska titta genom ). Men jag har försökt läsa på mig rätt ordentligt och kollat annu mer reviews under dagarna här och kommit fram till att kamerorna i sig egentligen är rätt likvärdiga. Att pentaxen kan använda gamla objektiv är ju en klar fördel både när det gäller utbud och pris, men det vägs upp lite av att de flesta jag känner kör Canon så jag kan låna/köpa objektiv av dem plus att jag var och kände på en Canon 7D som jag vart rätt kär i. Någon sådan har jag dock inte råd med nu men med 600D så kan jag ta med mig objektiven om intresset håller i sig och jag uppgraderar senare.

Kort och gott. Pentaxen hade nog vart bättre kortsiktigt, men på lite längre sikt så tror jag Canonen har fler fördelar.

Dock är jag lite fundersam till tillbehören. Jag köpte till ett tredjeparts-grepp (halva priset mot orginalet) men frågan är om det är i samma klass som orginalet. Jag letade även efter en trådlös fjärr med fokus-läget på avtryckaren men det verkar inte finnas (alltså trycka ner halft för AF). Några tips på den fronten?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag letade även efter en trådlös fjärr med fokus-läget på avtryckaren men det verkar inte finnas (alltså trycka ner halft för AF). Några tips på den fronten?

Jag tror (någon får rätt mig om jag har fel) att det inte finns trådlösa dylika, utan du får skaffa en med kabel. Min personliga erfarenhet är att sådana med kabel funkar bättre/tillförlitligare åxå. Sådana finns ju dessutom med intervaltimer, timer för långa slutartider (vet inte om Canon har samma 30s begränsning i kameran som Nikon har), självutlösare osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag tror (någon får rätt mig om jag har fel) att det inte finns trådlösa dylika, utan du får skaffa en med kabel. Min personliga erfarenhet är att sådana med kabel funkar bättre/tillförlitligare åxå. Sådana finns ju dessutom med intervaltimer, timer för långa slutartider (vet inte om Canon har samma 30s begränsning i kameran som Nikon har), självutlösare osv osv

Jo kabel-fjärr med en hel del funktioner finns det. Jag vill dock ha en så att jag kan ta bilder på mig själv och grabben min solo, och en 60cm sladd räcker inte så långt till det Den jag tog med var en RC-6 fjärr. Trådlös men egentligen bara med enkel "starta/ta kort"-knapp. Sen kan man tydligen ställa kameran i olika lägen, så som timer eller video-läge så startar fjärren dessa (nedräkning för timer, inspelning för video o.s.v.) men när det gäller fokusen så får man ställa den först och sen inte flytta på sig verkar det som. Ingen AF via fjärren alltså.

Men ja, 600D har samma 30sek begränsning så vitt jag vet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns tre olika typer av fjärr, kabel, IR och RF. Kabel och RF klarar det men inte IR.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Det finns tre olika typer av fjärr, kabel, IR och RF. Kabel och RF klarar det men inte IR.

Och RF-fjärrarna kostar ju skjortan :S
Aja, får försöka hålla grabben still (Som att det kommer hända).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Och RF-fjärrarna kostar ju skjortan :S
Aja, får försöka hålla grabben still (Som att det kommer hända).

Ja och de billiga med RF fungerar lite som de vill så en billig fjärr med kabel som RS-60 E3 är att rekommendera och den har även låsning av spegel för nattfotografering.

Det finns annars en del billiga alternativ på Tradera.
http://www.tradera.com/Fjarrkontroller-Tradutlosare-c3_340869

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Ja och de billiga med RF fungerar lite som de vill så en billig fjärr med kabel som RS-60 E3 är att rekommendera och den har även låsning av spegel för nattfotografering.

Det finns annars en del billiga alternativ på Tradera.
http://www.tradera.com/Fjarrkontroller-Tradutlosare-c3_340869

Tål att tänkas på.
Mitt nästa inköp blir nog ett lite bättre objektiv. Men tack för tipset

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.