Permalänk

6950 1gb or 2gb ?

Hallå sweclockers!

sitter på ett gammalt radeon 4850 som börjar slit ont och tänkte därför uppgradera grafiken till ett 6950 av ngt slag.
just nu lutar det åt ett http://www.inet.se/artikel/5409151/gigabyte-radeon-hd6950-1gb...
sedan läste jag bla på detta forum att det inte räcker med 1gb vram ? utan att man ska satsa på ett 2gb kort istället ?
Jag lirar endast på en skärm i 1920 x 1080, och jag kommer att spela bf3 till hösten när det dyker upp.

och mina spec i övrigt är:
i7 920 @3,2Ghz
asus rampage II gene
corsair vx 550W
fractal design arc.

alltså, räclker det med 1gb elr måste jag gå upp på 2gb ?

Permalänk
Hedersmedlem

I upplösningar över 1920*1080 bör man ha mer än 1GB, men det gäller ju inte dig. 1GB räcker med andra ord alldeles utmärkt för dig.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

I upplösningar över 1920*1080 bör man ha mer än 1GB, men det gäller ju inte dig. 1GB räcker med andra ord alldeles utmärkt för dig.

okej, då vet jag det tackar för snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Låt oss säga att man kör 2 skärmar i upplösningen 1920x1080, funkar det fortfarande med 1GB eller är mer att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasDS:

Låt oss säga att man kör 2 skärmar i upplösningen 1920x1080, funkar det fortfarande med 1GB eller är mer att rekommendera?

ja men jag har aldrig hört om nån som gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jonte234:

ja men jag har aldrig hört om nån som gör det.

För när jag får tillbaka mitt grafikkort från Inet ska jag spela med 2 skärmar i 1920x1080 upplösning, kommer dock bara spela på en av skärmen, samt köra Internet/Spotify/Youtube osv på den andra skärmen. Räcker det med mitt nuvarande 5870 1GB eller bör jag uppgradera?

EDIT: Vill be om ursäkt för jag lånar din tråd, men tyckte mycket av det jag frågar handlar om liknande saker (1GB/2GB)

Permalänk
Skrivet av AndreasDS:

För när jag får tillbaka mitt grafikkort från Inet ska jag spela med 2 skärmar i 1920x1080 upplösning, kommer dock bara spela på en av skärmen, samt köra Internet/Spotify/Youtube osv på den andra skärmen. Räcker det med mitt nuvarande 5870 1GB eller bör jag uppgradera?

EDIT: Vill be om ursäkt för jag lånar din tråd, men tyckte mycket av det jag frågar handlar om liknande saker (1GB/2GB)

låter ju som att det borde fubnka så länge man spelar på den ena skärmen,

ingen fara

Permalänk
Skrivet av SuperMupster:

låter ju som att det borde fubnka så länge man spelar på den ena skärmen,

ingen fara

Ok tack, skulle aldrig spela på båda samtidigt i t.ex. WoW då spelaren blir delad i mitten av dem två skrämarna, likaså lär det väl bli på CoD/BF spelen också.

Permalänk
Skrivet av AndreasDS:

Ok tack, skulle aldrig spela på båda samtidigt i t.ex. WoW då spelaren blir delad i mitten av dem två skrämarna, likaså lär det väl bli på CoD/BF spelen också.

funderar på att skaffa 2 skärmar, men aldrig att jag skulle vilja spela på, båda... hahah lira fps med siktet delat... vilken höjdare

Permalänk
Skrivet av SuperMupster:

funderar på att skaffa 2 skärmar, men aldrig att jag skulle vilja spela på, båda... hahah lira fps med siktet delat... vilken höjdare

Haha nej precis, just därför jag bara ska använda en av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasDS:

förlåt missförstog dej:/ trorde du skulle ha sammanlagt 1920x1080 inte det på varje skärm.
upgradera behöver du inte men om du nångång får för dej tanken att köpa en till skärm så måste du så jag ser inte en andledning att du inte ska:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndreasDS:

Sålänge du endast spelar på en av skärmarna är det lugnt. Jag själv har ju tre, men endast 1GB minne, funkar finemang

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag smyger mig in i din tråd, hoppas det är lugnt.
Men jag är stort behov att ett nytt grafikkort och jag har kollat in detta 6950 2gb. Men vet ej om det är värt ~2 400 kr, vill ju inte bli besviken.

Just nu lånar jag min polares kort som är ett Gainward GTX 285 1GB, så tror säkert 6950 kortet presterar bättre men ändå.
Detta är det jag har kollat på:
http://www.inet.se/artikel/5409249/xfx-radeon-hd6950-2gb

Spelar rätt mycket spel som Black ops, Brink, GTA IV, BC2 och så vidare. Ni har säkert fattat min mening.

Har ni andra rekommendationer om andra kort som är bättre till den prisklassen så är jag intresserad. Max pris är dock 3000 kr.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Skrivet av Goteborgan:

Ursäkta att jag smyger mig in i din tråd, hoppas det är lugnt.
Men jag är stort behov att ett nytt grafikkort och jag har kollat in detta 6950 2gb. Men vet ej om det är värt ~2 400 kr, vill ju inte bli besviken.

Just nu lånar jag min polares kort som är ett Gainward GTX 285 1GB, så tror säkert 6950 kortet presterar bättre men ändå.
Detta är det jag har kollat på:
http://www.inet.se/artikel/5409249/xfx-radeon-hd6950-2gb

Spelar rätt mycket spel som Black ops, Brink, GTA IV, BC2 och så vidare. Ni har säkert fattat min mening.

Har ni andra rekommendationer om andra kort som är bättre till den prisklassen så är jag intresserad. Max pris är dock 3000 kr.

Ett alternativ http://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-EAH6950-DCII-2DI4S-2GD5... Annars kan du ju köpa ett 6970/570

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem
Skrivet av solslidan:

Okey, tack för alternativet. En polare sa nyligen att jag skulle nog bli rätt nöjd med detta kortet som jag länkade. Funderar på testa detta kortet, var inte så jätte dyrt vad jag hade förväntat mig heller.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Goteborgan:

Okey, tack för alternativet. En polare sa nyligen att jag skulle nog bli rätt nöjd med detta kortet som jag länkade. Funderar på testa detta kortet, var inte så jätte dyrt vad jag hade förväntat mig heller.

Spelar du inte i upplösningar över 1920*1080 (27" eller flersskärmssetup) så behövs inte mer än 1GB minne. De ~300 kronorna kan man lägga på något trevligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Spelar du inte i upplösningar över 1920*1080 (27" eller flersskärmssetup) så behövs inte mer än 1GB minne. De ~300 kronorna kan man lägga på något trevligare.

Nej, det är väl sant. Men vill ju ha ett kort som varar ett tag med.

Visa signatur