Permalänk
Medlem

HTPC v2.0

Eftersom min gamla htpc inte höll måttet så bestämde jag mig för att bygga en ny med hemma byggt chassi i trä...

Här finns gammla HTpcn som inte dög: http://www.sweclockers.com/galleri/7719-misslyckat-uppdrag-ht...

jag beställde dessa delar:
moderkort
ASUS P8H67-M B3 H67 S-1155 M-ATX 869 kr
cpu
INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 1749 kr
cpukyl
COOLIT ECO ALC LIQUID COOLING 619 kr
minnen
KINGSTON 4GB 1333MHZ DDR3 CL9 265 kr
fläktar
Fractal Design FD Silent Series 140mm 2st 206 kr
DVD rom
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA 199 kr
nätaggregat
DELTACO 500W ATX12V REV2.2 PCI-E 299 kr

onödig lyx:
fläkt kontroll front
NZXT SENTRY LX ALUMINIUM DUAL BAY 645 kr
media front
ANTEC VERIS PREMIER MED FJÄRRK 745 kr

Annat
Strömbrytare 1-pol on/off 55 kr
USB 2.0-hubb - 4-portar 3,5" 149 kr

byggmaterial
ytterhörnlist och kostruktions lim 120 kr
MDF 8mm okänt pris

summa 5920 kr

kanske lite "overkill" men roligt...

rev #1 2011-08-16

efter en liten diskution här bland gallerikommentarerna så har jag beställt 2 st fractal design silent series 120mm fläktar att byta i nätagget och cpu kylaren med...
kostnad: 190 kr

totalt då: 6110 kr

rev #2 2011-09-15

jag kom på att jag ville ha min 2tb disk ihop med dom andra i en server istället så jag beställde en sån här:
OCZ SOLID 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC
902 kr

o tatalen nu då: 7012 kr

KOM MED KOMMENTARER!!! (om ni vill... alltid kul att veta vad folk tycker)

P.S! detta bygge kommer inte att framskrida så fort då jag är en 3 barns far med 2 utav dom under 2 år så det finns inte så mycket tid över till sånt här....

HTPC v2.0

Permalänk
Inaktiv

Varför skaffade du inte något schyst nätagg när du ändå köpte nytt :'-(

Permalänk
Avstängd

Ett grafikkort hade varit bra att ha! Och tysta delar kanske... (Deltaco agg wtf? intel cpu med en högljudd kylare wtf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ett grafikkort hade varit bra att ha! Och tysta delar kanske... (Deltaco agg wtf? intel cpu med en högljudd kylare wtf)

grafikkort i moderkortet verkade vettigt i annat fall får jag plocka det från mitt förra htpc bygge: http://www.sweclockers.com/galleri/7719-misslyckat-uppdrag-ht...

cpu kylet "COOLIT ECO ALC LIQUID COOLING" hade iaf bra kundresensioner på dustin...

nätagget är änna lite tillfälligt jag var tvungen att lägga band på plånboken lite får skaffa ett annat senare om det inte duger...

Permalänk
Medlem

"lite overkill" mjo, om du endast skall se film på den så:P

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av U1wik:

grafikkort i moderkortet verkade vettigt i annat fall får jag plocka det från mitt förra htpc bygge: http://www.sweclockers.com/galleri/7719-misslyckat-uppdrag-ht...

cpu kylet "COOLIT ECO ALC LIQUID COOLING" hade iaf bra kundresensioner på dustin...

nätagget är änna lite tillfälligt jag var tvungen att lägga band på plånboken lite får skaffa ett annat senare om det inte duger...

Problemet är att ditt moderkort inte har ett grafikkort inbyggt, utan din CPU ska ha det för att få videoutgångarna att fungera på moderkort - du har inte valt en i5 modell som har en grafikkrets inbakat, alltså får du använda det andra grafikkortet du köpt. Att välja en 2500k för en HTPC är dumt, en i3a hade fungerat lika bra även om du nu ville "spela lite" eller vad du nu tänkt. Istället för att lägga 2000kr extra på en massa onödig cpu-prestanda kunde du köpt ett fusion-bräde för under tusenlappen och köpt ett pico psu för att få allt så tyst och bra som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Problemet är att ditt moderkort inte har ett grafikkort inbyggt, utan din CPU ska ha det för att få videoutgångarna att fungera på moderkort - du har inte valt en i5 modell som har en grafikkrets inbakat, alltså får du använda det andra grafikkortet du köpt. Att välja en 2500k för en HTPC är dumt, en i3a hade fungerat lika bra även om du nu ville "spela lite" eller vad du nu tänkt. Istället för att lägga 2000kr extra på en massa onödig cpu-prestanda kunde du köpt ett fusion-bräde för under tusenlappen och köpt ett pico psu för att få allt så tyst och bra som möjligt.

