Det är troligtvis bilden som är länkad från Fuskbugg.
Har du någon aning om varför min och Haibanes processor skiljer sig så mycket åt när det kommer till tillvägagångssättet för överklockningen? Jag måste exempelvis ha en negativ offset (-0.060 till -0.070) och hög LLC (Ultra High) för att uppnå stabilitet medan han kör på positiv offset och låg/avstängd LLC. Det märkliga är att vi får liknande resultat trots att vi måste använda oss av rakt motsatta metoder...
Av vilken anledning ska man undvika OCCT/IBT?
Svårt att säga eftersom inställningarna och resultaten kan skilja sig åt sinsemellan processorerna. Jag skulle rekommendera att du gör så här:
1. Sätt Vcore på "Auto" och starta upp datorn.
2. Kör ett stresstest i några sekunder och notera Vcore.
3. Gå in i BIOS och ställ in en negativ/positiv offset beroende på vilket värde du fick i föregående steg. Om Vcore hamnade på 1.35v kan du exempelvis testa en negativ offset på -0.050v vilket borde innebära en Vcore på runt 1.3v (1.35 - 0.05 = 1.3).
4. Stresstesta datorn igen. Om du ser att Vcore har sjunkit till önskad nivå låter du testet tugga på i några timmar för att försäkra dig om att datorn är stabil.
5a. Vid krasch ändrar du till en mindre negativ offset (ex. -0.040v) och/eller höjer/sänker LLC-nivån (ex. från "Regular" till "High").
5b. Om den är stabil kan du testa att öka det negativa offsetvärdet ytterligare (ex. -0.060v) och sedan köra ännu ett stresstest.