denna cpun är det jag beställde... http://www.dustinhome.se/intel-core-i5-2500-330ghz-6mb-s-1155... den ska ha inbyggd grafik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av U1wik:

denna cpun är det jag beställde... http://www.dustinhome.se/intel-core-i5-2500-330ghz-6mb-s-1155... den ska ha inbyggd grafik.

Du hade skrivit INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 1749 kr dustin i galleriinfon

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Du hade skrivit INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 1749 kr dustin i galleriinfon

jag kopierade texten rakt av från orderbekräftelse mailet...

Permalänk
Medlem

Fläkten till kylaren låter rätt mycket.

*Äger samma*

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Fläkten till kylaren låter rätt mycket.

*Äger samma*

Funderar på (efter att jag tänkt efter lite) om jag skulle ta och beställa 2st fractal silent 120mm, en till nätagget och en till Cpu kylen... Skall test köra allt först och bestämma mig sen...
fördelen med att byta dom skulle även vara att jag enklare kan köra både cpu fläkten och nätaggs fläkten på min fläktstyrnings frontpanel...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av U1wik:

Funderar på (efter att jag tänkt efter lite) om jag skulle ta och beställa 2st fractal silent 120mm, en till nätagget och en till Cpu kylen... Skall test köra allt först och bestämma mig sen...
fördelen med att byta dom skulle även vara att jag enklare kan köra både cpu fläkten och nätaggs fläkten på min fläktstyrnings frontpanel...

Jag köpte 2 #Scythe GT 1450 rpm. Går svalt och tyst.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Konichiwa:

Jag köpte 2 #Scythe GT 1450 rpm. Går svalt och tyst.

Trevligt Fina fläktar det där. Men de låter väl lite mer än Fractal Design's?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Trevligt Fina fläktar det där. Men de låter väl lite mer än Fractal Design's?

Kör med 5 fractal fläktar aswell, ingen märkbar skillnad.

( Dock har jag grafikkort som låter... )

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Skall följas

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Tack för hålbilden! den ska användas!

All cred till dig, har själv 2 små under 2... inte lätt med någon hobby! låt det ta sin tid... det blir bättre då

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

Tack för hålbilden! den ska användas!

All cred till dig, har själv 2 små under 2... inte lätt med någon hobby! låt det ta sin tid... det blir bättre då

det är inte lätt att låta det ta sin tid efter som det roligaste är ju slutfinnishen så man ser hur slutresultatet blir... Sen är det ju kul att börja skruva i all hårdvara... Så det är lätt att börja stressa vilket medför slarv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av U1wik:

det är inte lätt att låta det ta sin tid efter som det roligaste är ju slutfinnishen så man ser hur slutresultatet blir... Sen är det ju kul att börja skruva i all hårdvara... Så det är lätt att börja stressa vilket medför slarv...

nähä! det känner jag inte igen....

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Entusiast

I början var det skoj att se hur det gick med ditt bygge... nu börjar man bli gode less att se när det ploppar upp. Varför inte ta kort och lägga upp en klump med bilder när det hänt nåt eller när allt är klart. Att det inte går fort framåt "p.g.a." barn har jag full förståelse för. Men en bild per vecka där du dragit i 3 skruvar eller flyttat en komponent åt höger eller åt vänster är inte särskilt spännande

Sorry, men du tappade mig halvvägs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

I början var det skoj att se hur det gick med ditt bygge... nu börjar man bli gode less att se när det ploppar upp. Varför inte ta kort och lägga upp en klump med bilder när det hänt nåt eller när allt är klart. Att det inte går fort framåt "p.g.a." barn har jag full förståelse för. Men en bild per vecka där du dragit i 3 skruvar eller flyttat en komponent åt höger eller åt vänster är inte särskilt spännande

Sorry, men du tappade mig halvvägs...

ok jag ska lugna mig tills det blir "MÅNGA" bilder och "STOR" förändring till nästa upload...
personligen så gillar jag bättre att se andras gallerier där det är små uppdateringer men ofta istället för masser med nya bilder och massa text att läsa och jätte lång tid imellan så man hinner och glömma allt (man vill väl inte läsa om all text varje gång det kommer en update)... men men smaken är väl som baken...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av U1wik:

ok jag ska lugna mig tills det blir "MÅNGA" bilder och "STOR" förändring till nästa upload...
personligen så gillar jag bättre att se andras gallerier där det är små uppdateringer men ofta istället för masser med nya bilder och massa text att läsa och jätte lång tid imellan så man hinner och glömma allt (man vill väl inte läsa om all text varje gång det kommer en update)... men men smaken är väl som baken...

Kanske lät lite väl otrevlig. Det är alltid roligt med uppdateringar och nya gallerier även om det på sistone varit många pissgallerier med dåliga bilder och för få kort...

Ditt galleri är inte dåligt på nåt sätt och har varit trevligt att följa då du tamefan gjort allt själv helt från scratch. Men man vill liksom se "skiten" slutföras nån gång... Man ser ditt galleri uppdateras och ser bara en bild som knappt visar framsteg. Men jag har som sagt förståelse då du har barn och med det säkert även en tant. Fortsätt uppdatera exakt hur du vill så får vi se slutresultatet nån gång framöver

Permalänk
Medlem

extremt photoshoppad sista bild eller wtf? förövrigt hur sätter du fast moboet i träet?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

extremt photoshoppad sista bild eller wtf? förövrigt hur sätter du fast moboet i träet?

Exakt vad är det med den bilden som du tycker ser fejk ut???

Förövrigt så sitter moderplåten fast med 5 skruv i bakstycket... Jag kan ta en detaljbild på det någon gång om du vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av U1wik:

Exakt vad är det med den bilden som du tycker ser fejk ut???

Förövrigt så sitter moderplåten fast med 5 skruv i bakstycket... Jag kan ta en detaljbild på det någon gång om du vill...

Nä men om man tittar på bordet så ser färgerna skumma ut, ungefär som man nästan inverterad i paint eller något, inget illa menat men det ser ut som
bilden haft en genomgång i något program ,men kanske bilden lurar en.

aha okej jo gärna om du slänger upp en sådan bild för hade planer på bygga trächassi, mini bygge i framtiden också. Ot blir nog jävligt nice den där!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Nä men om man tittar på bordet så ser färgerna skumma ut, ungefär som man nästan inverterad i paint eller något, inget illa menat men det ser ut som
bilden haft en genomgång i något program ,men kanske bilden lurar en.

aha okej jo gärna om du slänger upp en sådan bild för hade planer på bygga trächassi, mini bygge i framtiden också. Ot blir nog jävligt nice den där!

Så nu är bilden ute... Det ska tilläggas att skruvskallarna på baksidan är försänkta i trät och kommer att spacklas över så att dom inte syns... Och skruvarna på insidan kommer att målas svarta sen

Permalänk
Medlem

Riktigt nice bygge du har där. BTW var lite uppmärksam på fläkten som du satte i nätaggregatet, glidlager tenderar att slitas ut snabbare i horisontellposition, tiden är olika från modell till modell men slet själv ut två FD 120mm på under halvåret. Bara ett tips från min sida att hålla koll på den.

Permalänk

Snyggt bygge! Blev en väldigt maffig htpc!

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TGO:

Riktigt nice bygge du har där. BTW var lite uppmärksam på fläkten som du satte i nätaggregatet, glidlager tenderar att slitas ut snabbare i horisontellposition, tiden är olika från modell till modell men slet själv ut två FD 120mm på under halvåret. Bara ett tips från min sida att hålla koll på den.

vi får väl se hur länge fläkten håller... men fläktstyraren ska väl larma om någon fläkt inte snurrar vill jag minnas...

Skrivet av jonataan.host:

Snyggt bygge! Blev en väldigt maffig htpc!

ja jag måste säga att den blev lite onödigt överdimensionerad... men men det är väl aldrig fel att vara rustad inför framtiden...